Gå till innehåll
lördag 27 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-10-03 på alla områden

  1. 4 poäng
    Att ha någon att göra jobbet innebär sannolikt att killen på verkstaden har rätt, det blir dyrare än att köpa en likadan fungerande motor. Gamla tvåtaktsutombordare är inget investeringsobjekt precis. I sig en fördel när du letar en ny motor. Som motorn står just nu är den förstås värdelös. I det läget är det ingen skada skedd att skruva sönder den. Om du har tur så är inte vevaxeln repad, fast det brukar de bli om lagret har skurit. Då skall den slipas till nästa överdimension. Att slipa vevaxlar är inte gratis det heller och dessutom gäller det att få tag i lager som är överdimensionerade. Om du fortfarande har tur så är lagerfästet i blocket oskatt, fast det brukar de inte vara om man kört en stund med klonkande motor. Är du fortfarande en riktig turkille så är vevstaken oskadd, fast det brukar de inte vara om de har fått klonka omkring ett tag med glappt lager. Förutom ovanstående incitament för pessimism så har du antagligen dragit av några skruvar på vägen in till motorn innersta och dessutom hittat en del korrosion. På din motor brukar vattenskölden i avgaskammaren vara så gott som borta vid den åldern. Mitt råd om du är en händig kille med begränsad båtbudget: Köp en likadan motor som den du har. Skruva sönder den gamla och spara allt användbart från den; växelhus, tändsystem, förgasare och allt annat löst. Då har du reservdelar för ett tag framöver. Om du är en måttligt händig kille med större budget: Skaffa en nyare eller ny motor och hoppas på det bästa. Om du är en ohändig kille med obefintlig båtbudget: Bli någon av de ovanstående 🙂
  2. 2 poäng
    Vägnavigerning, morbid anekdot. Men en Citroén Berlingo skulle jag ta mig från Göteborg till Nynäshamn för att närvara på en begravning. Jag hade aldrig tidigare haft någon landsvägs-GPS, detta var den första, en tidig Garmin. Hemma vid köksbordet programmerades denna och hittade kyrkan i Nynäshamn, fick olika vägförslag och valde RV40-E4 och så vidare. Då var motortrafikleden sista milen mot Nynäs ny, så GPS berättade att vi åkte på stigar i skogen, men det gjorde ingenting. Vi kom fram till kyrkan i tid, jag satte GPS´n på "stand-by" då den efter det startade snabbare, vi skulle vidare till någon restaurang efteråt och sedan upp mot Norrtälje. Kopplade ur GPS´n stoppade den i kavajfickan, rättade till slipsen och gick in i kyrkan. Sedvanlig begravning. Väl framme vid kistan och avskedet slog det mig en tanke, tänk om jag glömt av att stänga av ljudet, tänk om GPS´n säger ungefär så här: "Du har nu kommit till din slutdestination, målet för resan ligger på vänster sida" Nu är GPS´n tyst när den står i stand-by läge, och det var väl en himla tur.
  3. 1 poäng
    Om du inte blev "så klok av vad som är bäst ekonomiskt eller praktiskt möjligt" av dessa svar (bortsett från ralles då) så tycker jag du bör läsa Faderullans svar en gång till eller flera, och begrunda ordentligt vad han skriver. Han ger ett mycket klokt, insiktsfullt och välformulerat svar till dig.
  4. 1 poäng
    Det skall va flybridge. 👍🏻
  5. 1 poäng
    Märklig och oseriös kommentar. Kommenterade att kg inte skall översättas till Nm utan eftertanke. Dessutom ansåg jag att VP knappast skrivit fel efter att läst vad som står i avsnittet om remspänning. Vilken del av inlägget? Det är ju upp till dig. Men det verkar dumt eftersom du har VP-kunskap som folk kan ha nytta av.
  6. 1 poäng
    Det står inte fel i boken! Värdet som anges är kraften som mätaren trycks mot remmen med . Kraft anges i Newton numera. Förr i kilogram. Volvo Pentas verktyg är graderad i Kg. Köper man ett från till exempel Optibelt, är den graderad i Newton.
  7. 1 poäng
    inte om det är ett efterfordon! Alltså 30-vagn. Då får inte bruttovikten på släpet vara över bruttovikten på bilen.
  8. 1 poäng
    Nä, jag och VP är på samma våglängd. Läs i instruktionerna som Jens klippt in. Står att remspänningen kontrolleras med verktyg 1 159 660. Har inget med åtdragningsmoment på skruvarna att göra! Jag är 100% övertygad att VP aldrig skriver åtdragningsmoment i kg även om du tror det.
  9. 1 poäng
    I helgen hade jag uppstart och allt funkar nu som det ska,hoppas nu på en problemfri sommar. Blir till att fixa med småsaker under vintern,ev kommer jag att köpa en hydralisk jack plate
  10. 1 poäng
    Sa 19 iaf resten skulle vi höras närmare om
  11. 1 poäng
    Ringde propellertrim nu och dom rekommenderade även som du Solas 4 bladig 😃
  12. 1 poäng
    Stödjer dig i dina idéer förutom "Planen är att ha den på land ett par år...". Se till att få båten i sjön till kommande säsong. Det är genom att använda den som du kan prioritera vad du sen vill fixa till o ev ändra i båten. Å så ska du ju lära dig att segla....
  13. 1 poäng
    Precis. Och i dagens uppkopplade samhälle kommer fotografen att stå kvar och filma medan personen drunknar.
  14. 1 poäng
    Åror kan vara en annan variant för framdrift av roddbåtar. Galen idé, men kan funka.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...