Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Baxlaget

Skrönor i båt- och andra världar

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

För några år sedan hörde jag ett "tips" att om man tog ut batterierna ur båten: De fick aldrig ställas på ett betonggolv.
Varför det var så undrade jag över i flera år utan att anstränga mig för att ta reda på svaret.
När jag till sist kollade upp det så visade det sig att det var en skröna (en myt, en påhittad historia).

 

Tänkte vi kunde samla andra roliga / tokiga / märkliga skrönor här.
 

 

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Påhittad är den inte, men den gällde bara batterier av riktigt gamla modeller som inte funnits på en mansålder (förmodligen är det ingen här på MG som ens sett ett sånt, annat än i museiliknande sammanhang). Som vanligt lever gamla sanningar kvar även när de inte gäller längre. Inom cykelvärlden finns det t ex många som fortfarande tror att tubdäck ger lägre rullmotstånd, trots att kanttrådsdäck varit överlägsna i 20-30 år.

En myt inom seglingen är den om att luften accelereras i glipan mellan försegel och storsegel, och ger bättre aerodynamik. I själva verket bromsas luften upp kraftigt där. Men en fördel är det ändå, det är bara förklaringen som är felaktig. :)
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev raol:

Påhittad är den inte, men den gällde bara batterier av riktigt gamla modeller

Förklara gärna hur cementgolvet påverkar självurladdningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev bhemac:

Förklara gärna hur cementgolvet påverkar självurladdningen.


Detta gällde som sagt för väldigt gamla batterityper (troligtvis med marginal före andra världskriget) där fukt från betonggolv kunde öka ledningsförmågan i höljet och ge påtaglig självurladdning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kastar in en brandfackla här med myten om glykol”konservering” av motorers sjövattensystem på hösten. 

 

Var kommer en sådan grej ifrån? 

Finns det faktiskt någon motormanual som förordar det? 

Och hur kan utombordare överleva trots att de inte blir utsatta för samma ”omsorg”?  

 

Jag vill hävda att glykolblandning  (ofta innehållande en okänd mängd saltvatten) är en elektrolyt som gör mer skada än nytta i moderna motorer genom att hålla galvanisk korrosion igång. 

Ibland misslyckas folk och får för klen inblandning varpå motorn fryser sönder. 

 

Vad är det blandningen av 30-70% glykol av billigast möjliga kvalitet förväntas skydda ifrån? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev raol:


Detta gällde som sagt för väldigt gamla batterityper (troligtvis med marginal före andra världskriget) där fukt från betonggolv kunde öka ledningsförmågan i höljet och ge påtaglig självurladdning.

Källa på det? Jag tror bakgrunden var att battericellerna faktiskt var gjorda av glas, för det var de, och väldigt ömtåliga. Lätta att ha sönder mot ett hårt golv alltså. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte glykolen till för att det inte ska frostsprängas? En vätska som håller syrgas borta bör förhindra korrosion bättre än att ha kylsystemet tomt, och i det läget känns en frostsäker blandning rätt vettig. Eller?


Utombordare har väl ett kylsystem som är gjort för att tömmas totalt, samtidigt som motorblock är i aluminium, och inte nåt järnbaserat som väl de flesta inombordare har.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Eld-:

Källa på det? Jag tror bakgrunden var att battericellerna faktiskt var gjorda av glas, för det var de, och väldigt ömtåliga. Lätta att ha sönder mot ett hårt golv alltså. 

Källan är helt enkelt det jag själv läst om det när jag ville veta mer om just den "regeln". Jag har inte gjort egna tester.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev coppertail:

Kastar in en brandfackla här med myten om glykol”konservering” av motorers sjövattensystem på hösten. 

 

Var kommer en sådan grej ifrån? 

Finns det faktiskt någon motormanual som förordar det? 

Och hur kan utombordare överleva trots att de inte blir utsatta för samma ”omsorg”?  

 

Jag vill hävda att glykolblandning  (ofta innehållande en okänd mängd saltvatten) är en elektrolyt som gör mer skada än nytta i moderna motorer genom att hålla galvanisk korrosion igång. 

Ibland misslyckas folk och får för klen inblandning varpå motorn fryser sönder. 

 

Vad är det blandningen av 30-70% glykol av billigast möjliga kvalitet förväntas skydda ifrån? 

Det står definitivt i Mercruisers manual. 

 

En utombordsmotor som hänger rakt ner är helt självdränerande. Det är inte en inombordare. Det är framförallt fryskyddet som är viktigt. Rostskydd är mera bonus. Förr så körde man igenom en olje/vatten emulsion istället. Själv kör jag alltid igenom sötvatten först för att bli av med allt salt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev raol:


Detta gällde som sagt för väldigt gamla batterityper (troligtvis med marginal före andra världskriget) där fukt från betonggolv kunde öka ledningsförmågan i höljet och ge påtaglig självurladdning.

Men ingen självurladdning i en en fuktig båt? Obs, vi pratar om 2V.

28 minuter sedan skrev Eld-:

Jag tror bakgrunden var att battericellerna faktiskt var gjorda av glas, för det var de, och väldigt ömtåliga

Låter rimligt. Jag har hört något om att utspilld  batterisyra skulle gå hårt åt cementen. Men inget som ger ökad självurladdning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev bhemac:

Men ingen självurladdning i en en fuktig båt? Obs, vi pratar om 2V.


De användes nog inte i båtar, utan det handlade om bilbatterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Eld-:

Det står definitivt i Mercruisers manual. 

 

En utombordsmotor som hänger rakt ner är helt självdränerande. Det är inte en inombordare. Det är framförallt fryskyddet som är viktigt. Rostskydd är mera bonus. Förr så körde man igenom en olje/vatten emulsion istället. Själv kör jag alltid igenom sötvatten först för att bli av med allt salt. 

Har sett hur det går till på ett par större marinor. Det går fort kan man säga. Någon genomspolning av färskvatten sker inte innan häxblandningen fylls på. Det som kommer ut i ”andra ändan” samlas upp och återanvänds i nästa båt efter lite spetsning med glykol om blandningen börjar se tunn ut. 

Salthalten ökar naturligtvis för varje båt som ”konserveras”. 

Ingen kollar vad tillverkaren rekommenderar så länge folk glatt betalar.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev coppertail:

Har sett hur det går till på ett par större marinor. Det går fort kan man säga. Någon genomspolning av färskvatten sker inte innan häxblandningen fylls på. Det som kommer ut i ”andra ändan” samlas upp och återanvänds i nästa båt efter lite spetsning med glykol om blandningen börjar se tunn ut. 

Salthalten ökar naturligtvis för varje båt som ”konserveras”. 

Ingen kollar vad tillverkaren rekommenderar så länge folk glatt betalar.  

Naturligtvis ska man göra sånt själv!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:

Naturligtvis ska man göra sånt själv!

Men varför? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev coppertail:

Men varför? 

Så man vet att det blir riktigt gjort och för att spara massa pengar.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev raol:

Påhittad är den inte, men den gällde bara batterier av riktigt gamla modeller som inte funnits på en mansålder (förmodligen är det ingen här på MG som ens sett ett sånt, annat än i museiliknande sammanhang). Som vanligt lever gamla sanningar kvar även när de inte gäller längre. Inom cykelvärlden finns det t ex många som fortfarande tror att tubdäck ger lägre rullmotstånd, trots att kanttrådsdäck varit överlägsna i 20-30 år.

En myt inom seglingen är den om att luften accelereras i glipan mellan försegel och storsegel, och ger bättre aerodynamik. I själva verket bromsas luften upp kraftigt där. Men en fördel är det ändå, det är bara förklaringen som är felaktig. :)
 

Batterier av urgammal typ hade höljen so kunde läcka en aning. Syran som kom ut förstörde betong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den gamla myten som man gick på som liten när man var ute med familjen på båtsemester..

 

”Du måste vänta med att bada en timme efter du har ätit, annars får du kramp” :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev SkeppOhoy:

Den gamla myten som man gick på som liten när man var ute med familjen på båtsemester..

 

”Du måste vänta med att bada en timme efter du har ätit, annars får du kramp” :)

 

 

Sparka inte i löven på hösten för då kan du få polio!

-Är det någon mer som hört om detta medicinska förmodande?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det ligger något i polioskrönan trots allt. 

http://psykmuseet.se/2013/12/vanforeanstalt-for-poliodrabbade-barn-pa-vasterviks-hospital-1912/

 

Och lite om mat, bad och kramp.

http://www.faktoider.nu/eftermiddagsbad.html

 

Lägger till Bemuda-treangeln.

 

Tillägg: Man dör inom några minuter eller inom några tiotals minuter om man trillar i, i iskallt vatten.

 

Jag har ingen aning om varifrån detta "antagande" kan komma, men många verkar tro på det. En del påstår tom. att det inte är någon idé att ha flytväst när vattnet är riktigt kallt eftersom man dör så snabbt...

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns många inombordare som fryser sönder om man inte kör glykol i kylsystemet. Det är ingen skröna. Alla vi som regelbundet går på shopping på någon skrothandel vet hur vanligt det är att hitta fina inombordsmotorer som har hamnat på skroten för att motorblocket är så illa sönderfruset att det inte går att nickelsvetsa. Jag tror knappast att de allihop har frusit sönder när båten var kvar i sjön.

Senast jag var till skroten såg jag tre fina inombordare som var sönderfrusna allihop....... och det är en liten skrothandel.

Det är alltså ingen myt!

 

En myt som man ofta träffar på är att var sjunde våg är större än de andra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Mackey:

Man dör inom några minuter eller inom några tiotals minuter om man trillar i, i iskallt vatten.

 

Jag har ingen aning om varifrån detta "antagande" kan komma, men många verkar tro på det. En del påstår tom. att det inte är någon idé att ha flytväst när vattnet är riktigt kallt eftersom man dör så snabbt...

Om det är riktigt kallt, runt nollan blir det nog problem att klara sig en längre stund för en ovan utan flythjälp. Chocken gör att en ovan inte andas ordentligt och när kroppen börjar prioritera de inre organen orkar man inte simma längre.

Håller helt med om att man inte dör av nedkylning(det tar timmar), men många dör tyvärr ändå pga oförmågan att hålla sig ovan vattenytan. Därför blir idén att inte ha flytväst ännu mer korkad iom att den löser i princip hela problemet..

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Seawolf:

Batterier av urgammal typ hade höljen so kunde läcka en aning. Syran som kom ut förstörde betong.

Det är nog det jag hört också. Höljena var av hårdgummii tror jag.

---

Polio av löv och inte bada efter maten hörde jag som liten. Det där med polio sa alltid garnntösen som gick stora omvägar runt lövhögarna. Senare blev hon läkare och professor så det finns hopp!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

4 minuter sedan skrev heimlaga:

Det finnsnga inombordare som fryser sönder om man inte kör glykol i kylsystemet. Det är ingen skröna.

Jag tolkade skrönan som att glykolens konserverande/rostskyddande effekt är en skröna.

 

Det är bra att du förtydligar att själva förfarandet att köra igenom glykol i motorn inför vintern inte är en skröna.

 

4 minuter sedan skrev heimlaga:

En myt som man ofta träffar på är att var sjunde våg är större än de andra.

Källa på det?

 

Institutionen för fysik på Lunds universitet verkar inte helt övertygade.

http://fragelada.fysik.org/index.asp?id=12747

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller mig helst kustnära, för att inte riskera att komma över kanten vid horisonten...

Men det är väl en myt egentligen att forna tiders sjömän trodde att jorden var platt?

Jorden var inte platt då heller.

 

Undrar också om det är en myt att abstinenta sjöbefäl drack upp spriten i kompassen?

 

Och när du tömmer diskhon, handfatet eller spolar i toaletten ombord, vilket håll roterar virveln? samma håll som i Australien? Corioliskraften existerar enligt SMHI, men det krävs större vädersystem än de som uppkommer i handfat för att kunna bevisa den.

 

Inom litteraturen, eller den historiska litteraturen:

"Tärningen är kastad", "Play in again Sam", "Att vara eller inte vara", och "Elementärt min käre Watson" lär vara omtvistade, vem som sade vad och om det verkligen sades/skrevs... jag har inte kollat detta på faktoidsidan, men det lär råda olika uppfattningar om detta.

 

Råttan i pizzan? hunden i kinamaten?

Hur var det på månen när Apollo 11 expeditionen var där, det blåste väl minst en frisk bris?

