Jump to content
Saturday 07 December 2019

Funkis

Medlemmar
  • Content Count

    2,739
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

143 Expert

About Funkis

  • Rank
    Hedersmedlem

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag hade ett liiiiiiitet luftläckage som gjorde mig tokig. Så om det inte är backventilen så dra åt alla anslutningspunkter igen, hårt.
  2. Jag trodde väl det, tack för svar. ( felsökning måste göras... nåt har slutat att funka...)
  3. Har dragit om plusmatningen och nu funkar inte bränslemätaren. Och jag funderar på baksidan med sladdarna; två tåtar till lampa, närmast, det är ok för mig. men tre tåtar till instrumentet? Vilka är dessa? Jag får två tåtar från givaren, trodde en var signalekvivalens, den var redan kopplad till minus. Vad är de andra två?
  4. Sitter och klurar på nya båtprojekt... Funderar på att köra varmvattenberedaren via sjövatten istället för sötvatten. Någon med erfarenhet av det? Fördelen är ju obegränsat med varmvatten till disk och avskiljning plus mer sötvattenkapacitet. Och jag har redan ett sjövattenfilter monterat så just det oroar mig inte (dvs smuts i vattnet och jag ligger mest i naturhamn )
  5. Njaeee.... nej, de vanliga väjningsreglerna gäller inte i en trafiksepareringszon. Det är korrekt att du får korsa en zon i 90 grader men du måste väja för allt och alla ( om din båt är under 20 m lång )
  6. Som köpare är det ju utmärkt att någon tagit kostnaden. Dock finns graderingar... var med en bekant som "teknisk expert" vid ett sådant ev köp ( just motorer är jag inte så kunnig på ) Men de "nya" motorerna, som verkligen för mitt amatöröga såg nya ut - visade sig vara renoverade. Och detta kom fram när jag frågade om hur lång garantin var och om första oljebyte var förutsättning för garantin... Det säljaren hade var ett kvitto på renoveringen... ett rejält belopp dock. Är det helt nya motorer, inom garanti, är det ju en bra affär om man tycker om båten.
  7. Bhemac.... som vanligt är du knallsäker på vad som gäller? Ofta men inte alltid har du rätt. I detta fall, krav på förkunskaper för att få formellt ta kanalintyget, så läser jag exakt vad jag sa i den länk som du själv föreslog, sida 2 i Förkunskaper. Personligen kan jag hålla med om att det nog inte behövs mer kunskaper än erfarenhet, VHF cert undantaget, för att ta Kanalintyget. Men nu är det beslutet Transportstyrelsens och administrerat av Nfb, enligt den länk du gav. Nu ska nog inte TS ta sig in i kanalerna så detta är mer OT. Däremot - När det gäller radar så anges av internationella regler att har du radar ombord, som är funktionsduglig ( commisioned ) så skall den användas i nedsatt sikt. Bhemac, Du talar ofta om rättsfall när det gäller internationell sjöfart. Men... sägs det verkligen att mindre fartyg undantas? Det brukar vara samma regler i det mesta, bortsett från väjnings- och utrustningsregler.
  8. Jo, det är ett krav på förarintyg eller Kustskeppare samt någon typ av VHF cert, troligen SRC, för att få kanalintyg. Men går du inte in i kanalerna finns inga krav alls... Men som någon skrev, en radar är bra att ha ( har du radar så finns kravet att du SKA kunna använda den! Även krav på att tillämpa väjningsregel 19 d ) Dessutom är nog en AIS nödvändig? Räkna på tidvatten är bra att kunna.
  9. Många sevärdheter blir det! Finns en liten skärgård i norra Vättern som är spännande om du vill ha några nätter utanför gästhamn? Annars är ju gästhamnsavgift inkluderat i priset för Göta Kanal...
  10. En fundering? Vad händer med de transportföretag som lovar egen leverans ända till min dörr? Får de mer att göra nu? Det handlar ju inte bara om moms och påslag utan att jag alls får grejerna.
  11. Jag skulle aldrig själv välja en båt med öppen akter... risker överväger fördelar anser jag. Ska barnbarn gå omkring föredrar jag stängd akter. Seglar jag i hårt väder känner jag mig säkrare med ett anhåll akteröver ( hur mycket klarar linorna?) plus att jag får större stuv med inbyggd akter. Att ta upp en nödställd i lugnt väder kan ju vara en fördel.... men är vädret lugnt så är det ju sällan ett större problem oavsett? I hårdare väder, med sjögång skulle jag aldrig riskera någon akterut! Tror design kommer från tävlingsbåtar som seglar så fort att de tar vatten över sig. Då rinner vatten ut fortare med öppen akter och båten vinner lite i fart. För en familjeseglare ointressant... Däremot vill jag ha en öppningsbar akter, för bad, tilläggning med jolle, rensa fisk, meta med barn. En riktigt stor plattform möjliggör också att blåsa upp en flotte om det verkligen krisat.
  12. Funkis

    Paying crew

    Du är bra på sammanfattningar, Mackey. Jag tror så här, så länge inget händer så seglar en svensk båt med medföljande utan minsta problem. Dvs ingen annan stat har anledning att ifrågasätta flaggstaten Sveriges interna bestämmelser. Och vi har ju rätt låga krav på våra båtar och kompetenscertifikat. Däremot, om en utländsk utredning startas med anledning av en olycka och det framkommer att flaggstaten Sverige anser att det är ett kommersiellt charterfartyg ( passagerarfartyg ) så visar det sig kanske att båten varken är korrekt registrerad, inte har föreskriven utrustning och att besättningen inte har rätt kompetens. Redaren blir ansvarig? Och försäkringsbolaget ev kinkar...
  13. Funkis

    Paying crew

    Om en båtägare vill börja köra passagerare omregistrerar man båten till ett passagerarfartyg. Då utfärdas ett fartcertifikat samt i övrigt beskrivs de krav som finns på båtens utrustning. Dessutom kan olika certifikat leda till olika krav på besättningens kompetens... och försäkringsbolaget ska utfärda ny försäkring.
  14. Funkis

    Paying crew

    Intressant tråd... och som jag ser det så missar vi seglare den juridiska aspekten ( för att vi vill missa? Vi bor i ett land som inte kräver formell kompetens, inte före 12 ggr 4 meter i alla fall, inget krav på båtar som vi seglar jorden runt med. Och vi vill av hävd segla dit vi vill liksom?) Men sjöfart är en av de första områdena där det skapades internationella överenskommelser. Så om något händer utomlands så vidtar en juridisk process och där kan det tydliggöras (eventuellt) om ägaren till en båt gjort fel? För de flesta flaggstater fokuserar på båten, dess registrering och dess utrustning. Plus krav på skepparen men det är i tex England relativt låga krav. Att jämföra med fartygsbefäl klass 3 blir larvigt höga krav - och är sannolikt skälet till att svenska långfärdsseglare inte ens överväger att omregistrera sin segelbåt? Vi skulle behöva en ny examen för charter...
  15. Jag var intresserad av en båt en gång, via mäklare. Den uppgavs ha varit grundstött men professionellt reparerad. Min åsikt är att proffs fixar en skada så den blir lika bra eller bättre än tidigare. Har inget problem med en skadad båt men vill givetvis konfirmera att det är proffslagat. jag frågade då mäklaren om det fanns ett protokoll på reparationen ( besiktning före och efter eftersom privatpersoner ogärna reparerar så går det via försäkringsbolag och proffsvarv ) Mäklaren hade inget protokoll. Då frågar jag vem som gjort reparationen. Det visste inte mäklaren. Då bad jag mäklaren fråga säljaren. Mäklaren återkom inte och när jag väl fick honom i telefon så var det ett bryskt besked att säljaren anlitat mäklare för att slippa en massa frågor... Slutsats? I min värld, om inte säljaren vet vad som hänt och vilka reparationer som gjorts, så kommer du aldrig heller att få reda på det.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy