Jump to content
Wednesday 25 May 2022

nossnahoj

Medlemmar
  • Content Count

    121
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

nossnahoj last won the day on February 2 2020

nossnahoj had the most liked content!

Community Reputation

36 Expert

About nossnahoj

  • Rank
    Örlogskapten

Mina båtar

  • Båtens namn
    Windy 24 MC

Recent Profile Visitors

930 profile views
  1. Svarar mig själv i denna gamla och inte så spännande tråd. Kanske hjälper det nån.. Problemet med hög motortemperatur nästan avhjälpt, men tyvärr utan enkel lösning. Åtgärder och påverkan på temperaturen: - ytterligare rensning av kylkretsar: kanske någon grad - byte av kam i sjövattenpump: ett par grader - byte till ”snällare” propellrar, dvs högre varvtal i marschfart: flera grader lägre temp i hög fart - ventiljustering: ingen effekt - renovering av dieselspridare: stabilare värmekurva som inte sticker iväg vid gaspådrag (fattar inte hur det hänger ihop egentligen..) Nere på 85 grader stabilt nu.
  2. ”Kan förstöra något om man inte har full koll”… check! Delar av lösningen brann upp i lördags på premiärturen. Upptäckte som tur var rökutveckling innan något allvarligt hände, men mosfet och delar av kablaget är bortom räddning. Alltid tecken på en spännande dag när man kommer hem och luktar diesel och elbrand! Jag har tidigare testkört lösningen hemma och i hamn utan problem just för att kolla värmeutveckling. Branden uppstod under fart, dvs vid en högre frekvens på impulsen till mosfet:ten. Går väl att räkna på strömmar och dränering, men vet inte om jag vill labba mer med den lösningen nu.. Optokopplare är kanske en säkrare lösning för oss som inte har full koll?
  3. Alm är väl segt snarare än hårt? Vagnshjul gjordes förr av alm har jag hört. Passar säkert bra till rorkult iaf. Snyggt!
  4. Hej. Har precis byggt en ersättningsgivare baserat på GPS, dvs gamla mätaren men med hastigheten tagen från en ”minidator” istället för ett skovelhjul. Arduino, transistor och en GPS-modul kostar ett par hundringar. Temp är lätt att lägga till, djup lite värre kanske. Sen har jag krånglat till min lösning med skärm och bränsleflödesgivare också, men skippar du det så är det lättare (och roligare) än man tror. 😉
  5. Jag fattar. Men tycker att jag tagit ett ganska stort kliv utanför min bekvämlighetszon i och med C-programmeringen. Nu säger du att jag ska gå Assembler..? Du är en hård mentor @IngemarE😉 Får se, det kanske blir lite sådant mys någon kulen vinterkväll. Kanske att renovering av dieselspridare och byte av lager i drevet ligger högre i backloggen.
  6. Det som jag märkt inte funkar helt 100 är att när jag ändrar intervallen (frekvensen på pulser till hastighetsmätaren) så startar timern om. Det innebär ett kort avbrott i pulsen, vilket märks genom att mätarnålen gör ett litet dipp ungefär en gång i sekunden. Synligt som ett litet darr på nålen vid lägre ”fart”. Nu är den väl ändå mer stabil med denna lösning än med orginalgivaren, men ändå…
  7. Fått det att funka hyfsat i testbänk. Visade sig att oled-displayen som jag också har kopplat till arduinon inte gillar alla typer av timers/interrupts så det blev en hel del trial n error. Två flödessensorer, skärm, gps-modul och pulsgenerator/mosfet till hastighetsmätaren kanske är ungefär så mycket en arduino mäktar med. Blir väl att vänta till våren för att se om det funkar på riktigt.
  8. Tack! Hoppades att du skulle svara @IngemarE😉 Men du menar en digital pinne? För de analoga utgångarna har fast frekvens om jag förstår rätt.. kanske skulle kunna funka ändå för instrumentet verkar mer bry sig om dipparna än nockarna i signalen. Men nä, blir till att läsa på om timers i helgen då! Förresten, behöver jag något motstånd i kretsen från instrumentet till mosfeten? Jag menar, vad händer med de 12 v som matas på i ”viloläge”? Eller kan man lita på att kretsen verkligen bryts?
  9. Hm. Väldigt kort cykel för att uppdatera loggen (typ 10 millisekunder), ganska lång cykel för att läsa hastigheten från gps (nästan uppåt en sekund ibland) och dålig multitrådningskapacitet i Arduinon känns inte som någon bra kombo. Olösligt?
  10. Sumlog Electronic, den är halvmekanisk där propellern via vajer driver en magnetrotor. Med hjälp av @GrodanBoll421s tips och en Arduino/mosfet har jag nu lyckats få nålen att röra på sig. Men vilka intervall pratar vi här? Med signal på 5 ms och paus på 5 ms visar loggen ca 20 knop, paus på 20 ger 9 knop. Känns tajt…
  11. Givaren till hastighetsmätaren, en VDO sumlog från 1980, på min båt har tappat propellern. Jag är inte så sugen på att reparera den och funderar på att ersätta givaren med en gps-lösning som simulerar samma signal till loggen. Men jag fattar inte riktigt hur den gamla lösningen fungerar och därmed inte vad jag behöver simulera: givarpropellern är kopplad via wire till en roterande magnet. Över magneten sitter en liten inplastad komponent som ser ut att bestå av två små bleck. Dessa är strömsatta från in- och utgång på hastighetsmätaren, 12 volt. Om jag kortsluter givarkablarna gör mätarnålen ett litet hopp och går tillbaka. Jag har inte lyckats få nålen att röra sig genom att skicka strömpulser till mätaranslutningen. Men är det pulser jag ska skicka? Eller modulera motstånd/spänning? Med vilken styrka och frekvens? Vilka komponenter behövs? Någon som har tips? Eller bara att lägga ner och sätta in en lcd-skärm i hålet i instrumentbrädan istället? Men jag gillar analoga mätare..
  12. Det där var ju stiligt @IngemarE! Läsa av Nmea2000 är kanske möjligt, men hur är det att ”sända” från egna sensorer? Bökigt va? Jag byggde en dieselflödesmätare på Arduino som jag utvärderat denna säsong, sida 2-3 i denna tråd: Mätningen funkar ganska bra, men oled-displayen går inte att läsa av i direkt solljus. Funderar därför på att bygga om den till analog visare istället. Har en vdo-mätare liggandes som jag tänkte sätta en stegmotor i för att styra nålen från arduinion. Men n2k och få in datat i plottern hade kanske varit ännu bättre förstås… Har en Garmin-plotter, vet inte om den sväljer n2k rakt av heller eller om det är en egen standard..? Blir nått att fundera på i vinter.
  13. Samma setup som jag har, minus värmaren. Fick larmet om låg spänning när jag var 60 mil och två veckor från båten. Vänlig båtgranne var förbi och kollade och meddelade att båten inte brann och inte sjönk och det nöjde jag mig med. Men det kostade mig sannolikt en batteribank.. Det skulle såklart vara möjligt att bygga en lösning med reläer som kopplar isär batterierna om ett av dem tappar spänning. Hade sannolikt skapat mer bekymmer än det hade löst dock.
  14. Tack för hjälpen! Ni hade rätt (som vanligt), det var ett av batterierna som pajat - i en av cellerna såg det mer ut som torrt grus än blylameller. De andra två står på laddning och kan kanske skrämmas liv i. Det var ingen mätbar ström i kretsen efter att larmet laddat sin interna ack. @Georg_Ohm, nä jag menade inte att regulatorn dragit ur banken - snarare tvärtom att den laddar batterierna för hårt. Nu ligger spänningen på 14,4 v vilket jag tycker är mycket. Och så kommer @IngemarE mycket riktigt påpeka att jag ska mäta strömmen istället.. 😉 Ska skaffa en tångmätare! @ChristerN, det är klart att batteriövervakning står med på önskelistan, men det hade inte hjälpt så mycket i detta fall. Och egentligen krävs det individuell mätning på varje batteri med en väldig massa extra kabeldragning? Problemet med mitt motorrum är inte att där finns för få kablar… Huruvida det kallas avskiljande eller brytare verkar vara en gammal dispyt som jag inte vill ge mig in i eller återuppväcka. Konceptet med avskiljande är tilltalande, men i mitt fall är det ändå så mycket fast junk som är ständigt inkopplat att jag funderar på att skippa brytaren och istället koppla alla förbrukare till solcellsregulatorns lastutgång. Synpunkter på det? Än en gång: tack för hjälpen!
  15. Har satt första batteriet på laddning. Den halvintelligenta laddaren ville inte befatta sig med batteriet, men den gamla korkade laddaren kör impulser som verkar ge någon slags effekt. Det som är inkopplat utanför huvudströmbrytaren är landström/batteriladdare, solcellsregulator, skiljerelä, länspump och larm. Får koppla in dem en och en och mäta strömmen då! Mätning av solcellsregulatorn visade två volt, men då låg batterierna på noll så den mätningen är inte tillförlitlig. Ska mäta igen med laddat batteri.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy