Gå till innehåll
lördag 10 maj 2025
Till_havs

Vad har du gjort för din båt idag?

Rekommendera Poster

Det är till att ha det gött! Själv har jag det inte riktigt lika lyxigt men gillar att verkligen att sova i båten ändå. Idag blev det just inget gjort med den men nu ligger jag och slöar inför kommande nattvakt, så jag gör något för klubben istället. 

IMG20250504202742.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag har jag monterat ihop 2x2 solceller på 50w vardera att ha på dinetttaket som komplement till de 4st på styrhyttstaket som som tillsammans är på 370 w = 570w så förhoppningsvis skall man klara en vecka eller 2 om det är lite dåligt väder 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mastat på i den hårda vinden, lyckades göra det precis innan haglet kom. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Maskat / tejpat gränsen mellan epoxy och gelcoaten för att lägga på ett lager epoxi till (för att få en snygg jämnfärgad yta, ni vill inte höra varför, ok - jo, jag välte ut en halv burk förra våren vid sista lagret och chansade på att 1,5 burk vitt skulle räcka för att täcka det svarta lagret - det gjorde det inte så det blev för tunnt). Slipat sedan tidigare. Sedan tidigare i vår också skrapat och slipat kölen (jobbigt jobb men blev väldigt mycket bättre), lagt på owatrol rostskydd på kölen och epoxy två lager. Fler lager kommer.

Sedan är mastfoten lite trasig så jag har gjort en model i tunn plåt till lagning som någon ska få göra i 3-4 mm rostfritt stål. 

Och sedan har jag nu suttit och funderat i någon timme på hur man bäst skruvar fast lagningen av stål i aluminiumet. Tips mottages tacksamt!

I övrigt lite städning i båten och annat småfix.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Premiärtur i lördags, började lite snöpligt med tappad keps i vattnet och att motorn dog vid gaspådrag. Kepsen uppfångad med den nyinköpta båtshaken och motorproblemet visade sig bero på att säkundärernas spjäll i förgasaren hängt sig i öppet läge, lätt åtgärdat!

Hoppas nu på lite mer värme framöver...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha, ännu mer jobb till listan! Sitter på klubben och läser kompendier om båt-el och har just lärt mig att det är viktigt med tvåledarsystem överallt, så att läckströmmar och potentialskillnad mellan olika metaller och komponenter minimeras så mkt som möjligt. Ingen minuskabel-klump på motorblocket, alltså. Som jag har. 

Läckströmmarna gör bl a att offeranoderna får en vit kritig beläggning istället för att lösas upp. Precis som mina anoder har. (Beror också på fel material,  ska vara aluminium i bräckvatten, inte zink.) 

Härligt, bara att dra om det mesta av elen då, så all minus går direkt till förbrukningsbanken istället. Jag kan inte förstå hur det kan spela någon roll, jord som jord, men vem begriper galvanisk korrosion? Är ju ren woodoo. Jag ska fästa ett jordspett på akterspegeln ner i vattnet och koppla det till masten och barometern, det borde väl blidka gudarna? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En smyg åt vovven, så hon inte drattar i.

IMG_20250505_081330.jpg

Redigerad av Hybro
.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2:a lite längre turen till ön Nabben.

Härligt. Inga skränande turister...

IMG_20250505_115430.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I helgen som var:

Lyckats kvitterat larm (Orange blinkande triangel) från EVC (Penta), visade sig vara låg nivå kylvätska.

Fyllt på och testat OK efter det 😅 

Tidigare:

Monterat in en 65 liters kyl istället för en 49, mer plats för kylda drycker 🥳

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-05-05 vid 11:59 skrev Hybro:

2:a lite längre turen till ön Nabben.

Härligt. Inga skränande turister...

IMG_20250505_115430.jpg

Ja, tiden före "skräntärnornas" och "fyllkajornas" ankomst är bäst, samt tiden efter det de har lämnat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läck på trampmatade färskvattenpumpen.

Ny på Biltema för 386 kr.

Plockade isär. 4 oringar med sprickor.

Hade faktiskt dessa i sortimentet hemma.

Så sparade man dryga 300 kr, med lite trevligt pyssel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten fick ett 4:e stryk med fernissa på delar av den fasta inredningen i teakfaner.

Nr 5 blir i em. Sen blir det lite lätt slip på lördag och ett 6:e lager.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mina vinterprojekt blev gjorda sista dagarna innan sjösättning förra veckan. 

Byta toalettslangar och installera sugtömning...man svär över hur många olika dimensioner det egentligen kan finnas för slangar på en gammal båt... 1" till 1,5" från toaletten till tanken. Från tanken va det 60-55mm som skulle ner till 38 mm y koppling för sugtömningen, sen upp till 2" för det va genomföringen. Biltema rädda dagen med en 2,25" - 2" gummireducering, sen en plast reducering från 2"-1,5" ner till y förgreningen till sugtömningen, allt sker bakom ner och under kylskåpet...min nya elektriska sjötömnings ventil fungerar dock väldigt smidigt, liten grön diod som tänds när ventilen har öppen signal. 

Ny DC/DC installerad, verkar funka som tänkt.

Fick dock båten avtäckt, tvättad, målad och "polerad" efter så den såg helt okej ut vid sjäsättning, fick även inköpt ett par Rusta mattor. 

Så i måndags innan jag skulle åka iväg på jobb så tänkte jag inviga min nya perkulator kaffekittel på gasspisen, cyklade ner för lite fika och en sista koll på båten.

Tyvärr glömde jag kaffet så det blev en kopp pulverkaffe istället...men det va rätt trevligt ändå! 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag har jag kopplat in länspumpens autoläge samt funderat på hur jag ska få en LED att indikera när pumpen går...

Har även kommit en bra bit på projektet att städa upp i elsystemet och klamra fast alla löst hängande kablar som någon (jag) dragit kors och tvärs!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...