Jump to content
Thursday 30 June 2022

Philipsson

Medlemmar
  • Content Count

    14
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

6 Neutral

About Philipsson

  • Rank
    Kadett

Profile Information

  • Location
    Göteborg - Björlanda Kile

Mina båtar

  • Båtens namn
    Ellen

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ok, spännande nyheter för er som följt tråden! Nej men nu har jag återigen återkommit till en död display och åter igen felsökt... (vilket är väldigt kul, vad man lär sig mycket!) Så det föll på min EasyConnect, när den kopplades ur så fungerade allt som det skulle... Lite tråkigt att inte kunna använda appen för att få motordata men det spelar egentligen mindre roll. Ska kolla med VP om det är något känt problem med enheten eller kablaget. Allt gott //Philipsson
  2. Tack för infon, låter som en väldigt trolig anledning utifrån den felsökning och åtgärder jag gjort
  3. Du är helt rätt på det Mange249. Nästa gång vid båten - jo visst då är instrumentpanelen död igen... Jag har då köpt nya terminaler så byter till dessa, polerar alla kabelskor med smärgelduk men ingen effekt på instrumenten tyvärr. Så tittar och följer kablagen bakom panelen och konstaterar att inte heller min EasyConnect har ström (NMEA interface i bilden), så då testar jag plugga i/ur dessa kontakter och när jag pluggar ur den som går till "multisensor" - ja då går allt igång! När jag sedan sätter i denna kontakt igen så fortsätter det ändå fungera. Så ja, jag blev glad jag fick igång det men det känns ändå inte 100 vad det är som försiggår. Några tankar från ni kunniga här? Har multisensorn något att göra med detta? Jordningsfel?
  4. Noterade nedan text på Skyllermarks polplint, hur "viktigt" är det dem skriver? Jag har multipla kablar per skruv idag om det är en felkälla. Mvh Philipsson "- Sätt endast en kabel per skruv. Räcker fästpunkterna inte till så dra en kabel till en kopplingsplint och sedan flera kablar därifrån." https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/El___Laddning/Installationsmaterial/Polskor_Polplint/POLPLINT-_SKYLLERMARKS_2XM6,_1XM8?id=13109
  5. Toppen tack för tipset, kanske dax för nya.
  6. Tjoho, tack för hejaropen! Började kolla säkringarna på motorn och kontakterna till elboxen, allt verkade ok led dem och ingen förbättring i displayerna. Men så!, Skruvade av terminalerna på batteriet, av med allt inkommande och gnuggade bort lite ärjning. Så gick det, så skön känsla Sett till bild2, känns det rimligt att batteriterminalen är boven? Ganska bra beläggningar där ...
  7. Blir lite felsökning i eftermiddag
  8. Tänker att det nog ändå inte är mitt problem eftersom allt inte är stendött, "bara" instrumentpanelen.
  9. Vilka säkringar refererar du till? De två som sitter på motorn? Nej inte gjort
  10. Tror kossor har rätt. Sitter dels en styrenhet (evc?) i mitt motorrum men även en svart låda med elinterface strax utanför motorrummet som jag tror vi pratar om.
  11. Tack för din tid, grymt! Får kolla detta och ev. säkring och hur det ser ut på batteriterminalerna. Jo precis tror också det varit dåligt och hösten sänkte det helt. Det jag såg när jag laddade batteriet med min CTEK var att det ändå kom upp till 13-14V utan problem men sedan dalade mot under 10V på några veckor... Och att solcellen då lyckats hålla uppe spänningen för att ändå kunna få igång båten men kanske inte är i närheten av nödvändig effekt som du säger
  12. Har någon sett siffror på räckvidd och hur många kWh batterier man förväntas bära med?
  13. Godkväll, tacksam för input och teorier på detta problem innan jag kontaktar verkstaden. Endast ägt båten sedan i höstas och då hann vi vara ute några gånger utan problem, förra ägaren påtalade inte heller något problem. Strax efter upptagning fick jag dock lite problem då varken instrumentpanel eller drevtilt fungerade, visade sig att startbatteriet var dåligt, mätte ca 9V (tror att solcellerna här räddade förra ägaren från problem under sommaren att hålla uppe spänningen även om någon cell var kass). Så, köpte nytt startbatteri för 2v sedan och efter att kopplat in det verkade allt frid och fröjd och instrumentpanelen med sina LCD-displayer fungerade, toppen! (satte också solcellen på AUX-batteriet nu istället för start enl råd från forumet) Men idag då kollade jag spänningen på batteriet (som var OK) men till min förvåning var instrumentpanelens LCD-displayer helt släckta. Däremot gick det tilta drevet och testade även dra igång startmotorn vilket gick (säkert dumt men motorn drog aldrig igång) Tog loss instrumentpanelen och försökte mäta spänning i den inkommande kabeln men hittade inte 12V där, endast 0.75V mellan svart och gul/vit kabel i det 6-poliga donet... Som ingenjör tycker jag det är ganska roligt att fixa och undersöka själv men med bristande elkunskaper blir det lätt lite stressigt sånt här, några tips? Allt gott //
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy