Gå till innehåll
fredag 26 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-11-03 på alla områden

  1. 2 poäng
    Visst kan det ske. Samtidigt slutar GPS-satelliterna att fungera och solen slocknar. Kanske bäst att inte ha båt?
  2. 2 poäng
    Tjena Janne ! Ska börja skruva ur motorn i morgon, tar ett foto på svarta lådan, minns inte på rak arm just nu vilken färg det var. Men fotot lär per omgående visa hur det ser ut. Vill inte ge dig fel info, så här vid datorn. Vid råd måste man veta så är det och inte något som blir fel sedan. Lägger upp bild om jag hinner t,om måndag.
  3. 1 poäng
    Solen slocknar! Vilken tur att jag har nya lanternor.
  4. 1 poäng
    Jag hade kontrollerat laddtrycket. Det kan vara så att pumpen inte ger tillräckligt med bränsle och då tappar du laddtryck och därmed också effekt.
  5. 1 poäng
    Det jag inte tänkte på tidigare heller, det är därför sådana disskusioner är så bra. I em ska jag mäta exakt hur djupt de sitter, sen får man väl kolla med SMHI om det brukar vara så tjock is Jag ska köpa motor-trevägsventiler enl bild. Kostar ca 250kr + lite avgifter, totalt ca 350kr/st.
  6. 1 poäng
    Jag har både bog och akter propp, försöker låta bli att använda dom. När det är lugnt till lite vind är det inga problem, inte heller om vinden kommer från rätt håll så vinden är "på min sida". Men när det blåser mycket och vinden kommer från fel håll är det otroligt bekvämt med både för och akter propp. Tipset är att ha samma kraft som din bog eller något kraftigare. Detta då dom kan jobba samtidigt - dessutom en för klen bog/akterpropp gör faktiskt ingen nytta när det börjar blåsa. På många båtar är bog/akterpropparna under dimmensionerade och gör då inte så mycket nytta.
  7. 1 poäng
    När jag var ung använde man packningsklister för trasiga packningar: https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilunderhall/motorvardsprodukter/packningsklister-629236/
  8. 1 poäng
    Jag har både bog- och akterpropeller. Och även om jag tycker det är en "sport" att inte använda någon av dem men ändå kunna vrida båten med enbart huvudmaskinen (har f.ö. rak axel och roder) så vill jag inte vara utan dem. Jag förstår delvis dem som kommenterar en fråga som din med att du istället borde lära dig att köra båt. För det ÄR viktigt. Men då har man lite missat poängen - vad är det för fel att ha extra hjälpmedel som gör att man kanske t.o.m. undviker att hamna i en knivig situation för att man inte var så duktig som man trodde ? Och vad är det som säger att man måste använda dem...jämnt ? Kan dock definitivt hålla med om att man skall lära känna sin båt och lära sig hantera den så mycket som möjligt utan dessa hjälpmedel. Samt att många använder dem alldeles i onödan. När använder jag dem då, om jag nu håller med om att man skall försöka klara sig utan ? - När vinden och situationen gör att jag inte har de extra sekunder det tar att vända/vrida båten på annat sätt innan jag drivit farligt nära andra båtar eller grund/land. - När barnen var mindre och jag var ute med dem själv och behövde vara i båda ändar av båten eller t.o.m. på land (har fjärr) - Men framförallt: Man kan trixa in båten med bara centimetrar tillgodo på den där sista platsen i gästhamnen som ingen lyckats ta sig in till. Och även komma ut igen. -------------------------- Till TS fråga: Hur har du det med plats med någorlunda fritt vattenflöde på akterspegeln ? Gissar att du har drev. Akterpropellern bör sitta minst 10 cm under vattenytan, ha fritt flöde åt minst ett håll men måste ha i alla fall lite fritt åt det andra (ett trimplan kan vara ok). Dessutom bygger den en del in i båten, så det måste finnas åtkomst på insidan av akterspegeln där du tänker sätta den. Den behöver dock inte sitta i mitten. Bl.a. NordWest hade en utbyggnad som de satte akterproppen i för att dels få bort den från innerutrymmena, dels få flödet ovanför/bakom drevväxeln. Har haft en egenbyggd lösning med två motriktade elutombordare, men den blir klen. Likaså finns företag som talar sig varma för vattenjetliknande lösningar som de säljer, men de är också klena och blir snabbt mycket dyra. Skulle gissa att du på en 2858 kan klara dig med 125mm trumma (mer lättplacerad) vilket i alla fall rymmer en 3hk.
