Jump to content
Monday 19 August 2019

nossnahoj

Medlemmar
  • Content Count

    53
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

4 Neutral

About nossnahoj

  • Rank
    Löjtnant
  1. Hade vare sig glögg eller nyponsoppa med oss idag så angöraren fick bli ett glas rosé (kanske kan påminna om rom/nyponsoppa utseendemässigt iaf?) vid Rastaholms gästbrygga. Vågar inte ta fram ukulelen heller för det är lite blandad flagg och ålder på besättningarna på grannbåtarna. Men bra tips!
  2. Glaset man häller upp efter en dag på sjön, precis när man kommit i hamn och allt är förtöjt och säkrat - det är nog det godaste man kan dricka. Min farbror, som lärde mig seden tog en snaps, medans jag och frugan oftast tar en skål bubbel och barnen skålar i läsk. Oavsett typ av dricka är angöraren en av höjdpunkterna jag ser fram emot under dystra dagar. Idag intogs den i Saltsjöbaden efter trevlig medvindstur från Mälaren.
  3. Nu vet jag inget om just denna motor, men brukar inte vevhusventilationen terminera i eller nära insug/luftburk för att få undertryck och därmed suga ut avgaser och annat man inte vill ha i vevhuset..?
  4. Jag hade en liknande utmaning i början av sommaren, det mesta hade funkat länge utan problem. Så jag satte på ett 280-drev med utväxling för v6:a med 15’ prop istället för utväxlingen som funkat bra för min b:30/aq170. Jätteskillnad! Båten gick inte upp i plan och drog istället jättemycket soppa. Så då var sysslolösheten och tristessen bortblåst ett tag.
  5. Behandlat förut kanske, men den gamla vit-blå-gula bohusflaggan är väl fin? Den nya rödblå sommargästflaggan borde förbjudas...
  6. Lite info om Geosafe IR-detektor som kanske kan spara någon annan lite jobb: kopplingsschemat till IR-detektorn är fel. Det saknas en koppling från batteri - till 0- på sensorn! Låter kanske logiskt iofs, men två andra kopplingar är utritade på schemat och det finns två andra anslutningar som inte används... Återförsäljaren sa att de haft många reklamationer pga detta och att senare leveranser är kompletterade med en rättning (inte den jag fick). Geosafen verkar f.ö. funka som förväntat, dvs smidigt och enkelt.
  7. Att behöva fylla på kylvatten är nog inget bra tecken... om det inte rinner ut någon annanstans tyder det på läckage i avgaslimpa eller motor, dvs sönderrostat?
  8. Trevlig å intressant ö med vänlig personal. Ett favoritresmål med utsocknes på besök.
  9. 15’ propp, men vet tyvärr inte stigning..
  10. Min 24-fotsbåt med aq170 gör +28 gps-knop. Ylar dock som en plågad katt då (nästan 6000 rpm). Testade därför tidigare på säsongen med en aggressivare propeller, till en 4,3 V6:a, då gjorde inte båten knappt mer än 15 knop - orkar helt enkelt inte upp i de varven där motorn har kraft. Snäll propeller och höga varv ska den ha!
  11. Håller med Gelis, jag har lagt ner många timmar på att felsöka min aq170 som betett sig svajigt - i slutändan alltid något tändningsrelsterat: glapp i strömförsörjningen till tändspolen, kass brytare, trasig kondning, dålig tändspole etc. Bytte till elektronisk fördelare och fick en helt ny motor: startar direkt, jämn fin (tom-)gång och ökade toppfarten med fyra knop.
  12. Hej Jag hade egentligen tänkt att byta ut B30:n i vår Alfa 24 mot en begagnad V6:a, men motorbytet blev mer komplicerat än jag tänkt mig (bockhornet får inte plats mellan de längsgående skotten, motorfästen och motorrum får göras om helt och hållet etc.) och det får därmed vänta. Frugans kommentar om att jag borde mätt det innan jag köpte motorn behöver jag inte höra igen... Nåväl, jag tänkte ändå passa på att byta ut sköld och 270-drevet, som ser rätt risigt ut, mot 280-drevet som följde med den andra motorn. Drevets utväxling stämmer inte (1,89 mot 1,45) så jag flyttar över underhuset till det "nya" drevet. Mina funderingar, som jag tacksamt tar emot input kring: 1. Orkar B30:n med V6:ans propeller (15' jämfört med tidigare 14', stigningen ser ungefär densamma ut)? Dels är den propellern i bättre skick och dels skulle jag vilja få ner varvtalet vid marchfart något: strax under 20 knop varvar den nu ca 4 000 v/min. Toppfart vet jag inte för det känns hemskt att plåga en ylande 40:åring så, men den gör ca 25 knop vid drygt 5 000 v/min (två familjer i båten, nästan fullgas) - å andra sidan kan den vara seg att få upp i plan med fullastad båt. 2. Jag har inte verktyg eller kunskap för avancerad mätning eller inshimsning - är det nödvändigt om jag byter hela underhuset? Tack på förhand!
  13. Off-topic nybörjarfråga som säkert är avhandlad i andra trådar här, men vad är egentligen ”jord” i ett slutet likströmsströmssystem? Jag menar i ett hus heter det fas och nolla samt skyddsjord, på en båt finns det väl bara plus och minus?
  14. nossnahoj

    Vattenlarm

    Inte heller svar på din fråga, men förslag på lösning är att använda länspump. Antingen som två separata system (vattnet stiger, din flottör larmar, pumpen går igång, vattnet sjunker, flottören bryter) eller så hoppar du över flottören och sätter mobillarmet på samma krets som en automatisk länspump (när pumpen startar får även larmet ström och du får ett meddelande).
  15. nossnahoj

    Vattenlarm

    Jag har ett liknande bygge på gång: arduino med gsm-modul och en lite ombyggd bensintanksgivare med flottör på arm. Postar upp vattennivå och batteristatus var sjätte timme till en webbsida. Bara på konceptstadie på skrivbordet än så länge dock...
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy