Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Ryds20DCI

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    95
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

6 Neutral

Om Ryds20DCI

  • Placering
    Kapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej, Efter att vi nu sålt vår lite större båt är det dags för det något mindre båtlivet. vi vill ha en båt med möjligheter till övernattning för två vuxna och två barn ( 5 & 7 år. Vi tittar på dessa två modeller som står i rubriken. Enkla att ta sig ut med på en solig dag. Men möjligheten att stanna borta en weekend eller mer vid behov. är det någon som har erfarenheter av dessa modeller? Tacksam för svar!
  2. Hej Christer! Vad kul att du tänker skaffa större motorbåt. Tänkte dela med mig lite av våra erfarenheter kring större båt. Vi äger idag en Bavaria Virtess 420 coupe ( hardtop) dubbla Volvo penta d6 400. Vi räknar med att de kostar oss ca 80 000:- om året att äga båten. Då står vi inomhus på vintern i ej uppvärmd hall. (12 000:-) Förbrukning i marschfart 25-30 knop 3,8 liter/distans. Under litern i 7-8 knop. Precis som du skrev. Vi tittade en hel del på nimbus 34 tidigare. Men valde bavarian pga större båt och 3 kabiner. Nimbus kabiner är som ni tidigare påpekat väldigt trånga. Akterdäcket är riktigt bra. Vi har ett kapell till akterdäck men använder de sällan. Har överdrag till soffan. Tar 10 sekunder att dra på detta. Snabbt och lätt och kapell är jag rejält trött på. Dock kan de vara skönt med de stora kapellet på vår/höst då de blir känslan av ett rum till. Vi har båten liggandes i Båstad och jag kan rekommendera dig lite storlek på båt då de öppna havet ner mot Danmark och upp mot Bohuslän kan vara ganska besvärligt och ska du kunna åka i lite sämre väder krävs de storlek. Vi har gasol istället för el. Funkar bra. Men ska för säkerhets skull installera en gasvarnare. Vi hade båt med axlar tidigare. Fungerade bra det med. Numera drev. Håller med om att de kostar lite mer att serva drev och mer som kan gå sönder i jämförelse med axlar. Men känslan att köra en drevbåt är helt annorlunda jämfört med axlar. Jag föredrar helt klart drev. Den mer sportiga känslan. En del axelbåtar kommer inte riktigt upp ur vattnet. Dessutom är de lättare att gå in i lite grundare vikar. Dock har jag full respekt för de som hellre väljer axlar. Om jag vore du så satsa på lite storlek på båt. De kommer du inte ångra!
  3. Hej! vi ska också gå Göta kanal i sommar. Har en båt på 14 ton och dubbla d6 på drev. Jag kommer absolut gå med bägge maskinerna igång hela tiden. Har ingen aning om drev/motorkan ta skada av att ena motorn går avstängd men sett till bränsleförbrukning kan det inte skilja mycket. I 5 knop drar vår båt 4 liter i timmen totalt på bägge maskinerna. Om jag skulle spara någon liter på att stänga en motor är ointressant sett till manöverförmåga och andra bra saker med två motorer. Men detta är endast min egen teori.
  4. Tack alla för era svar. Just skärgården med spiken, Läckö slott osv finns absolut med på listan nu. Tack! finns de fler sommar förslag eller liknande på smultronställen eller annat bra att veta inför kanalen så tas detta tacksamt emot.
  5. Hej! vi planerar nu båtsemestern för fullt trots de kalla vädret. Planen är att gå västkusten-östkusten i sommar. Vi startar från Båstad i början av juli och tänkte ta några dagar i Göteborg på vägen upp. Liseberg med barnen och liknande. Sedan blir de vidare upp via Göta älv till Vänern. Vad jag förstått är Göta älv en etapp man mest ska ta sig igenom. Inte mycket att se där? Vänern tänkte vi ägna några extra dagar till för att ligga i lite naturhamn samt besöka lite trevliga hamnar. Förslag på sådana hamnar i Vänern? Sedan är tanken att ta oss upp till Sjötorp. Ni som har gått i kanalen. Hur är er erfarenhet under juli månad? Fullt med båtar? Svårt att få plats etc? Vår båt är en 45 fots motorbåt så vi behöver lite utrymme. Vad bör man mer tänka på när man ska gå denna vägen? alla tankar och synpunkter tas tacksamt emot. Skulle vara intressant om det fanns någon som gått med större båt denna vägen och kan dela med sig. Men som sagt, alla svar välkomna.
  6. Vi tog båten från England till norra Tyskland (Flensburg) på lastbil. Därifrån tog vi den på vattnet upp till sverige(Båstad) ca 220 sjömil. Vet inte var du bor men att ta båten på havet är helt underbart. Priserna var högre i England även då vill jag minnas, detta var 2014. Men vi förhandlade med transporten till Tyskland i priset. Båten vi köpte i våras köptes direkt från Tyskland. Prismässigt var de klart billigare där. Jag rekommenderar dig att gärna titta på lite större maskiner. D4 300 som vi hade fungerade kanon och kändes väldigt starka oavsett last i båten. Som Jari säger behöver man närma sig 22-24 knop för att båten ska komma upp ur vattnet helt.. den tenderar att ”gå lite på häcken” annars. Men en viktig sak att tänka på är utrymmet i motorrummet. Det är rent ut sagt dåligt. Skulle du välja d6 maskinerna tror jag knapppt du får plats att komma ner där. Då är D4 eller kad 300 klart mindre och frigör mer plats.
  7. Vi hade en prestige 36 tidigare under 3 säsonger. Sålde den i våras. Vi var väldigt nöjda med den. Båten var från 2008 och hade som Jari skriver den stora badbryggan. Den kan jag varmt rekommendera. Vi hade 2 x VP D4 300. Gick riktigt bra. Marschfart runt 22-24 knop och en max på 30. I 7 knop runt 1,2 liter per sjömil. Den gick väldigt tryggt och stabilt i sjön. Hör av dig vid fler funderingar. Vi köpte våran i England
  8. Är också lite inne på att montera zipwake alternativt ta mente marins automatiska system till befintliga trimplan. RichardE är det en flybridgebåt du har? Ser nämligen så ut på bilden. Är denna vindkänslig i planing? Vi har också en flybridgebåt men upplever aldrig att jag behöver använda trimplanen för att korrigera mot vågor från sidan. Dock används de flitigt i lite motsjö för att trycka ner fören genom vågorna.
  9. Är också lite inne på att montera zipwake alternativt ta mente marins automatiska system till befintliga trimplan. RichardE är det en flybridgebåt du har? Ser nämligen så ut på bilden. Är denna vindkänslig i planing? Vi har också en flybridgebåt men upplever aldrig att jag behöver använda trimplanen för att korrigera mot vågor från sidan. Dock används de flitigt i lite motsjö för att trycka ner fören genom vågorna.
  10. Tack för ditt svar. Jag har också visat han dessa tester som finns på internet. Men det hade varit bra att få lite information från personer som ägt eller äger en sådan båt för att höra vad dessa har att säga. Men teaterns på internet ger såklart jättemycket!
  11. Hej ! Jag har en kompis som går i funderingarna att byta upp sig till större båt. Han har idag en mindre DC men har nu fastnat för flipper 880 st. Jag har själv aldrig varit i en sådan och än mindre kört den. Är det någon här som äger en och kan dela med sig av både bra och dåliga erfarenheter?
  12. Vi har liknande båtstorlek som dig. Runt 12 meter med flybridge. Väger runt 10 ton. Dubbla motorer med axlar och bogpropeller. Vi installerade en häckpropeller för två säsonger sen. Det har vi inte ångrat en sekund. Är ganska van med att köra båt och använder i ärlighetens namn inte den jätteofta. Men när det varit tuffa förhållanden och tufft med plats har den varit kanon. Också tryggt att veta att den finns där ifall man hamnar i problem. Vi har en maxpower ct60 i aktern. Valde maxpower då de redan satt i fören. Vill minnas att den är på 6 hk. Den har i alla fall alltid räckt till för oss oavsett väder och vind!
  13. Låter som du har vinterns projekt klart för dig:) återkommer när däverten är på plats. Har också funderat på det här med rutorna. Blir väldigt repiga. Hur fick du tag i nya rutor? Har du några bilder på de nya rutorna så får du mer än gärna sända dessa till mig?
  14. Hej Jari. Förlåt för jag inte svarat. Hade tyvärr inte bevakning på tråden. Det blev en säsong till med den lilla gummibåten. Den lyfter jag enkelt upp och lägger på badbryggan. Men nu är en skoter beställd. Nu återstår bara däverten:) Som det ser ut nu blir de Hurley marine h3o. Dyr, men väldigt bra! Hur har du funderat?
  15. Hej. Det börjar bli dags att byta båt efter tre säsonger med en flybridge. Tittar mycket på bavarias HT modeller. En stor anledning är att jag tycker man verkar få oerhört mycket båt för pengarna. Är det någon som har erfarenhet av bavarias HT modeller från 2010 och framåt? Något speciellt man bör vara uppmärksam på? Tack på förhand.
×
×
  • Skapa nytt...