  9. 1 poäng
    Förr stängde man inte genomföringarna, det ansågs rätt att ha dem öppna. Mina genomföringar till motorn mm sitter ca 60 cm under vattenytan. Så om inte isen är 60cm tjock så fryser inte intagen. Att det inte fryser under isen beror på att vattentemperaturen är högre än vad som kräv för att frysa. Denna värme sprider sig genom genomföringen som sprider värmen effektivt och omgivande plast isolerar effektivt. En bit upp i båten kan det frysa men då är vi förhoppningsvis uppe i slangen som tål frysning.I en segelbåt transporterar kölen upp mycket värme. Pratar vi om 10-20cm is så ska det inte vara något problem även utan extra värme. Men, jag och många med mig tycker inte om att bottenventilerna öppna när man inte är i båten, oavsett årstid. Kulventiler kan frysa sönder men det sker väl bara på land, eller? Förefaller väl mycket osannolikt att detta skulle i vatten som inte fryser? En anledning till att ha båten i sjön året om är ju att kunna använda den. Då vill man inte ha komplicerade rutiner med glykolfyllning mm. Jag är en stark anhängare av trevägsventiler, då kan man tex enkelt fylla sjövattensystemet med glykol. Nu ska min spolvattenpump få en egen trevägsventil (motorstyrd dessutom). Det blir ingen glykol utan tryckluft, en 12V kompressor för någon hundralapp klarar detta. Kör igång kompressorn, stäng bottenventilen, kör spolpumpen och öppna kranarna för att blås ut vattnet. Nu är de där pumparna förbaskat känsliga så tanken är att både pumpar och bottenventiler ska hamna i ett eget litet utrymme med lite värmekabel. Det bör inte frysa pga sjövattentemperaturen även utan värmekabel. Sen har vi motorn. Samma system där men vi kan inte blåsa utan vidare. Det får bli en trevägsventil på röret mellan värmeväxlare och avgaskrök så att man inte blåser in vatten i motorn. Vattensamlaren klara att frysa men den ska få en dränering för säkerhets skull. Förhoppningsvis blir det en gråvattentank för att slippa avlopp under vattenytan. För den allmänna trevnaden tänker jag hålla +5°C ombord.
  10. 1 poäng
    En fråga: Varför byter ni packningar? Alt 1: Tillverkare säger så. Alt 2: Det läcker. Alt 3: Alla gör så. Alt 4: Tycker det verkar bra.
  11. 1 poäng
    Förra ägaren drog ihop 15h på två år och jag tror det började och slutade med det. Tanken var nog rygg och fribord som sagt men det blir inte så funktionellt i slutändan. Lanternan hade jag inte ens tänkt på. Är också ganska säker på att det inte är förstärkt under. Det får mig att känna att den ska bort iaf. Nu har jag tittat på lite youtube-filmer också och det verkar inte vara spec komplicerat att fixa detta med bra resultat. Enda kruxet är färgkodad och om han har limmat också. Återkommer med en bild på resultatet i vår om jag återställer hålen. Tack alla för feedback.
  12. 1 poäng
    Det finns ju budgetmodeller på bogpropeller också, Ruskpricken...
  13. 1 poäng
    Jag hade i min Maxim en gammal Ardic dieselvärmare som inte fungerat sedan jag skaffade båten. I vintras gjorde jag ett ryck och såg till att få igång den, och visst gick den igång. Ljudet liknade en JAS med ebk och den drog runt 5A vid drift, mycket mer när glödstiftet glödde förstås. Jag skrotade den och har nu installerat en Wallas 22DT. Jag har bara haft den igång någon enstaka natt ännu, men visst är den imponerande tyst. Om den kommer att ge mig problem framöver återstår väl att se, jag gjorde bedömningen att alla verkar ha mer eller mindre problem med sina värmare. Oavsett fabrikat. Jag valde Wallas mycket för att den är så tyst. Om du väl ska skaffa ny värmare så skulle jag absolut rekommendera en dieselvärmare. /Marcus
  14. 0 poäng
    Teoretiskt är det bara att skruva bort fyra skruvar, skrapa rent, på med nytt tätningsmedel och skruva ihop. När jag gjorde det sist gick dock alla skruvar av. de stack ut lite ur hålen, så jag kunde värma och lossa dem med en svetstång.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...