Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Georg_Ohm

Tanka rätt!

Rekommendera Poster

9 minuter sedan skrev Peter_K:

Gör du av med 60-80 liter diesel/säsong i segelbåten..? 😳

Det var fan inte dåligt. 

Jag vet faktiskt inte. Har inte mätt så noga. Men en tank per säsong blir det nog i alla fall. Vi vet inte hur stor den är, men 50-70 liter. Det blir dock lite motor då och då. Jag är inte så fanatisk att jag måste segla hela tiden. Ibland använder jag den som motorbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I de flesta fall så tar dom prov vid pumpen 

dom lossnar ett spridarrör och tar provet där för att bevisa att du kör på grön diesel 

om du har en tank med grön diesel så behöver du ju inte köra på den så provet tas vid motorn 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Fogden:

I de flesta fall så tar dom prov vid pumpen 

dom lossnar ett spridarrör och tar provet där för att bevisa att du kör på grön diesel 

om du har en tank med grön diesel så behöver du ju inte köra på den så provet tas vid motorn 

Aldrig att jag hade släppt lös nån på att demontera motorn. Är de komplett galna?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev raol:

Aldrig att jag hade släppt lös nån på att demontera motorn. Är de komplett galna?

Våld mot tjänsteman !!!  Akta dej, kan bli dyrbart😠

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem har talat om att demontera motorn??
Raol har fått solsting 

dom lossar ett spridarrör och tar ett prov inget annat 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2023-07-07 vid 10:58 skrev raol:

Men det ska ju aldrig ha varit färgad diesel i en fritidsbåtstank, så jag förstår inte riktigt problemet?

Problemet är folks okunskap om vad som är färgat eller miljöbränsle. I Björlanda Kile finns den gröna och bredvid blank ofärgad diesel. På en vanlig landmack är den vanliga dieseln gul. Mycket sällan som någon tankar den dyrare blankdieseln. Mackföreståndaren har ingen skyldighet att informera om skillnaden. Att sen skylla på okunskap eller att ingen sa något håller ju inte vid en kontroll då det alltid är båtägarens skyldighet att göra rätt.

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Fogden:

Vem har talat om att demontera motorn??
Raol har fått solsting 

dom lossar ett spridarrör och tar ett prov inget annat 

Ja, det är för mig att demontera. Man plockar isär motorn delvis. I helvete att jag skulle låta nån klåpare göra det. Kan förstöra hela säsongen om man har otur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev raol:

Ja, det är för mig att demontera. Man plockar isär motorn delvis. I helvete att jag skulle låta nån klåpare göra det. Kan förstöra hela säsongen om man har otur.

Nu har en kustbevakare polismans befogenheter så han gör vad han behöver om misstanke om brott finns. Han kan beslagta båten så får du mer eller mindre simma hem eller till närmsta brygga. Att totalvägra stärker ju bara hans misstanke och gör din situation värre.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev pseudonym:

Nu har en kustbevakare polismans befogenheter så han gör vad han behöver om misstanke om brott finns. Han kan beslagta båten så får du mer eller mindre simma hem eller till närmsta brygga. Att totalvägra stärker ju bara hans misstanke och gör din situation värre.

Det hade jag hellre gått med på i det läget. Nu finns det ju bara kristallklar och ofärgad diesel i vår båt, så det är inte relevant ändå, men nej, de hade inte fått gå loss på motorn. De hade fått dra vapen för att jag skulle släppa det motståndet, och så långt tror jag inte de hade gått.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev raol:

Det hade jag hellre gått med på i det läget. Nu finns det ju bara kristallklar och ofärgad diesel i vår båt, så det är inte relevant ändå, men nej, de hade inte fått gå loss på motorn. De hade fått dra vapen för att jag skulle släppa det motståndet, och så långt tror jag inte de hade gått.

 

De har även pepparspray om du föredrar det istället? De går mycket längre än du tror, jag har en bekant som är kustbevakare i Lysekil och du kan inte ens gissa vilka berättelser hon har kommit upp med, men ingen av de som hade blivit föremål för utredning låg speciellt bra till i rättegång då en kustbevakare ord mot ditt väger så mycket tyngre att du behöver minst två flytvästar bara för att kunna hålla näsan över vattenytan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev pseudonym:

De har även pepparspray om du föredrar det istället? De går mycket längre än du tror, jag har en bekant som är kustbevakare i Lysekil och du kan inte ens gissa vilka berättelser hon har kommit upp med, men ingen av de som hade blivit föremål för utredning låg speciellt bra till i rättegång då en kustbevakare ord mot ditt väger så mycket tyngre att du behöver minst två flytvästar bara för att kunna hålla näsan över vattenytan.

Jag tror att de hade gått att resonera med. De kan ju enkelt följa alla ledningar. Inget behov av att plocka sönder motorn och förstöra för vanligt folk.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-07-07 vid 17:16 skrev raol:

De kör inte alltid med AIS:en på. I synnerhet inte de små RIB:arna som de också kör med.

Den här glömde tydligen att stänga av sin AIS. ;) 

Marstrand är ett bra ställe. 
 

20213DA1-C563-42F7-B307-F16410110753.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev anuba:

Den här glömde tydligen att stänga av sin AIS. ;) 

Marstrand är ett bra ställe. 
 

20213DA1-C563-42F7-B307-F16410110753.png

Ja där plockar dom båtarna på rad. En och annan fastnar nog fortfarande i nätet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev anuba:

Den här glömde tydligen att stänga av sin AIS. ;) 

Marstrand är ett bra ställe. 
 

20213DA1-C563-42F7-B307-F16410110753.png

Där brukar dom ligga om kontrollera hastigheten, det är fem knop där.

Men nu kanske det även var dieselkontroll?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att släppa lite på ett spridarrör för att få ut lite soppa är inget märkvärdigt och fördärvar absolut inget. På många motorer är det t o m en del i hur man  luftar motorn om man kört slut på diesel (eller kanske bytt filter).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Där brukar dom ligga om kontrollera hastigheten, det är fem knop där.

Men nu kanske det även var dieselkontroll?

 

 

Tyvärr är det ingen som kollar hastigheten på Kustbevakningen. Tror det är 5 knop där också. 
 

98F5FF63-BC11-40AF-AEA8-05F3191B7511.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog hem min båt från Nacka till Limhamn. I Karskrona blev jag fast i två dagar för "gastbyte", ca 2-3 veckor sedan. Jag ser en uniformerad person på båten bredvid i gästhamnen. Efter en liten stund ser jag två till och en med en stor väska där det står "märk" och "bränsle" (minns inte riktigt) och sedan försvinner de. Jag springer i kapp för jag är en nyfiken person. De förklarar att de tar stickprov på märk disel och jag ber dem göra det på min nyinköpta (1971) båt. En vanlig plastspruta med en vanlig platstslang sticks ner i "FUEL" uttagat på däck. Inget mer. Jag påpekar att jag har två tankar men att de för tillfället är ihopkopplade eftersom det är vindstilla och jag ska ha hem båten (motorseglare). De bryr sig inte ens om att kolla det andra tanklocket. Men trevliga ver de alla tre. Fint väder var det också. Båtarna de gick runt bland var 30-40 fotare både segel- och motorbåtar. Båten bredvid var en 33 fots alu seglare med en ensam kille från tyskland. Ingen kommer undan :) Jag frågade också vad som hänt om min disel inte varit genomskinlig och då sa de att de "är ute på skatteverkets uppdrag" och skickar ärendet dit. Dvs det blir ett pappersmonster i höst. Alla ni som har talets gåva eller har råd med en familjeadvokat kommer säkert undan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Dany_ms:

Tog hem min båt från Nacka till Limhamn. I Karskrona blev jag fast i två dagar för "gastbyte", ca 2-3 veckor sedan. Jag ser en uniformerad person på båten bredvid i gästhamnen. Efter en liten stund ser jag två till och en med en stor väska där det står "märk" och "bränsle" (minns inte riktigt) och sedan försvinner de. Jag springer i kapp för jag är en nyfiken person. De förklarar att de tar stickprov på märk disel och jag ber dem göra det på min nyinköpta (1971) båt. En vanlig plastspruta med en vanlig platstslang sticks ner i "FUEL" uttagat på däck. Inget mer. Jag påpekar att jag har två tankar men att de för tillfället är ihopkopplade eftersom det är vindstilla och jag ska ha hem båten (motorseglare). De bryr sig inte ens om att kolla det andra tanklocket. Men trevliga ver de alla tre. Fint väder var det också. Båtarna de gick runt bland var 30-40 fotare både segel- och motorbåtar. Båten bredvid var en 33 fots alu seglare med en ensam kille från tyskland. Ingen kommer undan :) Jag frågade också vad som hänt om min disel inte varit genomskinlig och då sa de att de "är ute på skatteverkets uppdrag" och skickar ärendet dit. Dvs det blir ett pappersmonster i höst. Alla ni som har talets gåva eller har råd med en familjeadvokat kommer säkert undan.

Ja och Raol för han släpper inte ombord någon utan att de får skjuta honom först.😉

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev pseudonym:

Ja och Raol för han släpper inte ombord någon utan att de får skjuta honom först.😉

Ja fast då slipper han ju bekymra sig för "klåpare" som förstör motorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag suttit och ordnat alla kvitton från Nacka till Limhamn.

 

Jag tankade 50 L i Höllviken. Tyckte det var konstigt att man kunde välja mellan 19,75/l och 25,00/l. Men det var lite stressigt och gasten sa "klart du väljer den billigare" så det gjorde jag. På pump 1 fanns en liten grön fyrkant. På pump 2 (25/l) fanns ingen alls. Ingen annan information stod vid pumparna.

 

Såg på kvittot att det står "färgad die" och försöker ringa numret på kvittot. Går ej.

 

Pratade just med skatteverket, nej jag (under 12 * 4 meter båt) får inte ha den den dieseln. Enligt handläggare så kommer färgen inte sätta sig i tanken, men att tanka på 250 l på 50 l färgad kommer att blanda ut färgen men inte "tillräckligt". Jag frågade också om jag ska göra något nu, men skatteverket har ingen rekommendation.

 

Nu ringde bränslegrossisten tillbaka, det stod tydligen på den digitala skärmen när man väljer att det är färgad diesel. Jag läser sällan digital information noggrant, det skriver vi på alla löjliga siters konto och alla EULAs som man bara scrollar förbi.

 

Suck. Jag gör inget mer. Låter detta bero.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tur att vi tankade fullt i båten och alla dunkar vi har innan vi lämnade Estland. Priserna i Estland har under de tre veckor vi varit där legat mellan €1.4 och €1.59.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev rejas:

Tur att vi tankade fullt i båten och alla dunkar vi har innan vi lämnade Estland. Priserna i Estland har under de tre veckor vi varit där legat mellan €1.4 och €1.59.

För det priset hade jag tömt septoktank och färskvattentank och fyllt på de med diesel de med. Köpt en back "Loka" för överresan. En potta. Grattis!

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 hours ago, Dany_ms said:

Pratade just med skatteverket, nej jag (under 12 * 4 meter båt) får inte ha den den dieseln. Enligt handläggare så kommer färgen inte sätta sig i tanken, men att tanka på 250 l på 50 l färgad kommer att blanda ut färgen men inte "tillräckligt". Jag frågade också om jag ska göra något nu, men skatteverket har ingen rekommendation.

Var dialogen med skatteverket via e-post? I så fall har du ett ärendenummer. Spara det. Det fungerar med stor sannolikhet som frikort ett tag framöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev rejas:

Var dialogen med skatteverket via e-post? I så fall har du ett ärendenummer. Spara det. Det fungerar med stor sannolikhet som frikort ett tag framöver.

Nej, det var på telefon. Mycket trevlig dam, gissningsvis rätt långt norrut (att döma av disketten). Hon ondgjorde sig en del över att det inte var ordentligt skyltat på platsen. Men inga formella åtgärder förelåg. 

 

Lite cirkus det här. Men så vitt det väl med en regering som ska bestämma allt på detaljnivå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går inte redigera i mobilen. Dialekten, inte disketten. 

 

Varför har autocorrect ordet diskett?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Dany_ms:

Går inte redigera i mobilen. Dialekten, inte disketten. 

 

Varför har autocorrect ordet diskett?

Ett automatiskt felstavningsprogram?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Ett automatiskt felstavningsprogram?

Skrev ett inlägg med min lilla lilla mobiltelefon och mina stora stora klumpiga fingrar och mina gamla gamla trötta ögon.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när sommaren är till ända.

Är det någon som har en uppfattning om hur omfattande dessa kontroller var?

Några historier om hur det varit i hamnar och vid  båtmacken?

Om proven skickas till NFC kan man gissa att det inte blir hundratals per dag hela sommaren……

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, är det någon som blivit stannad och kontrollerad under sommaren? 

 

Jag har knappt sett KBV under sommaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kustbevakningen har vi sett flera gånger men vi har inte blivit kontrollerade.
Men min frus arbetskamrat blev kontrollerad, en segelbåt och de tog provet i förfiltret/vattenavskiljaren. Var exakt på västkusten det var, känner jag inte till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...