Gå till innehåll
torsdag 31 juli 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-04-14 på alla områden

  1. 1 poäng
    Håller med Ingemar. Marintätning limmar mycket bra och den kommer sitta som berget.....och vara tätt. Hade inte skruvat eller nitat, bara limmat.
  2. 1 poäng
    Det där struntar jag i. Skulle inte funka rent praktiskt att ha på det sättet. Och för övrigt var det inte så på min båt från fabrik heller....
  3. 1 poäng
    Jag kom på det nu när jag ser denna bild att en sådan sil medföljde pumpen jag köpte som är till däckspolningen. Det är i princip en likadan konstruktion som pentrypumparna, men oftast kraftigare. Min däckspolningspump tar in vatten i samma bordsgenomföring som där toaletten tar in sitt spolvatten, och dessa har då en gemensam sil som då hindrar ”kolasnörena” att trassla in sig i pumpar och i porslinets kanaler. För övrigt är en däckspolningspump väldigt bra att ha. Särskilt som det finns barnbarn och hund ombord, som drar med sig en massa sand och annat skräp på fötter och tassar då dom går ombord. Det finns även ett duschmunstycke till denna pump, så att grovsanering av dessa två- och fyrbenta besättningsmedlemmar kan företagas vid behov.
  4. 1 poäng
    En variant jag använt för att slipa glasfiberlaminat är hårdmetallrasp på ett multiverktyg (Fein, Bosch m.fl. modeller). Då multiverktyget har en fram-o-återgående rörelse så dammar det minimalt. Dammsugare behövs inte så det är lättare att se vad man gör. Praktiskt för mindre arbeten där man behöver ha bra koll på omfattningen av sliparbetet.
  5. 1 poäng
    Toppen tack för tipset, kanske dax för nya.
  6. 1 poäng
    Det finns avtappningsskruvar både i blocket, värmeväxlaren och limpan. Du behöver inte ta bort termostaten. Däremot kan man behöva köra några minuter och sedan fylla i mera kylarvätska ett par gånger för att hela systemet ska bli fullt.
  7. 1 poäng
    Det blir säkert bra. Ett annat sätt är ju att köpa färdiga batteriboxar med lock att ställa batterierna i, om nu sådana får plats, det ser ju trångt ut på höjden. Men locket över detta fack är väl av plast eller av trä? dessa material leder ju ström fantastiskt dåligt, alltså inte alls, varför lösningen med en gummiduk över batterierna känns som en "Citroën-lösning" alltså en suverän teknisk lösning på ett problem som inte existerar. Jag har och har ju haft många gamla folkvagnar, där finns batteriet placerat under baksätet på höger sida. Över batteriet skall det finnas ett isolerat plåtlock. Om detta lock saknas får begreppet "eluppvärmt säte" en ny betydelse då resårerna av metall som finns i sittdynan trycks ned och kortsluter batteriets poler när någon person säter sig i baksätet på höger sida. Vad jag vill ha sagt med detta så är det ju bra att skydda batteripolerna från kortslutning, det är ju stora krafter, stora strömmar som kan uppkomma om dessa kortsluts. Även om det kanske är onödigt, beroende på vilket material locket över batterierna har, är det ju inte fel med någon gummiduk, gummimatta eller liknade över hela batterierna eller bara över pluspolerna.
  8. 1 poäng
    Jag brukar rekommendera en produkt från Biltema som tar bort mycket av den urinsten som lagras i slangar och tank. https://www.biltema.se/bat/vvs/toaletter/toaletttrengoring/rengoring-for-avfallstank-2000034584 Det är viktigt att det är denna och inte en liknande produkt som heter Mobile Toilet Treatment (Saneringsvätska på svenska). Det finns en liknande produkt på marknaden som heter Transclean (något) men den är betydligt dyrare och jag vet inte om den har samma goda effekt. Jag använder en flaska som jag spolar ner ca en dl lite då och då under sommaren och låter vätskan stå i slangen ett tag. På sensommaren häller jag i tre flaskor och fyller upp min 100l toatank med vatten och låter stå i några dar innan jag tömmer. På det sättet slipper jag problem med flottören till min tankmätare också som annars brukar haka upp sig några år efter urtagning och rengöring. Har funkat i 8-9 år för mig nu.
