Jump to content
Wednesday 04 August 2021

nossnahoj

Medlemmar
  • Content Count

    106
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

nossnahoj last won the day on February 2 2020

nossnahoj had the most liked content!

Community Reputation

29 Expert

About nossnahoj

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

594 profile views
  1. Ok, tack - ska testa om det går att få liv i dem. Men tror du jag har ett problem med tjuvström? Eller kan solcellsregulatorn fått fnatt och kokt batterierna?
  2. Hej Fick larm från båten att batterispänningen är låg och nu när jag kollat ligger alla tre förbrukningsbatterier på noll. Blir väl till att köpa nya, men jag vill hitta felet först. Om jag mäter motståndet mellan plus- och minuskabel utan batteri säger instrumentet 1,7 på 20k-skalan med huvudströmbrytaren av och 1,52 med strömbrytaren på - är det att betrakta som tjuvström eller försumbart? /Johan
  3. Hade liknande problem i min förra båt med en aq170. Visade sig i slutändan vara en kombo av tändningsrelaterade elfel (kabelbrott i sladden till tändspolen, överslag i tändfördelaren pga dålig kontakt till kondensatorn plus nått mer som jag förträngt). Tröttnade och bytte till elektronisk tändning (123-ignition) - blev en helt ny motor som spann som en katt i hela varvtalsregistret. Jag vet inte vad som är fel med din motor, men elfel kan vara svårare att hitta än man/kvinna tror!
  4. Japp, motorns kylvatten flödar runt sjövattentuberna i värmeväxlaren. Jag håller själv på att felsöka krånglande kylning av en Kad42 och har mätt upp lite temperaturer (vet inte bör-värdena dock). Min värmeväxlare blir ca 70 grader på utsidan. Utgående vatten från växlaren till knäet 37 grader.
  5. Kylningsproblemet började i slutet av förra säsongen. Hoppades det skulle lösa sig med vanlig service (impeller, luftfilter etc), men icke. Förstår att det inte är lätt att lösa på distans, men alla tips och analyser mottages tacksamt! Ska testa det, att köra utan termostat. Har inte hunnit skruva ner knäet än heller. Mätte tempen på slangen från värmeväxlare till knäet: 37 grader (vid motortemp 93). Är det normalt eller borde den vara högre? Ska försöka ta tempen på de andra anslutningarna till värmeväxlaren också.
  6. Jo växlaren ser ok ut, men en av de tre vingarna/sektionsväggarna sitter inte fast i ytterkanten. Bara i mitten, så den flexar lite. Är det ett problem? Jag tyckte locket/anslutningarna satt lite offset mot sektionerna också. Har inte varmkört efter återmontering så jag vet inte än om den justeringen gjort någon skillnad. Korkad konstruktion att det är så lätt att montera fel egentligen. In- och utlopp ska vara i de små sektionerna (”kvartarna”) va? Jag har kollat att s-slangen till drevet är på plats, men inte att anslutningen är hel förstås. Blir ett extra bad. Visst tryck i expansionskärlet. Pyser, men sprutar inte om man öppnar försiktigt. Har efterfyllt en skvätt efter kylvätskebytet, men tror inte det läcker.
  7. Vid lite eftertanke kanske växlaren är huvudmisstänkt, som @Rollen och @kossor beskriver: sektioneringen håller inte tätt… kändes som ett så litet glapp i en av väggarna, men det kanske räcker för att kylningen ska tappa effektivitet. Blir då att köra försiktigt i sommar, hålla koll på tempen och åtgärda efter upptagning. @joelfrodin: motorn startar lätt, går bra, ryker inte, drar inte olja och läcker inte. Etylenglykolen är nybytt i samband med oxalsyrarensning. Dieselpumpen har jag inte rört. Kan den orsaka värmeproblem? Tack för all hjälp! Återkommer om jag hittar felet och/eller en lösning!
  8. Nu har jag mätt sjövattenflödet och kollat värmeväxlaren: Med motorn på tomgång fyller slangen från värmeväxlaren en tiolitershink på 41 sekunder, dvs ca 14l/minut. En elektrisk länspump evakuerar tio liter genom knäet på knappt 30 sekunder, dvs > 20 liter/minut (utan slanganslutning till knäet pumpar samma pump 30 liter/minut). Knäet känns inte rostigt inuti av det jag kan känna med fingrarna. Värmeväxlaren ser ok ut, två vingar sitter fixerade, en glappar lite i sidled längst ut mot sargen men sitter fast i centrum. Listerna ser ok ut. Det är för trångt att rensa tuberna ordentligt men jag har stickprovat ett par av dem genom att trycka igenom en 2,5 mm kabel. Kan jag tolka mätvärdena som att sjövattenflödet är ok? Redigerat: hm. Surfat runt lite och sjövattenpumpen dka tydligen ge hundratals liter per minut vid fullvarv. Min tomgångsmätning kanske inte säger så mycket mao…
  9. Tack. Men kan gaveln sitta fel, dvs vriden så att den inte stämmer mot ”innanmätet” i växlaren? Kollat flödet vid turbon via att lossa slangen till exp.kärlet, det kommer vatten i jämnt flöde men sprutar inte med något högtryck direkt. Ska det det? Har tyvärr inte kommit väldigt mycket längre, sist vi var vid båten ville frugan göra annat än mecka kylare. Bra fru Men mitt felsökningsschema ser ut ungefär såhär: 1. har jag ett kylningsproblem eller dålig mätare? IR-termometer mot termostathuset visar att mätaren följer tempen. Så även om den inte skulle visa exakt rätt grader så har jag åtminstone varierande temp där jag inte borde ha det. 2. Intern krets (cirk.pump, termostater) eller extern krets (insug, pump, växlare, knä)? Att växlaren blir såpass varm på utsidan skulle kunna indikera den externa kretsen? 3. Insug, pump, växlare eller knä? Detta tänkte jag mäta upp med tidtagning och spann (+ gammal länspump för knäet). Återkommer när det är gjort. Måhända att mäta är att veta som @joelfrodin säger, men för att mäta måste man veta vad man mäter… /Johan
  10. Tack för input @kossor och @joelfrodin! Tyvärr visar nog tempmätaren hyfsat rätt, den följer inte varvtalet slaviskt utan med viss fördröjning. Tempen följer inte heller hastigheten på båten - vid upprepade och avbrutna accelerationer går tempen upp mot 100 även under planingsfart medan jag kan ligga i 21 knop (2500 rpm) med stabil temp över långa sträckor. Knäet är inte kontrollerat. Men kan jag göra det utan att få för stor andel av Mälaren på fel sida av skrovet? Motorn ligger lågt i en Windy 24:a. Jag har varit inne på dålig cirkulationspump också, men de brukar la funka tills de pajar då de sprutar vatten och ylar? Åtminstone i min bilerfarenhet..
  11. Hej Har en VP Kad 42 som går varm vid belastning och jag försöker identifiera felet. Det finns många liknande trådar här på forumet och jag tror jag läst varenda inlägg, men hittar inte några ”bör”-värden på temperatur vid fungerande kylning. Utsidan av min värmeväxlare är 76 grader när motortemperaturen enligt mätaren är 92 grader - är det normalt? Dvs, ska jag felsöka den interna kylkretsen eller den externa sjövattenkretsen? Problemet har kommit smygande under två säsonger så det är nog inget som ”gått sönder”, utan något som blir gradvis sämre. Temperaturen är nu ok upp till 2500 rpm, börjar stiga över 90 grader från 2600 rpm och blir sen allt högre med stigande varvtal. Om jag drar av på gasen sjunker temperaturen igen. Kontrollerat/åtgärdat: - båda kylkretsarna rensade med oxalsyra - cirkulationspumpsrem bytt - sjövattenfilter kollat - impeller ny vid sjösättning (saknades en vinge, men biten återfunnen i filtret) - laddluftkylare kollad, ser ok ut - termostaterna kokade, öppnar - sjövattenflöde finns, oklart om det är tillräckligt dock. Hur vet man det? Någon som har idéer på var jag ska leta vidare och vilka mätpunkter som är relevanta ?
  12. Jo, det är möjligt att värdena ger en riktig indikation och att kurvan skulle vända upp i högre hastighet. Får testa mer helt enkelt. Båten är en Windy 24 MC med en Kad 42.
  13. Gjort ett första rudimentärt test med flödesmätaren. Mer data behövs för att avgöra tillförlitligheten, men jag är lite skeptisk till värdena hittills: båten verkar dra mindre soppa per distans ju fortare jag kör.. 🧐 Har dock inte pressat motorn än då jag har ett motorvärmeproblem på halsen.. Planingströskel: 15-19 knop Marschfart: 21 knop, 2600 rpm Toppfart: > ca 38 knop (en gång i tiden iaf) Misstänker att jag kanske har ett känslighetsproblem i flödessensorerna eller något int-konverteringsfel någonstans i koden. Eller så är det bara att tänka på miljön och låta högerhanden vila tungt på gasreglaget framöver.
  14. Utöver vad Anjens anfört har jag ytterligare ett skäl att inte rensa motorn med metoden jag föreslog tidigare i tråden: utan termostatpaketet på plats sluter inte termostathuset tätt! Tiden jag eventuellt hade tjänat på att inte varmköra på riktigt (var dåligt väder vid tillfället och jag vågade mig inte ut själv) förlorade jag flera gånger om i motorrumssvabbning. Behövligt, men inte vad jag hade planerat. Så håll er till Volvos instruktion och inte min, som klokare personer redan påpekat. Gjort om och gjort rätt. Temperaturen gick ner ett par grader vid marschfart (ca 90 grader vid 2600 rpm, 21 knop) efter syrabehandlingen, men problemet att 42:an går varm under press (>2900 rpm) kvarstår. Laddluftkylaren och värmeväxlaren ser helt ok ut invändigt. Impeller ny, ny och spänd rem till cirkulationspump, luftfilter nytt, vattenfilter rent och s-slangen från drevet ser ut att sitta på plats sålångt det går att kontrollera i iskallt vatten. Turbon är kanske inte helt fräsch, har inte dendär hästsparkseffekten längre om jag accar utan kompressorn ikopplad och toppfarten är lägre än tidigare, men kan det påverka motortemperaturen? Eller ska jag börja byta ut delar, t ex cirkulationspump, på måfå?
  15. Jaha. Det var ju svårt att argumentera emot. Får bli ett tvåmansjobb då istället. Tack för input!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy