Gå till innehåll
fredag 17 oktober 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2025-10-07 på alla områden

  1. 3 poäng
    Hej. Ta reda på vilken cylinder du får in vatten i genom att ta bort insprutarna. Dra runt och kolla om det kommer ut vatten ur någon cylinder. Se även på spridarspetsarna hur de ser ut. Det är inte ovanligt att cylinderlockspackningen går sönder på B-motorerna. Ingemar
  2. 2 poäng
    Det ska bli intressant att följa den här tråden. 😜
  3. 2 poäng
    Och ja det är bortkastat att byta oljan innan du har felsökt. Kör inte mer och ta upp och fixa.
  4. 1 poäng
    Och jag körde med permatex funkar ochså.
  5. 1 poäng
    Nu har jag kollat och mätt lite mera. Batterispänningen är inte alls bra. Det är en batteribank med 4x95 Ah AGM varav 3 batterier är ganska nya. Men jag mätte 11,4V. Kopplade landström och mätte efter 1 timme 12,2V. Kopplade loss landström och efter ett par timmar var det nere på 11,6V igen. Något batteri är helkass. Jag har mentalt börjat tänka bort denna båt eftersom elsystemet verkar ha haft en glad hemmapulare med intresse av många prylar.
  6. 1 poäng
    Nätverk eller ”nätvärk”, det kan ju då som antytts vara svag spänning i båtens elsystem. Vad jag råkat ut för själv, och vad andra skrivit om i olika trådar här på forumet är: Att säljaren hävdar att batterierna minsann är nya eller bara en säsong gamla, men när man sedan får båten i sin ägo upptäcker man med en gång, eller nästföljande säsong, att batterierna är rätt så dåliga eller helt kassa. Att mäta batterispänningen rakt över batteripolerna är inte helt meningslöst, men säger egentligen inte så där jättemycket. Man skall mäta båda med och utan belastning, koppla voltmeter över batteripolerna, och tänd all belysning, lanternor, sätt igång kylskåpet etc, om nu belysningen blir svag och spänningen låg är det en anledning att pruta på försäljningspriset. Dåliga batterier kan luras, dom tar åt sig en del ström när dom laddas, och visar bra vilospänning när dom är ”fulladdade” men så snart man belastar dem med någon förbrukare sjunker spänningen snabbt.
  7. 1 poäng
    Ja, det är en spänd förväntan känner jag 😄
  8. 1 poäng
    Nej har inte hittat biten. Vet ej när det skett då jag rätt nyligt köpte båten. Tror dock den hade varit för stor för att sugas in. Mest troligt har den bara ramlat ned under motorn vid något tillfälle som sedan någon städat bort och inte förstått var den kom ifrån.
  9. 1 poäng
  10. 1 poäng
    Tack för tipsen. Jag ska på och felsöka lite till idag. Men då det inte är min båt kan jag inte göra några större ingrepp. Men jag ska kolla spänningen.
  11. 1 poäng
    Du har fått många bra tips. En fråga till ägaren är om det någonsin fungerat. Om det har fungerat tidigare är det ju något som gått sönder och skall felsökas, har det aldrig fungerat är det ju en installation som skall färdigställas. Du har redan fått tipsen tidigare, och så här skulle jag ha gjort. 1: Mät spänningen med en multimeter över batteribanken medan någon annan sätter på apparaterna. Om spänningen sjunker är batterierna eller deras laddning problemet. Det är vanligt med ett spänningsfall i NMEA-bussen så även om du mäter något högre vid batteriet än vad som visas på instrumenten så kan det vara problemet. 2: Om batterierna verkar friska är det sannolikt strömmatningen till NMEA-bussen som är problemet. Har man valt Garmin är den oftast gul. Jag skulle för att testa tillfälligt koppla in ytterligare en ströminjektor någonstans på bussen där det är enkelt att komma åt. Den är enkel att koppla in som en T-koppling någonstans där du har en skarv på "backbone". Försvinner problemen då (vilket jag gissar att de gör) så är problemet strömmatningen. 3: Skulle problemet inte försvinna, trots att du har en ytterligare strömmatning som du vet fungerar sitter problemet troligen i någon av kopplingarna. I ett NMEA-2000 nät finns flera skarvar och T-kopplingar. De brukar vara av bra kvalitet men jag har sett de som gått sönder. I ett mindre nät är det inte så många så börja med att ta isär och se hur de ser ut och koppla ihop igen. I ett större nät kan man ofta felsöka genom att koppla bort delar av nätet.
  12. 1 poäng
    Ohoj! Vi har sett till båten,bytt motorolja men stannar ute det är mkt bättre väder nu . Kanske svamptur imorgon tisd! Ca 13' här vid ödetorpets brygga. Hoppas inte tråden dör nu.. B
  13. 1 poäng
    NMEA2000-nätverket har en "power inserter" någonstans. Denna är i sin tur ansluten till båtens elsystem (via en egen, ganska liten säkring) någonstans. Kolla så det inte finns något fel där, och mät gärna spänningen i denna "tappningspunkt". Sedan är det precis som @raol skriver - det är bara strömsnåla små instrument och givare som kan försörjas via NMEA2000-bussen. En plotter, ekolod o.s.v. drar för mycket ström och har/skall ha sin egna matning. Om det ändå är kopplat så, kan man befara mer mystiskt "hemmapul" och "kreativa" lösningar i båten, vilket du bör väga in vid ett eventuellt köp.
  14. 1 poäng
    Ingen plotter kan försörjas via NMEA2000. Så är det kopplat så är det inte konstigt om det blir problem.
  15. 1 poäng
    Har båten nyligen varit i sjön så bör den hinna torka innan oljning.
  16. 1 poäng
    Var glad att du har en lada så du slipper bygga ställning och strula med pressar. Betongen kan du glömma. Uttorkning och sprickor motverkas av flödig inoljning med rå linolja blandad med terpentin från insidan.
  17. 1 poäng
    Lite vänlighet mot en ny medlem skulle inte skada!
  18. 1 poäng
    ADEC 530 från 1974 med fast rostfri tank . Vi köpte den nyligen med full tank, diesel. Och den drog tydligen inget bränsle, eller? Det kändes oroväckande. Tankmätaren gick upp till FULL så snart jag kopplade in huvudbrytaren. Jag började med att mäta resistansen på givaren ovanpå tanken. Inget utslag, (oändligt motstånd alltså) kom det fram spänning eller? Spänning fanns, så jag demonterade givar armaturen Analog, med all elektronik nedsänkt i bränslet, nästan full tank! Tog hem armaturen och började Googla efter reservdelar (1000:- ) Därför började jag mäta var det fanns avbrott. Det är en lite(!!!) finurlig konstruktion med mätdelen, reostat och flottör, kan förskjutas upp/ned för att anpassas till tankens djup. Flottören kan också flyttas så att man antingen har europeisk eller amerikansk standard med 180 eller 0 Ohm för full tank. När jag mätte ned till direkt på anslutningarna fick jag rätt värden , 180 till 8 Ohm för full till tom tank. Var fanns felet? Obefintlig kontakt mellan den förskjutbara delen och den fasta delen med flatstiftskontakterna. Varför , korrosion eller plasten som hade kroknat eller hårdnat, vet ej! När jag istället lött på två ledare mellan den rörliga bottendelen och toppen med flatstiftskontakterna fungerade allt igen.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...