Jump to content
Sunday 09 May 2021

nossnahoj

Medlemmar
  • Content Count

    90
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

nossnahoj last won the day on February 2 2020

nossnahoj had the most liked content!

Community Reputation

29 Expert

About nossnahoj

  • Rank
    Kapten

Recent Profile Visitors

530 profile views
  1. Nu har jag byggt en låda för installationen av min flödesmätning. Jag tänkte placera den i hålet där kompassen tidigare satt. Displayen ser rätt futtig ut i det höljet... Skulle alltihop funka blir det kanske en större skärm sen. Funktion/display: 1. förbrukningsstapel i realtid, varje streck motsvarar en halv liter bränle per sjömil - glidande medelvärde över fem mätningar, en mätning per sekund (fejkat data i bilden). 2. förbrukning liter per sjömil, om farten är mer än en knop. Under en knop visas liter per timme 3. temperatur, lite svajig. Temperatursensorn vill egentligen ha 750 ms för att läsa värdet, men det finns det knappt tid till med gps-positionering (180 ms) och flödesmätning en gång per sekund 4. GPS-täckning, antal satelliter (streck per st: 0, 1, 2-3, 4-5, 6-7, >7 ) 5. tid 6. Hastighet (över fyra mätningar), om mer än en knop, annars tomt 7. Totalt antal förbrukade liter sedan start inom parentes. Jag har fuskat med störningsskyddet i denna första version, trots @IngemarE s utmärkta lektion. Det blev helt enkelt sockerbitar, signalkabel (avskärmad) och externa ferriter på kabeln. Jag misstänker att jag får göra om och göra rätt sen!? Återstår att montera och testa framåt vårkanten.
  2. Absolut, om det skulle funka lägger jag ut beskrivning, inköpslista och kod. Om inte din segelbåt planar för motor är väl bränslekurvan ganska rak, ju fortare du kör desto mer soppa går det åt? Det är annorlunda med en planande båt där vattenmotståndet minskar med högre fart från och till en viss gräns. Det är den sweet-spotten jag vill hitta. I och för sig, om man kör både motor och segel samtidigt har flödesmätningen en poäng för att hitta optimal fart/gaspådrag. Men är man så stissig av sig kanske man har en annan typ av båt...
  3. Lärorikt. Det är ju som ni säger väldigt svaga strömmar och sensorerna kommer inta att sitta långt från t ex generator. Får la testa helt enkelt. Mikrofonsladd med fyra ledare borde också funka bra ja. Så mycket att jorda i finns inte. Tanken med cat5 var att ha lite smidiga rj45 kopplingar i båda ändar så att det är lätt att plocka ut och plocka hem grejerna för omkonfiguration utan behöva mecka för mycket. Angående kostnader @Mackey: - arduinon hade jag liggandes ändå men säg: 300 kr - skärmen: 6 USD - gpsmodulen: 31 USD - första uppsättningen sensorer: 324 kr (borde väl inte räknas med eftersom de inte ingår i lösningen?) - andra uppsättningen sensorer: 607 kr - usb/12v adapter: 20 kr - rj45 hona: 75 kr Så inte inom 1000-kronorsbudgeten, men inte så långt därifrån. Men projektet är ju inte färdigt heller.
  4. f=f*36; f = f/25; funkar iaf... märkligt. Nåväl med den konstiga fixen har jag provmätt sensorerna med vattenslang, litermått och tidtagarur. De är mer exakta än jag kan klocka i intervallet 3 - 70 l/timme! Om jag sätter dem i serie så att de tar ut varann blir diffen under 1 liter/timme. 🙂 Återstår att göra en mer båtmässig installation av mitt kråkbo och fixa längre kablage - ca 6 meter mellan bränslefilter och instrumentbräda kabelvägen. Cat5-kabel kanske? Den är väl lite avskärmad..? Eller är det bara med tcp-trafik som tvinningen skyddar mot störningar?
  5. Du har rätt igen @IngemarE, det är inte Arduinon det var fel på. Snarare min mellanstadiematte och elementära programmeringskunskap som brister: felet uppstår när jag försöker räkna fram timförbrukning med följande kodrad: int flowRate = (averageFlowFrequency / 2500) * 3600; averageFlowFrequency (detta värde verkar ok) är sista sekundens medelvärde på antal pulser från givaren, t ex: 18. Jag vill dela med givarens fasta värde på 2500 pulser per liter och multiplicera med 3600 sekunder per timme. Men uträkningen blir åt helvete fel, ibland negativa värden. Int kanske inte är bästa datatypen för division, men det är nått mer som är galet!?
  6. Återrapporterar här kring mitt lågintensiva projekt att bygga en billig flödesmätare till en KAD42. Fick de nya sensorerna häromdagen och de verkar ha rätt känslighet/flödesområde. Däremot stötte jag på ett annat problem med dessa: de ger 2500 pulser per liter - det är mer än min arduinoapplikation hinner med att processa. I alla fall med GPS-parsning och uppdatering av oled-skärmen samtidigt. Måste nog ha hjälp av någon som är vassare programmerare än jag för att få ihop det. Det kanske finns här på forumet? Jag har flödessensorerna på var sin digital interrupt-port, den ena adderar till en räknare, den andra drar ifrån pulser från räknaren. Sen läser och nollar jag räknaren en gång per sekund och räknar glidande medelvärde om fem mätningar och multiplicerar med 2500/3600 för att få l/timme. Det borde vara det ”billigaste” sättet att läsa av sensorerna? Skärmen och gps:en uppdateras också en gång per sekund i den vanliga arbetsloopen. GPS-protokollet är ganska babbligt och jag använder det bara för att räkna ut hastighet, så det borde gå att effektivisera..? En annan sak jag inte vet heller är hur mycket motstånd jag skall koppla in på sensorkretsen, 10k, 20k? Hur vet man det?
  7. nossnahoj

    Upptagning

    Sitter å begrundar dagens båtupptagning på båtklubben. Jag fick för första gången förtroendeuppdraget att vara bas på bojekan, dvs ansvara för att fyra personer får slingen på rätt ställe och båten i balans inför lyft med kran. Det finns tre arbetslag under upptaget: bojekan som ansvarar för lyft, två tampkarlar som riktar båten under lyft, och ett stöttarlag som justerar pallningsmateriel när båten sänks ner för förvaring. 75(?) båtar som skall lyftas innan det blir mörkt så kranen får aldrig stå still och inget får fejla. Att vara del av det maskineriet, när varje person måste göra sin del för att allt skall funka smidigt, är ganska kul! Jag fick berättigat skäll av hamnkaptenen två gånger idag; en båt lyftes med förslingen för långt fram och en låg åt fel håll. Men på de hela taget funkade allt bra, ingen/t skadades, vi var färdiga snabbt å humöret var glatt hela dan! Ser redan fram emot sjösättning!
  8. Ytterligare en kategori marinforumläsare: vi som inte gör så många inlägg, men gärna tittar in då å då för att se om det dykt upp nått intressant. Har rävar som @Georg_Ohm eller @Mackey svarat är det troligen läsvärt. Å framförallt: har jag något problem med båten vet jag att svaret finns nånstans i sökresultatet om jag väl lyckas formulera frågan rätt. ps. Jag orkade också läsa, men detdär var på gränsen @Georg_Ohm 😉
  9. Intressant idé @trewq - dricksvattentanken sitter bra till, men kör du från den för vinterkonservering? Det räcker väl med ganska små mängder glykol kvar i den tanken för att nästa säsong ska få en dålig start?
  10. Tack för bra svar Ingemar! Jag skulle inte kalla det pessimistiskt, snarare konstruktivt! Jag hade det lite på känn att det finns en anledning till varför ingen använder de sensorerna... Problemet med sensorer med finare känslighet är att de inte har så hög max-genomströmning eller max-tryck och jag vill ju inte riskera att motorn går sämre för att mätningen begränsar flödet. Den här då, skulle den funka? 4 bar maxtryck, är det ok? https://www.conrad.se/p/bio-tech-ek-floedes-sensor-fch-m-pom-lc-ad-6-mm-flowmeter-driftspaenning-intervall-5-24-vdc-maetomrade-005-3-150392?gclid=CjwKCAjw4_H6BRALEiwAvgfzq6eEfNhr-BpFHbE1KmTpMkKHa79B0C-bPIggzzgdzs7D8eObm70WNBoC80cQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&vat=true eller denna, 30l/h max är väl lite klent? https://www.futurlec.com/sensor/flowfuel30l0.shtml
  11. Återupplivar gammal tråd eftersom jag nu fått hem två flödessensorer. Idén är att bygga en budgetflödesmätare med en arduino, två flödessensorer (bränsle och retur), gps-stöd och en liten skärm. Sannolikheten att projektet kommer till praktisk nytta bedömer jag som nära noll eftersom jag är fullständig novis på området och budgeten är max 1000 kr. Men det är väldigt roligt! Nåväl, jag har testat sensorerna idag via trädgårdsvattenslangen. Sensorerna är billiga kopior, men jag tänkte att om de t.o.m bemödat sig med att kopiera ”made in Japan”-etiketten kanske innehållet också är likartat... En första mätning indikerar att de är någotsånär stabila fr.o.m 0,8 l/minut. Det kanske är ok för flödet till motorn, men för högt för returflödet eller? Vi har en Windy 24 med VP Kad 42. Den snittar 1,3 l/Nm. Om jag fattat det rätt är flödet till motorn konstant relativt varvtalet, medan returen beror på belastning. Hur är ration dem emellan, dvs kan det vara så att pumpen ger t ex 0,8 l/min och returen är 0,6 l/min vid normalbelastning? Om returen är mycket mindre än så behöver jag leta andra sensorer... Eller ungefär vilka flöden kan jag förvänta mig vid olika varv? Bifogar bild på bygget såhär långt och diagram över första mätningen. Sensorn verkar funka hyfsat ner till 0,3 l/minut så länge flödet är jämt om den väl kommit igång (tror det är en ovalhjulssensor).
  12. Inte svar på dina relevanta frågor, men Grattis! Båten måste vara i mycket fint skick om du är i färd med att bygga om grejer som ser sådär prydliga ut... 😉
  13. nossnahoj

    Spritkök

    Jaha, där ser man. En sak till jag skall vara rädd för ombord alltså. Men hur bär du dig åt för att få att ”maten smakar denatueringsmedel” @Mackey? Flamberar du i t-spriten istället för att ha den i brännaren?
  14. nossnahoj

    Spritkök

    Vi har ett tvålågigt spritkök i båten, och nej det är väl inte jättebra (ffa måste det fyllas på ofta) men jag är mycket nöjd med det ändå. Jätteskönt att slippa ha gasol ombord. Och helt idiotsäkert, går liksom inte att göra fel.
  15. Kan inte uttala mig om huruvida motorn passar i din båt, men blocket i 4,3:an är världens mest tillverkade motor. Beprövad och lätt att hitta grejer till mao. Den lär vara avsevärt mycket bredare än gamla motorn iaf.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy