Jump to content
Sunday 05 July 2020

FredrikW

Medlemmar
  • Content Count

    208
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About FredrikW

  • Rank
    Kommendörkapten

Mina båtar

  • Båtens namn
    Flipper 640 dc

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Provsitt/-ligg båda båtarna är min rekommendation. Det kan skilja en hel del i inredningen, tex om det är U- eller L-soffa i aktern. Jag har en Flipper 640 och den funkar gott åt två pers för enklare övernattning. Jag är inte helt säker att man får bättre boendekomfort med en halvmeter större båt. Vill du kunna stanna ute en vecka eller så ska du titta på annan båttyp
  2. 19,20 kr/l för bensin 95 i Västerås.
  3. Jag har en Flipper 640 DC som jag i år nyttjar för tredje säsongen. Vi är två vuxna och två barn (9 resp. 12 år). Vi tycker att det går bra att sova alla fyra i båten. Förra året, som var en varm sommar, fick vi rätt många övernattningar i båten. Vi sover bäst om jag ligger på aktersoffan (är 1,88 cm) och frugan och barnen i ruffen, alternativt frugan och ett barn på aktersoffan och jag och ett barn i ruffen. Ett par nätter åt gången är inga problem. Mat lagar jag dock helst i land, och då på gasspis eller på grillen. Att laga mat i en DC på dryga 6 m känns inte helt säkert, minsta sjögång gör ju att man riskerar att få brännskador. Så matlagningsmöjligheter i båten är inget vi saknar. Kyllådan är dock guld värd, satsa på en sån. Toan använder vi mest till nöds. Det är lätt att hitta bättre alternativ i land
  4. Hej. Jag hade en Buster XL med 115 hk Yamaha, allt årsmodell 2011. Toppfart för mig var 37-38 knop. Någonting är definitivt fel med ditt ekipage. Du ser i Yamaha körfakta vad rek prop.stigning och monteringshöjd är. Börja med att kolla där tycker jag
  5. Jag tror snarare skillnaden har med båttypen att göra, inte motorerna i sig. I ett test i norska Båtmagasinet (av Lars H Lindén) så testade man marknadens 150-hästare mot varandra. Där var Mercury 150 EFI snålare än Evinrude 150. I det testet var givetvis båten densamme. Jag tror inte man kan lägga någon vikt vid ert test, annat än att konstatera att den ena båten är mer lättdriven än den andre...
  6. Det skulle säkert räcka med en Mercury 75 hk ELPTO till din båt också. Jag hade en sån till en Ryds 510 GTI, den toppade ca 36-37 knop. Och bra acceleration var det också
  7. Det var denna instruktion jag menade, vet inte om den hjälper så mycket. Men jag bifogar den i a f.
  8. När du väl fått in snitsen så behöver du inte ta bort sidorna. Jag öppnar alla dragkedjor, viker upp sidorna, fäller ihop kapellbågarna och "rullar" kapellet runt bågarna. Jag har en 640 dc själv och jag fick med en instruktion i hur man gör på bästa sätt (har du den?). Mitt bästa råd är annars att jobba lugnt och systematiskt.
  9. Jag kan förstå att du vill hitta fendrar i rätt storlek för din båt. Jag har själv en Flipper 640 DC och i det anpassade utrymmet för fendrar får jag in (om jag minns rätt) tre stående och en liggande över. Så man sparar ju en massa utrymme till annat på det sättet
  10. Har du nära till någon återförsäljare av Flipper? I så fall ka de säkert hjälpa dig/sälja fendrar i rätt storlek till dig.
  11. Toppfart 38 knop med packning och några pers i båten. Det går att pressa ur lite till vid lätt packning plus tidig säsong utan tillväxt. Lagom marschfart är ca 27 knop. Vi lyckas sova fyra pers i båten. En vuxen och två barn i ruffen, och jag själv på solbädden. Så är man lite van med camping så funkar det fint. Två vuxna i ruffen funkar bra det med. Ja jag är nöjd med båten. Det är väldigt bra planerad. Känns större än den är. Men det hänger säkert ihop med den smarta planeringen. Snygg är den också. Jag är lite osäker om man vinner så mycket med 200 hk. Kanske bäst att provköra och jämföra. Om möjlighet finns
  12. Jag köpte mig en ny Flipper 640 DC med Mercury 150 till förra säsongen. Enligt mig en bra kombo. Jag skulle inte köpa en mindre motor än så. Speciellt inte då vi ofta är två vuxna och två barn plus packning i båten samtidigt. Du får säkert en mer lättsåld båt med en 150-hästare på akterspegeln, om det tar igen skillnaden i inköpspris vet jag inte, men troligtvis minskar det prisdiffen mellan alternativen. Jag upplever heller inte Flippern som speciellt lättdriven, den har rätt vass botten och behöver en del kraft för att komma till sin rätt. 150-hästarn har stor volym och klarar av att hålla en god marchfart. Det är en fördel
  13. När jag besiktade min Tiki 1250-B från 2012 i somras så fick jag underkänt på för få gula sidoreflexer, trots att det aldrig suttit fler på. Kanske har det kommit ny relegering på den fronten som jag inte känner till. Så det kan vara värt att kolla upp
  14. Men jag är fortfarande nyfiken på varför Flipper säger att 2 st USB-laddportar finns standardmonterade i båten när jag inga kan hitta. Nån Flipperägare som vet bättre får gärna bistå i frågan
  15. Det hade funkat, men nu köpte jag en USB-adapter till cigguttaget istället
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy