Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
AndrewM

Flytväst (självuppblåsbara)

Rekommendera Poster

Hej,

 

Köpte 2 st självuppblåsbara flytvästar.

Båda två blev nog lite fuktiga av att ligga i stuvutrymme i båten så de löste ut.

 

Tyvärr är det, vilket man insåg i efterhand, ett smärre rån i sammanhanget att göra refill på dessa. 

Typ 700 kr för 2st gaspatroner och nått de diffust kallar cartridge (fuktsensorn antar jag)

 

Frågan lyder:

På nyare Baltic västarna, kan man skippa fuktsensorn (låta den gamla sitta kvar) och bara köpa ny gaspatron?

Det finns förutom självutlösaren ett snöre att lösa ut med; Slipper den poppa helt obefogat som en bratwurst på grillen för att man är ute i duggregnet en dag :)

 

Erfarenheter någon?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan inte skruva i en ny gaspatronen med en utlöst bobin sittandes kvar. Bobinen kommer att utlösa gaspatronen när du skruvar i den. Priset var i högsta laget.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för det tipset.

Måste vara ett antal därute som löst ut en patron på det viset. Inte helt övertydligt i instruktionerna. Finns ”manual conversion cap” på nätet tydligen, men betalar nog lärpengen och förvarar dem torrt i fortsättningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hoppsan. Hur ska man kunna vara ute på längre turer om den blåser upp sig ofta om den utsätts för fukt eller lite vatten. Att vara tvungen att alltid ha med sig ett lager med nya patroner för säkerhets skull kan inte vara kul.

Ska det vara så här med denna typ av flytväst eller har din modell något inbyggt fel?

Det känns säkrare med en traditionell flytväst där flytförmågan alltid finns och att man inte är beroende på att någon pryl först måste lösa ut. 

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev AndrewM:

Frågan lyder:

På nyare Baltic västarna, kan man skippa fuktsensorn (låta den gamla sitta kvar) och bara köpa ny gaspatron?

Det finns förutom självutlösaren ett snöre att lösa ut med; Slipper den poppa helt obefogat som en bratwurst på grillen för att man är ute i duggregnet en dag :)

 

Om du inte vill att flytvästen fungerar är det både enklare och billigare att låta bli att använda flytväst.

 

Sedan verkar det konstigt att västarna blåsts upp pgs. fuktig förvaring.

Vi har uppblåsbara västar och dessa har inte blåsts upp beroende på fukt eller regn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du länk till din flytväst?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Baltic har en hybridväst, 55 N fast och 165 N uppblåsbar. Till denna finns proppar för bobinen för den som är utsatt för mycket vatten, västen är då bara manuellt utlösbar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev per_62:

Hoppsan. Hur ska man kunna vara ute på längre turer om den blåser upp sig ofta om den utsätts för fukt eller lite vatten. Att vara tvungen att alltid ha med sig ett lager med nya patroner för säkerhets skull kan inte vara kul.

Ska det vara så här med denna typ av flytväst eller har din modell något inbyggt fel?

Det känns säkrare med en traditionell flytväst där flytförmågan alltid finns och att man inte är beroende på att någon pryl först måste lösa ut. 

 

Jag har haft min i 10 år utan spontan utlösning. En Baltic.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste på lite.

Utlösaren i min Baltic 100 Compact är en United Moulder mk2. Sitter i flera fabrikat än baltic-västar.

Självutlösarmekanismen är enkel och förmodligen industristandard. En papperskiva längs upp i bobbinen som inte får bli för fuktig, då klarar den inte att hålla emot fjädern. 

 

Sammanfattningsvis; låt inte västen, oavsett märke, ligga i rå/fuktig miljö för länge för då kommer det att krypa in fukt i röret som försvagar pappersmaterialet med tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ifall du tänker förvara flytvästen i rå och fuktig miljö så tycker jag att du ska satsa på en flytväst med bara manuell utlösning, för sådana finns också.

 

Uppblåsbara flytvästar utan automatik rekommenderas normalt till jolleseglare, vattenskidåkare, kanotister kanske och andra som ”frivilligt” hamnar i vattnet. Även livräddnings personal som behöver kunna ta sig in i vattenfyllda utrymmen brukar använda flytvästar utan automatik.  

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använd produkter till det de är avsedda. Några tips för "automatiska" flytvästar:

  1. En sak som ofta förbises är att blåsan lätt kan gå sönder om västen hanteras ovarsamt. Om man slänger västen på en hård yta och blåsan hamnar mellan den hårda ytan och gaspatronen kan blåsan punkteras. Då spelar det ingen roll hur mycket gas du har i patronen.
  2. Man kan kontrollera sin väst själv. Öppna västen där gaspatronen sitter. Skruva bort gaspatronen. Läs vikten som är stämplad på patronen. Lägg patronen på en bra och noggrann våg. Vikten ska överensstämma. Om vikten är för låg så var smart: Passa på att testa att blåsan är hel och köp sedan en ny patron.
  3. Fuktsensorn är försedd med ett bäst-före-datum. Kontrollera det medan du har västen öppen. Köp en ny (inte dyrt) om datumet (nästan) har passerats.
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev per_62:

Det känns säkrare med en traditionell flytväst där flytförmågan alltid finns och att man inte är beroende på att någon pryl först måste lösa ut. 

Håller med, själv använder jag traditionell väst när jag seglar, uppblåsbara är inte 100% pålitliga och det är svårt att klättra ombord när västen är uppblåst.

Men i hamn när man ska stajla så har jag en uppblåsbar.

Nu köpte jag en iFloat, verkar vara smidig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har haft uppblåsbara västar, oftast Baltics i över 20 år ombord, en gång har en väst vid torr väderlek och omild behandlig utlösts av misstag.

Innan patroner och utlösare skall bytas ut har västarna testats vid bad, har då fungerat som de skall.

Jag har haft uppblåsbar väst på mig i ösregn och under skvättiga jolleturer utan att de löst ut. 

Men jag brukar använda en vanlig seglarväst i jollen eller gummibåten.

 

I våras köpte jag nya, Baltic Pro Safe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min seglarväst från -72 funkade då och funkar nu, har aldrig löst ut av misstag och aldrig missat. Funderar dock på att köpa en ny för att få ett fäste för säkerhetslina. Dock inte beroende av tekniska finesser som koldyrepatron och annat som kan krångla. Nä, KISS (Keep it simple stupid)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
22 timmar sedan skrev trewq:

Funderar dock på att köpa en ny för att få ett fäste för säkerhetslin

Jag köpte en Baltic Offshore med inbyggd livsele. Väldigt bra väst utom när riktigt varmt. Då ska jag använda min iFloat.

En ska som jag uppskattar är dels att det gick att fästa ett hölster till den bärbara VHFen, dels att det finns fickor med plats för riggkniv och ficklampa.

Redigerad av stavhammar
Off topic edit
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev bhemac:

En ska som jag uppskattar är dels att det gick att fästa ett hölster till den bärbara VHFen, dels att det finns fickor med plats för riggkniv och ficklampa.

Håller med. Annars brukar jag använda Sailman Handy. Där finns det plats för både kofot och cirkelsåg. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mellan en seglarväst och en uppblåsbar är flytkraften och att en uppblåsbar vänder dig rätt. När den flytkraft som blir kvar efter att din specifika vikt större än vattnet är kompenserad så har en seglarväst ca 20/30 N och en uppblåsbar 135/145 N kvar i lyftkraft. Alla blir vi medvetslösa efter en tid i vattnet och då är det viktigt att ligga med näsan upp och chans att bli räddad finns. Nackdelen är att den behöver 5 min service om året för att man skall vara säker på att den fungerar. Gaspatronen skall vägas och behöver inte bytas så länge den håller vikten och inte är rostig. Bobinen skall bytas enligt utgångsdatum på denna och västen skall blåsas upp för att kontrollera att den är tät, skall ligga uppblåst i 24 timmar. Det viktigast är att se till att gaspatronen har säkring som hindrar den att skruva ur sig. Alla nya Baltic västar har denna säkring och återförsäljare skall montera denna gratis på äldre västar. SXK har servat och monterat säkring på ca 2 200 västar sedan 2016 och det stora felet är lösa gaspatroner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En viktig fråga är hur många drunknade trots att de hade flytväst och ännu mer intressant, hur många dog därför att flytvästen inte vände de rätt?

Om jag kommer ihåg rätt så var det en som drunknade förra året trots flytväst. I det fallet, en uppblåsbar som inte löste ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Baxlaget:

Fuktsensorn är försedd med ett bäst-före-datum. Kontrollera det medan du har västen öppen. Köp en ny (inte dyrt) om datumet (nästan) har passerats.

Vad är det som händer med "fuktsensorn" när den blir för gammal egentligen? 

Blir den försvagad så att den löser ut obefogat eller hårdnar den så att den inte löser ut i vatten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Vad är det som händer med "fuktsensorn" när den blir för gammal egentligen? 

Blir den försvagad så att den löser ut obefogat eller hårdnar den så att den inte löser ut i vatten?

Den riskerar att lösa ut när den inte ska.

