Gå till innehåll
måndag 12 maj 2025
Till_havs

Vad har du gjort för din båt idag?

Rekommendera Poster

På mc-forumen jag hängde på förr fanns det oftast en sån här tråd, där man efter en mekdag plitade ner några rader om vad man gjort för Pärlan.

 

De trådarna kunde bli rätt kul eftersom de emellanåt gick rejält OT, eller spårade ur i helnördiga diskussioner om varför ett visst fabrikat av oljefilter absolut inte får användas. 

 

Så jag drar igång en "Vad har du gjort för din båt idag"-tråd och ser om den överlever sjösättningsperioden. Det blev en lång dag med skutan men nu är hon klar för att hivas i sjön. 

 

- polering & vaxning fribord och akter. Det är himla svårt att få rejäl glans på 45 år gammal gelcoat som länge försummats men ytorna blev ändå betydligt snyggare än innan. Dåligt resultat beror troligen också på lågkvalitativa snikprodukter från biltema. Rubbing och vax för 600 kr/flaska hade säkerligen gett bättre resultat men någon hejd får det faktiskt vara på tokpriserna. 

 

- byte ventilkåpspackning motor och ventiljust. på känn eftersom jag glömt bladmåttet hemma. Ingen skillnad på gången efteråt. Besviken. 

 

- Provstart av motor. Kickade igång på två sekunder trots att han stått orörd sedan september! Helt overkligt. Jag älskar min gamla Penta MD5B innerligt. Den överlever nog mig. Hur länge kommer folk att hålla liv i dessa gamla enstånkor? Tills att man inte längre kan köpa diesel eller likvärdigt flytande bränsle, säkerligen. Fast då kan man väl köra på matolja? Det kommer ju finnas så länge det finns människor på Jorden. Så länge kommer också Pentor att tuffa på! 

 

- Ihopmontering av rorkulten till hjärtstocken. Fortfarande samma glapp trots 600 spänn för ny bussning och mycket tid nerlagt. Fast rodret är lite trögare nu. Jag begriper mig helt uppenbart inte alls på roderkonstruktioner så nu 💩 jag i det här och kör som det är. 

 

- sprucket roder ihoplimmat med epoxi. Blev bra men ska plasta utanpå också, bara för att se hur det görs. Har aldrig plastat förr. 

 

- borrat ur avbruten skruv för offeranod vid propellern och gängat om så alla tre anoderna är på plats. I annan tråd skrev någon att det inte behövs anoder för propen på 110S eftersom den är isolerad från axeln. Men efter bara en säsong är anoderna rejält vita och anfrätta så de verkar allt behövas. Den andra, ringanoden mot drevet, är däremot helt opåverkad. Kanske fel material? 

 

- borstat bort rost från kölen och grundmålat, lägger på bottenfärg imorrn. 

 

- märkt upp varningslamporna på motorns manöverpanel ordentligt med Dymotejp så det syns bra vad det är för larm. Plus annat smått och gott som jag glömt. Imorrn är sista chansen för fix av sådant som måste göras på land. Sjösättning på lördag 😁

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har stått och glott på båten medans jag starkt funderat på vad jag ska göra ”imorgon” 🫣😂😉

 

suttit på nätet och letat efter mått till u-machetterna i powertrim kolvarna.

bytt batterierna till 2 st 180 ah

letat efter magnesium anoder på nätet.

tätat genomföringar.

bråkat med mitt winchmatic ankarspel, 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyllt 15 liter diesel i en dunk, redo för att fyllas i båten under måndagen.

 

Och plockat bort en träpall från däck. En billig pall från IKEA, men den for riktigt illa under ett år utomhus. Sånt trä tål inte väder och vind. Pallen var för att komma av och på båten vid stor höjdskillnad mellan däck och brygga/kaj, för min rygg och därmed rörlighet är kass. Men på hemmabryggan behövs den inte, så pallen borde aldrig ha varit ute permanent...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul idé,  men...

Ingenting har gjorts, varken igår (påskafton) eller nu på påskdagens natt/morgon.

Jag har inte ens tänkt på båten förrän nu när jag läste ditt inlägg.

 

Tisdag till lördag blir det att jobba på, sjösättning på söndag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte gjort mer än börjat planera för vaxning.

 

Detta eftersom vi så sent som för ett par månader sedan fortfarande var övertygade om att inte sjösätta alls i år, p.g.a. en allvarlig (och extremt ovanlig) sjukdom jag diagnosticerats med, som nästan hann förstöra min rörelseförmåga helt innan man ställde rätt diagnos och kunde påbörja en behandling.

 

Men nu lever hoppet även om det (ännu) inte är som förr, så i slutet av maj kanske den ändå kommer i vattnet 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev IngemarE:

Inte gjort mer än börjat planera för vaxning.

 

Detta eftersom vi så sent som för ett par månader sedan fortfarande var övertygade om att inte sjösätta alls i år, p.g.a. en allvarlig (och extremt ovanlig) sjukdom jag diagnosticerats med, som nästan hann förstöra min rörelseförmåga helt innan man ställde rätt diagnos och kunde påbörja en behandling.

 

Men nu lever hoppet även om det (ännu) inte är som förr, så i slutet av maj kanske den ändå kommer i vattnet 🙂

Oj! Hoppas det går bra!

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Inte gjort mer än börjat planera för vaxning.

 

Detta eftersom vi så sent som för ett par månader sedan fortfarande var övertygade om att inte sjösätta alls i år, p.g.a. en allvarlig (och extremt ovanlig) sjukdom jag diagnosticerats med, som nästan hann förstöra min rörelseförmåga helt innan man ställde rätt diagnos och kunde påbörja en behandling.

 

Men nu lever hoppet även om det (ännu) inte är som förr, så i slutet av maj kanske den ändå kommer i vattnet 🙂

Vad hemskt, hoppas att du mår bättre och orkar. Krya på dig!

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var trist att höra, krya på dig. Jag hoppas kommande båtturer i sommar ökar på välmåendet! 

 

Nu har jag hållt på I stort sett nonstop sedan långfredagsmorgon med båtskrället. Man blir lite less till slut, det blir ju aldrig klart. Tur att inte klubben vet att jag sover i båten på land. Det är säkert inte tillåtet. 

 

Bland dagens avbockade listpunkter:

 

- demontering och oljning av träet på badbryggan. Vid motorgång med några pers i brunnen ligger den ju nästan under vatten så bra om träet är förseglat med olja. Biltemas "träolja" är mer som en tjock seg lack än olja men skyddar bra. Ett bryggfäste satt löst så det var bara att dyka ner i ankarstuven och ta bort muttrar för att kunna dra åt en skruv i bryggfästet . Tur man är liten, smidig och smärt. Ehrm. 

 

- målning av köl. Tips: man kan inte använda Biltemas bottenfärg på Hammarlack, trots att angiven torktid inväntades. Den rinner bara av. Så nu...ja jag vet inte. Kanske fastnar bottenfärgen senare i veckan när underlaget torkat ordentligt? 

 

- fick äntligen tätt på fotogenreturen på Wallasvärmaren. Den har läckt sedan jag fick tillbaks den från verkstan i höstas. Irriterande struntsak som gör värmaren okörbar. O-ringen på returen verkade sitta där den skulle men det läckte ändå. Vad göra? Dit med en till, aningen större, o-ring förstås! Sen dra åt ordentligt. Oh yeah, nu går han bra så länge jag har båten kvar. Hoppas jag. 

 

- städning och prylsortering. Massa grejer jag aldrig använder och uttjänta linor kastades ner på marken för kassering eller lagring hemma istället. Blev en redig hög. I en liten båt med småa utrymmen gäller det att ha hård disciplin med vad som får tas ombord. "Bra-å-ha"-tänk är i stort sett bannlyst. Nödutrustning är det enda som får ta plats trots att det aldrig används. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyllt i diesel i båttanken. Har fortfarande ingen aning om tankens effektiva volym (har de yttre måtten men vet inte hur djupt "sugröret" når), men mätaren gick från ca 50 % till 70 % med 15 liter. Dock är tanken konkavt kilformad nertill, så inte linjärt...

 

Sen har jag städat lite invändigt och slängt skräp ("torrskräp", dvs inga matrester eller liknande).

 

Plockat hem en sak som jag ska rengöra och piffa till lite. Enklare hemma än på båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev IngemarE:

Inte gjort mer än börjat planera för vaxning.

 

Detta eftersom vi så sent som för ett par månader sedan fortfarande var övertygade om att inte sjösätta alls i år, p.g.a. en allvarlig (och extremt ovanlig) sjukdom jag diagnosticerats med, som nästan hann förstöra min rörelseförmåga helt innan man ställde rätt diagnos och kunde påbörja en behandling.

 

Men nu lever hoppet även om det (ännu) inte är som förr, så i slutet av maj kanske den ändå kommer i vattnet 🙂

Oj, det var tråkigt att höra.

 

Det är med människokroppen som med tekniska prylar (båtar t.ex.) att det är viktigt att hitta någon som kan göra en korrekt felsökning och ställa diagnos - sedan kan men börja åtgärda problemet.

 

(Jag gick själv med knäproblem i 35 år innan jag fick en korrekt diagnos av en duktig ortoped. Hade jag fått diagnosen tidigare så hade jag sannolikt kunnat fortsätta att idrotta i större omfattning vad som blivit fallet...  Jag var hos många läkare och samtliga talade om vad det inte var för fel men det hjälpte ju inte mig.)

 

Hoppas du kommer igång igen och kan komma ut på sjön även denna sommar. Enligt mig så bidrar positiva upplevelser som t.ex. båtlivet till en bättre tillfrisknandeprocess.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Till_havs:

- - -

- fick äntligen tätt på fotogenreturen på Wallasvärmaren. Den har läckt sedan jag fick tillbaks den från verkstan i höstas. Irriterande struntsak som gör värmaren okörbar. O-ringen på returen verkade sitta där den skulle men det läckte ändå. Vad göra? Dit med en till, aningen större, o-ring förstås! Sen dra åt ordentligt. Oh yeah, nu går han bra så länge jag har båten kvar. Hoppas jag. 

- - -

Returslangen på Wallasvärmare måste ha fall hela vägen tillbaka till tanken. Om slangen går upp i en båge så rinner överflödsfotogen inte tillbaka utan svämmar över vid värmaren. Det är inte säkert att ditt problem beror på dålig service, det kan även vara felaktig installation när du återmonterade värmaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lintott:

Returslangen på Wallasvärmare måste ha fall hela vägen tillbaka till tanken. Om slangen går upp i en båge så rinner överflödsfotogen inte tillbaka utan svämmar över vid värmaren. Det är inte säkert att ditt problem beror på dålig service, det kan även vara felaktig installation när du återmonterade värmaren.

Jo, det vet jag så dunken står precis under värmaren och returslangen går rakt ner i dunkhålet. Bara ett par decimeter emellan. Däremot är slangen så lång att den går i ett U i dunken och når nästan hela vägen tillbaka upp. Har funderat på om det kan vara ett problem och slangen behöver klippas men tror inte det, U:et är ju 30 cm under brännaren. Är ju bara att prova iofs om läcket kommer tillbaka - dra ur returen ur dunken, lägg den på botten av stuven och se hur det går. 

 

Det kanske är det felet ändå! Värmaren är väl konstruerad för att användas med Wallas stora tioliters-tank och den är ju låg och stor till ytan. Då kommer returslangen att gå som ett L istället för U nere i tanken och det bli mindre motstånd. Jag har en sån därn Wallasdunk som ska in i båten efter rengöring som väl blir av....vilket år som helst nu.

 

 

 

4134.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

11 mil till den sjösatta och påmastade Cumulusen. Premiärturerna gjorda.

Ska till båten till helgen.

 

Försöker klura ut vad som jag ev glömt, eller om nåt ska förbättras.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag har jag täckt av henne. 
Har ett fristående hus av träreglar täckt med presenningar så jag vårrustar hela båten först och täcker av sist och är därmed klar att sjösätta på lördag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har fått mycket gjort men inte hälften av vad jag skulle vilja fått gjort.

 

Monterat i nytt golv i sittbrunnen, börjat plasta det och insåg snabbt att det går åt bra mycket mer polyester än dom 2st 1 liters burkarna jag köpt.

 

Våtslipat i 3 steg samt polerat i 3 steg på babords fribord och akterspegel, monterat tillbaks diverse fästen efter med ny silikon i skruvhål.

 

Demonterat och tätat om rutor till ruffen.

Slipat och oljat badbrygga.

 

Demonterat drev efter jag tyckte bälgen såg lite torrsprucken ut,  var ett klokt beslut då det visade sig stå vatten i bälgen, knutkors klarat sig men stödlager i skölden skall bytas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Till_havs:

Jo, det vet jag så dunken står precis under värmaren och returslangen går rakt ner i dunkhålet. Bara ett par decimeter emellan. Däremot är slangen så lång att den går i ett U i dunken och når nästan hela vägen tillbaka upp. Har funderat på om det kan vara ett problem och slangen behöver klippas men tror inte det, U:et är ju 30 cm under brännaren. Är ju bara att prova iofs om läcket kommer tillbaka - dra ur returen ur dunken, lägg den på botten av stuven och se hur det går. 

 

Det kanske är det felet ändå! Värmaren är väl konstruerad för att användas med Wallas stora tioliters-tank och den är ju låg och stor till ytan. Då kommer returslangen att gå som ett L istället för U nere i tanken och det bli mindre motstånd. Jag har en sån därn Wallasdunk som ska in i båten efter rengöring som väl blir av....vilket år som helst nu.

Om jag minns rätt så är installationsanvisningen ritad så att returslangen slutar strax under locket i bränsledunken så slangänden sitter i luften ovanför bränslet. Troligen för att det inte ska bildas "luftlås" i slangen.

 

Det är nog en bra idé att testa med returslangen utanför tanken och kolla efter eventuellt läckage innan du eventuellt kapar slangen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Idag, eller snarare igpr, har jag tänkt lite på båten (håller på att bli rejält förkyld känns det som) ocb beställt en ny matta till ruffen.

Sjösättning på söndag! 😱

 

Det mesta går att göra när båten ligger i plurret.

Det är rätt mysigt att vaxa friborden från jollen.

 

Glöm ints att montera propellern är mitt mantra.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2025-04-21 vid 22:44 skrev Lintott:

Om jag minns rätt så är installationsanvisningen ritad så att returslangen slutar strax under locket i bränsledunken så slangänden sitter i luften ovanför bränslet. Troligen för att det inte ska bildas "luftlås" i slangen.

Det går inte att få ett luftlås i slangen så länge ingen del av slangen dras i en båge över värmarens undersida. Med det sagt är det ju onödigt att få någon båge väldigt nöra undersidan på värmaren, men en båge med luft i 30 cm under värmaren kommer inte att hindra returbränslet att rinna ner i ranken.

 

Sedan gar vi ju gubben som börjar på M och hans lag att ta hänsyn till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2025-04-21 vid 10:04 skrev IngemarE:

Inte gjort mer än börjat planera för vaxning.

 

Detta eftersom vi så sent som för ett par månader sedan fortfarande var övertygade om att inte sjösätta alls i år, p.g.a. en allvarlig (och extremt ovanlig) sjukdom jag diagnosticerats med, som nästan hann förstöra min rörelseförmåga helt innan man ställde rätt diagnos och kunde påbörja en behandling.

 

Men nu lever hoppet även om det (ännu) inte är som förr, så i slutet av maj kanske den ändå kommer i vattnet 🙂

Usch!

Hoppas du blir någorlunda återställd nu när läkarna vet vad som är fel.

 

Tänk på att det går att sjösätta och använda båten nästan utan att göra någonting och njut av att vara på vattnet isf. att vara på land.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tvätt utv idag mkt smuts .  tidigare bytt slang o ventil 1 1/2"  till kylvattenintaget . 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjösatt !! Båda båtarna flöt, även träbåten trots en torr vår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjösatte i lördags , lagom lungt i hamnen. 

Åkte in och "mastade" på vår targabåge på eftermiddagen, då det plötsligen blåste upp till 8 sekundmeter .

Fick provat akterpropellern vid tilläggning och den orkade trots kraftig sidovind. Ett fantastiskt hjälpmedel.

 

20250502_101105.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Igår höll jag på till efter midnatt så det kan sägas vara "idag". Mest research på internet ang lite allt möjligt samt hur man justerar insprutningen på MD5. Kort svar är "det kan inte en amatörhemmafixare göra". Så nu gäller det att hitta någon bra marinmotordoktor som behagar svara på förfrågningar om jobb. Gärna på ostkusten. De jag redan kontaktat verkar ha så mycket att göra att de inte behöver svara mig. Eller så ids de inte hålla på med antika motorer. På sätt och vis förståeligt men tråkigt för oss som behöver hjälp med våra kära maskiner.

 

Bytte också en ruta i sprayhooden och monterade hooden. Rutan blev naturligtvis för kort så hooden sträcks inte ordentligt så det ser bedrövligt ut. Inser nu att man måste ha hooden monterad när man måttar den sista rutan. Sedan sy fast den lite för hand eller knappnåla, demontera allt och rundsy med maskin.

 

Det är obegripligt hur andra kan få till kapellsömnad snyggt med en vanlig liten hemmasymaskin, det är ju stört omöjligt att få plats med all grov duk, kederlister, rutor mm när man vrider och vänder för att komma åt. Jaja, hooden är ändå så schleten å skabbig att den behöver bytas till nästa säsong. Dags att börja spara en tusing extra i månaden till det. Nå, nu regnar det iaf inte längre in genom de otäta lucklisterna, punkt #23 på fixlistan. 

 

Skarvade på mera kätting på ankaret. Man kan förmodligen inte ha för mycket kätting. Nu är det väl 10 meter eller så på 10 kg ankare så nu ska väl båtfan ligga still i sommar så jag får sova ifred från ankarvakten.

 

Beställt spridarspets och div. motorpackningar från Crom Marine. Är bra att ha lite reservgrejer om någon börjar läcka olägligt ute i det vilda.

 

Kliat mig i skallen angående nya elsystemet. Mycket grejer som ska in, var ska de få plats? Jag rev ut gamla kylboxen under en soffa. Där blev det el- & battericentral istället och kylskåpet räcker till ändå.   

 

Har köpt solpaneler, vilket jag inte hade tänkt ha på skutan men har insett att strömmen inte kommer räcka till utan. Har nu 210 Watt mobila Solarmare som kommer läggas/hängas ut momentant enligt behov och solutbud. Ska bli intressant att se hur mycket de ger sedan.

 

När jag just köpt båten sparades alla kvitton för att sammanställa hur mycket som lagts ner på allt fix och förbättringar men det har jag sedan länge slutat med och numera är det bäst att bara inte tänka på det. Alls.

 

Muttrat lite över att han som har sin jättemast utanför min på hyllan i mastskjulet inte mastat på ännu. Jag ids inte flytta hans mast bara för att komma åt min. Men det är ju fortfarande svinkallt på nätterna och kallt och blåsigt på dagarna så ingen brådska med att premiärturen för min del, faktiskt.  

 

Även planerat högtalarmontering och ljudanläggning. Fyra stora boom-boomlådor ska sitta någonstans men det är minsann inte lätt att få plats med i en liten 27-fotare så de inte är i vägen. I sommar blir det Disco Inferno vill jag lova! Men bara när jag är för mig själv i skärgår'n, såklart...

 

Jag bedömer att en rejäl Dunder & Brak-ljudanläggning är viktigt att ha för att skrämma bort späckhuggarna senare, utanför Portugal och Spanien. Spelar jag Håkan Hellström på max dör de förmodligen direkt av chocken (de sägs ju vara intelligenta och känsliga djur, sitt yttre till trots) men jag får väl låta bli det, monstren är ju fridlysta.

 

Redigerad av Till_havs
  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I dag, än så länge...  Sträckt Spinnackerfallet

som i hårdvinden slagit i masten.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Till_havs:

Mest research på internet ang lite allt möjligt samt hur man justerar insprutningen på MD5.

Eftersom jag skruvat lite med det på min egen; den justering med schims som beskrivs är för att kompensera för blockets gjutning. Spridaren kan dock behöva få öppningstryck justerat, det borde t ex ”El & Diesel” kunna hjälpa till med. 
https://www.elodiesel.se

De renoverade också min högtryckspump. 

 

Vad är det du vill göra, och varför..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Aha, det låter bra! Utifrån vad du skrev verkar det som insprutningspumpen shimsas korrekt en gång vid tillverkning och sedan är det bra för alltid? Jag försöker få ordning på ett kraftigt knackande och att motorn vaggar kraftigt fram och tillbaks. Är värst på tomgång, minskar lite när jag ger gas. 

 

 

Tog hjälp av ChatGPT och den menar att det antingen är pumpen eller spridaren som är felinställd eller spridaren som är smutsig eller sliten. Men den ska ju också shimsas i så fall och det ger jag mig inte på.

 

 

Tack för tipset om El & Diesel, dit kan jag ta spridaren löst så kan de fixa den. 

 

Redigerad av Till_havs

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
25 minuter sedan skrev Till_havs:

Aha, det låter bra! Utifrån vad du skrev verkar det som insprutningspumpen shimsas korrekt en gång vid tillverkning och sedan är det bra för alltid? Jag försöker få ordning på ett kraftigt knackande och att motorn vaggar kraftigt fram och tillbaks. Är värst på tomgång, minskar lite när jag ger gas. 

 

Tog hjälp av ChatGPT och den menar att det antingen är pumpen eller insprutaren som är felinställd eller insprutaren som är smutsig eller sliten. Men insprutaren ska ju också shimsas i så fall och det ger jag mig inte på.

 

Tack för tipset om El & Diesel, dit kan jag ta insprutaren löst så kan de fixa den. 

 

Har du jämfört med någon annan MD5:a? Jag har haft ett par stycken och de både vaggar och knackar en hel del redan som nya.

 

Jag såg klippen efter att jag skrev svaret här. I klippet med den vita plasthinken är så som mina motorer har låtit och betett sig

Redigerad av excel319

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Införskaffat ny sprayhood och sittbrunnskapell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jo tanken har slagit mig. Man vet ju hur enstånkor på mc beter sig. BAM-BAM-BAM så föraren nästan ramlar av om man inte håller i sig... Finns ju inget som balanserar upp och motverkar kolvens slag, som på en flercylindrig motor. 

 

Men jag såg nån video på en annan MD5 och den verkade gå betydligt tystare och med mindre ruskande. 

 

Så min kanske är ok ändå. Får försöka kolla på fler MD5:or och jämföra. Den går ju bra och så annars, alltid lättstartad och pigg. För att vara en 7,5 hk alltså. 

Redigerad av Till_havs

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag har gjort för min båt idag är att inte gå hem. Stannar en natt till trots varningar från SMHI. Solen tittar fram nu, innan hårda vindar och hagel.

IMG_20250504_183323511_HDR.jpg

IMG_20250504_183337139_HDR.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...