Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

nossnahoj

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    126
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    1

nossnahoj senast vann den dag 2 Februari 2020

nossnahoj hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

49 Expert

Om nossnahoj

  • Placering
    Örlogskapten

Mina båtar

  • Båtens namn
    Windy 24 MC

Senaste Profilbesöken

1 486 profilvisningar
  1. Jag har känt av tappad ork i Kad42:an även innan det blev uppenbart vid propellerbytet. Turbon ser egentligen inte uppenbart slut ut, absolut inte ny men inget kännbart glapp, rullar lätt och inget stort spel kring vingarna. Vad menar du att det skulle kunna vara annars @Mange249? Billigare att byta turbon på chans än att lämna in bränslepumpen på kontroll ändå? Filtren bytta i år och spridarna renoverade förra säsongen. Har inte gjort kompprov (hur gör man ens det på en diesel?), men motorn ryker inte, drar ingen olja och startar lätt. Den har å andra sidan gått 1500 timmar utan renovering…
  2. Historien med de kvaddade propellrarna fick ett bra slut idag. Efter att ha ringt runt till ett tiotal varv och marinor utan att få tag nya propellrar bestämde vi oss för att linka hemåt. På väg förbi Bullandö ringde vi Brohäll Marin som svarade att vi kunde svänga in. Fem minuter senare kommer vi till kajen och där står fyra man redo med kran, propellrar och verktyg. Medans jag går in på kontoret för att fixa pappersarbetet lyfter de båten, kollar axel och drev, byter propparna och sjösätter. Värsta formel-ett-däckbytet! Efter tio minuter är vi på väg igen, med vad som känns som en ny båt! Vibrationerna som jag vant mig vid är borta och båten går som på räls. Enda ”problemet” är att jag ”tappat” ca 300 varv, de gamla propellrarna hade nog en del ”slip” och nu orkar inte motorn varva ur ordentlig. Får lösas med turbobyte nästa säsong. Väldigt skönt att inte båtsäsongen tog slut iaf!
  3. Ungefär så jag gjorde idag, men med mer midjehögt vatten, vågor och vassa stenar än sandstrand. Tog ett tag innan jag fattade att inte reservproppen och ytterproppen passade ihop så det tog kanske en timme att göra bytet. Var tvungen att avbryta då jag inte längre kunde hålla i verktygen pga köld. Får räkna in ytterligare en timme liggandes skakande och skallrande på uppvärmning på en klippa i lä. Många lärdomar av detta: kör inte för snabbt i blåmarkerade vatten, lita inte på att det inte finns stenar bara för att de inte finns på sjökortet, ha två reservproppar ombord och ha med mat/vatten för ett par extra dagar till sjöss. Hur man får tonårsdotter ombord att omfamna natt i varv istället för utekväll i Sandhamn har jag inte listat ut än.
  4. Har testat nu med en propp och det går inget vidare. Reservproppen jag hade såg ok ut, men det vibrerar i båten över sju knop och motorn varvar högt. Blir att ta sig till hamn helt enkelt. Bild på haveripropellern.
  5. Otrevlig förstagångsupplevelse, körde på ett grund för en stund sedan i Norrpada. 1,9m djupt enligt ekolodet och många meter till utmärkt sten på sjökortet/plottern, men det small till bra ändå i tre knops fart. Stora propellern sallad och lilla propellern rejält tilltufsad (penta dp-drev), själva drevet verkar ha klarat sig hyfsat. Ligger bra för natten nu. Har en reservpropeller (stora) i båten så reparationsförsök imorgon. Ska man försöka banka till bladen på den lilla proppen eller är det bättre att köra med en propeller? Det här är dag två på semestern och av den planerade rutten återstår många sjömil…
