Gausafeten
Medlemmar-
Innehålls Antal
187 -
Gick med
-
Besökte senast
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av Gausafeten
-
Det är tyvärr inte så lätt att bära utombordare, speciellt inte de med lång rigg. Jag har en modern 10-hästars fyrtaktare som viktmässigt är ok att bära. Men höjden på den gör att jag skulle behöva hålla den nästan i brösthöjd, och där har jag inte mycket kraft kvar, sen är ju jäkelskapet nästan helt utan kanter att hålla i vilket inte gör det hela roligare. Det funkar dock bra att köra runt den på en biltemakärra och sedan bara skuffa över den till aktern på båten. Men jag bär den helst inte själv mer än några meter. (har också en gammal 10-hästars tvåtaktare med kort rigg, den tar jag i ena handen och går runt med, i alla fall kortare sträckor). De modärna har blivit tyngre ... (och jag har iofs blivit äldre och har mer vaddering, men kortare har jag inte blivit. än i vart fall). 30 hästar på en 4-4.5m båt borde väl funka, men större båt och dessutom med HT, det blir nog på gränsen. Men det finns många olika skrov och båtar är olika tunga så det finns säkert någon som funkar. Tyvärr har jag ingen jag kan komma på som uppfyller önskemålen just nu. Men lättast borde väl riktigt gamla enkelskrovsbåtar och nya moderna vakuumgjutna vara. Medan alla de där med dubbla skrov med blött skum mellan borde vara de tyngsta. Är det bara för vinterförvaringen så kan man hantera även lite störe motorer än 30-hästare på en motorkärra, bara det är fast underlag annars blir det lite otäckt, tyngdpunkten är ju alltid fel. Funderar lite på vilka HT-båtar jag sett under fem meter, Cresent har en 418 HT, men med en så liten båt är det bara två personer som sitter "ute" resten får sitta under hardtoppen. Uttern 520 gillar jag, men de behöver väl minst 50hk för att komma upp i planing. Trevliga båtar där man kan gå genom hardtoppen istället för att balansera på relingen. Att välja båt är svårt
-
WD40 och 5-56 är inte till för att smörja saker, de är till för att lösa upp skit och få loss saker. Bägge innehåller lösningsmedel som tränger in och löser upp, sen när det lösningsmedlet avdunstar har du kvar en kladdig sörja där allt fastnar. Använd gärna wd40 för att göra rent, men tvätta bort det sedan och smörj med olja eller fett beroende på vad det är som ska smörjas. Är det stängerna / tiltkolvarna som låter så kolla så de inte går torrt, de borde fuktas av hydraulvätskan i kolven men lite vanlig olja på ytan borde funk bra. Är det någon annanstans det låter så funkar säkert lite marinfett bra. Själv har jag gått över till pfte fettfria smörjmedel på många ställen men just till båten får man ha lite koll så att det är vattenfast om det ska göra någon nytta mer än för stunden.
-
En Cresent 52 har jag nog aldrig sett i verkligheten. Du får gärna lägga ut lite fler bilder på härligheten. Pentas gamla drev är rätt lätt att "artbestämma", antingen jämför du själv med typbilder på nätet, eller så lägger in nån bild här så ska vi nog hitta rätt.
-
Det där såg ju riktigt fint ut, tur jag int ehar plats för sånt annars hade jag blivit sugen att göra likadant själv
- 40 svar
-
- 1
-
-
killkapar lite, men tänkte när jag läste om aceton, vad använder ni för handskar när ni håller på med det? Eller struntar ni i handskar helt?
-
När man mäter batterier ska man komma ihåg att det som är viktigt är att kolla är skillnaden i spänning före och efter en kraftigare belastning. Jag har också samma mätinstrument från biltema, och det ger en del svar, och en del svar som inte är helt sanna (beroende på vad det är för fel på batteriet). Jag har ett gammalt batteri som testaren dömt ut, det har jag använt i flera år som winschbatteri utan problem. Men för en snabb koll är de suveräna, och det är lätt att gämföra olika batterier med varandra, och det är lätt at kolla om olika metoder att friska upp batterierna har gett någon verkan genom att gämföra värdena före och efter. Båtel ÄR ibland rätt förvirrande så att gå metodiskt tillväga är nyckeln och som Lintott skrev, systemet var rätt från början, så att identifiera vad som kan ha byggts om sen båten var ny kan ge en förståelse för var problemen uppstår. (och problemen är skrivna i plural, det finns alltid fler ).
-
Har klippt till nya packningar till vattenskiljarglaset på flera gamla traktorer, det är inte så svårt att få det tätt faktiskt. Sen är det ju lite känsligare i båten än på traktorn, men det har hållt bra på de jag själv kört i alla fall. Nån har nog hållt i drygt 15 år eller mer. Det är bara att välja något lagom tjockt gummi eller packningsmaterial och klippa. Sen är nog behovet av vattenavskiljare mindre idag med sprit i bensinen redan från början, men kör du på 98 kan det nog vara ide att behålla funktionen, i all fall om besninen blir ståendes länge i tanken. Annars räcker det väl med ny slang och vanliga bränslefilter och en kran från biltema. När det gäller gängor har inte mycket hänt (tyvärr) det är fortfarande delar av tum man ska hålla reda på
-
Som Mackey säger har det på många marknader funnits bränsle med högre halter av etanol än vad vi haft, men kolla i bruksen (har du ingen egen brukar man kunna hitta i alla fall nästan rätt på nätet). Min yamaha från samma år står det att den inte vill ha 10% sprit, men sen om det beror på garantiregler då eler att den faktiskt inte gillar det har jag ju ingen aning om. Gummi och plastdetaljer som bränslet kommer i kontakt med kan ogilla etanol tyvärr.
-
Varken skärm eller gps behöver man ju läsa/skriva speciellt ofta så det ska nog gå att få det att funka även i verkligheten. I exempelkoden till skärmens bibliotek brukar man kunna se vilka timers de använder, men det kan vara lite klurigt att lista ut ändå, jag brukar köra med wemo's och det är sällan exemplen är skrivna för såna. Kul att du fått det att funka
-
japp på båda. Med ett stort MEN. Leddar är rätt olika, och en del röda (eller varianter av RGB) är gjorda med mycket vitt runt dioden, ( typ dessa ) de lyser ofta skarpt och ganska "ljust" rött. De blir bättre om man drar ner ljusstyrkan men de blir ofta ändå lite 'vassa' i sitt sken. däremot klasiska lysdioder aka dessa har ett lugnare sken. Dock funkar även de vassaste alldeles utmärkt med lite lagom reglering och någon form av diffusor som sprider ljuset lite mer. En färgad diffusor i kombination med en vit led funkar också bra, så länge man inte låter något vitt ljus slippa ut. (jo vi har rätt mycket olika färgade leddar i huset , det är för kul att handla på postorder ).
-
Om jag nu inte missförstått vad polarna i brandkåren sagt så är/var problemet de hade med elbilsbränder att den normala blandningen av skum de normalt använder vid bilbränder inte har tillräckligt stor effekt vid elbilsbrand. Skummets uppgift är ju att kyla bort värmen från branden och kyleffekten har helt enkelt inte räckt till. Nu var det ett tag sedan så jag utgår ifrån att världens samlade brandkårer hittat en lösning sedan dess på det problemet. Men som med det mesta annat som har med båtar att göra - det blir svårare att komma bort från branden om man är i en båt på havet så konsekvenserna kan bli värre. Jag ser inte risken som så mycket större än med en vanlig blybank - för ett elsystem som är korrekt gjort och som är i bra skick. Tyvärr vet vi väl allihopa att det är inte helt ovanligt att elsystem i båtar är "intressanta" Jag tror inte att man generellt ska rekommendera 'folk i allmänhet' att byta till lithium, eller att försöka förringa riskerna. Men den åsikten kommer inte av att jag tror att lithium är farligt, utan att det finns för många klåpare, och klåpare plus lithium = ökad risk för både dem och alla andra i närheten. MSB rekommenderar ett minsta avstånd mellan husvagn/husbil på campingar på 4 meter, avståndet mellan båtar brukar mest bero på om man har en tunn eller tjock fender .
-
Har sett reklam för nån produkt som funkar som en hjälpande hand, en hävstång, för att inte behöva sträcka sig så långt bak och få mer kraft. Hittar inte just den produkten nu när jag söker men det kan säkert nån annan lyckas bättre med.
-
Så är det så klart. Har inte nån båt med sånt själv så tänkte inte på det Och eftersom jag inte har någon självläns så borde det ju vara en vettig ide att öppna upp ett par små hål i durken så att vattnet kan leta sig ner dit där länspumpen faktiskt sitter.
-
Satt och läste ett nummer av Båtliv på toa och hamnade till slut på artikeln om durkbyte på två Busterbåtar. Även om artikeln var intressant så slutade det ändå med en fundering. Varför tätas durken mot skrovet så noga? Jag har funderat på att göra tvärt om, borra upp hål i durken för att kunna dränera bort allt vatten som annars blir stående på durken. Har jag otur när jag tänker eller vad är det jag har missat nu?
-
Jag brukar använda liknelsen tvålkopp, men det är väl knappt någon som numera använder varken tvålkopp eller potta Men ja, jag tror att för alla de saker du tagit upp (förutom linan i propellern ) så är en rib bättre - förutom att de är rejält mycket tyngre. Vår tremeters rib väger tom ca 75 kilo, vilket så klart är en stor anledning att man kan hänga på en större motor. Den ska tåla 60kg motor och max 15hp (eller 25hp i orginal med styrpulpet - de ni snacka om tvålkopp med raketmotor ). Så ja det är stor skillnad i stabilitet på uppblåsbara beroende på vilket skrov de har. (just det, även en rib är hopplös att ro även om den borde vara lite riktningsstabilare än utan köl, men längd/breddförhållandet tillsammans med vindfånget gör att den hellre följer med vinden än går dit man ror).
-
Med mindre fläktdiameter kommer högre oljud tyvärr. Den där adax säljs ju fortfarande så det är nog ett vettigt märke Proffsmagasinet brukar man kunna få 10% kuponger på lite allt som oftast dessutom. https://www.proffsmagasinet.se/vvs-inomhusklimat/varme/varmeflaktar/varmeflakt/adax-vv9t-varmeflakt-2818350 Själv kör jag med såna där billiga för ett par hundralappar från jula/jem&fix etc. men kanske inte något jag skulle vilja lämna obevakade någon längre stund eftersom de bara är i plast.
- 14 svar
-
- 1
-
-
Det finns en lite intressant tråd här , som också länkar vidare till mer intressanta saker.
-
Läste ju faktiskt den tråden för inte så länge sedan även om jag inte kopplade ihop den med mitt problem just nu . Men att en del solcellsregulatorer reglerar på minussidan var en intressant lärdom som faktiskt fastnade. Jag är sugen på att gå på en sån där supersmal 21W panel även om jag ju egentligen vet att den inte kommer att räcka till om/när vädret är sämre så att båten inte används så mycket. Men med ett larm för låg spänning borde jag kunna hantera det ändå. Och oavsett vilken panel jag väljer blir situationen bättre än den är nu Tyvärr fick båtsäsongen ett tvärt slut nu då motorn till trimmet verkar ha lagt av så idag drog vi upp båten på land. Blir det skapligt väder i morgon ska jag försöka montera bort trimmotorn och mäta axeln. Yamaha verkar ha haft som policy att ha olika motorer på varenda utombordare 😕 så vill gärna kontrollmäta innan jag beställer en ny. Det är ju liksom inte alltid informationen är tydlig på de där reservdelssidorna... (jag har i alla fall listat ut att "stämpel i april egentligen betyder 4-stroke )
-
Det är ju samma tillverkare som Diablo så då förstår jag om du inte är intresserad Men det låter ju helt åt skogen om nått som säljs som bränsletank inte håller tätt -för bränsle! Italiernarna brukar var duktiga på det där annars så det låter inte bra alls tycker jag. Hoppas du hittar något du blir nöjd med för det är inte kul med bensinångor, och ännu mindre med att det läcker.
-
Blev lite fundersam eftersom det inte står något vettigt på de flesta sidor som säljer dem här i landet, men som tur var så fanns det mer info på deras egen hemsida https://www.nuovarade.com/product.php?productId=5565&categoryId=221
-
Den hade nog varit najs, men gissar att den kvalar in i den dyraste ligan. (ok går att hitta för strax över tusenlappen verkar det som). Min maxgräns ligger inte på just 20cm, men hade gärna sett en smalare panel är de 28cm som jag hittat som smalast hittills. Men 28cm är bättre än 35 eller ännu bredare . På en liten båt med en smal targabåge tror jag det kommer att se skumt ut med ett stort soltak i form av solpanel .
-
Men du är å andra sida rätt bra på dom också. Ja, och enligt lite räknande tidigare i tråden så tror jag att 25w är i minsta laget under hösten när solen står lägre och ger mindre el. Men även en 25w panel skulle göra stor skillnad så det hade varit helt okej. Jag siktar nog på ca 35w (om jag själv får välja). Det kluriga verkar vara att hitta en som är riktigt smal. Jag vill helst ha något som är smalare än de där på 28 cm som jag sett på några ställen, men likadant där - finns det inget annat vettigt så får det bli den bredden. Ett klassiskt talesätt, häromkring brukar det bli "Enklare än så är det inte". Lånat av en före detta kollega som även bistod med visdomsorden "Min bror fick all intelligens i familjen", (han hade iofs inte helt fel i det, även om hans bror inte heller var något större geni).
-
Vi kan väl för enkelhetens skull utgå ifrån att jag råkar veta vilka lanternregler som gäller för mitt flytetyg, och att jag också har koll på att de flesta uppfylls (jag klarar inte höjdledskravet på en meter mellan färgat och vitt ljus vilket ju är det vanliga för de flesta småbåtar). Jag saknar också just nu möjlighet att föra ankarlanterna separat, men sannolikheten att jag kommer att behöva det är ganska låg, men jag har faktiskt tänkt sätta en separat brytare till den om det ryms en kabel till i befintligt rör, annars får det helt enkelt vara. Jag letar vidare efter lagom smal solcell. Har nån bra tips så bara mata på. Gäller även om nån hittar en prisvärd regulator (gärna med lastutgång eller motsvarande så att förbrukare kan kopplas ifrån om/när spänningen sjunker för mycket).
