Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Maximarcus

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    578
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

8 Neutral

Om Maximarcus

  • Placering
    Flottiljamiral

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag byggde som sagt en brygga tidigare, det är nog 15 år sedan nu. Den svetsades med TIG och fogarna slipades och polerades, den är fortfarande helt rostfri. Även träet, som är teakliknande (men inte äkta teak) trallvirke från Bauhaus har hållit sig oförskämt fint. Tänkte göra motsvarande konstruktion idag men med betydligt grövre rör och har haft svårt att hitta syrafasta rördelar, allra helst polerade.
  2. Det kanske är något jag missförstår här men du har alltså köpt en båge som kräver svetsning på plats men har ingen möjlighet till svetsning på plats? Då blir det ju svårt. Men visst borde det gå att fästa den med klämmor runt rören? Finns ju ganska många varianter för pulpitrör.
  3. Svetsning kan man ju få hjälp med, om ni kapar upp bågen och fixerar delarna hjälpligt så kan man väl ta med sig bågen och få den svetsad. Annars funkar det säkert med solcellerna hängande men det känns ju verkligen som en riskkonstruktion vid tilläggning (andra båtar, bryggor).
  4. Jag går i tankar på att bygga en ny badbrygga till båten, gjorde en för många år sedan men vill ha en större. Givetvis är rekommendationen att använda syrafast material A4/316 men har någon erfarenhet av hur det funkar med A2/304 stål? Båten går bara i Stockholms skärgård så speciellt salt är det ju inte. Det är ju vansinnigt mycket större utbud och enklare tillgång till A2- stål men jag vill ju inte ha en brygga som rostar.
  5. Hej alla! Jag har en liten Garmin Montana 600 i slit-och-slängbåten på landet. I den har jag nåt inte allt för gammalt sjökort, jag håller till i Stockholms mellersta skärgård. Problemet är att över stora områden går plottern över till att använda flygfoton som bakgrund istället för ett normalt sjökort. Detta är totalt livsfarligt! Det absolut enda man ser på detta (i fart, i båten) är diverse symboler, att skilja land från vatten är omöjligt. Jag har inte lyckats hitta någon justering för detta, är det någon som vet om detta ligger hårdkodat på sjökortet? /Marcus
  6. Inte så aktiv här kanske... Det som sker är att det blir kortslutning i stiftet, jag är nu inne på mitt fjärde glödstift. När detta sker så ser man att hela glödkroppen på stiftet sväller upp och säkringen i värmaren går. Efter byte av stift går allt fint igen, inget fel på nåt kablage. Från början köpte jag bara "Wallasglödstift", det var Beru som tillverkat dem. Efter en del googling så finner man att stiftet är samma som i någon Toyota Landcruiser. Nu sitter ett Boschstift i och jag har ett NGK i reserv. Får 5 av dem på Ebay för samma pris som ett "originalstift". Jag får en känsla av att glödstiftet har det alldeles för hett och därför brinner upp.
  7. Åren har gått och jag är inte längre lika nöjd med min Wallas. Glödstiftet som jag fick byta förra året är använt max en handfull gånger (ingen gång i år) men måste nu bytas igen eftersom det är kortslutning i det. Igen.
  8. Oerhört subjektivt men just den Sealine:n imponerar stort på mig, för mig hade valet varit enkelt. Öppningen mot akterdäck är grym (med kyl både inifrån och utifrån), dörren för föraren och möjligheten att stå upp och köra med god överblick är några bra punkter. De båda båtarna är rejält olika i stilen och har väl olika styrkor, jag gissar att Sealine har betydligt bättre fartresurser.
  9. Har väldigt svårt att tro att det spelar någon roll över huvud taget, det är inte något prestandamonster vi pratar om. Kan inte heller tänka mig att det (annat än i teorin) skulle spela någon roll om den luftkylda tvåtaktsmotorn sitter i en moped, motorsåg eller utombordare. Jag hade köpt någon billig olja som finns enkelt tillgänglig.
  10. http://www.blocket.se/stockholm/Arbets_bat_i_aluminiu_9X3m_35892453.htm?ca=11&w=1 De verkar som han säljer sitt arbetes båt (men det ser ut som en arbetsbåt). Den är tillverkad i ett ovanligt material och styrningen är visst lik en hydra. Jag har aldrig varit på Mars, men det är tydligen 12 knop som gäller där (vad nu det har med annonsen på sitt arbetes båt att göra?). Vad dubbelkomandom är vet jag inte men jag kommer att tänka på preventivmedel. Förmodligen är det här någon extra säker ("dubbel") variant.
  11. Det där är tamejfan humor på hög nivå! Att ägaren har någon form av sjukdom hade vi nog listat ut utan att de skrivit det i annonsen, min gissning är problem med synen. Hade det bara funnits öl ombord så hade jag slagit till, jag gillar särskilt den vidareutvecklade Ankarolinan på akterspegeln. Man kan ju dock undra hur båtmarknaden ser ut i Finland, i mitt universum finns det inte en (frisk) människa som skulle betala 3000 Euro för den där. Visst måste det vara en Fiat 127.
  12. Den som monterat bogpropellern har verkligen gjort det enkelt för sig. Även på en planande båt finns god anledning att göra en liten "spoiler" framför hålet och gärna även en "urgröpning" bakom. Även planande båtar körs ju emellanåt i deplacementsfart och då finns en risk, framför allt vid sidsjö, att vatten pressas igenom tunneln. Detta medför att propellern börjar rotera och det håller den inte för i längden, dessutom kan det låta ganska illa. Jag hade sett till att bygga upp ordentlig tjocklek från insidan med polyester och glasfiber, om det håller som det är idag behöver du knappast den extra styrkan från epoxy, och sedan slipat en ordentlig radie baktill och byggt upp en liten spoiler framför hålet. Visst bör man även plasta från utsidan om ska vara noggrann.
  13. Jag gjorde en ordentlig polering med Abralon till förförra säsongen och det ser faktiskt fortfarande bra ut. Däremot så tappar taket glansen långt tidigare än övriga delar av båten under säsongen, så jag kan ju inte säga att jag är värst imponerad av kvalitén på taket.
  14. För att ge dig ytterligare tips så är det nog bra om vi vet lite mer om hur du har tänkt dig resan. Behöver du kunna traila båten? Vad har du för budget? Räknar ni med att sova/laga mat/gå på toa ombord? I min värld går det inte att bo mer än någon enstaka natt på en ht-båt i femmetersklassen. Ska den gå att traila så är det troligen en båt med utombordare och då kommer den slingriga gången (det är utombordaren som gör det och inte skrovets v-form). Jag tror som redan skrivits att man bör prioritera ett visst mått av komfort. Jag hade aldrig velat sitta i veckor och lyssna på en utombordare. Jag föredrar ett lugnt dunkande från en diesel. En Albin 25 till exempel går oerhört billigt, har toa och anständiga utrymmen, dessutom billig. Däremot går den ju inte att traila. Jag tror inte att en Crescent 435 är rimlig att använda för en sådan här resa, men jag skulle säga att du behöver minst 25 hk för att få den att plana. Har du last i båten för ett par veckor så gärna mer. Däremot är det nog osäkert om den båten klarar vikten från en fyrtaktare i den storleken, ska du åka långt (i låg fart) så är fyrtakt enda alternativet.
×
×
  • Skapa nytt...