 

Ja Bermudatriangeln, den är underbar, men hur många har hört talas om "Munkebäckstriangeln"? är det 1, 3 eller 5 lokaltrafiknördar?

Kansas_-_Point_of_Know_Return.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Fast det verkar finnas en viss bakgrund i myten om Bermudatriangeln. Det handlar om att skred på havsbotten frigör stora mängder metanhydrater som faktiskt får skepp att sjunka.

 

www.nyteknik.se/popularteknik/brinnande-is-fran-havets-botten-6370693

 

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Undrar också om det är en myt att abstinenta sjöbefäl drack upp spriten i kompassen?

I de äldre navigationsböckerna fick man lära sig att kompassen var fylld med 54% alkohol och 46% vatten. Tydligen inget kräkmedel förrän slutet av 50-talet. Innan var det tydligen vanligt att kompasserna läckte.....

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Eld-:

Det handlar om att skred på havsbotten frigör stora mängder metanhydrater som faktiskt får skepp att sjunka.

Ja om du befinner dig på vattnet i en båt / ett skepp och man blåser upp stora mängder gas (ganska oviktigt vilken gas) så kommer vattnet plus gasen tillsammans motsvara mindre densitet än båten/skeppets totala densitet. Man sjunker helt enkelt.

Det finns ingen som har sett detta hända. Det kan bero på att alla som var där sjönk. Tyvärr.

 

Läs mer här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Arkimedes_princip

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Baxlaget:

Ja om du befinner dig på vattnet i en båt / ett skepp och man blåser upp stora mängder gas (ganska oviktigt vilken gas) så kommer vattnet plus gasen tillsammans motsvara mindre densitet än båten/skeppets totala densitet. Man sjunker helt enkelt.

Det finns ingen som har sett detta hända. Det kan bero på att alla som var där sjönk. Tyvärr.

 

Läs mer här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Arkimedes_princip

 

Det fanns heller inga ögonvittnen den gången en hel armada av UFO´s med utomjordingar kidnappade en hel flygeskader inklusive efterföljande flygplan som skickades ut efteråt för att söka rätt på de första.:P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det fanns heller inga ögonvittnen den gången en hel armada av UFO´s med utomjordingar kidnappade en hel flygeskader inklusive efterföljande flygplan som skickades ut efteråt för att söka rätt på de första.:P

Det var av  en anledning jag skrev "en viss bakgrund" de försvunna flygplanen navigerade antagligen bara fel. Även om ovan nämnda skred med all den frigjorda metangasen i alla fall i teorin skulle kunna få flygplan att tappa lyftkraften. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Eld-:

Det var av  en anledning jag skrev "en viss bakgrund" de försvunna flygplanen navigerade antagligen bara fel. Även om ovan nämnda skred med all den frigjorda metangasen i alla fall i teorin skulle kunna få flygplan att tappa lyftkraften. 

Just det!

Bermudatriangeln är en bra generator för olika myter och konspiratoriska idéer.

metangas eller annan gas är så himla korrekt tråkig, UFO och utomjordingar är bra mycket roligare, så länge man inte råkar ut för dem... eller blir förväxlad med en sådan figur.

 

Det är nästan så att man tror att det är något slags författarsamfund som konfabulerar dessa myter, för att sedan ha ett uppslag till någon deckare eller förklarande skrift.

 

Men det är ju vad jag vet, aldrig någon som har spekulerat eller mytifierat de fem köttätande växterna i Hannover som med hull och hår slukade den då ditresta gosskören.

 

Nu går det någon suspekt konspiratorisk TV-serie på någon av alla dessa historiska kanalerna. Man letar enligt TV-serien febrilt efter det guld som "gubben med den fåniga mustaschen" och hans anhängare tydligen (enligt mer eller mindre halvsanna myter) lyckats gömma i Sydamerika eller på någon förlist U-båt. Även WWII tycks vara en generator för olika myter och missuppfattningar, spännande till en början, men ganska tröttsamt i längden.

 

För att återgå till det marina...

Så är det tydligen en amerikansk ex astronaut som har funnit bevis för exakt var någonstans vraket av Arken finns, jag har tillockmed sett "äkta" satellitbilder här på Internet... ja man slutar kanske aldrig att förundras innan man blir helt blasé.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...