  9. 1 poäng
    Hej igen! Först och främst vill jag bara tacka för allt engagemang som har visats, det skapar både trygghet och hoppfullhet att allt är möjligt. Det finns de som har varit med om ruskiga grejer på havet och har därför större respekt för det. Det finns även de pirater som utmanar detta rusk. Alla har vi en story och ett sätt att leva. Och oavsett om majoriteten har stämplat detta äventyr som dumdristigt (vilket jag förstår nu) så har era inlägg fått mig att känna en tillhörighet till båtlivet och då jag ägde inte ens en båt. Men vad är verdict då? Blev det någon båt? Ja, det blev det. Som någon skrev i tråden dök det upp en 68a med mitt namn på strax utanför Sotenäs. Båten är köpt, har fina segel och ligger redan i vattnet (sjösatt i år). Så nu blir det hemseglig från Malmön till Björlanda kile den 2 april ist. Kanske lite kallt, kanske inte lika långt, kanske helt perfekt. Som sagt har era inlägg varit väldigt informationsrika, "vräsiga" och roliga. Och tack till alla som hört av sig via PM som erbjudit seglingshjälp och båtplatser i NKP. Känns som ett väldigt bra forum och community det här. Nu ska jag gå in på blocket och köpa flytvästar. Håll utkik efter mig! båten heter Sinkadus. //Martin PS. Fortsätt gärna att skriv i tråden så att andra kan ta del av goda råd.
  10. 1 poäng
    TS, du har fått många bra råd i tråden. Att gå runt kusten: Med en okänd båt, utan el, med en utombordare och utan så mycket kunskap må vara ett äventyr. Men skillnaden på en amatöräventyrare och en mer erfaren är att den sistnämnda inte är dumdristig. Det kan vara ett äventyr ändå, utan att du sätter livet på spel, vilket jag anser att du gör om du tänker fullfölja detta alternativ. Ungefär som att bestiga Mount Everest utan att ha förberett sig alls. "Men jag gillar äventyr".... Avrådes bestämt ! Att gå Göta kanal i maj: Kanalen är visserligen "öppen", men under för- och eftersäsong (som detta är) sker trafiken mot ett strikt schema och i konvoj. Det är ofta samma slussvakt som följer konvojen, och det finns inte utrymme för "extranätter" eller andra avsteg. Rekommenderas absolut inte med en okänd båt och ringa kunskaper. Vättern och Vänern är ofta inte att leka med heller, och med den ringa motorkraften du har i en utombordare på M68 är risken stor att det inte är du som "bestämmer" så mycket som du skulle önska vid över/genomfarterna. Enda positiva är väl att du går Göta Älv åt rätt håll och slipper tampas med motström.... Avrådes ! Att ta båten på lastbil/släp: Absolut det mest förnuftiga. Äventyr kommer du garanterat att kunna fixa senare med den båten och Västkusten, tro mig 😉. Tänk också på att det finns en anledning att båten säljs, och den verkar ha en del arbete som behöver göras innan den är i alla fall hyfsat redo att åka lite längre i. El måste du nästan ha, och motorn - har du ens en aning om status och när den servades sist o.s.v. ? Visst funderar du på att göra detta på båtens nuvarande plats innan du åker, men det kommer vara "tungt" att göra dessa uppgraderingar på distans. Du kommer upptäcka att du glömt en liten detalj hemma o.s.v. Således - överväg att ta hem den landvägen. Rekommenderas. Att vänta lite och köpa en M68 på närmare håll: Det är en synnerligen vanlig båt, som dessutom brukar finnas till ett pris som är mindre än både bensinkostnaden och transportkostnaden. I synnerhet om du börjar räkna in dina egna transporter med bil fram och tillbaka du behöver göra redan innan båten ens börjar röra på sig i vattnet... Bästa alternativet.
  11. 1 poäng
    Jag måste säga att jag tycker det är grovt oansvarigt att rekommendera en segling längs kusten utan att veta ett dugg om trådskaparens förmåga eller erfarenhet. Det är jämförbart med att svara nån som undrar hur man bäst lär sig simma att hoppa i vattnet och testa lite, för "det går nog bra". Nä, jag tror nog ändå att det är bättre att skaffa en likvärdig båt på närmare håll. Västkusten är full av båtar, så det ska inte vara så svårt så länge man är ute efter en så vanlig båt, eller båttyp, som Maxi 68. Och i andra hand ta båten genom Göta Kanal.
  12. 1 poäng
    Båten är för rund i aktern för att tycka om att gå fort. 10 hk räcker gott, max 20. Mer än så är ingen idé. Om du är ute efter en jättefin båt att mysa runt i är den perfekt🙂 Vill du köra planande på vettigt sätt så satsa på nåt annat, en gammal Selco, Ockelbo eller nåt. Nedan är min passbåt som jag renoverade och ägde i mitten-slutet av 80-talet. Det är en Skålènare, byggd på Skålèns båtbyggeri i Säffle. Den hade en Albin O21, 10 hk och var faktiskt flatare i aktern än din. Därför tror jag inte det är någon idé med särskilt stor motor. Lillgrabben som sitter i aktern är 41 idag....😳
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...