Gå till innehåll
tisdag 23 juni 2026

kossor

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2 990
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    38

Allt postat av kossor

  1. Kan kolla i morgon om du vill, just nu så räcker det för idag, har nyss kommit hem.
  2. Ja och den jag bytte var nog från 2000 och den såg inte rolig ut, men byt den du, är lite piller och lite ⚡😤 men det går om man tar det lugnt och avsätter tid. Med motorn i på min tar det nog en timme. Så räkna minst på det. Var noga så du får vinkeln rätt på slangen, ligger den fel när du ansluter till drevet finns risk för den viker sig och då blir det hett.
  3. Ser den fräsch ut vid anslutningen till drevet och inga självsprickor i den så kan du gott hoppa över det iår.
  4. Denna bild är bättre, du släpper bultarna i nr 10 har för mig det nr 13 i nyckelgrepp/hylsa, sedan för du undan den, nu sitter nr 9 iskjuten i intagsslangen på insida sköld. Den kan du nu dra ur, går inte det så är det bara dra igenom slangen, kan sitta som f-n men dra igenom slangen, förutsätter att du släppt den i drevet först annars blir det trångt 😃. OBS var noga med att notera hur de små oringarna som sitter påskjutna på plastdetaljerna sitter. Återmontera i omvänd ordning skruva inte fast slangen med nr 10 förrän du fått rätt vinkel utanför, när du fått det så dra i slangen ordentligt skjut i nr 9 anslut återmontera oringar dra fast nr 10, fetta noga in bultarna med marinfett så ärgar de inte fast. Trångt ja det är det naturligtvis som vanligt, ungefär som att byta tändstift på en wv 1300 motor😄Du ser sjövattenintaget på hö sida på nedre bilden den tjocka slangen med två genomgående bultar. // Lycka till P
  5. Limpan behöver du inte fundera på gjord i alu, och den ligger i glykol. Det som är faran med den limpan är om motorn går väldigt het dvs kokar då kan limpan slå sig, och ibland går det att planslipa den, men blir i regel utbytes. Knäet gjort i gjutjärn, det ska ej vara fullt i rost, det som sker där är att det blir tätt i kanalerna av rost, sedan rostar det hål i det bara byta ut vid gravt rostangripet. Sedan avgas röret tillverkat i alu blir anfrätt mellan bälg och knä, släpper man knäet mot turbon och släpper gummibälgen ser man detta direkt, uppdaterat avgasrör finns, sitter då en plast stos iskjuten i röret. Man kan se det nedanför bälgen. Är avgasröret slut = läckage är det bara ut med motorn för att komma åt och skruva löst det i skölden.
  6. En bra motor lika som 41-43 an men 4 cyllar. Har en kompressor som är lite känslig, kolla så oljan ser bra ut i den. Motorn går lite hårt mest på låga varv kan upplevas så. Har en tendens ge små vibrationer på tomgång. Kan upplevas som lite trött innan turbon laddar i vissa båtar, beroende på storlek och tyngd. Man bör kolla så turbon ger det den ska, bra om turbon är bytt någon gång sedan nytillverkning. Kompressorn ska hoppa i vid runt 1700 varv och släppa vid 2800 varv, sedan tar turbon över. Kolla över hur dieseln ser ut i siktglaset på förfiltret ska vara rent där utan vatten eller grums. Har man provtryckt spridarna? Ska göras efter 600 timmar cirka. Ska hålla temp runt 88-92 grader när du kör och pressar den ett tag. Bra motor lättmekad man kan göra det mesta själv. Lycka till.
  7. Hur har det gått för dig ? Fått någon kontakt hos tillverkaren?
  8. Ja du har ett lager enl schemat om ingen bytt struten. Men du har en stöd hylsa i bakkant av axeln som du ser på schemat, och det är klart har den börjat glappa är det ju lika illa. Men byt du lagret mot drevet, det ska inte glappa där. Samtidigt innan man får knack ljuden du har så är lagret väldigt dåligt.
  9. Nja det undrar jag, det var de tidiga 290 som hade ett lager en kort period, sedan gick de tillbaka till två lager då det ej höll. Sedan har de tydligen gått tillbaka till ett lager igen. Hade du inte en kad i din båt årsmodell? Tämligen säker på att det sitter två lager på utgående axel från motorn. Beroende på årsmodell. Och du som ligger i saltet, har det varit läckage i bälgen någon gång, så mår det främre lagret inte så bra efter en tid. Volvo Penta Sprängskiss Svänghjulskåpa och primäraxel
  10. Hej om båten var min, och jag skulle lägga ner arbete för att få det snyggt, så skulle jag förstärka underifrån först. Skulle tro detta är en kross skada som går ner i underliggande material. Vi lagade några sådana i min båt för något år sedan och det sprack upp igen. Fick göra om och då slipade vi ur på undersidan och la på tre lager med polyester och glasfiber. Sedan urslipning igen och ny gelcoat. Blev kanon och nu håller det. Lycka till // P
  11. 1 . Köra med havererat stödlager i struten kan leda till strutänden gör sönder och du kommer bränna axeln. Har du otur kan du slå sönder strutens avslut den del som knutbälgen tätar emot och då finns risk att båten sjunker. 2 . Svängningsdämparen tror jag inte på, kan ha fel det har jag ofta, men jag tror det är lagret som sitter närmast motorn, alltså inre delen av struten. Lagerljud har en otrolig förmåga att fortplanta sig, och det kan vara som en läcka där det är blött läcker det inte. Därför glappar ditt yttre lager och när du belastar det så går axeln jämnare och då försvinner ljudet. 3 . Nästa är lagerboxen på drevet lager nr 13-14, men då skulle du med största sannolikhet ha glims i oljan och oljan efter din beskrivning ser ut som den ska se ut. 4 . Hoppas du förstår att det är närmast omöjligt att veta var felet sitter om man inte är på plats och lyssnar samt plockar ner sakerna. Blir ju antaganden , antaganden som ibland kan visa sig vara fel. Sen har man varit med om en del samt skruvat en hel del, så då blir det att man tänker rent instinktivt på ljud och vibrationer man själv varit med om. Lycka nu till, men se till att hitta felet innan sjösättning kör du vidare finns risk för större haveri, och då kostar det mycket pengar i onödan. Hade jag bott närmre hade jag gärna hjälpt dig. // P
  12. Jag tror inte på det, du skulle ha grus i oljan då. Och du lär packa om drevet om du öppnar det samt prov trycka. Så du lär lämna in det. Om nu felet sitter i drevet vill säga. Och det är jag inte så säker på. Kolla att du har glapp i länkaget vid växelföraren så det ej spänner där. Sen tror jag iallafall att felet sitter i sprängkåpan men du vet även solen har sina fel. 😂
  13. Har du kollat att du har ett spel i växelföraren? länkarmssystemet ska ha ett spel så inte vajer eller växelförare spänner.
  14. Finns inga skador i loppen är det ju bara i med nya ringar och en ev ny kolv. Detta är nog inget man ska oroa sig för det händer ibland tydligen, och vore det väldigt vanligt skulle ju ingen köpa en dylik. Så åk du och njut av sjön. 😃
  15. Fast det har jag förklarat i mitt inlägg ovanför. Vad tycker du är otydligt eller inte förstår?
  16. Jag vidhåller lagret i struten, mot motorn. Men som rollen också skriver kolla upp det han anser, jag är ju ingen expert, som Rollen han har den mesta kunskapen eftersom han arbetar med detta. Lagren i ingående axel på drevet är en annan del nr 13-14, men det tror jag inte, var de dåliga hade du kras i oljan på drevet. Kolla upp Rollens tips, annars tror jag på sprängkåpan. Har tyvärr inget mer att hjälpa dig med du bor för långt från mig, och det är inte lätt ge råd över en skärm.
  17. Jag skulle satsa på lagringen i struten, eller tryckplattan som sitter mot motorn, men det är tveksamt tycker jag. Lager i strut mest troligt. Men svårt veta framför en data skärm. Eller så har du en lagerskada i övre huset på drevet. Det är i varje fall inga stora pengar att åtgärda, men det brukar inte gå att ha en missionsförsamling i närheten då jag skruvar iaf. 😂
  18. Tjena tror du postat till fel medlem, jag äger inte D 4 an utan har svarat i tråden. Skulle inte skaffa mig en dylik motor på några villkors vis, inte förrän VP ser till att delar finns att tillgå till rimliga priser, man ska inte råna folk. Men till din fråga svaret lyder enligt följande. Får du så stor skada i cylinderloppen så, så att motorn behöver borras, så finns det eftermarknadskolvar att tillgå dock ej från penta. Detta leder till att ingen penta verkstad monterar dessa, och då står du där, byte av hela blocket till orimlig kostnad. Det är så mycket pengar detta handlar om så man måste ha garantier, och garanti från cert penta verkstad kräver original delar. Det är inte bara plocka ihop motorn, sedan ska all data in med nya värden, programmen har cert penta verkstäder. Allt detta krångel för man valt en produkt med fasta foder alltså typ gammal V8 från 60 talet. Våta foder är att föredra de byter du bara ut till kaffepengar jämfört med torra foder. Det är några motorer som drabbas av detta varje år. Skulle vara intressant veta om det bara gäller de uppskrämda verisionerna eller om 150 hk klarar sig från detta. Likaså när motorn gått många timmar och kompen försvinner, våta foder byt samt nya kolvar klart ny motor. Torra foder borra, överdimensionskolvar eller byta blocket till utbytes.
  19. Vågar vägra face book tyvärr har ju maringuiden. Men lägg inte ut telnr och dyl på forum. Jag är rätt noga av mig att info kommer rätt människor tillhanda.
  20. Skickar dig ett mail med det telefonnummer jag har kvar du bör väl komma till en växel och de kan hjälpa dig.
  21. Ser ut som mittdelen mellan rutorna släppt i sitt fäste som ska hålla ner rutramen. Jag tycker du ska ta kontakt med tillverkaren Ertec i Norge, antar du kommer behöva reservdelar till ramen, ramen hålls ihop av sina metalldelar, rutorna ligger löst och hålls fast med gummilist. Ring och hör med dem hur du ska gå tillväga. Ta det väldigt varligt med rutorna fram. De finns ej att tillgå mer, sidorutor finns men ej framruta. Ser inget roligt ut detta, men ramen ska hållas ihop av mittskenan. Sedan limma rutorna gummilist används ej mer. Minns inte vad han heter som driver företaget nu, tidigare ägare heter knut T Erikssen, men han har pensionerat sig och svärsonen har tagit över, har träffat honom för några år sedan. Rutor till den rostfria ramen finns men de passar inte i alu ramen. En ny ram komplett i Rf kostar runt 75-80 tusen komplett med rutor.
  22. Vax inblandat i rengöringsmedel blandas in för att föremålet ska torka fortare, jämför automattvätt för bilar, där har vaxet funktionen att torken ska bli mer effektiv, och vattnet ska bilda droppar. Detta går inte att förväxla med en riktig vaxning där du mekaniskt arbetar in vaxet i porerna på djupet för att erhålla glans, smutsförebygga och erhålla långvarig effekt, motverka nedbrytning av kulör etc.
  23. Om du polerat och vaxat båten innan vintervila så är det ju bara skölja av dammet antar jag. Alla såpor rengöringsmedel som löser fett löser vax då det är en typ av fett.
×
×
  • Skapa nytt...