Till_havs 54 Postad 4 Maj Det är till att ha det gött! Själv har jag det inte riktigt lika lyxigt men gillar att verkligen att sova i båten ändå. Idag blev det just inget gjort med den men nu ligger jag och slöar inför kommande nattvakt, så jag gör något för klubben istället. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alicia1 45 Postad 4 Maj Monterat propparna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fogden 39 Postad 4 Maj Idag har jag monterat ihop 2x2 solceller på 50w vardera att ha på dinetttaket som komplement till de 4st på styrhyttstaket som som tillsammans är på 370 w = 570w så förhoppningsvis skall man klara en vecka eller 2 om det är lite dåligt väder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 296 Postad 4 Maj Mastat på i den hårda vinden, lyckades göra det precis innan haglet kom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stormfocken 66 Postad 4 Maj Maskat / tejpat gränsen mellan epoxy och gelcoaten för att lägga på ett lager epoxi till (för att få en snygg jämnfärgad yta, ni vill inte höra varför, ok - jo, jag välte ut en halv burk förra våren vid sista lagret och chansade på att 1,5 burk vitt skulle räcka för att täcka det svarta lagret - det gjorde det inte så det blev för tunnt). Slipat sedan tidigare. Sedan tidigare i vår också skrapat och slipat kölen (jobbigt jobb men blev väldigt mycket bättre), lagt på owatrol rostskydd på kölen och epoxy två lager. Fler lager kommer. Sedan är mastfoten lite trasig så jag har gjort en model i tunn plåt till lagning som någon ska få göra i 3-4 mm rostfritt stål. Och sedan har jag nu suttit och funderat i någon timme på hur man bäst skruvar fast lagningen av stål i aluminiumet. Tips mottages tacksamt! I övrigt lite städning i båten och annat småfix. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oxygen 2 Postad 4 Maj Premiärtur i lördags, började lite snöpligt med tappad keps i vattnet och att motorn dog vid gaspådrag. Kepsen uppfångad med den nyinköpta båtshaken och motorproblemet visade sig bero på att säkundärernas spjäll i förgasaren hängt sig i öppet läge, lätt åtgärdat! Hoppas nu på lite mer värme framöver... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Till_havs 54 Postad 5 Maj Jaha, ännu mer jobb till listan! Sitter på klubben och läser kompendier om båt-el och har just lärt mig att det är viktigt med tvåledarsystem överallt, så att läckströmmar och potentialskillnad mellan olika metaller och komponenter minimeras så mkt som möjligt. Ingen minuskabel-klump på motorblocket, alltså. Som jag har. Läckströmmarna gör bl a att offeranoderna får en vit kritig beläggning istället för att lösas upp. Precis som mina anoder har. (Beror också på fel material, ska vara aluminium i bräckvatten, inte zink.) Härligt, bara att dra om det mesta av elen då, så all minus går direkt till förbrukningsbanken istället. Jag kan inte förstå hur det kan spela någon roll, jord som jord, men vem begriper galvanisk korrosion? Är ju ren woodoo. Jag ska fästa ett jordspett på akterspegeln ner i vattnet och koppla det till masten och barometern, det borde väl blidka gudarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 251 Postad 5 Maj (redigerade) En smyg åt vovven, så hon inte drattar i. Redigerad 5 Maj av Hybro . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 251 Postad 5 Maj 2:a lite längre turen till ön Nabben. Härligt. Inga skränande turister... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MYYsan 26 Postad 7 Maj I helgen som var: Lyckats kvitterat larm (Orange blinkande triangel) från EVC (Penta), visade sig vara låg nivå kylvätska. Fyllt på och testat OK efter det 😅 Tidigare: Monterat in en 65 liters kyl istället för en 49, mer plats för kylda drycker 🥳 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 567 Postad 7 Maj 2025-05-05 vid 11:59 skrev Hybro: 2:a lite längre turen till ön Nabben. Härligt. Inga skränande turister... Ja, tiden före "skräntärnornas" och "fyllkajornas" ankomst är bäst, samt tiden efter det de har lämnat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 251 Postad 7 Maj Läck på trampmatade färskvattenpumpen. Ny på Biltema för 386 kr. Plockade isär. 4 oringar med sprickor. Hade faktiskt dessa i sortimentet hemma. Så sparade man dryga 300 kr, med lite trevligt pyssel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 129 Postad 8 Maj Båten fick ett 4:e stryk med fernissa på delar av den fasta inredningen i teakfaner. Nr 5 blir i em. Sen blir det lite lätt slip på lördag och ett 6:e lager. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vestergren 47 Postad 8 Maj Mina vinterprojekt blev gjorda sista dagarna innan sjösättning förra veckan. Byta toalettslangar och installera sugtömning...man svär över hur många olika dimensioner det egentligen kan finnas för slangar på en gammal båt... 1" till 1,5" från toaletten till tanken. Från tanken va det 60-55mm som skulle ner till 38 mm y koppling för sugtömningen, sen upp till 2" för det va genomföringen. Biltema rädda dagen med en 2,25" - 2" gummireducering, sen en plast reducering från 2"-1,5" ner till y förgreningen till sugtömningen, allt sker bakom ner och under kylskåpet...min nya elektriska sjötömnings ventil fungerar dock väldigt smidigt, liten grön diod som tänds när ventilen har öppen signal. Ny DC/DC installerad, verkar funka som tänkt. Fick dock båten avtäckt, tvättad, målad och "polerad" efter så den såg helt okej ut vid sjäsättning, fick även inköpt ett par Rusta mattor. Så i måndags innan jag skulle åka iväg på jobb så tänkte jag inviga min nya perkulator kaffekittel på gasspisen, cyklade ner för lite fika och en sista koll på båten. Tyvärr glömde jag kaffet så det blev en kopp pulverkaffe istället...men det va rätt trevligt ändå! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oxygen 2 Postad 8 Maj Idag har jag kopplat in länspumpens autoläge samt funderat på hur jag ska få en LED att indikera när pumpen går... Har även kommit en bra bit på projektet att städa upp i elsystemet och klamra fast alla löst hängande kablar som någon (jag) dragit kors och tvärs! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oxygen 2 Postad 10 Maj Idag blev det installation av stero med högtalare och färdigstädatoch klamrat i elsystemet! 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 681 Postad 11 Maj Vår båt har fått vila i böljan den blå de senaste veckorna. Jag hoppas och tror att båten har det trevligt tillsammans med sina bryggkompisar. Det var ju länge sedan de träffades så de har säkert en hel del information att utbyta. 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vega1959 115 Postad 12 Maj Idag är drevet monterat efter genomgång och provning av täthet. Efter målning med drevfärg är det nu klart för sjösättning på söndag. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Isakare 22 Postad 12 Maj Fyllt växelhusolja och svor över att tuberna, köpt dyra på macken, bara innehöll 225 ml mot tidigare 3 dl. Dessutom är formen på pipen ändrad, den går inte i hålet, tidigare hade pipen 2 steg, varav de första gick i hålet = enkelt att få det tätt och fylla. Mitt växelhus vill ha 5 dl, nu blev det inte fullt. En halv dl gör nog varken till eller från, men mycket irriterande. Får skylla mig själv lite, som vanligt hade jag inte köpt hem olja tidigare, utan tog det på macken med båten bakom påväg till hamnen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 251 Postad 12 Maj Rördromen hörs på Åsundaöns sydspets Enda levande förutom några skränande sjöfåglar. Senare tar båtåkande vid .... Tar mig ett bastubad senare i kväll. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 67 Postad 15 Maj monterat prop. mm sjösatt! kort tur till bryggan friska vindbyar o helsol Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Till_havs 54 Postad 18 Maj (redigerade) Hela helgen har tillbringats i båten men det händer inte mycket. Man är ju lite lat och det är roligare att sitta och läsa om hur saker kan/ska göras än att faktiskt greppa verktygen och sätta fart! Håller på att bygga nytt elsystem men nu tog det stopp eftersom jag glömt rullen med kabelränna hemma + fått slut på 35 mm2 kabelskor. Har iaf äntligen fått ordning på de lösa gardinstängerna så jag kan sy upp nya svarta gardiner för att slippa väckas av solen kl 5 i sommar. I en Facebookgrupp för MD-motorer har jag (av han som konstruerade insprutningen!) fått veta att min knackande och skakande motor beter sig helt normalt, de är sådär, så nu behöver jag inte krångla med spridardemontering, provtryckning och annat mög. Det är bara att gasa å va' glad! Skönt. (Ja, jag vet att man numera ska ha gula minuskablar för DC om man också har 230 AC i båten men jag klarar bara inte av att byta till det. Det. Går. Inte. Minus är svart, så är bara. Det kommer aldrig att finnas några lösa svarta fasledare för 230V ombord så det finns ingen risk för förväxling. På stora skepp och fartyg med enorma AC-anläggningar är det såklart en annan femma.) Redigerad 18 Maj av Till_havs Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oxygen 2 Postad 18 Maj Idag har jag monterat hållare för bordsben och båtshake, kopplat in en LED som visar när länspumpen går och byggt om luckan för tillgång bakom instrumentpanelen så att den sitter fast med gångjärn och magneter istället för med skruv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 628 Postad 18 Maj 1 timme sedan skrev Till_havs: Ja, jag vet att man numera ska ha gula minuskablar för DC om man också har 230 AC i båten men jag klarar bara inte av att byta till det. Det. Går. Inte. Minus är svart, så är bara. Det var en nyhet för mig! Var finns detta att läsa? Annars tycker jag som du. Minus ska vara svart. ”Det är sen gammalt!” som ungdomarna säger 😉 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Till_havs 54 Postad 19 Maj (redigerade) 8 timmar sedan skrev ChristerN: Det var en nyhet för mig! Var finns detta att läsa? Annars tycker jag som du. Minus ska vara svart. ”Det är sen gammalt!” som ungdomarna säger 😉 Hittar inget på svenska förutom Skyllermarks men de källhänvisar inte. Går inte att klistra in text med telefonen så jag får lägga upp en bild på referensen till ISO. https://www.furneauxriddall.com/blogs/news/why-you-should-use-yellow-battery-cable-for-negative-dc Är det någon på forumet som har en nyare båt med bara gula minuskablar? Bryr sig båttillverkarna om den nya standarden? Redigerad 19 Maj av Till_havs 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 628 Postad 19 Maj Tack. Det indikerar att det har funnits åtminstone sedan 2021. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MYYsan 26 Postad 24 Maj Hej, Har satt fast en liten ankarbandsrulle i aktern, för att göra det enklare när vi lägger till med boj. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chronn 2 Postad 24 Maj Fyra saker i universum råkade samanfalla idag. Jag hade inspiration, jag kom ihåg, jag hade en tunn spritpenna och jag befann mig nära båten. Nu fick jag äntligen uppmärkt säkringarna till den nya säkringscentralen dit jag kopplade allt när jag installerade separat förbrukningsbatteri i min Silver i våras. Jag skulle ha fotat men det är nog ingen som vill se kråkfötterna som blev när jag låg på sidan på durken mellan stolarna och antecknade på insidan av inspektionsluckan in till styrpulpeten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 567 Postad 24 Maj Jag går bryggvakt i natt för att skydda min och andras båtar från långfingrade jävlar. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tristan_301 53 Postad 24 Maj Har ägnat dagen åt att slipa överbyggnaden, avslutade med att spackla lite så jag har något nytt att slipa i morgon.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser