cbj 1 Postad lördag kl 09:36 Hej Är det fel att ladda ett 75 ah och ett 60 ah batteri parallellt samtidigt? Jag har ett 60 ah startbatteri och ett 75 ah förbrukningsbatteri och när jag kör med motorn så laddas båda samtidigt. Om inte vad finns för alternativ? Tacksam för kloka synpunkter. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 163 Postad lördag kl 09:53 Det går bra! Det som påverkar laddningen är batteriernas interna motstånd och laddningstillstånd. Det kan mycket väl vara så att ena batteriet först inte tar laddning, utan ger ström till det andra. Men det gör inget. Jag har 4 batterier parallellt, 3 som ursprungligen var identiska - vilket de säker efter 10 år inte längre är, och ett startbatteri. Detta är fullt normalt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 907 Postad lördag kl 17:05 Precis som @ThomasVikhog svarat dig så går det bra att ha bly/syrabatterier med olika kapacitet, ålder o.s.v. parallellkopplade, särskilt under laddning/urladdning (förutsatt att de har samma spänning, förstås). Eftersom laddaren lägger på en laddspänning rejält mycket högre än även ett fulladdat blybatteris egenspänning så kommer den s.a.s. "bestämma" över båda. Teoretiskt kan det visserligen - om batterierna är extremt olika laddade och laddaren är klen och inte orkar få upp spänningen - bli som nämnts att ett batteri under en kort stund i början snarast lämnar ström än tar emot. Men den tiden är mycket kort och gör som sagt ingenting i sammanhanget. Däremot bör batterier med olika ålder, kapacitet o.s.v. kopplas isär om de skall vara en längre stund helt i vila (vi talar om veckor). Kemin ändras lite med åren och risken är t ex att ett sämre batteri med hög självurladdning kommer ligga och smådra från de friskare. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cbj 1 Postad söndag kl 07:13 Hej Tack så mycket för era kloka synpunkter.nu förstår jag bättre hur det fungerar. jag har agm batteri men jag antar att de sorterar under syra/bly batteri Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser