-
Innehålls Antal
2 858 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
25
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av excel319
-
Är du sur och grinig idag? Det står i första inlägget vad det är för motor "mercury 115hk ELPTO 2006,"
- 11 svar
-
- 1
-
-
Jag har en lika dan gps. Det är inte bara att sticka i kontakten och låsa muttern. Man måste säkerställa att muttern/låsringen är i sitt ändläge på kontakten, alltså vriden till vänster bakifrån sett så långt det går, annars går kontakten bara in ett par mm.
-
En md21 är en pålitlig motor, om man inte pressar den. Om man försöker få ut de sista knopen på en halvplanande båt, så kommer topplocksproblem som ett brev på posten. Håller man däremot en båt som 26:an på en fart av 6-7 knop, håller den i evigheter. Min erfarenhet.
-
Jag har bara svårt för, även om det är en marin servicefirma, att det skulle kosta 12 000kr att byta en sådan pump.
-
Finns lite att läsa här https://www.maringuiden.se/forum/topic/106652-hur-låser-jag-propelleraxeln/?do=findComment&comment=822360 Det finns inga "vanliga" backslag.
-
Varför ska du byta? Kommer inte motorn upp i rekommenderat maxvarvtal?
-
Du kan mäta den gamla impellern och jämföra med dom som säljs på https://drev.se/impellrar/impeller_efter_matt/
- 2 svar
-
- 1
-
-
https://startaprodukter.se/produktvaljare/blandningstabell-2-taktsolja/ https://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20141112/tabell-for-inblandning-av-tvataktsolja-i-bensinen/ https://www.infoom.se/kalkylator-2-taktsolja/?bensin=1&procent=2&andelar=1%3A50 Jag tror det räcker så. Håller med om att Alanningen ger saklig information. Han höll t.o.m med om att blandningen "blandar 2 dl olja till 10 liter 98 oktan 2%" var rätt. När det gäller din bror så kan han inte kontrollera med mängden olja mot mängden bensin för där varierar smörjningen med belatningsgraden på motorn. https://semestergas.se/autolube-injection-system/ Over and out
-
I de instruktionsböker jag haft under åren och tillika på de skyltar som sitter på motorena så står det att man ska blanda i 2% olja, inte att man ska ha en 2%-blandning. Så ts kan fortsätta och blanda i 2 på 10.
-
Gamla utombordare, tvåtakt, är som tjuriga tonåringar, man vet aldrig vad som passar. En del vill alltid ha lite chok för att starta och andra blir sura direkt om man använder choken när de är varma. När motorn är varm så prova att starta i några sekunder utan chok. Det skadar minst för motorn blir i alla fall inte sur. Prova sedan med chok. Öva så kommer du att finna ut hur just din motor fungerar bäst. Om du puttrar omkring i tomgångsfart en längre stund är det att be om problem för motorn blir sur och svårstartad.
-
Laddningsrelät, som numera inte är så mycket relä, brukar sitta inbyggt i kolhållaren på generatorn.
-
Ta bort motorkåpan och lyssna efter ett klickande ljud när du trycker in nyckeln. Hörs det ingenting så fungerar inte choken och då blir motorn svårstartad. Nyckeln måste hållas intryckt när du vrider på den. Det hjälper inte att trycka i förväg. Choken är aktiverad bara när nyckeln är intryckt.
-
Då har du bara ca 50% batterikapacitet kvar.
- 30 svar
-
- 1
-
-
Lite sotflagor kan det komma när motorn är kall direkt efter start. Slangen till kölutrymmet är nog för att kunna tömma burken vid vinteravställning, ifall man inte kör glykolblandning igenom. Lådan eller i alla fall locket ser ut att vara av vanligt stål. Är hela burken gjord i samma material så blir det nog lite rost och en kontroll av godstjocklek kan vara på sin plats, någon gång.
-
Lådan fungerar lite som en ljuddämpare men är ett vattenlås. Detta är till för att det inte ska komma vatten via avgasslangen tillbaka till motorn och in i cylindrarna/cylindern.
- 4 svar
-
- 1
-
-
Använder du choken på rätt sätt? Dra upp handgasen och tryck in nyckeln när du vrider om den. Frågar bara eftersom du är nybörjare.
-
Läser du ts funderingar mer noggrant förstår du nog Faderullans svar bättre.
- 12 svar
-
- 3
-
-
-
525 tar g2Visionkort och jag tror den är kompatibel med g3Vision. Maila Garminsuporten eller sök på nätet.
-
Att koppla enligt nedre bilden fungerar men du förlorar vitsen med sense-kabeln.
- 24 svar
-
- 1
-
-
Skriv in här på forumet vilken modellbeteckning det står på generatorn, så kommer du säkert att få ett svar hur det är kopplat.
-
För några år desan hade en bekant problem med att toan inte ville tömmas. Det visade sig att kvarnen tillika pumpen tappat några vingar. För dyrt att köpa ny pump så det blev en https://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/toaletter/elektriska-toaletter/toalett-masterflush-sjovatten-7160-12v. Efter det köpte jag en lika dan och mitt omdöme är att det som kan passera kröken in mot kvarnen/pumpen försvinner. Jag har dock inte provat med kalsonger eller kvinnliga hygienartiklar.
-
Den inkoppling var inte mycket att yvas över för föregående ägare. Kabel med trasig isolering, kabel med ringkabelsko som inte är inkopplad eller isolerad och ett skydd som inte skyddar anslutningspunkten. Det finns förbättringspotensial.
- 24 svar
-
- 2
-
-
Det är väl den brickan som används för att justera insprutningstrycket? I så fall har du gått runt felet som troligen beror på en sliten insprutningspump. Pumpen orkar inte producera det tryck som behövs för att öppna spridaren.
-
Detta har ju ts provat och då snurrade startmotorn. Nu är det bara att få spänning på den gulröda 😥
