-
Innehålls Antal
2 858 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
25
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av excel319
-
Kostar att ligga på topp.
-
Jag bytte för fyra år sedan till en Toa och är helnöjd. Jag köpte modellen för tryckvattensystem och den är tyst och jag kan själv avgöra hur mycket vatten jag vill använda vid spolning. En annan fördel är att skålen går att vrida 380, vilket gör den lättplacerad.
-
Fördelar: Tar litet parkeringsutrymme. Låg skatt. Relativt bränslesnåla. Nackdelar: Allt annat.
- 6 svar
-
- 1
-
-
Troligen bättre att köpa nytt. Går att kolla med Rep.
-
Ja, genom att den var på mässan och de ställde av den efter mässan så kan man kalla det mässbåt.
- 76 svar
-
- 1
-
-
Grön/gul-såpa har pH 10-11 i koncentrerad form medans brunsåpan har 13 och ca 11 i spädd form. Alltså högre pH än grön/gul. Vid pH 13 bör man nog vara försiktig vid användandet om man har aluminium som eloxeringen är skadad på.
-
En kompis pappa köpte båt på mässan i Stockholm på mitten av åttiotalet. Han gav ett bud på båten och sa att de kunde ställa av den när de passerade vårt samhälle efter mässan. Han fick ett stort skratt till svar, han missbjöd å det grövsta, och försäljaren sa att sådana affärer kunde de inte göra. När mässan var slut ringde försäljaren och frågade var de skulle ställa av båten. Det blev en bra affär för kompisens pappa. Prutade bort nästan 1/3 av priset.
- 76 svar
-
- 1
-
-
Vilken säkring? Fungerar på landström.
- 23 svar
-
- 1
-
-
Om batterierna håller 12,6V obelastade så är de inte fulladdade. Mät vad du får för spänning vid kompressorn när du försöker starta kylen. Det kan mycket väl vara som @raol skriver, att det är kylens underspänningsskydd som löser ut.
- 23 svar
-
- 1
-
-
Kör du i sex knop med den motorn och den båten så belastar du motorn långt över rekommenderat varvtal. Max fem knop om skrovet är rent, skulle jag uppskatta är rekommenderbar hastighet.
- 64 svar
-
- 1
-
-
Jag tvättar aldrig tecken utan sprutar med bensaltensid 1 gång/år. Däck och sittbrunn håller sig rena och har ljusgrå färg.
-
I min ungdom brukade vi ta en tennisboll och klämma mot avgasröret. Då hördes det ett pysande om det fanns någon läcka. Kanske inte fungerar på så stor motor.
-
Jag blev också nyfiken på mig själv. Trodde, i min enfald, att jag varit med kanske 10 år, men det visade sig vara 16,5 år. Det är mycket jag lärt mig under de åren, så det är bara att buga och tacka alla som delar med sig av sina kunskaper.
- 16 svar
-
- 1
-
-
Börja med att kartera vilka möjligheter har vattnet att nå dit det kommer. Rita streck med vattenfärg i de möjliga vägar som vattnet kan komma. Då är du en bit på väg att ringa in problemet. När jag hade köpt min båt så kom det in vatten till kölskarpen ibland. Identifierade att problemet bara uppkom vid segling för styrpords halsar och krängning över 20 grader. Det visade sig vara en dåligt utförd plastning i aktern där skrov och däck plastats ihop. Det tog mig fyra säsonger att identifiera problemet. Hoppas det går fortare för dig.
-
Du får köpa ett Power Sail. Storsegel med solceller. Tyvärr är det med all säkerhet inte några pensionärsrabatter att räkna med.
-
Lika go och trevlig som vanligt. Sovit dåligt?
-
Dekompressionshandtaget är primärt till föt när man använder vevstart. Öppna, veva upp ett bra varv, slå igen handtaget och hoppas på det bästa. Går också att använda vid elstart om batteriet är dåligt.
-
Tar inte backstaget i seglet så behöver du inte släppa men skulle du snabbt behöva lufta ur storen så har du problem, så varför inte vara förberedd och släppa på staget?
-
Pluggen är till för att komma åt att länspumpa utrymmet under pluggen. På en båt jag hade var det plugg i båda ändarna av utrymmet så att det gick att öppna för ventilation under vintern.
-
Nu kan vi inte direkt klaga på höga hamnavgifter i Vänern, om de inte höjt väldigt mycket i år.
-
Har du provat att koppla ström direkt på startmotorn, på kabeln som går från selenoiden och till startmotorn alterativt gamla varianten att bygla selenoiden med en kraftig skruvmejsel eller liknande. Det kan ju vara något fel i startkretsen eller dålig kontakt i selenoiden.
-
Normalt på en motorinstallation, om det inte är en motorbåt med drev, så någonstans, oftast nära motorn, sitter det en plåt eller plastburk = vattenlås. En del kallar det för ljuddämpare. Avgasslangen ska vara monterad i en båge, svanhals, vid utloppet. När du kör med startmotorn utan att motorn tänder så fyller du hela avgassystemet med vatten eftersom du inte får någon avgasvolym som blåser ur vattnet. Då svanhalsen ska var högre än motorn så kommer det vattnet att rinna bakåt mot motorn och risken är att du får vatten i cylindrarna via avgaslimpan. Hoppas du fattar vad jag menar.
-
Jag brukar använda orden förfilter = före motorn och finfilter som sitter på motorn ofta vid brä'nslepumpen. Om du har bytt förfiltret och sedan försöker få fram bränsle till motorn utan att öppna någon luftningsskruv, lämpligtvis på finfiltret, så kan du hålla på till dödar om det inte finns något självluftningsrör tillbaka till tanken. Luften måste ut någon stans. Tänk på att om du kör starten mycket så kommer du att fylla upp vattenlåset och få risk för vatteninträngning i motorn, om du har vattenventilen till motorn öppen.
- 27 svar
-
- 1
-
-
Det är samma på campingar. 100-150 kr i bokningsavgift, som man inte behöver betala om man bokar på nätet.
