Jump to content
Thursday 08 December 2022
Stregnil

Vinterförvaring motorbåt - frågor presenning

Recommended Posts

Hej,

Köpte min första ”riktiga” båt i somras, fick mycket hjälp av valet genom detta forum… tack för det! Valet blev en Yamarin 6110 med en 115hk Yamaha. Båten är i mycket fint skick och jag vill gärna behålla den så i många år…

Jag börjar fundera på vinterförvaring och har för tillfället två alternativ, varav det ena fortfarande är osäkert. Antingen så kommer den stå utomhus på vår tomt, alternativt så finns det plats i en lada i närheten.

Oavsett vilket så behöver jag tips på presenning som är vettig till min båt, jag lär ju behöva en oavsett om båten står ute eller inne. Jag vet dock inte om man använder samma typ ute rep. inne. Jag är beredd att lägga en hygglig slant för att få något riktigt bra. Kan ni tipsa om vad jag ska köpa, även själva varumärket är intressant om ni har något som ni fördrar framför andra.

Finns det något annat jag behöver tänka på, bör man t.ex.  ha separat ”huv” för motorn?

Jag kanske överarbetar detta, men ni vet hur det är när man lagt en hel del pengar på något

Tacksam för all tips och råd!  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag köper min presenning på Biltema. Tycker den är okej, och jag byter ut den ca vart annat år.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Köpte den dyraste som biltema hade. Är nu inne på sin 4:e säsong som komma skall. Ser en tydlig solblekning av färgen. I övrigt oförändrad. 

 

Den är tung, så ligger kvar. Rör sig knappt av vind. Dock så behövs en bra stomme (byggd i trä) de lättare som byggs ihop, ex press-son, tror jag inte är anpassade för de tyngsta presseningarna. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Förra året köpte jag en 250g presenning hos Press å Son. Den ser mycket förtroendeingivande ut och har inte det minsta lilla skavmärke efter en vinter. Den är förstärkt i nocken, jättebra då jag märkt att mina tidigare pressar har slitits hårt där. 

Jag köpte även en passande gummistropp för VARJE öljett och binder ihop dessa med linor under båten. Det blir ett lagom tight paket så inget rör sig i vinden. Det är viktigt, allt du kan röra kommer att fladdra sönder! 

Bor du i sthlm-området så åk till Press å Son i bromma, de har butik och tillverkning där. Dom uppfann ju praktiskt taget begreppet "täckställning" för länge sen så dom kan du fråga om allt och du får garanterat bra grejer om du åker dit med tjocka plånboken och en bild på båten å trailer. 

 

Jag använder NOAs däckställning, som jag köpte begagnad för några år sedan. Jag tror att du blir jättenöjd oavsett om du köper en Press å Son eller NOA-ställning. Dessa ser du fortfarande i bruk sen hedenhös tid och alla reservdelar finns att köpa vid behov, så ställning vågar du köpa begagnad. 

 

Men du... Om du har båten i en lada, varför ska du då täcka den? Såvida det inte regnar in rejält hade jag valt att ha båten öppet där inne, då minskar risken för instängd fukt och kondens, med rost å mögel som följd. Visst blir den dammig, men det blir den ändå så du kommer spola av den i vår oavsett. 

 

Vill du ändå täcka den i ladan hade jag nöjt mig med den lättaste budgetpressen jag hittar, typ vit 90g från jula/feltema/öb och bara lagt luftigt över båten utan ställning. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi har vår 6-meters hardtop stående på trailer på gården över vintern. Använde först Biltemas kraftigaste presenning, men den blev för tung att hantera. Köpte istället en lättare från seasea (180g tror jag). Använder hemmagjorda A-bockar byggda i 45X70 regelvirke med en nock över båten (45X145) som vilar på ett stöd på HT-taket. Längden på presenningen är inte särskilt mycket längre än ställningen så att det blir öppet på gavlarna. Då blir det ventilerat och bra.

 

Jag spänner ner ställningen mot båten med spännband så står den stabilt och bra.

IMG_20130914_171440.jpg

Edited by lawea

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hade många år en tung press. Med tung menas att två man kämpade för att lyfta upp den...

När den pajade - efter många års tjänst - så köpte jag två lättviktspressar. Att de ligger på varandra verkar göra att det inte nöts så mycket? Och MYCKET lättare att hantera!

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dubbel press innebär också att man slipper kondensvatten som droppar på båten, den bildas istället under den yttersta pressen och rinner av på den undre. Jag har en gammal liten 180g över sittbrunn, under den "riktiga" 250grammaren som täcker hela båten. 

Det gör skillnad! På fördäck där det är enkel press hänger ofta "iskristaller" under pressen. Kommer man åt den snöar det helt plötsligt på båten :wacko:. Bak där det är dubbel press är den undre alltid torr under, oavsett väder. 

Mellanviktarna är min favoritnivå, de armerade genomskinliga kring 180-250g. Som den från press å son jag tipsade om tidigare. De är tillräckligt hållbara om man använder gummistroppar/ankare i varje öljett, men samtidigt hanterbara. Dessutom är prisnivån rimlig. 

En 600grammare är ju vansinnigt tung att få upp, tar upp ett helt källarförråd vid sommarförvaring och släpper inte in ljus. För dessa nackdelar får man betala tredubbla priset. Då byter jag hellre tredubbelt oftare och använder den uttjänta som "underpress". 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för alla tips!

Det löste sig med vinterförvaring inomhus, så jag kommer bara köpa en enklare presenning som skydd för damm.

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 2017-08-22 på 22:52, lawea säger:

Vi har vår 6-meters hardtop stående på trailer på gården över vintern. Använde först Biltemas kraftigaste presenning, men den blev för tung att hantera. Köpte istället en lättare från seasea (180g tror jag). Använder hemmagjorda A-bockar byggda i 45X70 regelvirke med en nock över båten (45X145) som vilar på ett stöd på HT-taket. Längden på presenningen är inte särskilt mycket längre än ställningen så att det blir öppet på gavlarna. Då blir det ventilerat och bra.

 

Har en båt i samma storlek och funderar på ett liknande bygge. Vad jag spontant funderar på bara är snö. Klarar den ett par decimeter snö? Eller är lutningen nog brant för att snön inte ska lägga sig på den? Eller är det kanske en fråga om hur "glatt" presenning man har?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu, DanielMalmgren säger:

 

Har en båt i samma storlek och funderar på ett liknande bygge. Vad jag spontant funderar på bara är snö. Klarar den ett par decimeter snö? Eller är lutningen nog brant för att snön inte ska lägga sig på den? Eller är det kanske en fråga om hur "glatt" presenning man har?

 

Inga problem för oss (söder om Örnsköldsvik). Ju mer du spänner pressen desto bättre. De senaste 3 vintrarna med den tunnare pressen från seasea har vi inte haft någon snö alls som lagt sig på den.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tunn press så att solcellen håller batteribanken laddad. Brant vinkel och gummistroppar för att den inte ska fladdra eller samla snö.

 

image.jpeg

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan, Bjorns_snipa säger:

Tunn press så att solcellen håller batteribanken laddad. Brant vinkel och gummistroppar för att den inte ska fladdra eller samla snö.

 

Ja, det ser man ju att alla båtarna runt har snö liggandes :-)

 

Har börjat kolla på att köpa en ställning liknande den du har. Känns som att fördelen med en köpt är att den är lättare att justera och även att fälla ihop. Verkar ju vara NOA som är den dominerande tillverkaren på området när jag kollar runt. Några rekommendationer?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej igen.

Har nu köpt mig en NOA-ställning och lämplig presenning, blev jättebra. Jag tänkte bara höra hur ni andra gör med era kapell över vintern. Jag antar att det är bra att lämna kapellet lite öppet så det blir lite luft som cirkulerar även inne i båten? Eller kanske helt fälla ner kapellet?

 

Har haft problem tidigare om åren med mögel i båten och då framför allt på insidan av kapellet, hoppas slippa det nu...

Share this post


Link to post
Share on other sites

om du har båten på trailer,glöm inte att palla upp den med pallbockar över vintern,defekta hjul på våren är inte roligt och köra med.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan, karluno säger:

om du har båten på trailer,glöm inte att palla upp den med pallbockar över vintern,defekta hjul på våren är inte roligt och köra med.

Dessutom krav från många försäkringsbolag att hjulen skall vara avmonterade.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan, DanielMalmgren säger:

Jag antar att det är bra att lämna kapellet lite öppet så det blir lite luft som cirkulerar även inne i båten? Eller kanske helt fälla ner kapellet?

Ta bort kapellet! Med lite luftcirkulation så blir det sannolikt mögel.

Nuförtiden med de vintrar vi har så är antingen helt öppet eller hermetiskt tillslutet. Det senare gäller där det finns trä mm so är smaskens för mögelsporerna.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan, bhemac säger:

Ta bort kapellet! Med lite luftcirkulation så blir det sannolikt mögel.

Nuförtiden med de vintrar vi har så är antingen helt öppet eller hermetiskt tillslutet. Det senare gäller där det finns trä mm so är smaskens för mögelsporerna.

 

Montera bort det helt alltså? Låter ju förstås som det allra bästa. Hade faktiskt tankar på att lämna in det till någon för lite renovering (typ tvätt, impregnering och utbyte av ruta) men har gett upp försöken att hitta någon kapellmakare som antingen befinner sig inom 20 mils avstånd eller som kan tänka sig att sköta det via post...

 

Gällande avmontering av hjul eller uppallning av trailern så känns det som overkill. Har aldrig gjort något sånt och det har aldrig varit något problem. Då har jag iofs inte många kilometer till båtplatsen och den resan (två gånger om året) sker sällan i mer än 50 knyck :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Med A ställningar som visats tidigare i tråden är det svårt att få till att inte presseningen skaver mot kapellet, med hål som följd, så ta av kapellet.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, DanielMalmgren säger:

 

Montera bort det helt alltså? Låter ju förstås som det allra bästa. Hade faktiskt tankar på att lämna in det till någon för lite renovering (typ tvätt, impregnering och utbyte av ruta) men har gett upp försöken att hitta någon kapellmakare som antingen befinner sig inom 20 mils avstånd eller som kan tänka sig att sköta det via post...

Har du kollat den här firman i Malmö

http://www.hensons.se/

De brukar vara på båtmässorna och göra reklam för sin inskickningsservice. Jag har aldrig utnyttjat dem så jag vet inget om kvalitén på deras jobb. (Jag har kapelltvättare på närmre håll :) )

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, Lintott säger:

Har du kollat den här firman i Malmö

http://www.hensons.se/

De brukar vara på båtmässorna och göra reklam för sin inskickningsservice. Jag har aldrig utnyttjat dem så jag vet inget om kvalitén på deras jobb. (Jag har kapelltvättare på närmre håll :) )

 

Ja, de verkar ju vettiga åtminstone av hemsidan att döma. Dock står det tyvärr så här:

 

Just nu befinner vi oss mitt i
en omstrukturering av vårt
företag och kan därför inte
ta emot några nya beställningar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2017-08-22 vid 22:52 skrev lawea:

Vi har vår 6-meters hardtop stående på trailer på gården över vintern. Använde först Biltemas kraftigaste presenning, men den blev för tung att hantera. Köpte istället en lättare från seasea (180g tror jag). Använder hemmagjorda A-bockar byggda i 45X70 regelvirke med en nock över båten (45X145) som vilar på ett stöd på HT-taket. Längden på presenningen är inte särskilt mycket längre än ställningen så att det blir öppet på gavlarna. Då blir det ventilerat och bra.

 

Jag spänner ner ställningen mot båten med spännband så står den stabilt och bra.

IMG_20130914_171440.jpg

Jag ska bygga lite i helgen men undrar hur den här konstruktionen står emot snö/is på sidorna? 

 

Jag köpte nämligen in en massa vinkelbeslag för att bygga "husformat" med en överliggare längs hela båten på toppen. Men blev osäker på om det verkligen behövs så avancerat om din konstruktion fungerar. 👌

Screenshot_20221119_121919_WhatsApp.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har själv använt motsvarande konstruktion på vår 4,5 m styrpulpetbåt vi hadde i 20 år utan några som helst problem med snö och is.

 

Allt beror på lutningen på pressen och om båtens form gör att det sticker ut någonstan så det bildas fickor, En vanlig 180g/m2 är bra då den är lätt, håller några år och inte kostar jätte mycket. En 90g/m2 blir mer som en engångspress och de tyngre blir allt för bökiga att hålla på med.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Håller med boanjoan. 

 

Det har funkat fint för oss. Tips är att knyta in presenningen under båten och inte ner i trailern. Då smiter den tajtare runt båten och mindre risk för fickor. Jag använder biltema gummirep som flexar en aning 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minnet svek mig att jag hade mycket plats på sidorna vilket jag tänkte kanske behövs för att få vettig lutning, så det blir nog huskonstruktionen så kan jag dessutom krypa upp och göra lite småsaker i vinter. 

20221119_133802.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2017-10-04 vid 12:18 skrev bhemac:

Ta bort kapellet! Med lite luftcirkulation så blir det sannolikt mögel.

Nuförtiden med de vintrar vi har så är antingen helt öppet eller hermetiskt tillslutet. Det senare gäller där det finns trä mm so är smaskens för mögelsporerna.

 

2017-10-04 vid 15:12 skrev Pentax:

Med A ställningar som visats tidigare i tråden är det svårt att få till att inte presseningen skaver mot kapellet, med hål som följd, så ta av kapellet.

Nu har väl trådskaparen redan täckt sin båt... men iallafall, till nästa säsong...

 

När det gäller kapell så skall sådana absolut tas ned, tas in, vid behov tvättas och impregneras under vintersäsongen. Då fördubblas livslängden! Tro det eller ej, men kapellen slits lika mycket på vintern som på sommaren. Kapell är dyra, det kan vara svårt att få tag i bra "kapellmästare" så var rädd om ditt kapell!

 

När det gäller presenningar är det ju alltid en avvägningsfråga mellan lättvikts- och de mer tunga och stabila presenningarna. Lättviktspresenning kan funka om båten står i absolut lä. Man ser väldigt ofta ute i hamnarna där det blåser en del, att lättviktspresenningar hänger som girlander och fladdrar i vinden efter den första höststormen.  Tunga presenningar kan man knäcka ryggen på... 

 

Bättre då med två eller fler mindre och tyngre presenningar som man lägger om lott med varandra, så att den övervägande vindriktningen inte kommer åt att lyfta på skarven.

Se till att få rätt sida utåt, avigan inåt, om det nu är så att ytorna skiljer sig åt, den glattaste sidan utåt, då glider snö lättare av presenningen.

 

Jag har frångått att surra presenningarna med linor, jag använder klenare spännband från Jula eller Biltema. Men var försiktig, om man spänner för hårt lossnar öljetterna från presenningen.

Över en skarv där presenningarna ligger omlott spänner jag ett mycket kraftigare spännband runt hela "alltihopa" runt hela båten. Surra, eller spänn inte fast presenningar i bockarna om nu båten står på sådana. Jag har sett vid några tillfällen att det uppstått sådant vindfång i en presenning att så att denna ryckt loss en bock så att båten riskerade att välta.

 

Även stödbockar kan man spänna ihop under båten med spännband så att dessa bockar inte flyttar på sig när höst och vinterstormarna rycker i hela båten och dess uppallning, men det gäller väl kanske främst segelbåtar som står på land med mer luft under båten.

 

Utskjutande delar av båten, beslag och skarvar på täckställningen vadderas med skumgummi eller bubbelplast för att skona presenningen. 

 

Sedan bör man ju titta till båten ofta, man får ju alltid efterspänna och kontrollera täckningen. Bra även om man kan raka ned snö som ligger på presenningen.

 

Att på trailer skruva bort hjulen och ställa trailern på pallbockar är kanske inte så himla bra, jag gjorde så en gång (en mindre segelbåt på trailer), det blev för stelt, båt och trailer vaggade i vinden och tillslut slut trailern på bromstrummorna mot asfalten. Bättre med hjul och pallbockar, om man nu tycker att det inte är bra att båten vaggar i vinden. 

 

Jag har märkt upp mina presenningar med texten LÅNGSIDA, KORTSIDA runt om, samt storleken. Detta med en vit däckpenna. Sedan viker jag dem på våren så att man lätt skall kunna lägga upp dem på täckställningens är och veckla ut dem så att de ligger åt rätt håll.

 

Rätt håll hos mig är att presenningarnas långsida ligger tvärs båtens längdriktning, då omsluter presenningarna båten ned till vattenlinjen.

 

Detta grundat på erfarenheter efter att ha täckt påtar i mer än 30 år, och det tog väl 5 år att komma på detta, sedan blir det alltid fel varje gång man bytt båt och täcker den, "man skulle gjort si eller så istället"...

 

Min första riktigt bra presenning var en på minst 600g/m2 som var 6 x 10m... jodå, den var jättebra, men också jättetung och väldigt otymplig. Den använder jag inte längre till båten... 

 

Sedan har jag haft billiga lättviktspresenningar att täcka trädgårdsmöbler med, men inte ens till det duger sådana. Det blir i längden dyrt att köpa billiga presenningar.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har märkt upp mina presenningar med texten LÅNGSIDA, KORTSIDA runt om, samt storleken. Detta med en vit däckpenna. Sedan viker jag dem på våren så att man lätt skall kunna lägga upp dem på täckställningens är och veckla ut dem så att de ligger åt rätt håll.

Det här är smart och jag förbannar mig själv varje sen höst/tidig vinter att jag inte gjorde så på våren, och så nästa vår tänker jag att jag säkert kommer ihåg om några månader igen bara jag viker ihop "på rätt sätt". Det gör jag så klart inte och ibland har jag fått vrida på hela presenningen medan den ligger på ställningen. Var smart, gör som Georg.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Använd gummirep när ni spänner presenningen så håller öljetterna

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Brunnsviken:

Det här är smart och jag förbannar mig själv varje sen höst/tidig vinter att jag inte gjorde så på våren, och så nästa vår tänker jag att jag säkert kommer ihåg om några månader igen bara jag viker ihop "på rätt sätt". Det gör jag så klart inte och ibland har jag fått vrida på hela presenningen medan den ligger på ställningen. Var smart, gör som Georg.

Känner igen det där. Jag löste det med att måla ena sidan med röda prickar och andra med gröna. (Gissa vilken sida som är vad 🤔). Sen markerar jag för och mitt på den förliga pressen och mitt och akter på den akterliga. I höstas bestämde jag mig för att också markera centrum på pressarna eftersom det är svårt att se att pressen ligger mitt på överliggaren när man står på däck och grejar.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev lawea:

Använd gummirep när ni spänner presenningen så håller öljetterna

Njae... det har jag testat. möjligen hade jag en taskig kvalitét på mina gummirep, dom töjde ut sig eller så gick dom av.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...