Jump to content
Wednesday 21 August 2019
Sign in to follow this  
neubert

Kissa inte i vattnet...

Recommended Posts

24 minuter sedan skrev LuminaL:

Antibiotika och många andra mediciner avskiljs inte i avlopsreningsverken. 

Nej bara till en viss grad men man jobbar på det. Ändra länder har tydligen kommit längre.

--

Ett annat och kanske allvarligare problem är fritidsbåtarnas utsläpp av koldioxid.

Varje år beräknas fritidsbåtarna i Sverige släppa ut 77000 tom koldioxid. Det motsvarar ca 19000 flygresor till Thailand.

Motorbåtarna utgör ca 85 % av antalet fritidsbåtar och bidrar till ca 95 % av utsläppen.

32 milj liter bensin beräknas fritidsbåtarna gör av med. På andra ställen beläggs CO2 med skatt för att minska utsläppen. Kanske dags att göra samma för fritidsbåtarna? Lägg på en tia i skatt på bensinen så skulle man få in 320 milj kronor som skulle kunna återföras till båtlivet tex till fler tömningsstationer, båttvättar mm.

Detta bara på bensinen, sen har vi dieseln….

5 minuter sedan skrev bhemac:

En totalt ojämförbar jämförelse, bättre kan du... 

Övertygad att flyg till och från Thailand utgör en bråkdel av allt årligt flyg, i samt till och från Sverige per år. 

28 minuter sedan skrev bhemac:

Motorbåtarna utgör ca 85 % av antalet fritidsbåtar och bidrar till ca 95 % av utsläppen.

32 milj liter bensin beräknas fritidsbåtarna gör av med. På andra ställen beläggs CO2 med skatt för att minska utsläppen. Kanske dags att göra samma för fritidsbåtarna?

......

Detta bara på bensinen, sen har vi dieseln….

32 miljoner liter bensin av den totala konsumtionen i Sverige på 2.950 miljoner, dvs 1%. Ja, det gäller att hitta de stora CO2-bovarna..........

• Like 1

Koldioxidskatt ligger redan på bensin och har legat på Bensinen sedan 1995 (2,57Sek/Liter +Energi skatt 3,87sek/Liter).

4 timmar sedan skrev Eld-:

Den del av fritidsbåtsfolkets urin som hamnar i havet är verkligen ett mikroskopiskt problem jämfört med andra källor till övergödning av östersjön.

En klassiker...

Annat är värre så varför bry sig.

Det var inte det du skrev, men det är det du signalerar med stora signalflaggor genom formuleringen av ditt inlägg.

Ja, jag vet, det är min tolkning.

Du kunde ha skrivit att det är bra att inte pinka kväve i havet, men att det är ännu viktigare att ta tag i de stora problemen.

• Like 2

2 timmar sedan skrev Kane:

32 miljoner liter bensin av den totala konsumtionen i Sverige på 2.950 miljoner, dvs 1%. Ja, det gäller att hitta de stora CO2-bovarna..........

En klassiker till...

Just nu skrev Mackey:

En klassiker till...

😂😂😂 lika bra att ta en hamburgare till.. jag e ju redan proppmätt ändå efter att ha ätit 12st.. om jag går upp 5kg till kommer inte märkas ändå.. 

• Like 1
  • Haha 1

Jag skäms varje gång jag tvättar en fleecetröja, undrar vilket djur som ska svälja fibrerna och svälta ihjäl.

• Like 2

2 timmar sedan skrev Mackey:

En klassiker...

Annat är värre så varför bry sig.

Det var inte det du skrev, men det är det du signalerar med stora signalflaggor genom formuleringen av ditt inlägg.

Ja, jag vet, det är min tolkning.

Du kunde ha skrivit att det är bra att inte pinka kväve i havet, men att det är ännu viktigare att ta tag i de stora problemen.

Fler som tolkar precis som jag...