  6. Svarar mig själv i denna gamla och inte så spännande tråd. Kanske hjälper det nån.. Problemet med hög motortemperatur nästan avhjälpt, men tyvärr utan enkel lösning. Åtgärder och påverkan på temperaturen: - ytterligare rensning av kylkretsar: kanske någon grad - byte av kam i sjövattenpump: ett par grader - byte till ”snällare” propellrar, dvs högre varvtal i marschfart: flera grader lägre temp i hög fart - ventiljustering: ingen effekt - renovering av dieselspridare: stabilare värmekurva som inte sticker iväg vid gaspådrag (fattar inte hur det hänger ihop egentligen..) Nere på 85 grader stabilt nu.
  7. ”Kan förstöra något om man inte har full koll”… check! Delar av lösningen brann upp i lördags på premiärturen. Upptäckte som tur var rökutveckling innan något allvarligt hände, men mosfet och delar av kablaget är bortom räddning. Alltid tecken på en spännande dag när man kommer hem och luktar diesel och elbrand! Jag har tidigare testkört lösningen hemma och i hamn utan problem just för att kolla värmeutveckling. Branden uppstod under fart, dvs vid en högre frekvens på impulsen till mosfet:ten. Går väl att räkna på strömmar och dränering, men vet inte om jag vill labba mer med den lösningen nu.. Optokopplare är kanske en säkrare lösning för oss som inte har full koll?
  8. Alm är väl segt snarare än hårt? Vagnshjul gjordes förr av alm har jag hört. Passar säkert bra till rorkult iaf. Snyggt!
  9. Hej. Har precis byggt en ersättningsgivare baserat på GPS, dvs gamla mätaren men med hastigheten tagen från en ”minidator” istället för ett skovelhjul. Arduino, transistor och en GPS-modul kostar ett par hundringar. Temp är lätt att lägga till, djup lite värre kanske. Sen har jag krånglat till min lösning med skärm och bränsleflödesgivare också, men skippar du det så är det lättare (och roligare) än man tror. 😉
  10. Jag fattar. Men tycker att jag tagit ett ganska stort kliv utanför min bekvämlighetszon i och med C-programmeringen. Nu säger du att jag ska gå Assembler..? Du är en hård mentor @IngemarE😉 Får se, det kanske blir lite sådant mys någon kulen vinterkväll. Kanske att renovering av dieselspridare och byte av lager i drevet ligger högre i backloggen.
  11. Det som jag märkt inte funkar helt 100 är att när jag ändrar intervallen (frekvensen på pulser till hastighetsmätaren) så startar timern om. Det innebär ett kort avbrott i pulsen, vilket märks genom att mätarnålen gör ett litet dipp ungefär en gång i sekunden. Synligt som ett litet darr på nålen vid lägre ”fart”. Nu är den väl ändå mer stabil med denna lösning än med orginalgivaren, men ändå…
  12. Fått det att funka hyfsat i testbänk. Visade sig att oled-displayen som jag också har kopplat till arduinon inte gillar alla typer av timers/interrupts så det blev en hel del trial n error. Två flödessensorer, skärm, gps-modul och pulsgenerator/mosfet till hastighetsmätaren kanske är ungefär så mycket en arduino mäktar med. Blir väl att vänta till våren för att se om det funkar på riktigt.
  13. Tack! Hoppades att du skulle svara @IngemarE😉 Men du menar en digital pinne? För de analoga utgångarna har fast frekvens om jag förstår rätt.. kanske skulle kunna funka ändå för instrumentet verkar mer bry sig om dipparna än nockarna i signalen. Men nä, blir till att läsa på om timers i helgen då! Förresten, behöver jag något motstånd i kretsen från instrumentet till mosfeten? Jag menar, vad händer med de 12 v som matas på i ”viloläge”? Eller kan man lita på att kretsen verkligen bryts?
  14. Hm. Väldigt kort cykel för att uppdatera loggen (typ 10 millisekunder), ganska lång cykel för att läsa hastigheten från gps (nästan uppåt en sekund ibland) och dålig multitrådningskapacitet i Arduinon känns inte som någon bra kombo. Olösligt?
  15. Sumlog Electronic, den är halvmekanisk där propellern via vajer driver en magnetrotor. Med hjälp av @GrodanBoll421s tips och en Arduino/mosfet har jag nu lyckats få nålen att röra på sig. Men vilka intervall pratar vi här? Med signal på 5 ms och paus på 5 ms visar loggen ca 20 knop, paus på 20 ger 9 knop. Känns tajt…
×
×
  • Skapa nytt...