 

Även jag har haft uppblåsbar väst i många år, även ute i regn, utan att den tjuvat.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Eld-:

Den riskerar att lösa ut när den inte ska.

Tack, då är det ju inte jättektitiskt att byta ut dom i tid 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återigen.

  1. Håll er till ämnet!
  2. Inga otrevligheter!
  3. Trevlig sommar!!

//stavhammar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev stavhammar:

Återigen.

  1. Håll er till ämnet!
  2. Inga otrevligheter!
  3. Trevlig sommar!!

//stavhammar

Varför denna lilla tillrättavisning i en av de mera sakliga och minst urspårade trådar här på MG? Har jag missat något? 😭

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Varför denna lilla tillrättavisning i en av de mera sakliga och minst urspårade trådar här på MG? Har jag missat något? 😭

Kan vara så att någonting är raderat....? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Kan vara så att någonting är raderat....? 

Ja, Ahmeds ”ej så konstruktiva feedback” till mig verkar med all rätt vara borta. Trevlig sommar själv Stavhammar!

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Javisst @Mackey du har missat något.

 

Det du missade var en oerhört otrevlig kommentar på ett inlägg.

Den är raderad nu och den person som kommentaren riktade sig till lät det hela bero. Bra gjort @AndrewM

 

Jag upplever tyvärr att det är några brushanar här nu för tiden som lägger tid och kraft på att vara otrevliga.

Tråkig utveckling.

 

  • Tack 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Strosselhuset:

Javisst @Mackey du har missat något.

 

Det du missade var en oerhört otrevlig kommentar på ett inlägg.

Den är raderad nu och den person som kommentaren riktade sig till lät det hela bero. Bra gjort @AndrewM

 

Jag upplever tyvärr att det är några brushanar här nu för tiden som lägger tid och kraft på att vara otrevliga.

Tråkig utveckling.

 

Vi skall hålla oss till ämnet, men jag måste få hålla med om att klimatat i vissa fall, blivit såväl mulnare som mer snårblåsigt här de senaste veckorna, det kan nog behövas en och annan kölhalning, å anda sidan är det väldigt få deltagare som bär sig illa åt.

 

Jag köpte nya uppblåsbara väster i våras, uppskattade att den nya Pro Safe var vadderade i nacken, där de gamla under vissa förutsättningar kunde skava litet. De nya har också grenband vilket de gamla inte hade, är ju bra, men jag fastnar i med det litet varstans, ja inga förflugna kommentarer nu alltså, men i rattens styrknopp, i toalettdörrens handtag för att näma några ställen.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den danske seglaren Paul Elfström tyckte en del om flytvästar bl.a. i en väst måste man kunna simma, man måste kunna ta sig upp i båten igen om man ramlat i. Det utesluter många västar med för hög flytkraft. Han förordade seglarvästar.

Själv har jag en uppblåsbar väst som har en böj uppe vid kragen, vikten tas då upp av axlarna och inte halsen, bekvämt tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Simma ryggsim lär inte vara något problem, bröstsim kan inte vara lätt då västen vänder dig på rygg. Är man så nära räddningen att man skall upp i en båt så finns ett munstycke där man kan blåsa in luft eller ta ut luft, bara vända på hatten på denna så öppnas backventil och västen kan göras i den storleken man vill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev vega1959:

Den danske seglaren Paul Elfström tyckte en del om flytvästar

Han är väl pappa till de första seglarvästarna? När vi började segla Optimist så hade man "Måsen" en förskräckligt otymplig räddningsväst som åkte av så fort man kom utom synhåll för ledarna. Då kom Elvströmsvästen som såg ut som en modern seglarväst och eftersom det var Elvström som tagit fram den så ansågs den vara ok att använda. Det var en himmelsk skillnad men den behöll man på.

När seglarvästar började användas i vanliga båtar så ökade användningen och antalet drunkningsolyckor sjönk.

14 minuter sedan skrev Ove-T:

Simma ryggsim lär inte vara något problem

Nej inte så länge det inte blåser för mycket, då fungerar lungan som ett segel och sjön sköljer över ansiktet. Flygvapnet fick inte träna med sina västar när det blåste över 10 m/s.

16 minuter sedan skrev Ove-T:

Är man så nära räddningen att man skall upp i en båt så finns ett munstycke där man kan blåsa in luft eller ta ut luft,

Har man legat i vattnet några timmar så är man så pass stel att detta nog blir svårt. Uppblåsbara västar är ok så länge det finns folk runt omkring som kan hjälpa till att få upp dig ur vattnet.

Att segla själv med uppblåsbar väst är inte så smart.

Lotsarna bytte för några år sedan från uppblåsbara västar till flytjackor av säkerhetsskäl.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...