Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

EsoxDalbo

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    317
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

25 Expert

Om EsoxDalbo

  • Placering
    Kommendör

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack för alla råd. Kärran gick igenom Men det gäller att kontrollera vilka stationer som tar vilken storlek på kärror samt om de godkänner att man har båten på - men till slut så gick det. Blev en halvdags åtgång för att få det gjort.
  2. Jag hade gjort det enkelt för mig och testat den propellern som Micore anger i sin körfakta. Bland propellertrådarna så verkar det som att praktiken trumfar teorin ibland. Förhoppningsvis så är ÅF hygglig och låter dig testa.
  3. Tackar, kontrollerar detta och håller jag tummarna för att den går igenom.
  4. Då var det dags att besiktiga båtkärran, en 80 km Easyline 1100. Har ni några tips på vad man bör tänka på innan? Erfarenheter ni som har haft era inne för besiktning, vad har ni fått till er? Lampor, bromsar etc.?
  5. Skönt att höra att några håller ut hela säsongen Får ge det hela några månader till själv. Är det mest ytligt fiske eller blir det något med djupriggar, dipsydivers el dyl?
  6. 33m/s ikväll, så nog kommer det att blåsa! Tysklandsterminalen översvämad enligt GP. Skönt att ligga i soffan och glo på lite ligafotboll och veta att båten står på land under tak
  7. Grattis till båten! För att få upp varvtalet vilket hänger ihop med fartökningen, under förutsättning att propellern har "grepp" så finns det några saker att testa; - tvätt och vaxning av botten - vara säker på att det inte står något vatten i båten, skruva ur dyvikan när den är på land - trimma ut motorn till rätt läge, dvs högre rpm men fortfarande grepp - kontrollera monteringshöjden på motorn (kavitationsplattans höjd i förhållande till botten) För att få rätt förutsättningar så bör du vara ensam i båten och ingen last, platt vatten gör också det hela enklare. 4 bladig har jag förstått kan ge visst toppfartstapp, men många tycker att övriga egenskaper blir bättre.
  8. Har motsvarande båt med 90 hk, gör ca 35-36 knop med 2 st i, när det är platt vatten och botten är ren vid 6000 rpm. Nu när den är beväxt så är farten ca 30-31 knop med 2 st i och rpm ca 5700. Når du 5000 rpm på topp med 3 vuxna i så är nog ca 26 knop den farten som båten kommer upp i.
  9. Jag har också båt i Vänern. Efter ett par månader i så fick jag samma fenomen som förra året, dvs en fartminskning på ca 10-15%. Förra året gjorde jag först en snabbrengöring och ca hälften kom tillbaka, tog sedan upp båten och gjorde rent den ordentligt och då var farten tillbaka. Precis som förra året så har det växt på en hel del alger på motor och botten, så jag gissar att detta är orsaken. Har inget vatten i båten samt visst rpm tapp.
  10. Som Slowrider skriver kan du hålla höger vid slussen i Köpmannebro, lite strömt och gränsen går vid ca 2 meter om du är på väg upp till akvedukten i Håverud. Fint att ta en glass där (och bra gäddvatten om man gillar att fiska). Sedan är det som Bosse skriver, bara att fortsätta till Sunnanå hamn (där kan man avnjuta en bra lunch - och en pilsner om man håller sig inom 0,2 ) om du ska söderut. Vill du fortsätta söderut efter lunchen har du ytterligare lite inomskärs och du når Vita Sandars Camping. Magiskt vackert en fin sommardag den sträckan, dvs gå innomskärs från Akvedukten till Campingen, sedan ligger Dalbosjön utanför och bara väntar. Snacka om att snart är det båtsäsong. Tips, snacka med Dalslandskanal om du har vägarna förbi Båtmässan i Göteborg snart.
  11. I detta fall då alla 3 efekterna egentligen är identiska i övrigt, så kommer gissningsvis bränsleförbrukningen att vara mycket lika. Kan t o m vara så att en högre effekt kan vara snålare under vissa rpm och belastning. Förmodligen drar 90 mer på fullgas i o m högre effektuttag vid högre max rpm. Har du haft 90 tidigare och är nöjd med den prestandan när det behövs, så är frågan om du kanske ska överväga 80 eller 90 som alternativ.
  12. Japp, identiska mått rakt över. Gissar snarare att 90 är en chippad 70/80. Därav de små prisskillnaderna. Förmodligen har de tagit fram 3 för att passa maxeffekterna som olika båtar är typade för.
  13. Inga mer synpunkter, men bara som information så väger 70-90 lika mycket.
  14. Jag har en DF90, samma motor i grunden som 70 och 80. Har kört ca 100 h nu på 2 säsonger och är nöjd. Använder min båt till allt från fiske till vattensport och har inte haft några problem. - Drar mycket lite på låg och mellangas. Tycker även vid vattenskidåkning etc att det inte går åt något anmärkningsvärt. Trollar man så rör sig inte tankmätaren. Har inte kopplat in annan mätning då den analoga har visat sig visa rätt så långt. - Lämnar in motorn för årlig service och vinterkonservering, ca 3.000 går det på. En av anledningarna till det är att det varit några mindre garantiåtgärder på båten. På tidigare 2-taktare har jag gjort detta själv och ska ev. återgå till det även på denna maskin. - Kvaliteten på kåpa, rigg och P&T känns bra, ingen skillnad sedan ny på 2 år iaf. Maskinellt för ny för att uttala mig. - Ljudnivån är bra över hela registret, hörs knappt på tomgång. Dock så tycker jag att den har ett område på ca 3.500 rpm då den låter lite osnyggt. Går jag upp ca 200-300 rpm så låter den konstigt nog mindre. Vet inte om det har att göra med kombinationen båt/motor. Det som är båst är att det knappt luktar eller ryker någonting oavsett varvtal eller belastning. Ingen bensin på vattenytan heller. Kan du ha 80 eller 90 på din båt så var det "billiga" hk när jag köpte. Diffen var ca 10k mellan 70 och 90.
  15. Härligt att höra att det går åt rätt håll! Trägen vinner verkar vara konceptet när rätt propp ska hittas. Håller tummarna att 40 passeras nu
×
×
  • Skapa nytt...