Rollen
Medlemmar-
Innehålls Antal
2 773 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
17
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av Rollen
-
Det sitter en liten arm vertikalt på insprutningspumpen. Dra i den och motorn stannar.
-
Det går bra att toppa upp via oljestickans hål. Det går lättare om man lossar luftskruven i locket. Det är skruven som ser annorlunda ut än de andra.
-
Det bästa är ju att montera tre luckor. Tanken ser ut att vara av aluminium, så det går lätt att göra hål med hålsåg.
-
Hur ser botten av tanken ut? Är den V-formad efter skrovet så rinner föroreningarna ner till mitten när du spolar tanken. Jag bruka suga ur soppan och spola med en högtryckstvätt med hetvatten, samtidigt som jag sugen med en våtsugare. Sedan brukar jag torka med en dammsugare som går att blåsa med, tills det är snustorrt.
-
Det är ingen Volvo Pentamotor. Förmodligen är det en Indenor XDP 4-88. Samma motor som Penta byggde MD19 på. Det sitter ett Volvo Penta MS-backslag på. Värmeväxlaren är nog en Bowman. Resten ser hembyggt ut. Luftfiltren är från Volvo Penta MD3- MD17. Motortypen fanns i Bland annat Peugeot 404D.
-
Längst bak vid oljefiltret.
-
Mitt mellan strecken på stickan är inte för lite olja.
-
Uppe vid tryckregulatorn bakom flamskyddet sitter en s.k. Schraderventil. Samma som till däcken på bilar fast lite större. Där kopplar man mätaren. När du sätter på tändningen går pumparna igång en stund. Då ska trycket öka till ca 2,5 Bar. Gör det inte det finns inget bränsletryck. Det kan bero på olika saker. trasig pump, stopp eller läckage på sugsidan. Löst, eller felaktig packning på bränslefiltret. Du kan kolla lågtryckspumpen också. Sitter en likadan, fast lite mindre nippel på den. Minns inte vad det ska vara för tryck där.
-
Det händer att skruvar lossnar bakpå panelen. Då kan de hända att magnetventilen inte öppnar. Om det funkar att trimma ner så är det nog inte magnetventilen det är fel på.
-
Enklast är att ta bort slangen och ta loss slanganslutningarna och montera bränsleslang med vanliga slangklämmor. Man behöver inte ha några pressade slangkopplingar. Metallomspunna slangar är olämpliga då man inte kan se skicket på gummit. Det är bättre om korden är i gummit. I klassade installationer är slangar med metall eller väv på utsidan inte godkända, då man inte kan besikta slangen.
- 2 svar
-
- 1
-
-
Jag skulle inte rekommendera att du ger dig på det själv. Det är ganska komplicerat och kräver en del specialverktyg. Gå in på servicetips.se om du vill se hur det går till. Lättast ser man skillnad på Gen 1 och 2, på att Gen 2 har skruv och mutter som håller ihop undre och övre växeln. Gen 1 bara skruv.
-
Det är en lågtryckspump och en högtryckspump.
- 11 svar
-
- 1
-
-
Bränslepumparna ska gå några sekunder när du vrider på tändningen. Om du lossar kontaktstycket från en pump i taget och testar kan du höra om någon pump inte fungerar. Det är lätt att kolla bränsletrycket. Hansen Racing har en billig och bra mätare. Den heter PTOW80595
- 11 svar
-
- 1
-
-
Jo det går. Det sitter en O-ring som tätning mellan övre och mellanhuset som du behöver byta.
-
Det brukar bara vara delen av slangen som är utvändigt som är dålig. Ofta finns det slang så det räcker att dra ut den och kapa bort det dåliga.
-
Kolla med Marinspecialisten/ Martec International. Det var de som sålde termostathuset med färskvattenkylningarna en gång i tiden.
-
Man ska inte slå med dorn av stål på tappen. Den är ganska mjuk, och ju mer man slår, desto mer fastnar den. Det bästa är att använda tappar till 290-drev, som har ett gängat hål så att man kan dra ut dem med en glidhammare. Du kan prova att borra och gänga i tappen så att du kan dra ut den. Man kan använda ett rör och gängad stång med mutter och en stor bricka för att göra en utdragare. Innan man monterar tapparna ska man se till att de löper lätt i hålen.
- 2 svar
-
- 1
-
-
Crom marine säljer gummikuddar för 235:- st.
-
Enklast är att lossa tassarna i bädden. Lossa backslagsfänsen. Hänga upp motorn i bakkant och lossa hela motorfästet från motorn. När du har bytt gummikuddarna måste motorn riktas upp mot axeln.
- 6 svar
-
- 1
-
-
Man behöver inte lossa någon hålskruv. Systemet luftas automatiskt. Om det inte gör det är luftningsslangen mellan turbon och expansionskärlet blockerad. Ofta är det slanganslutningen på expansionskärlet som är igensatt av rost.
- 25 svar
-
- 1
-
-
Dräneringshålet är inte i slangen, utan i plastanslutningen. Det är två spår i den. Det ena för O-ringen. Det andra sitter dräneringshålet i.
-
Kan ju vara så att det är magnetventilerna som inte öppnar. Ibland lossnar skruvar på baksidan av kontrollpanelen så att ventilerna inte funkar.
- 1 svar
-
- 1
-
-
Nr 71 jordar slangklämmorna till bälgar och vattenslang, samt powertrimcylindrar. Nr 67 vidare till skölden.
- 8 svar
-
- 2
-
