Jump to content
Wednesday 21 August 2019

AndrewM

Medlemmar
  • Content Count

    14
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

7 Neutral

About AndrewM

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ja, Ahmeds ”ej så konstruktiva feedback” till mig verkar med all rätt vara borta. Trevlig sommar själv Stavhammar!
  2. Läste på lite. Utlösaren i min Baltic 100 Compact är en United Moulder mk2. Sitter i flera fabrikat än baltic-västar. Självutlösarmekanismen är enkel och förmodligen industristandard. En papperskiva längs upp i bobbinen som inte får bli för fuktig, då klarar den inte att hålla emot fjädern. Sammanfattningsvis; låt inte västen, oavsett märke, ligga i rå/fuktig miljö för länge för då kommer det att krypa in fukt i röret som försvagar pappersmaterialet med tiden.
  3. Hej, tack för det tipset. Måste vara ett antal därute som löst ut en patron på det viset. Inte helt övertydligt i instruktionerna. Finns ”manual conversion cap” på nätet tydligen, men betalar nog lärpengen och förvarar dem torrt i fortsättningen.
  4. Hej, Köpte 2 st självuppblåsbara flytvästar. Båda två blev nog lite fuktiga av att ligga i stuvutrymme i båten så de löste ut. Tyvärr är det, vilket man insåg i efterhand, ett smärre rån i sammanhanget att göra refill på dessa. Typ 700 kr för 2st gaspatroner och nått de diffust kallar cartridge (fuktsensorn antar jag) Frågan lyder: På nyare Baltic västarna, kan man skippa fuktsensorn (låta den gamla sitta kvar) och bara köpa ny gaspatron? Det finns förutom självutlösaren ett snöre att lösa ut med; Slipper den poppa helt obefogat som en bratwurst på grillen för att man är ute i duggregnet en dag Erfarenheter någon?
  5. Intressant, enligt en utskrift jag har här från finmaster så har 49cc (4900 CLX) färger enligt mitt inlägg , dvs din båt borde isf ha färgen SVG 80039 iom att den är tillverkad 2000 och ashland tog i bruk först 2009. Det finns en tillhörande blå kod för din modell om det nu finns blå gelcoat: SVG 71184 Men det kan ju vara fel i detta dokument såklart, men kanske värt att dubbelkolla isf. Kanske är det samma kulör fast olika tillverkare så det inte spelar någon större roll enligt dem. //Andreas
  6. Okej! Låter lovande! . Ska kolla lite med Yamaha Center. Tack för svaret Kaj.
  7. Trac StrikeZone25 eller någon av de andra lite större TRAC modellerna kanske? Om du inte vill lägga 10.000kr på Balder eller liknande lite dyrare ankarspel vill säga och göra en lite mer omfattande installation.
  8. Talon SDS (shift dampening system) skall vara en Yamaha-propeller som motverkar vibrationer på låga varv och tar bort ”klunket” vid växling. Någon som har monterat en sådan och kan kommentera skillnader gentemot en Yamaha standard propeller? ( Verkar inte som alltför många återförsäljare i Sverige har tagit in den.)
  9. Hej, Ang vit gelcoat kulör för Finnmaster. Jag har gjort lite research jag tänkte dela med mig av till andra Finnmaster-ägare då informationen lyser med sin frånvaro på internet(fram tills nu). Samtliga Finnmasters från modellår 2012 och framåt har följande gelcoat: 1083-821 Tillverkare : Cray Valley Det finns ingen RALkod för denna kulör. Verkar finnas till försäljning i Norge/Danmark främst. För båtar årsmodeller 2009-2011 gäller: GN 10120 Tillverkare Ashland Tidigare modeller och det som står på watski/Hjertmans/seasea sidor bla har färgen : SVG 80039 Tillverkare Reichhold. Samtliga gäller vit kulör. Notera. Detta är information jag fått från återförsäljare som hämtat infon från Finnmaster. Jag tar inte ansvar för att ni lägger på fel färg på eran båt utifrån de här uppgifterna. Använd informationen ovan som ett tips och säkerställ givetvis att det stämmer själv för just din båt. Lycka till!
  10. Förra ägaren drog ihop 15h på två år och jag tror det började och slutade med det. Tanken var nog rygg och fribord som sagt men det blir inte så funktionellt i slutändan. Lanternan hade jag inte ens tänkt på. Är också ganska säker på att det inte är förstärkt under. Det får mig att känna att den ska bort iaf. Nu har jag tittat på lite youtube-filmer också och det verkar inte vara spec komplicerat att fixa detta med bra resultat. Enda kruxet är färgkodad och om han har limmat också. Återkommer med en bild på resultatet i vår om jag återställer hålen. Tack alla för feedback.
  11. Okej! Låter lovande ang topcoat! Bra svar Lintott. Gjorde lite sökningar och j8039 (vitgrå) verkar vara finnmasters färkod. Behöver nog bekräfta detta för jag har läst någonstans att de ändrat färgen på senare år. Ang fästa ankaret så tänkte jag främst "säkra under färd", dvs då ankaret ligger i rullen. Men din kommentar väcker en fråga; Tittar man på hur rullen är fäst så blir det ändå (sned) belastning på rullen vid ankring om jag fäster ankarlinan i knapen närmast. Helst skulle linan fått löpa längs med rullen för att inte få skavsskador. Men det kanske måste bli så? Vill ju inte ha ankarlinan tvärs durken.
  12. Ok, tack för tipsen så långt. Båten är snudd på nyskick. Hade bara gått 15h när jag köpte den.Därför jag helst skulle vilja få det så nära original det bara går. Men då verkar det iaf inte vara helt galet att ha en rulle så där utan ankarspel; kanske går på bhemacs linje och ger den en chans nästa säsong iaf då om det är svårt att få till det. Antar man låser fast ankaret på nått vettigt vis i rullen. Funkar det inte blir det gelcoatspackel.
  13. Tack för svar. Precis.Det finns inget tillhörande ankarspel. (enbart ankare/lina) Det är det som gör att denna känns ”fel” Bara varit båtägare en säsong så är inget proffs på detta, men vad jag förstod så använde förra ägaren denna rulle ”manuellt” då han drog upp ankaret; det behöver inte jag känner jag. Dessutom ligger ankaret bra i boxen i fören. Kanske inte syns men denna rulle sitter styrbord i fören och känns som sagt ”overkill” på min 5metersbåt. Dessutom är rellingen ivägen Har aldrig sett en mindre båt med en ankarrulle placerad på det här sättet. Är det vanligt? Någon? Det jag vill åstadkomma är förmodligen en ”osynlig” demontering och få generella kommentarerer kring huruvida den skall bort eller inte.
  14. Hej, Förra ägaren monterade på en ankarrulle på min Finnmaster som jag själv tycker mest är i vägen. (se bild) Jag går i tankar att montera bort den, men är osäker på om skruvhålen (4st) kan repareras så det inte syns i gelcoaten eller genererar sprickor i förlängningen. Tips på att få det snyggt efter demontering mottages därför tacksamt. Vad är fördelen med denna på en 5metersbåt? Bör den sitta kvar (oanvänd) kanske? Jag har ett fack för ankare/tamp etc i fören. Kommentera gärna.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy