Jump to content
Sunday 25 October 2020

nossnahoj

Medlemmar
  • Content Count

    84
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

nossnahoj last won the day on February 2

nossnahoj had the most liked content!

Community Reputation

27 Expert

About nossnahoj

  • Rank
    Kapten

Recent Profile Visitors

421 profile views
  1. nossnahoj

    Upptagning

    Sitter å begrundar dagens båtupptagning på båtklubben. Jag fick för första gången förtroendeuppdraget att vara bas på bojekan, dvs ansvara för att fyra personer får slingen på rätt ställe och båten i balans inför lyft med kran. Det finns tre arbetslag under upptaget: bojekan som ansvarar för lyft, två tampkarlar som riktar båten under lyft, och ett stöttarlag som justerar pallningsmateriel när båten sänks ner för förvaring. 75(?) båtar som skall lyftas innan det blir mörkt så kranen får aldrig stå still och inget får fejla. Att vara del av det maskineriet, när varje person måste göra sin del för att allt skall funka smidigt, är ganska kul! Jag fick berättigat skäll av hamnkaptenen två gånger idag; en båt lyftes med förslingen för långt fram och en låg åt fel håll. Men på de hela taget funkade allt bra, ingen/t skadades, vi var färdiga snabbt å humöret var glatt hela dan! Ser redan fram emot sjösättning!
  2. Ytterligare en kategori marinforumläsare: vi som inte gör så många inlägg, men gärna tittar in då å då för att se om det dykt upp nått intressant. Har rävar som @Georg_Ohm eller @Mackey svarat är det troligen läsvärt. Å framförallt: har jag något problem med båten vet jag att svaret finns nånstans i sökresultatet om jag väl lyckas formulera frågan rätt. ps. Jag orkade också läsa, men detdär var på gränsen @Georg_Ohm 😉
  3. Intressant idé @trewq - dricksvattentanken sitter bra till, men kör du från den för vinterkonservering? Det räcker väl med ganska små mängder glykol kvar i den tanken för att nästa säsong ska få en dålig start?
  4. Tack för bra svar Ingemar! Jag skulle inte kalla det pessimistiskt, snarare konstruktivt! Jag hade det lite på känn att det finns en anledning till varför ingen använder de sensorerna... Problemet med sensorer med finare känslighet är att de inte har så hög max-genomströmning eller max-tryck och jag vill ju inte riskera att motorn går sämre för att mätningen begränsar flödet. Den här då, skulle den funka? 4 bar maxtryck, är det ok? https://www.conrad.se/p/bio-tech-ek-floedes-sensor-fch-m-pom-lc-ad-6-mm-flowmeter-driftspaenning-intervall-5-24-vdc-maetomrade-005-3-150392?gclid=CjwKCAjw4_H6BRALEiwAvgfzq6eEfNhr-BpFHbE1KmTpMkKHa79B0C-bPIggzzgdzs7D8eObm70WNBoC80cQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&vat=true eller denna, 30l/h max är väl lite klent? https://www.futurlec.com/sensor/flowfuel30l0.shtml
  5. Återupplivar gammal tråd eftersom jag nu fått hem två flödessensorer. Idén är att bygga en budgetflödesmätare med en arduino, två flödessensorer (bränsle och retur), gps-stöd och en liten skärm. Sannolikheten att projektet kommer till praktisk nytta bedömer jag som nära noll eftersom jag är fullständig novis på området och budgeten är max 1000 kr. Men det är väldigt roligt! Nåväl, jag har testat sensorerna idag via trädgårdsvattenslangen. Sensorerna är billiga kopior, men jag tänkte att om de t.o.m bemödat sig med att kopiera ”made in Japan”-etiketten kanske innehållet också är likartat... En första mätning indikerar att de är någotsånär stabila fr.o.m 0,8 l/minut. Det kanske är ok för flödet till motorn, men för högt för returflödet eller? Vi har en Windy 24 med VP Kad 42. Den snittar 1,3 l/Nm. Om jag fattat det rätt är flödet till motorn konstant relativt varvtalet, medan returen beror på belastning. Hur är ration dem emellan, dvs kan det vara så att pumpen ger t ex 0,8 l/min och returen är 0,6 l/min vid normalbelastning? Om returen är mycket mindre än så behöver jag leta andra sensorer... Eller ungefär vilka flöden kan jag förvänta mig vid olika varv? Bifogar bild på bygget såhär långt och diagram över första mätningen. Sensorn verkar funka hyfsat ner till 0,3 l/minut så länge flödet är jämt om den väl kommit igång (tror det är en ovalhjulssensor).
  6. Inte svar på dina relevanta frågor, men Grattis! Båten måste vara i mycket fint skick om du är i färd med att bygga om grejer som ser sådär prydliga ut... 😉
  7. nossnahoj

    Spritkök

    Jaha, där ser man. En sak till jag skall vara rädd för ombord alltså. Men hur bär du dig åt för att få att ”maten smakar denatueringsmedel” @Mackey? Flamberar du i t-spriten istället för att ha den i brännaren?
  8. nossnahoj

    Spritkök

    Vi har ett tvålågigt spritkök i båten, och nej det är väl inte jättebra (ffa måste det fyllas på ofta) men jag är mycket nöjd med det ändå. Jätteskönt att slippa ha gasol ombord. Och helt idiotsäkert, går liksom inte att göra fel.
  9. Kan inte uttala mig om huruvida motorn passar i din båt, men blocket i 4,3:an är världens mest tillverkade motor. Beprövad och lätt att hitta grejer till mao. Den lär vara avsevärt mycket bredare än gamla motorn iaf.
  10. Har också påbörjat ett arduinoprojekt med gps-logg. Nyfiken på utvärdering av flödesgivare.
  11. Min pump brummade också. Satte in expansionskärl idag för att lösa problemet. Brummandet fortsatte. Fyllde på mer vatten i tanken. Brummandet försvann 🙄 Dock nöjd med expansionstsnken - ”lugnare” beteende på pumpen nu.
  12. Jag brukar fylla på vatten i sjövattenfilterbehållaren efter impellerbyte och/eller inför första start. Med slangarna fulla med vatten kommer pumpsuget igång snabbare.
  13. Har själv gått från bensin till diesel nyss och är mycket nöjd med det. Tystare (och i mitt tycke mäktigare ljud), lägre brandrisk, mindre el-prylar, lägre varv, bättre vrid etc. Stabilare grejer helt enkelt. Nackdelarna är väl mer tyngd och större volymer av olja och kylvatten vid service, dubbelmontage förvärrar ju det problemet... Jag hade ändå valt oljebrännarna.
  14. Sytt nya gardiner. Symaskin är väl kanske inte lika roligt som fräsen och tyg är ett besvärligt material märkte jag. Svårare att få raka snitt än i trä och skruv trasslar sig inte så mycket som tråd. Men kul att lära sig nått nytt och åtminstone de sista gardinerna blev helt ok.
  15. De allra första dumprarna var väl annars hemmabyggen där man satt styrning mellan traktorn och en vagn med drivning via kraftuttaget och sen helt enkel tagit bort framhjulen på traktorn.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy