Gå till innehåll
måndag 22 juni 2026

kossor

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2 990
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    38

Allt postat av kossor

  1. De vingarna sitter inte så hårt original därför lätt bryta av dem om någon vrider oförsiktigt på locket. De är nog inte där felet sitter. knäet inuti kolla så hålen är öppna. Nästa steg om sjövattenkylningen är korrekt är ju interna sidan, topplockspackning tex. Eller om någon impeller har lyckats nästla sig in någon gång och rester från den stoppar flödet. Synd man inte är på plats svårt rådgöra via dator som du kanske förstår, blir många förslag p.ga att man inte kan undersöka irl. Hur länge har du haft båten och hur länge har du haft detta problem?
  2. Bytte dem förra året så nu är det gjort, de gamla var tjugo år så det blir nästa ägares problem, om det finns dieselmotorer då vill säga.
  3. Du har inga och inte jag heller, du har dessutom bara ett lager i din motor jag har två ett inre och ett yttre. Du har bara ett yttre. Nipplarna försvann någon gång från 41 till 42. Finns uttag att borra in nippel i kåpan om man vill. Jag sliter ut tätningen vartannat år i struten och trycker in lite fett där sedan ny tätning.
  4. Bilderna på din växlare ser bra ut jag kan inte se något fel. Vad gäller knäet så är det inuti som det blir tätt, du har en plåt som sitter i knäet från insidan med en massa hål i där kan det bli tätt, och då stasar vattnet. Men tycker du verkar ha normalt flöde. Min andra tanke blir att tempen stiger efter 2800 rpm, då har du börjat komma i plan och vattnet försvinner runt drevet, anslutningen mot drevet för kylarslangen intaget sitter nu i luften och där kan du ha en felkälla, suger det lite luft runt anslutningen tappar du vatten in i motorn. Anslutningen på drevet är gjord i hårdplast och har du kollat den är hel. Kan spricka om du har otur, plast håller inte för evigt. En fråga till har du högt tryck i ditt expansionskärl? försvinner någon glykol?
  5. Aldrig vattenfast fett i ett kullager som roterar snabbt, vattenfast fett innehåller plastemulsion som just gör det vattenfast, Detta fett används främst i glidlager som arbetar under vatten. I snabbt roterande kullager används ett vanligt hederligt oljebaserat fett. Använder man vattenfast fett i kullager får man så småningom byta lagren då plastemulsionen bygger värme och på sikt sintrar oljan ur fettet kvar har du plast i ditt lager och då skär det. Till vattenfast fett räknas t.ex marinfett samt entrepenad fett. Om du klämmer i för mycket fett i struten kan du om du har otur klämma ur tätningen i struten som omsluter drevets axel. Att dina slangar till aftercoolern inte finns beror på att de är specialgjorda för just din motor, har själv letat efter pirat men ej lyckats finna några så då kvarstår det att köpa dem på penta till ett hutlöst pris.
  6. Så här ser värmeväxlaren ut invändigt, den del du nu ser sitter mot aktern, du har en gavel som skruvas fast och i den utloppet till knäet. Precis som @Rollen säger så kan gummiläpparna släppa. Men om någon vridit gaveln för att ändra läge på den så kan även plåtarna som sektionerar upp cirkulationen släppa. Den kan även släppa av vibrationer då de bara är fastlödda i godset. Sker något av detta så får du det fenomen som Rollen beskriver att vattnet ej sektioneras, utan rusar rakt igenom vilket leder till ineffektiv kylning. Sedan har du knäet rostar det ihop så stasar det hela vägen med mindre genomlupen volym. Kanske är detta en hjälp för dig att leta vidare, cirkulationspumpen kan även den bli defekt , Men har du bra flöde vid turbon så funkar ju pumpen. Hoppas du finner felet finns inte många fler ställen leta på sedan. Inloppet från drevet kan vara en faktor med, är det inte tätt runt slang och anslutning vid drevet suger pumpen tjyvluft, men de har du säkert redan kollat Bilden på motorn visar värmeväxlaren monterad, slangen som sticker upp omonterad ansluts till knäet denna är utloppet mot avgasröret. Hör gärna av dig i tråden igen då du löst problemet nyfiken själv var det sitter. Lycka till // Peter
  7. Har du kollat att din temp mätare visar rätt ?? Knäet längst bak har du kollat så det inte rostat ihop, rostar det ihop stasar du utloppet från sjövattnet, och motorn går då varm.
  8. Har du cirkulation på sjövattensidan blir min nästa fråga, utbytet av kyla/värme sker ju i värmeväxlaren, avsaknad av kyla leder till varmgång
  9. Vilket expansionskärl har du? svart eller vit burk? Du verkar ha en felfri cirk pump då vattnet cirkulerar från turbon. Har du cirk från slangen som är ansluten på termostathuset med? På något vis verkar du ha stopp mellan block och topp, dvs vattnet stannar i termostathuset. Då kommer min nästa fråga har vinterkonserveringen gått rätt till? Får du övertryck i motorn då du kör motorn? Man kan få lufta av expansionskärlet under gång för att få ur luften i systemet genom att pysa ur trycket genom locket på expansionskärlet. Har du något anslutet till motorns interna kylsystem vv beredare eller värmepaket? Är ju ingen hitec detta interna kylsystem så finns inte många felkällor att leta efter. Vid bristande konservering kan ibland frysskador uppstå så kompression trycker ut i kylsystemet och då förhindrar cirkulationen.
  10. Har du köpt ett renoveringsobjekt ? 😱😂
  11. Ingen specialist på dessa motorer, men om stickan går ner mot bröstet dvs framkant på motorn så blir den känsligare för lutning, de flesta båtar lutar bakåt när de kommit i sjön. En sticka som då sitter i framkant på motorn får då lättare felvärde när motorn lutar. Likaså en kort sticka som mäter direkt i tråget eller en sticka som är lång och skjuts ner i rör, kan det skilja mycket på i form av lutning. Skulle inte tro du behöver fylla på mycket olja innan du är i hamn. På pentas kad motorer finns manual på hur mycket mer olja som kan fyllas på beroende på motorns lutning i förhållande till specad oljemängd.
  12. Här har du en guide, denna går ej att diskutera bara göra för bästa resultat håll till godo. Sedan använder du detta polermedel istället för grön kork säljes av samma firma. En oscillerande maskin är att föredra framför en ren roterande du avverkar inte lika mycket ytskickt då samt bygger ingen värme. Hedbergs-Industri-Rekondguide-.pdf
  13. Ser med bestörtning att alla mina inlägg är borta, vart tog de vägen?? När jag går in på min sida har tidigare alla inlägg gått att finna och legat där, nu är sidan blank. Är de borta för evigt ?? Tråkigt om det skulle vara så. Min egen renoveringstråd om Nimbusen går ej heller att söka fram. Stavhammar hur har detta gått till? Går det att åtgärda?
  14. Det går alldeles utmärkt, men ska du köra längre än runt 1 minut så måste du koppla kylvatten till motorn, även fast du demonterat impellern så har du en gummibälg mellan knä och avgasrör, och den kommer ej må bra av heta avgaser.
  15. Ok ja då är jag med du har monterat dit en avskärare närmast packboxen, och då ska den ringen ej monteras annars får du ju två där och det går inte. Precis som sankt Anna påtalar i övre inlägget. Den ringen skyddar ju packboxen med för att minska lina som trycker in packboxen.
  16. Utveckla din fråga, hänger inte med i din frågeställning. Distansring finns även inne i propellernavet.
  17. Var noga med att få allt tätt, är det första jag tänker. Du har helt rätt, turbon avluftar du på toppen, sitter en bajjonippel där som du försiktigt öppnar med avsedd ringnyckel, nr 17 om jag minns rätt. Fyll efter med glykol då du startat motorn låt tempen stiga lite, avlufta då och då, du kan få avlufta ett flertal gånger. Får du luftficka vid turbon så blir den varm riktigt varm. Skönt att bytt detta bara åka båt i sommar och njuta nu då.
  18. Hej Du har en annan rutram, den du har satt på 88-89. Vid halva produktionen 89 bytte man leverantör till Ertec de kom att göra ramarna till produktionsstoppet 06. Din är gjord av Helly Hansen om jag ej missminner mig. Så tyvärr kan jag ej hjälpa dig med din ram. Kontakta Kalle på Nimbus han kan nog ge dig råd kanske.
  19. Byter vartannat år då jag inte använder kompressorn nästintill, använde jag den så bytte jag varje år. Huruvida du använt rätt specad olja, får du svara för själv. Jag brukar köpa sådana specialoljor som det står på flaskan var de ska användas till. Jag vill inte ge dig råd om du använt rätt avsedd olja.
  20. Eller lämna in och laga hos jg instrument i Leksand .
  21. Går 1dl i kompressorn, mängden mäts med stickan ej nerskruvad. Lika som på drevet. Kompressor oljan är en speciell olja. Var noga så du fyller rätt kvalitet. Oljan är skitdyr, precis som kompressorn , dyr. Säkerställ du har rätt kvalitet. Oljan säljs i två dl flaskor. På bla drevdeiar.se
  22. Underbart att det blir tillgång på bränsle i Mariefred, då slipper man stallarholmen, och där tanka landdiesel till sjödieselpris. Tack för infon.
  23. Instämmer de bryr sig om sina kunder, och är stolta över sin produktion.👍
  24. Ta det varligt med rutorna de finns ej mer, och Ertec tar ej fram nya, de har rutor kvar så de kan göra rostfria bågar som satt på de sista årsmodellerna men de rutorna passar ej i den gamla bågen. Vi har limmat samtliga rutor i fronten, slet ur gummilisterna utvändigt och limmade med avsett lim. Detta blev kanon, om du vill ha list finns den att tillgå hos Ertec i Norge.
×
×
  • Skapa nytt...