Jump to content
Monday 24 June 2024

Shimshim

Medlemmar
  • Content Count

    12
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Shimshim

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tack för tipset Rollen. Ska plocka ner det igen och kolla över det. Det känns ju nästan som att det bör vara lagerboxen som det är något lurt med. Tyckte jag gjorde allt enligt bokens regler men jag hoppas att jag slarvat lite och att det räcker med att spänna lagret. Vänlig hälsning Shimshim.
  2. Hej Bemek! Var också inne på att det kunde vara något vid svänghjulspartiet men ryckdämpare och allt runt om tyckte jag såg bra ut när jag synade motorn. Tänker du på nållagerna som håller knutkorsen så är dom nya och känns fruktansvärt stumma. Även nya lager I dubbellagerboxen. Så ljudet bör väl komma någonstans efter lagerboxen eller före stödlagret. Det jag tycker är konstigt är att det bör väl inte vara något mer som blir belastat utav att svänga med drevet? Eller kan det möjligtvis bli påfrestningar på lagren som är inne i övre växelhuset? Känns otroligt men kanske inte omöjligt? Alla killgissningar och idéer är varmt välkommna.
  3. Uppdatering och hopp om att få tips. Ljudet har blivit klart mycket bättre men tyckte inte det kändes riktigt bra än så valde att lyfta ur motorn och kasta i nya lager i struten. Även om dom som satt i var i utmärkt skick valde jag att byta ut båda två, det hjälpte mig tyvärr inte ett dugg. Jag har laddat upp en till film här: https://youtube.com/shorts/O8MwLwvLrbU?feature=share som ni gärna får lyssna på och göra en bedömning. Så stödlager och knutar kan vi utesluta nu. Finns det något i växelhuset som blir belastat? Det finns väl inget vid svänghjulet som skulle påverkas av svängning när det sitter fräscha lager i struten? För det här knorret är väl inte normalt? Hoppas ni kan hjälpa mig att knäcka den här nöten för jag kan inte begripa vart det här ska komma ifrån. Vänlig hälsning Shimshim.
  4. Bumpbump! Någon med vetskap om det finns något som tar skada av att växla med motorn igång på land, med tanke på att det inte finns något motstånd? Sen även testa olika varvtal med växel i för att kunna lyssna efter missljud. Vänlig hälsning Shimshim.
  5. På återseende igen Kossor och Gelis! Önskar nu förhoppningsvis få mitt sista tips av er. 😂 Nu är våren här och drevet tillbaka på gumman. Det stämmer bra Gelis, lagerboxen satt där den skulle kan man säga. Behövde borra ur två skallar men som senare gick att skruva ur med en mindre rörtång när boxen var ur vägen. Hade turen att fynda ett helt överväxelhus som jag slakta. Mätte in alla dreven och shimsa om och smaska på den nya lagerboxen med drivknuten på. Jag läste sen i manualen att det ska tätas med exempelvis permatex mellan lagerboxen och växelhus (där shimsen liggen), och det fanns ingen tätning där alls när jag tog isär det. Tänkte då om det kan trängt in vatten genom bulthålen. De övre bultarna var inte vackra, inte heller genomföringen för dom.. Jag har båten kvar på land och skulle vilja starta upp tösen innan jag lägger tillbaka henne i plurret. Undrar då om det finns något som kan ta skada utav att lägga i växel och sen köra på olika varvtal för att se om det finns några missljud kvar? (Ja propellern plockar jag av) Eller är det rent av korkat av mig att göra det? Fick ett plötsligt avslut förra säsongen men jag vill bara tacka er kunniga för den hjälpen jag har fått och tycker ni är grymma som lägger eran tid här och hjälper nollor som mig, det uppskattas verkligen! Ni gör det till ett fantastiskt forum. Mycket fjäsk har nu men det ska ni ha! Vänlig hälsning Shimshim.
  6. Hej igen Kossor! Ja det var en glädje att se att korsen va slut men efter alla trådar jag läst med vatten i bälg så blir jag orolig om lagren i struten. Jag tog ett bra tag om axeln och kände med en tång och den gick inte att rubba en millimeter i sidled, tänker då att lagren bör ha klarat sig där i. Vad skönt att höra. Då ska jag inte behöva vara orolig att det ska tränga in vatten någon annanstans. När du upptäckte ditt hål, brydde du dig då om att byta lagren i struten eller körde du kläm och känn tekniken jag använde mig av och nöjde dig med det? 😂 Vänlig hälsning Shimshim.
  7. Nu idag har jag äntligen tagit av drevet, innanför bälgen fanns det vatten och mycket riktigt så glappar det i knutarna. Kände och klämde på primäraxeln och den kändes mycket stum och fin, packningen och det lilla man kunde se av lagret såg ut att vara nytt. Bälgen var hel och fin, tömde drevet på olja som såg ut som ny. Så vart skulle det kunna komma in vatten om bälgen är hel och oljan är bra? Är det någon som har en idé på vart vattenintrånget kan komma ifrån eller med tanke på att primäraxel kändes stum om jag vågar hoppas på att lagren i struten är bra och endast byter det yttre så uppskattar jag ett inlägg av dig. Drevet kommer förmodligen inte att komma tillbaks på båten i år så det kommer en uppföljning till våren.
