Jump to content
Thursday 06 August 2020

Kenka

Medlemmar
  • Content Count

    47
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

4 Neutral

About Kenka

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ska kolla om verkstaden i hamnen har något sådant...
  2. Under mitt googlande så hittade jag bland annat denna förenklade tabell. Motorn varvar för mycket = gå upp i stigning eller diameter. Motorn orkar inte upp i varv = gå ner i stigning eller diameter. Du vill ha bättre acceleration = gå upp i diameter och ner i stigning. Du vill ha bättre toppfart = gå upp i stigning och ner i diameter. Eftersom jag nu kommer upp i 14 knop, vilket jag glömde skriva i första inlägget, så stämmer sista raden. Och då den inte kommer upp i rätt varvtal så stämmer andra raden och då ska jag ner i stigning eller diameter. Så kombinationen av de två borde bli eventuellt bli ner i diameter och upp i stigning. Men då jag inte är sugen på att köpa en massa propellrar för att prova mig fram så hoppas jag på någon annans erfarenhet. 😉 Alternativt om jag hittar någon i närheten som har en sådan propeller att låna ut för testkörning.
  3. Min Orrskärr varvar max 3100 rpm med propellern som satt på när vi köpte båten, 16x15 3-bladig. Enligt instruktionsboken så ska maxvarv vara 3600 och vad jag lyckats googla mig till så är rekommenderad propeller 15x17. Är det någon här som har samma motorpaket och 15x17 som kan verifiera att den varvar rätt och når dryga 20 knop som jag förstått är toppfart?
  4. Tack för input, När jag använde mitt användarnamn så fungerade det som det ska. @admin Ni har en bugg i systemet beträffande användarnamn enligt ovan.
  5. Hej, Varje gång jag försöker logga in så får jag en röd banner om att jag har glömt lösenord, även fast jag sedan problemet dök upp har antecknat vad jag bytt till för att eliminera den felkällan helt. Är det bara för mig det händer eller någon fler som känner igen problemet?
  6. Det hål som syns på den här bilden jag hittade på nätet kommer jag ihåg att det fanns på min båt också. Har tyvärr inget minne av något hål längre fram, men kan säkert ha funnits ett. Där jag har markerat med pil var det upptaget ett hål för länspump, hade två 20-liters trycktankar som passade precis så slangen gick upp mellan dem.
  7. Hej, Hade en 570 för en massa år sen, på den hade tidigare ägare tagit upp ett hål i golvet vid utrymmet för bränsletankarna närmast akterspegeln och där stoppat ner en pump.
  8. Hej, Är det någon som har en Orrskär 27 med den inredning som bilden visar som skulle kunna fotografera och ta mått på ryggstödet markerat på bilden? Saknar det i vår båt och tänkte tillverka ett själv då det knappast går att få tag på ett. Undrar också om någon vet var man kan få tag på aluminiumprofilen som det fästs med, kan ta en bild på den delen som sitter fast i båten och lägga in här när jag är till båten nästa gång.
  9. Jag har monterat en sån här genom locket till tanken och gjorde ett hål för avluftninganslutningen vid sidan om öppningen till tanken. https://www.seasea.se/inredning/toalett/toaletter/tömningsrör-för-septitank
  10. Snackade med grabbarna på båtfirman här i huset, de tyckte att vi har så pass grund skärgård här i Luleå att det motiverar drev för att komma in till alla småöarna.
  11. Drevservice är inga problem att fixa, förmodligen inte service på hydrauliskt backslag heller då jag skruvat i diverse maskiner och motorer i snart 40 år. Verkar hur som helst finnas ett större utbud av modeller om vi skippar tankarna på enbart drev-båtar.
  12. Har bara haft båtar med drev eller utombordare, så har ingen erfarenhet av axel. Ska se om jag känner någon som har en sådan båt så jag kan testa lite grann i alla fall. Är ett par månader kvar till sjösättning här uppe i norr... 😞
  13. Förutom manövrering och att kunna trimma upp så fick jag höra att hydrauliska backslag kan bli en dyr historia vid reparation/byte. En fördel med axel som jag dock hört är bättre kursstabilitet.
  14. Nä, de andra har jag bara hittat med dubbelmontage. Däremot har jag gillat layout etc. så om någon har förslag på liknande båtar med enkelmontage mottages de tipsen tacksamt.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy