Jump to content
Sunday 23 June 2024

Alexjaldin

Medlemmar
  • Content Count

    9
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About Alexjaldin

  • Rank
    Kadett
  1. Kanon, tack! Blir ett Biltema-stopp på hemvägen idag! 😃
  2. Tack så mycket för svar! Kommer nog att suga ut någon deciliter, mest för att det verkar vara en tämligen rättfram manöver, och det är bra att bekanta sig med så mycket som möjligt för en novis som mig. Uppskattar verkligen svaret och hjälpen! Ha en härlig båtsommar!!
  3. Hej alla kunniga läsare! En okunnig här, med en fråga =) Jag har en Uttern S64 med Mercruiser 4,3 MPI. Dessvärre hade jag ett problem med motorn i slutet av förra säsongen, transkåpan hade spruckit och jag hade oljeläckage. Detta innebar att jag under vintern haft ekipaget på reparation, de var tvungna att lyfta ut motorn för att kunna åtgärda felet. I princip en gratis övning... Hursomhelst noterade jag att de inte fyllt på tillräckligt med motorolja när jag fick tillbaka båten, det var bara halv mängd i enligt stickan. Jag har själv råkat fylla på för mycket, nivån på stickan är en dryg halvcentimeter ovanför max. Nu till frågan: är detta någon fara? Har läst diverse domedagstexter om för mycket olja, men jag vet inte hur mycket som är "för mycket" Följdfråga: Om jag suger upp olja med pump genom stickröret för att reglera mängden, är det bara att köra direkt igen sedan, eller behövs någon efterföljande åtgärd? Tacksam för hjälp!! A
  4. Tusen tack för svar!! Nu är jag HELT okunnig i detta, men jag tänker spontant att ett helt brott på vajern hade väl gjort att inget växelläge funkar? Framåt går han men jag skulle iofs lika gärna kunna försöka yttra mig om kvantfysik, för jag kan lika lite där 😂
  5. Hej! jag var med om olustig grej igår, tack o lov inne vid bryggan. När jag lade i backen på min mercruiser 4,3 mpi (sitter i en uttern s64) gav motorn kraft men drev framåt. Tjongade in i bryggan, och märkte där att även med reglaget i neutralt läge driver båten framåt. När jag kom från havet och in i hamnen hörde jag ett svagt klickande från motorn/drevet. Förmodligen har det med problemet att göra, att den låg mellan neutralt och hamnläge eller dyl. Själv med två mindre barn i båten är jag glad att det inte blev värre än vad det blev och att det hände i hamnen, men har någon varit med om liknande? Isåfall: förslag på åtgärd och angrepp? tacksam för svar! A
  6. Hej! jag var med om olustig grej igår, tack o lov inne vid bryggan. När jag lade i backen på min mercruiser 4,3 mpi (sitter i en uttern s64) gav motorn kraft men drev framåt. Tjongade in i bryggan, och märkte där att även med reglaget i neutralt läge driver båten framåt. När jag kom från havet och in i hamnen hörde jag ett svagt klickande från motorn/drevet. Förmodligen har det med problemet att göra, att den låg mellan neutralt och hamnläge eller dyl. Själv med två mindre barn i båten är jag glad att det inte blev värre än vad det blev och att det hände i hamnen, men har någon varit med om liknande? Isåfall: förslag på åtgärd och angrepp? tacksam för svar! A
  7. Hej igen! Vill tacka för svar och hjälp härvidlag, och återkoppla om utfall. Det visade sig vara slagen som förser drevolja som hade torkat och börjat läcka, just vid fästet till ena tiltkolven. Lite lurigt eftersom man då direkt kunde tro att det var hydraulolja, men det var alltså inte fallet. Men, en tämligen enkel åtgärd så vart iaf problemet löst. Tack igen!! A
  8. Tusen tack för snabba och klokt låtande svar jag ber min lokala marinservice kolla på det hela. tack igen!! A
  9. Hej! Jag är helt rookie på detta, och ny här i forumet, så på förhand, ursäkta eventuella yxskaftuttryck eller oförstånd 😃 Men, jag har en uttern s64 med Mercruiser 4,3 MPI, Alpha One Gen II drev. Båten köptes "offseason" i höstas och har vinterförvarats inomhus fram tills nu då jag dragit hem den för iordningställande innan sjösättning. I samband med att jag skrapade bort den gamla bottenfärgen noterade jag ett litet oljeläckage vid basen till den ena kolven för tilten. Såpass lite att jag inte noterat ngt om det inte var för att jag fick det på handen när jag råkade snudda där. Men jag lade en marksten där under och nu ngn dag senare ser jag hur det droppat lite, lite grann. Det verkar vara alldeles vid fästet för kolven, alltså där axeln går igenom. Oljan är ganska mörk till färgen. Det är ju alldeles i närheten till vad jag misstänker är slangarna för hydraulolja, men jag är som sagt väldigt okunnig inom detta. Någon här som har en idé om vad det kan röra sig om, eller kanske har haft liknande erfarenhet? Väldigt tacksam för input! Alex
×
×
  • Create New...