Gå till innehåll
tisdag 23 juni 2026

Mercury_44XS

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2 556
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    80

Allt postat av Mercury_44XS

  1. Slipduk typ "Scotch Brite 3M" eller liknande, kan även funka med fint våtslip. Googla "slipduk" och titta på bilder så ser du, Hornbach brukar sälja BOSCH slipduk styckevis, JULA har 2-pack som är bra. Inga smörjmedel, det skall vara torrt för max friktion eftersom det är en klämkoppling. Däremot skall du smörja axeln med något vid montering av propelleraxeltätningen. Är det "Black Jack" så ska den fyllas med fett. Man mäter med bladmått mellan flänsarna på backslag och axelkoppling. Axeltätning måste vara monterad. Ska se om jag hittar något att länka till med bra bilder. Har du kollat i din instruktionsbok om där finns något? Finns säkert trådar här på MG om detta. //Pär
  2. Starta nya trådar med nya problem... Sen finns det inga "årsmodeller" gällande utombordsmotorer, all information, reservdelar mm. är helt beroende av ett serienummer. Ange alltid fullständig modellbeteckning och serienummer, ta helst en bild på motorns typskylt. Gäller samtliga fabrikat men speciellt Mercury och Mariner. Ditt problem kan vara något av följande enligt beskrivningen du givit: Gammalt bränsle som stått kvar i förgasarna och avlagringar bildats i munstycken och kanaler. Demontera samtliga förgasare och ta isär, rengör allt med bromsrengöringsmedel. Kan kräva ultraljudstvätt om det är riktigt grisigt. Montera ihop förgasarna utan packningsklister, silikon mm, går packningar sönder köp nya... Töm bränsletanken om den innehåller gammalt bränsle, kolla silen i dykröret om det är lös tank. Byt bränslefilter, även fast monterat på båten. Gör en grundinställning av blandningsskruvarna för lågfartssystemet. Skruva in lätt i bottenläge och backa ut samtliga skruvar ca 1,5 varv från bottenläge. Finjusteras med motorn igång på låg tomgång tills motorn går jämt utan ryckningar. Rullen på gaslänkaget får inte ligga emot gaskammen i tomgångsläge. Kolla gnistan på samtliga tändkablar med gnistprovare med ställbart gnistgap, gnistan skall klara att hoppa ca 10–15 mm i fria luften och vara klart blåfärgad. Kontrollera statusen på tändstiften (färg, om de är blöta mm). Vilka tändstift sitter i nu? Har någon varit och "pillat" på justerskruvarna för tändningsinställning, lämna in motorn på verkstad om ni inte vet exakt hur man gör en inställning av tändningen. Det finns ett antal slangar på motorns SB-sida som är ca Ø 4–5 mm, dessa slangar är retursystem för oförbränt bränsle, kolla så att alla sitter på plats och är hela. Finns även några backventiler i detta system, kolla dessa om motorn fortfarande går ojämnt efter ovanstående. Fel i detta system brukar visa sig med dyngsura tändstift på någon cylinder. Kör inte 2-takts utombordsmotorer på E10 (95 oktan), den innehåller alldeles för mycket etanol som drar vatten till sig samt andra tillsatser som orsakar problem i bränslesystemet. Vissa oljebolag värre än andra gällande tillsatser... Kör på 98 oktan, innehåller max 5% etanol samt betydligt mindre annat skit som inte hör hemma i bensin. Använd alltid 2-taktsolja märkt TC-W 3. Tillsatser som skall göra underverk och rengöra bränslesystem förvärrar mer än de gör nytta! //Pär
  3. Man måste även tänka på pumpens maximala sughöjd och uppfordringhöjd. Har pumpen en max sughöjd på 0,5 m och tanken är 0,7 m djup så går det inte så bra. Samma gäller om pumpen bara orkar trycka 1 m men höjden är 1,5 m.
  4. Har du sjösatt eller ska du sjösätta? Det är ju nästan ett helt år till 1/4 2027 och du är väl uppsatt på listan för nästa mättillfälle vinter/vår 26/27 eller? Ska du beställa egen mätning så blir det nog asapissadyrt. Svenska Båtunionen brukar väl anordna mätningar. //Pär
  5. Nej någon "billig" borrmaskinspump kommer inte att fungera då de flesta inte tål diesel. Du får googla "Borrmaskinspump för diesel" och se om du hittar någon men billiga är de nog inte och dessutom kommer din skruvdragare att få jobba ihjäl sig. Finns några 12V pumpar avsedda för diesel som kostar från ca 800 kr och uppåt, googla "12V pump för diesel" så får du fram vad som finns. Sen ska du köpa flera meter slang som tål diesel... Annars ett tips är att ringa till maskinuthyrningsfirmor i din närhet och hör om de har riktiga pumpar du kan hyra istället, kanske billigare än att köpa och aldrig mer använda... //Pär
  6. Delar som t.ex. kulventiler i avzinkningsbeständig/-härdig mässig brukar vara märkta DZR och brukar ha ett vred av stål med vit plast men det kan finnas andra utföranden. Vanliga "billiga" kulventiler med förnicklat hus och handtag i pressad plåt brukar inte vara avzinkningsbeständiga men kan finnas undantag. För andra rördelar som T-rör, D-nipplar, muffar mm. brukar det stå på säljarens hemsida om de är avzinkningsbeständiga/-härdiga eller inte, handlar man i butik eller byggvaruhus får man fråga personalen om märkning saknas. //Pär
  7. Här hittar du metallrördelar (avzinkningbeständig mässing): https://www.rinkabyror.se/artiklar/ror-och-rordelar/massingsrordelar/ Har du kollat så att kulventilen är tillverkad i avzinkningsbeständig mässing? Alla delar bör vara av avzinkningsbestänig mässing, annars kan det bli korrosion mellan delarna. Loctite 577 kan rekommenderas istället för linblånor. //Pär
  8. Därför är det bra om man lägger upp bilder så man kan se hur det ser ut. Ingen bild så tänker man värsta scenario med murken plywood bortom all räddning. Ska man byta plywoodskivan (bästa alternativ kanske) så målar man alla ytor förutom de som teakstavarna ska limmas mot. Använd vattenfast lim, inte vanligt vitt "Casco trälim". Många gånger snålas det in på plywoodkvalitet när det gäller fabrikstillverkade snickerier och det finns tyvärr plywood som säljs som "vattenfast" fast den inte är det på samma sätt som riktig WBP.
  9. Ta med hela pumpen till en båtmotorverkstad om du inte förstår så får du hjälp med att få isär pumpen utan att den förstörs mer. Inte värma...
  10. Ja på vissa båtar kan man flytta akterspegelsfästet för styrkabeln uppåt men på vissa går det inte p.g.a att något är i vägen men du får titta in och se efter hur det ser ut. På båtar där man inte kan flytta akterspegelsfästet uppåt är det lämpligt att använda ett motorbrunns fäste som det här: https://www.axmarin.se/Motorbrunnsfaste Finns på fler ställen än exemplet ovan. Fästes i sidoväggen i motorbrunnen där du tänkte sätta en aluminiumplatta för att täcka det gamla hålet. Jag brukar använda motorbrunnsfäste på äldre båtar där motorbrunnen är trång och man t.ex. höjt upp akterspegeln och det inte funkar med tiltrörsmontering eller hydraulstyrning. Ex: https://www.klaravik.se/auktion/produkt/2567099-bat-ockelbo-b16-med-styrpulpet/ Kolla på bilderna i länken ovan, där sitter styrkabeln med ett motorbrunnsfäste, fast man ska vända på skruvarna så skallen hamnar på utsidan😉 Ja det skall vara en viss rörelsemån för styrkabeln, den ledas i kulan i fästet och rör sig då man tiltar/trimmar motorn uppåt/nedåt.
  11. Ja givetvis måste man kolla detta innan man börjar "bonka" men man märker nog ganska snabbt om det är stumt eller axeln svarar.
  12. Länk till reservdelskatalog: https://static.webshopapp.com/shops/258611/files/183192944/spare-parts-sole-mini-34.pdf Typiskt att det är ett suddigt foto just på sjövattenpumpen men den ska enligt katalogen vara kullagrad. Det sitter väl en låsring baktill som håller kullagret och axeln på plats. Du får se om du kan knacka ut axeln och lagret bakåt. Reservdelar finn bl.a hos Rodahl mfl.
  13. Aluminiumplåt funkar bra, täta med SIKA och genomgående rostfria skruv med nylocmutter. Det finns ju motorbrunnsfäste för styrkabeln, googla så hittar du... Kan ju vara så att du inte kan flytta akterspegelsfästet högre upp. Typskyltar brukar sitta synligt i motorbrunn eller på insidan i vissa fall utrymmet där tank, batteri förvaras. Tror Uttern satte typskyltarna synligt i mitten på ryggstödet för aktersoffan. Spelar ingen roll om det är HT eller styrpulpet, samma skrov...
  14. Vilken Solė är det? Prova om det går att knacka/pressa ut axeln? Pumphuset ser rätt misshandlat ut och det sitter gott om smälta rester från impellern kvar inne i huset. Kan t.o.m. vara så att axeln har skuret. Återkom med modellbeteckning på motorn ska jag kolla efter reservdelskatalog och hur pumpen ser ut. //Pär
  15. Plywood där fanér och limning släppt, vattenskadad eller t.o.m rutten så är det inte värt att laga. Så det bästa är att ta vara på teakstavarna, limma fast på ny WBP-limmad (Weather and Boil Proof) plywood, träslag spelar mindre roll men den skall vara WBP. Ta vara på teakstavarna och gör dem rena (runt om) samt limma fast på plywooden och nåta om. Måla plywooden med riktig oljebaserad färg och ändträ skall målas flera gånger. //Pär
  16. Har du någon bild/bilder? Lättare att kommentera när man ser hur det ser ut. //Pär
  17. Om det skulle vara så att du ser ren glasfiber på något ställe så köper du en burk gelcoatspackel (inte epoxi) och fyller i dessa skador innan du målar på med epoxiprimer. Följ instruktionerna noga. Slipa jämnt efter lagning och fyll på med mer gelcoatspackel vid behov. Man kan inte måla med epoxiprimer före man spacklar med gelcoatspackel eller använder andra polyester produkter. Därefter tvätta av med aceton på en trasa, låt självtorka vilket går relativt snabbt. Sedan på med epoxiprimer i flera lager. Sist din slutliga strykning med bottenfärg/antifouling eller vad du nu ska ha. //Pär PS. Ser ut som förre ägare eller någon gått hårt åt botten och slipat hårt med 125 mm vinkelslip och fiberrondell.
  18. Jag tycker det ser bra ut och du behöver inte slipa mer men kolla med lite aceton på en trasa, förresten du ska ju ändå tvätta/torka av innan målning. Läs instruktionerna noga på den epoxiprimer du köper och kolla även på tillverkarens hemsida. Men de flesta epoxiprimers brukar vara "snälla" mot ev. färgrester. Sedan beror det ju på hur pass fint man vill ha det, jag ser hur många båtar som helst där de målat på 20 lager av olika typer av bottenfärg och botten ser ut som ett skrynkligt russin eller en apelsin som någon tagit bort delar av skalet på. Jag får riktiga rysningar av tjocka lager bottenfärg som flagnat bort men de har bara målat på nytt utan att kolla om de passar med varandra, mjuk botten färg på hård och tvärt om samt olika fabrikat dessutom🥴
  19. Ja det är en bra idé, kolla även om det finns någon styrbroms. Vanligt vattenfast kullagerfett... Höj upp ett hål och prova om kaskaderna minskar. Har du vanlig aluminiumpropeller? Har du stål kan du höja ett hål till. Det riktiga problemet är antagligen den branta vinkeln samt rostig kullänk. Kolla styrkabelns hölje så det inte är fullt av sprickor. Finns det sprickor i plasten (höljet) så har med all säkerhet fukt letat sig in och det har bildats rost inne i styrkabeln. BYT isf. Om du inte ska byta styrning nu så smörj styrkabeln också. Demontera kullänken (byt helst) och skruva loss den svart-grå plasthylsan i änden (brukar gå att lossa) och torka rent styrlänken som kommer ut ur styrkabeln. Smörj med ett smörjspray typ WD40, CRC 5-56, CRC 6-66 eller liknande som tränger ner i styrkabeln. Gör några fulla rattutslag dikt–dikt och torka rent smat spraya igen. Gör om proceduren tills det är rent och går lätt. Mät ordentligt om du funderar på tiltrörsstyrning eller hydraulstyrning så det får plats. Tiltrörsmontering: 16"= 406,4 mm≈ 410 mm OT: Minns inte riktigt om de tidiga (1970-tal) Uttern 510 HT hade akterspegel för kort rigg, kan ju vara så och därför de höjt upp akterspegeln. Kolla för säkerhets skull att akterspegeln inte är rutten. Finns det någon typskylt på båten? //Pär
  20. Tror inte det gäller småbåtar, kollade lite snabbt i min gamla navigationsbok för Skeppare B men den är från 1980-talet så den är kanske inaktuell. Där står att bogserande båt skall visa dagsignal "Boll över kon, tratt över boll", se nedan: Den som blir bogserad skall visa "kon över tratt" eller romb. Men detta gäller tydligen bara om hela ekipaget är över 200 m och inte kan avvika från sin kurs. Sen kan man ju undra hur många som förstår denna signal när de navigerar efter GPS eller kartan i Gula Sidorna. Kanske bättre att ev. hänga någon form av flagga på bogsertampen eller kanske en LGF-skylt🤣
  21. Vill bara tillägga att i avsnitt 8 av "Fiska med Melvin" är dom i området runt Gårda Brygga, Ölmanäs utanför Åsa söder om Kungsbacka. I detta område och ner mot Värö och ner till Varberg borde det även finnas havsöring, finns ju ett antal åar som har utlopp här bl.a. Viskan men har inte fiskat där själv. Finns gott om videor på Youtube om fiske på västkusten, skriv in t.ex. havsöring västkusten eller horngädda västkusten. //Pär
  22. Den vanligaste orsaken till vatten i oljan är tätningen på propelleraxeln och det brukar bero på att fiskelina, rester av tågvirke mm som lindats upp runt axel och äter sig in i tätningen. Sedan kan det bero på galvanisk korrosion/korrosionsskador p.g.a. att någon t.ex. glömt byta offeranoder eller målat drevet med bottenfärg som innehåller koppar, använt kopparfett mm. Hittar man inte ett uppbart fel som t.ex. lina runt propelleraxeln, så bör man provtrycka drevet vilket jag nog gjort i vilket fall som för att se var det läcker.
  23. Är kompisens båt utan motor? Eller varför kan han inte gå för egen maskin? Om den nu måste bogseras kan ni ju gå sida vid sida istället för med båten utan motor på släp i varje fall ut ur hamn och in i hamn. Det rör ju sig om 3 distans, är ju inte jättelångt. Men se till att det är fint väder= stiltje Försökte hitta något vettigt med bilder, hittade detta: www.mastereducate.com/artiklar/seamanship/bogsering.htm Hör med SSRS annars om de kan tänkas utföra bogsering och vad de vill ha betalt eller om de har vettiga tips att komma med. //Pär
  24. Lite inspiration: De är nog inne i maj månad för rapsen står i full blom... Drag utan krok men med silkestrådar som horngäddan trasslar in sina många tänder i, lätt att tappa fisk men man slipper bottennapp och massa tång på kroken iaf. Perfekt botten för fiske från land eller vågbrytaren som i detta fall.
  25. Blir det vatten i kölskarpen (under durk) även om det inte regnar? Om du har möjlighet så köp en burk/tub gelcoatspackel och täta kanterna på uppsågningarna i durken, annars finns stor risk att plywooden blir dyngsur och börjar murkna. Men det måste vara snustorrt när du gör detta, inte en tillstymmelse till fukt... Du kan ju sätta länspumpen i något av de redan upptagna hålen men så den inte riskerar att bli mosad av en lös bränsletank som far hit och dit under färd. Var har du bränsletanken? Går den att spänna fast? Du borde ha en nivåbrytare som startar pumpen automatiskt, finns vissa pumpar med inbyggd nivåvakt och vissa har den typen utan vippa med kula. Länspumpen kopplar du sedan förbi huvuströmbrytaren så den alltid har spänning. Var sitter huvudströmbrytare och batteri? Skippa den där batteripolskon med grön ratt, brukar glappa... Vad är det för båt? Om det är vatten i kölskarpen, rinner detta ut om du öppnar dyvikan? Typ av dyvika? //Pär
×
×
  • Skapa nytt...