Anders89 12 Postad 20 timmar sedan Hej alla ! är inte så duktig på just el så hade gärna behövt lite hjälp här. kom till båten idag och skulle ut o köra startade blowern men lampan på knappen tändes inte ( samt att jag såg att en "tryck säkring" ) hade gått. så jag tryckte in den igen men fortfarande händer inget. blowern var lite kass den började göra lite roliga lagerljud ibland så jag har slängt på en ny nu. men fortfarade händer det inget när jag trycker på knappen. den lyser inte ( testade även att koppla till en annan knapp ) fortfarande inget. jag hittar inte någon säkring heller någonstans här kommer lite bilder om någon vet hur jag kan lösa detta. vi ska iväg med båten hela helgen och jag vågar ej köra utan blowern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 273 Postad 20 timmar sedan Har du någon spänning fram till fläkten då? Koppla loss vita och svarta kabeln och mät spänningen där när strömbrytaren till fläkten är påslagen. Nej, starta aldrig en bensininombordsmotor i en båt utan att ventilera motorrummet i minst två minuter först! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders89 12 Postad 20 timmar sedan (redigerade) 3 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Har du någon spänning fram till fläkten då? Koppla loss vita och svarta kabeln och mät spänningen där när strömbrytaren till fläkten är påslagen. Nej, starta aldrig en bensininombordsmotor i en båt utan att ventilera motorrummet i minst två minuter först! ska testa det imorgon, men du menar den gula o svarta yes ? där verkar dock inte vara någon ström upp till knappen för den har "lysit innan" nu lyser den inget alls Redigerad 20 timmar sedan av Anders89 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 273 Postad 20 timmar sedan Just nu skrev Anders89: ska testa det imorgon, men du menar den gula o svarta yes ? Ja, den gula och svarta, sannolikt är den svarta minus. Om du inte har en voltmeter/multimeter så kan du koppla en lampa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 383 Postad 18 timmar sedan Eftersom lampan inte tänds, så kan det lika gärna vara en säkring som löst ut / glappar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 733 Postad 18 timmar sedan Du skrev att en trycksäkring löst ut men att du tryckt in den igen. Du skrev även att du prövat med en annan knapp (vilket jag tolkar som annan strömbrytare) men att det ändå inte funkade. Återstår att även pröva med en annan säkring (ta en med samma amp). Som jag förstått är det inte helt ovanligt att automatsäkringar går sönder och eftersom den löst ut ligger det nära till hands att felet ligger där, eftetsom fläkten är ny. Om du har söännkngsmätare så mät även före säkringen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 383 Postad 18 timmar sedan (redigerade) Hur då kan man ju fråga sig? Ett sätt är att mäta från batteriets minuspol. Ställ in instrumentet för mätning av likspänning VDC typ lägst 20 V Anslut instrumentens COM ingång gärna med svart testsladd till batteriets minuspol. Med instrumentet ofta röda testsladd anslutet till ingång V på instrumentet kan du nu göra en första mätning. T ex på batteriets pluspol. Bör då visa mer än 12 Volt. Låt den svarta sitta kvar på batteriminus. Så kan du mäta på säkringar på sidor, påslagna strömbrytares båda sidor o s v. Med den andra testsladdens mätspets. Väldigt förenklat. Och givetvis kan man mäta s a s på minussidan också. Då ska den rörda sladden anslutas fast på batteriets pluspol. Och så stegar man fram hela vägen till fläktens ovan nämnda svarta kabel. Bara en bit på väg. Och gnistbildning orsakad av kortslutning kan antända bensinångor med explosion som följd. Då lever man farligt. Är båten öppen och urvädrad så kan risken vara mindre. - På instrument brukar det oftast gå att t ex mäta ström A, och resistans (ohm). Om man av misstag eller oförstånd väljer t ex någon av dessa bland flera andra, så kan man orsaka ren kortslutning. Och då använda t ex bensinångor, bränna fingrar, förstöra mätinstrument och annat. Så vid minsta osäkerhet, ta hjälp! Redigerad 17 timmar sedan av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 273 Postad 13 timmar sedan 5 timmar sedan skrev Hybro: Eftersom lampan inte tänds, så kan det lika gärna vara en säkring som löst ut / glappar. Tja… men så kollar jag igen på bilden, det är nu då lätt att misstänka bristfälliga kabelskrvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 425 Postad 13 timmar sedan 7 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Om du inte har en voltmeter/multimeter så kan du koppla en lampa. Jag tycker det är bättre att köpa en enkel multimeter på Biltema, Clas Ohlson, Kjell eller liknande. De är ett bra hjälpmedel att felsöka med och kostar en eller två hundralappar; väl investerade pengar. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders89 12 Postad 31 minuter sedan 12 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Tja… men så kollar jag igen på bilden, det är nu då lätt att misstänka bristfälliga kabelskrvar. jag satte bara ihopa den för att se om lampan tänds / fläkten startade. ska snygga till det sen. den förra fläckten gjorde massa missljud så jag misstänker att den gett upp därav ( säkringen gått) det var inget fel på själva kopplingen innan jag satte in den nya Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser