Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2024-05-22 på alla områden
-
3 poängHar du inte sett ett enda nyhetsinslag om ryssarnas invasion av Ukraina och hur ukrainska soldater lever, jobbar och strider för att behålla sitt hemland fritt? Ser det ut som skjutbanor där man testar hur det går till att skjuta? Om Sveriges försvarsmakt med trovärdighet ska kunna försvara vår frihet och demokrati (det innefattar att de kommer att försvara även dig och andra försvarsmotståndare oberoende av om du/ni är kritiska till att försvarsmakten finns och genomför skarpa stridsövningar) så krävs det att de kan öva, med skarp ammunition och under så realistiska förhållanden som det går på de begränsade områden där de kan genomföra tillämpade skjutövningar med skarp stridsammunition under fredstid, även om det innebär begränsningar av allmänhetens tillträde till övningsplatser och riskområden.
-
2 poängDet visade sig vara laddreläet som förmodligen fått stryk av felkopplingen. Nu funkar det igen.
-
2 poängJag har samma mppt-regulator till mina 200W (o ibland förstärkt med en 50W till 250W). Jag har en 250A BMS från Muller Energy (jag tror att det är Jaibada som tillverkat den). Jag har precis som @anuba ställt in laddspänningar från solcellsregulator, AC-laddare och generator så att BMS gränsvärden ska underskridas. BMS blir då en ren säkerhetsfunktion samt balanserare (skillnaden mellan de fyra cellerna ligger normalt på 0,002V!). Jag noterade efter grundinställning att alla elprylar inte var så välkalibrerade avseende vilken spänning de lämnade. Bland annat så gav Mastervolt AC-laddare högre utspänning än vad som angavs så då spärrade BMS tidvis laddningen (min BMS har kraftelektronik som spärrar laddning vid överspänning och förbrukning vid underspänning). Efter justering av laddprylarnas spänning så laddar alla på ett effektivt sätt och utan att BMS behöver spärra. Jag har en Mastervolt-burk som ansluts via MasterBus och har usb-utgång för att kunna ställa in laddaren med hjälp av en PC. Jag har en kabel till Epever-regulatorn som ansluts i usb-ingången på PC så det går att göra komplexare inställningar än "standard" för regulatorn (gränssnittet i regulatorn är RS-485).
-
2 poängJag blir förvånad! Vi har fullskaligt krig i Europa och en despotisk ledare i öster som ställer om hela Ryssland till ren krigsekonomi och räknar med att 30 - 40 % av budgeten ska användas för kriget i Ukraina och upprustning av den ruska krigsmakten och samtidigt ser vissa problem med att öva vårt försvar. Det är sällan svårt att se var de militära områdena är belägna och det är sällan svårt att förstå vad som gäller, men det kräver viss ansträngning. https://www.forsvarsmakten.se/siteassets/skjutfalt-avlysningar/uto/tilltradesforbud-uto-v20-2024.pdf Jag tror att problemet är att de flesta inte har papperssjökort och därför missar en hel del information som är lite knepigare att få fram i plottern. Det kan man inte beskylla Försvarsmakten för kan jag tycka. Som svensk medborgare får man segla genom militära skyddsområden, men som utländsk medborgare får man inte göra det. Sedan har väl de flesta militära skyddsområdena tagits bort jämfört med hur det var förra gången vi var rädda för ryssen. Dags att ta vårt försvar på allvar igen!
-
1 poängDet är batteriet som bestämmer hur mycket/snabbt det vill laddas, genom att sluka i sig olika mycket ström (upp till den gräns laddaren orkar leverera). Det är därför inte laddströmmen som står stämplat på laddaren som knäcker batteriet, utan den spänningen laddaren lägger ut. Om den är (för) hög så kommer även laddaren som bara lämnar 0,8A att riskera kokning/gasning av batteriet, även om det tar lite längre tid och går långsammare. De där gamla laddarna (vi talar fram till 80-, kanske tidigt 90-tal) hade ofta bara en trafo + likriktare och ingen reglering alls. Har en sådan på hyllan (som ytterst sällan används), och de är allt annat än safe. Gasning i slutet av laddfasen var mer eller mindre standard, men eftersom cellerna i allmänhet hade öppningsbara lock på den tiden så fyllde man på då och då. Pappa lärde mig t.o.m. att man borde skruva av hattarna så gasen kunde evakueras "som bildades under laddning". Och för att det inte skulle skvätta för mycket när det bubblade hade han en passande kartongbit som lades ovanpå batteriet. Nej, använd inte den.
-
1 poäng1900:- kr för ett 160 Ah fritidsbatteri är bara att gratulera till, även om det är ett vått batteri. Tillägg: Jag ser nu att det verkar som att vissa batterier blivit lite billigare i Sverige. Då är det nog bättre att ha fritidsbatterier.
-
1 poängDet låter ju som om du har fel storlek på klämkopplingen i förhållande till propelleraxelns diameter?
-
1 poängJag har för mig att ”motorcykelläget” är 6 V laddning, men kan ha fel. Däremot om det finns ett power supply-läge så funkar det. Några obegåvade burkar finns knappt längre.
-
1 poängHelt ärligt vet jag inte vad de heter på deutz språk. Detta kan du kanske forska i själv. Men jag ska ta reda på detta och återkomma, när jag träffat personen som kan svara på detta. Deutz är ju en motortillverkare och tillverkar en mängd olika motorer i steg 4. Ska ej blandas ihop med traktortillverkaren deutz fahr. Volvo lastvagnar har idag bara en svensk motor kvar i portföljen och det är 9 liters motorn. Att sidan besöks beror antagligen på att det är min startsida så jag hamnar ofrånkomligen som inloggad då. Just nu prioriterar jag lite andra saker än att sitta vid datorn och göra inlägg. Hoppas du har förståelse för detta. Återkommer i frågan, men inte i brådrasket.
-
1 poängEller också gör du som jag gjort dom senaste 40 åren. Torrsätt, vinterkonservera, kolla att batterierna är fulladdade, ta bort polskorna från batterierna. På våren kopplar du in batterierna igen, sjösätter, startar och åker båt. Årets kontrollmätning visade att laddningen hade sjunkit från 100% på hösten till 98% på våren. Voltmätaren (multimetern) visade 12,8 på hösten och 12,7 på våren.
-
1 poängNy karta med en massa pluppar på. Följ länken https://kartor.eniro.se/m/hn5D1 och klicka på plupparna så får du mera info.
-
1 poängHåller med om att våta batterier är helt okej och billiga, våra Tudor Dual höll i 10 år. Sedan är det alltid bättre att köpa det som är anpassat efter det de ska användas för så om du hittar stora fritidsbatterier/förbrukningsbatterier så är de bättre som förbrukningsbatterier än var startbatterier är. Kolla igen, det brukar vara väldigt mycket billigare. Verkar som att man får våta batterier för runt 14:- kr/Ah vilket är minst 20 % billigare än de bästa priserna jag sett i Sverige. Här är ju tex. ett väldigt prisvärt AGM-batteri, 160 Ah för 2400:- kronor. https://www.autobatterienbilliger.de/Accurat-Supply-S160-AGM-Bleiakku-umsatzsteuerbefreit
-
1 poängAntar att du menar att de säger att man ska använda ”snöflinge-läget” när det är UNDER +5 grader? Ctek har en tendens att skicka pulser med ganska hög spänning under korta sekvenser. Det är en del i deras marknadsföring om att deras laddare laddar batterierna snabbare. Detta är vad jag skulle kalla en gimmick. Dessa pulser förstör/åldrar batterierna ganska fort. En annan egenhet dessa laddare har är att de påbörjar en ny laddsekvens så fort de ansluts. Detta gör att de laddar ett kanske nästan fullt batteri med start i bulk-fasen, en fas med ganska hög spänning, vilket också förkortar livslängden. Så, har din laddare ett sk Power Supply-läge är det bra att använda det när batteriet ligget på laddning en längre tid. Annars rekommenderar jag dig att byta laddare till en av Victrons ”smarta” laddare där du kan ställa in laddspänningen själv. Välkommen till MG!
-
1 poängJag har använt vanliga hyllplan med melaminbeläggning, de är slätare än plywood. Vaxa på bara så funkar det utmärkt.
-
1 poängdet är 2 helt olika produkter.Bt är propylenglykol Volvos är Ethylen glykol.Dessa får inte blandas samt färgen på glykolen säger inte vad det är för sort.Enligt mig ska du ha Ethylenglykol,i motorn obs mycket giftig ska lämnas på återvinnings stationer.Ronnie
-
1 poängSjösätter en del båtar, har sett ditt problem ett flertal tillfällen då ägarna satt i impellern torr. Testa att smörja i såpa eller diskmedel och testa igen. Din impeller har väl en skruv rakt igenom som ligger i ett spår i pumpaxeln? Termostaten på din motor går att köra utan och det är inget problem förutom att motorn går för kall eftersom den kyls fullt hela tiden. hälsningar Mikael
-
1 poängVet du att impellern verkligen snurrar? På vissa pumpar sitter det något slags kil mellan axel och impeller. Utan den snurrar inte impellern.
-
0 poängDe får gärna öva, men jag anser att det ska ske på invallade och helt avgränsade områden. Vill man provskjuta kanoner på fartyg, då finns det stora övningsområden långt ut från kusten där man kan skjuta.
-
0 poängAtt skjuta galet runt i naturen kan knappast vara "skjuta in". För att få nån sorts rigorös process behövs stabila förhållanden och mätbara resultat. Skjutvall, måltavlor. Vill man testa smuts, ösregn eller saltvatten löser man det genom att tillföra det inför skjutningarna på vallen. Hur enkelt som helst.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00