  8. Oj det lät inget roligt Kossor! Då får gumman nog ta och komma upp för i år. Känns tråkigt, har slitit med att sy nytt kapell i två veckor och vart laddad på att få använda skutan. Är det något mer man bör tänka på och se över alternativt byta när drevet ändå är nere förutom bälg och packboxar som Gelis nämnde tidigare? Fler lager eller andra slitdelar som brukar bytas? Det kanske finns service manual på internet att plocka hem? Ja det kommer att komma en uppföljning sen när problemet är löst. Så får vi hoppas att det kan hjälpa en annan i nöd. Gelis: Såg nu att jag ljög i mitt inledande inlägg angående test i olika varvtal. Ljudet hörs när drevet är i friläge och nere i vattnet först vid ca 1400 varv och uppåt i fullt rattutslag, då hörs det knappt utifrån utan det vandrar in i motorrummet. Men har jag däremot drevet i det förbjudna läget så finns det hårda ljudet där redan på tomgång. P.s. Har endast haft tomgång när den har varit upptiltad. Så jag vet inte om det kanske uppkommer innan men när jag är ute och kör runt i samma varvtal så kommer vibrationerna strax innan jag rattat fullt och då märker jag inte av något ljud, endast vibrationer/skakningar. Inget av det märks när jag har växel i från ca 1000 varv och neråt. Kan det bli så allvarligt som Kossor skrev så vet jag inte om jag vill vara en tuffing och köra mer utan hon får väl komma upp på det torra så ska jag göra ett försök att finna problemet. Tack igen för er hjälp pojkar!
  9. Borde jag vara glad att du tror det är knutarna? Om det inte nu skulle vara vatten i drevet så måste det vara ett bättre fall än lagerbyte ? För har jag förstått det rätt så måste motor lyftas ur för att kunna byta det inre lagret eller det så kallade stödlagret? Alla fall jag har läst om så är det stödlagret eller drivknut som är boven, men tyvärr inget ljud utan bara beskrivning. Så jag har fått fantisera mig till att det ska vara detta, eller kan det vara något annat när det är de här symtomet? Angående smörjnippel så fettades alla in i början utav säsongen. Har även den som sitter på primäraxelkåpan, knudde in fett i den nu när jag upptäckte knacket utan någon förändring av ljudet. Nej exakt, det kan tolkas hur som helst. Har kvitton och dokument för 60k utav renoveringen så jag hoppas att det är mer än färg hehe. Men helt ärligt så har jag inte dykt ner i vad han har gjort. Får bläddra lite i det och se vad som är utbytt. Motorn som sitter i är en AQ225D med ett utbytes 350 longblock. Om det nu endast skulle vara knutkorsen, går det då bra att köra vidare dom sista veckorna som är kvar eller bör båten tas upp för i år? Kanske går bra om man bara kör rakt och svänger med vinden? *önsketänk* 😂 Tack för att du tar dig tid att svara!
  10. Hej Gelis! Självklart kör jag inte runt med drevet fullt upptiltat utan gjorde endast det för att kunna visa en förhoppningsvis kunnig person i ämnet. Men tack för tipset. Köpte båten som sagt i våras med att motor med drev endast ska ha gått 25h sen totalrenovering enligt förra ägaren så jag hoppas inte på att det ska ha trängt in vatten genom bälg redan? Men det antar jag att det inte går att få reda på utan att ta upp båten? Vad han menade med renovering vet jag inte men antar då att lager, packningar, bälgar etc. Borde bytts ut men kanske inte korsen? Jag är varken kunnig med lager eller knutkors men blir det verkligen ett sådant knackande ljud av att ett trasigt lager? Borde det inte vara ett mer skrapande eller ojämnare ljud då?
  11. Hej! Har tills nu varit en gäst utan konto men måste nu få hjälp av er kunniga. Köpte mig en Scand 26 nu i våras med ett 280 drev som jag i veckan märkte att det kom ett knackande ljud ifrån när jag stod i hamn och torrgasa med fullt rattslag. Jag misstänker att jag har haft felet sen dag ett. Har nämligen haft vibrationer när jag har svängt men inte tänkt att det skulle varit något allvarligt. Vibrationerna har inte tilltagit eller avtagit under säsongen. Det jag märker är när jag har i friläge och tiltar eller gör fulla rattslag så uppkommer det ett "knackande" ljudet men blir helt tyst när jag har den i ursprungsläge. Har testat olika varvtal och ljudet kvarstår. Har läst mig blind här på forumet och på nätet. Det jag har förstått det som är att det bör vara drivknuten eller stödlagret. Men tycker väl inte att det ska knacka om det vore lagret? Utan borde vara mer ett rasslande eller skrapande ljud? Länkar till video så kanske någon med ett kunnande öra avgöra vad det kan vara. Bör jag ta upp båten snarast eller kan jag vara en tuffing och puttra vidare ett tag till innan upptagning? https://youtu.be/rHanR4iVDEI Ber om ursäkt för min långa roman och mitt kladdiga skrivande men hoppas ni förstår. Vänlig hälsning Shimshim.
×
×
  • Create New...