Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Baxlaget

Skrönor i båt- och andra världar

Rekommendera Poster

2019-05-02 vid 09:28 skrev Mackey:

 Man dör inom några minuter eller inom några tiotals minuter om man trillar i, i iskallt vatten.

Man dör när kroppstemeperaturen går under 28°C men det kan ta en stund. De som trillar i kallt vatten drunknar. Men, i nästan samtliga fall är det nedkylningen som gör att man drunknar pga att både hjärna och kropp förlamas. Eller, så kan man säga att den som tex har flytoverall/överlevnadsdräkt har mycket större möjligheter att överleva. Därför har man överlevnadsdräkt när man flyger helikopter ut till plattformarna på Nordsjön.

 

Det finns också personer som drunknar trots att de hade flytväst, orsak: nedkylinig.

Det var en nedgång i drunkningsstatistiken förra året, med stor sannolikhet pga att det var varmare.

En person drunknade förra året pga en uppblåsbar flytväst inte fungerade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

En person drunknade förra året pga en uppblåsbar flytväst inte fungerade.

Nu vet jag inte vad som fallerade i detta fallet men jag uppmanar alla att ofta kontrollera att gaspatronen är ordentligt iskruvad. Den har en förmåga att skruvas ur av sig själv och då fungerar inte uppblåsningen som den ska. (En utlösare som blivit för gammal blir inte ett problem i ett skarpt läge eftersom de snarare fallerar genom att utlösa i onödan.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Kane:

Ja, när jag var i Australien så gick virveln i vattnet motsols.

I Australien går även solen motsols (dvs moturs),

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev bhemac:

Är du säker på att det inte var moturs...

Nej det var nog "digitalurs"...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev jan_af_lisoe:

I Australien går även solen motsols (dvs moturs),

Nej, den går medsols även där men det blir moturs.

Använder man uttrycket med/motsols så måste man också tala om på vilket halvklot man är!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 minuter sedan skrev bhemac:

Nej, den går medsols även där men det blir moturs.

Använder man uttrycket med/motsols så måste man också tala om på vilket halvklot man är!

En av mina lärare sa att det finns ingen anledning att använda med-/motsols (vilket är en relativ riktning som bhemac mycket riktigt påpekat). Med-/moturs är en absolut riktning och gäller överallt där klockor går åt det hållet B)

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Eld-:

Nu vet jag inte vad som fallerade i detta fallet men jag uppmanar alla att ofta kontrollera att gaspatronen är ordentligt iskruvad. Den har en förmåga att skruvas ur av sig själv och då fungerar inte uppblåsningen som den ska. (En utlösare som blivit för gammal blir inte ett problem i ett skarpt läge eftersom de snarare fallerar genom att utlösa i onödan.)

Hej

Baltic har tagit fram en säkring (Retainer) som skall monteras på äldre västar, som inte har denna,  för att gaspatronen inte skall lossna. Säkringen passar även på andra fabrikat. Vi har i SXK Västkustkretsen servat mer än 2000 västar de senaste tre åren och det är inte ovanligt att vi får in västar där patronen sitter löst. Dessutom skall man väga gaspatronen och blåsa upp västen och detta skall göras varje år.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Ove-T:

Dessutom skall man väga gaspatronen och blåsa upp västen

Väga gaspatronerna gör vi. Hur blåser du upp västen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

En pump till luftmadrass och en bit 16 mm slang, passar både på pumpen och på västen, sedan skall västen ligga uppblåst 24 timmar utan att tappa trycket. De som monterar säkring och servar västar hos oss får med en bit 16 mm slang för egen service nästa år.

Hälsningar Ove

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Baxlaget:

En av mina lärare sa att det finns ingen anledning att använda med-/motsols (vilket är en relativ riktning som bhemac mycket riktigt påpekat). Med-/moturs är en absolut riktning och gäller överallt där klockor går åt det hållet B)

Med den här klockan så går väl solen medurs på södra hemisfären....  😎

bild.png.3648a1b730c3306a8d5d37b63267ab1f.png

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Lintott:

Det räcker faktiskt med ett handfat eller badkar som töms för att studera corioliskraftens effekter.

- - -

 

22 timmar sedan skrev raol:

Effekten är så svag på så små ytor att turbulenta rörelser i vattnet "överröstar" många gånger om. Det finns experiment där man haft lite större vattensamlingar, kanske större badkar/jacuzzi, och låtit vattnet få komma till ro under flera dygn, i ett stängt rum. Då kunde man se effekten även på så små ytor. Men i ett vanligt handfat eller badkar hemma - aldrig i livet!

 

20 timmar sedan skrev elektrikarn:

  Finns ett antal klipp på tuben om vattenvirvlar på norra resp södra halvklotet, döm själva .

@raol:  Kan du då förklara effekten i videon ovan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minutes ago, Lintott said:

 

 

@raol:  Kan du då förklara effekten i videon ovan?

Ja. Det finns många förklaringar. Förmodligen är flera av dem verksamma samtidigt.

1. Vi ser bara ett exempel på varje. Om man gjorde om detta tio gånger skulle det sannolikt bli en variation, förutsatt att ingen annan faktor spelar in (se 2 och 3).

2. Skålarna är inga perfekt symmetriska skapelser, utan de har synliga ojämnheter i sig, och möjligen är de även medvetet formade för att uppmuntra en vattenrotation i ena eller andra riktningen, eller ingen alls. Det i filmen verkar vara en turistattraktion, så kanske har man hjälpt naturen på traven lite där. Det kan till och med vara så att röret/mynningen i botten av skålen är format för att uppmuntra en rotation i en viss riktning. Det skulle nog vara omöjligt att upptäcka utan att ha stråk av färgat vatten nära botten av skålen.

3. Personen som häller i vattnet, håller ner skivan och sen öppnar hålet kan medvetet eller omedvetet hälla vattnet eller röra till vattnet på ett sätt som får det att röra sig i önskad riktning.

Coriolis-effekten är svagast vid ekvatorn, eftersom en förflyttning med en längdenhet i nordlig eller sydlig riktning ger minst skillnad i tangentiell hastighet där. Ju längre från ekvatorn man kommer, desto större blir den skillnaden per längdenhet. Så just ekvatorn är den sämsta platsen för en sån demonstration. För maximal effekt (det lilla som ändå är) skulle man hellre placera ena skålen i Ushuaia, Argentina och den andra i Longyearbyen, Svalbard.

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok Raol, vi tar en till.

Samma gubbe , samma kärl, samma vatten.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minutes ago, elektrikarn said:

Ok Raol, vi tar en till.

Samma gubbe , samma kärl, samma vatten.

 

 


Helt och hållet punkt 3 i min lista.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev bhemac:

Är du säker på att det inte var moturs...

Haha, självklart var det så.......😎

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎05‎-‎02 vid 19:51 skrev Tomas99:

Och så vet vi ju att det blir storm om man visslar eller skrapar på masten. Det är väl ändå sant?!

Och om att placera mynt under masten...

Och att inte döpa om sitt flytetyg...

Jag har ingen mast, men en krona har jag i "hanskfacket på båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En silverpeng under masten är ingen myt utan gamalt skrock, det är nog länge sen någon trodde på något sådant.. Själv tycker jag bara det är trevligt att sådana traditioner lever kvar. Till viss del är det ju ceremoniellt.

 

11 timmar sedan skrev Mackey:

Håller med Raoul, krafterna är för små, i alla fall 10 meter från ekvatorn.

Nymönstrad på båtarna brukade luras att kolla detta när man passerade "linjen". De stod där och kollade med jämna mellanrum. De hade fått höra att virveln ändrade rotationsrikning precis på linjen!

Inte lika elakt som när kockeleven ("sleven") irrade omkring i maskin för att mata kölsvinet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Pentax:

Jag har ingen mast, men en krona har jag i "hanskfacket på båten.

Kapten får vissla hur mycket han vill. 

Skrapa på masten har jag aldrig hört? 

 

Men nu är vi nog mer inne på skrock än skrönor? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev coppertail:

Skrapa på masten har jag aldrig hört? 

Aldrig jag heller, vad exakt är det man inte får göra?

Kladda på hökarns kärring är däremot förbjudet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sjöjungfrun är väl en myt - eller kanske skrock, men hur är det egentligen med STRÖMRUSNING?

 

I kompendium för båtmekaniker någon äldre variant kan man läsa hemska saker om vad som händer om man kopplar ihop ett laddat och ett oladdat batteri.

Eftersom dess spänningar då är olika kommer det dels att orsaka en kraftig gnistbildning när kabelskorna monteras, och dels kommer det att ske en strömrusning till det dåligt laddade batteriet som kan skada båda batterierna.

 

Stämmer detta verkligen?

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Mackey:

Stämmer detta verkligen?

Jämför hjälpstart av bil, det gnistrar rejält. Mäter man ström med en tångamperemeter så brukar den slå i bott. Enstaka gånger och någorlunda jämnstora batterier så går det bra. Hur lämpligt det är med denna gnistbildning nere i en båt kan man diskutera.

Är det en stor, laddad batteribank som kopplas ihop med ett litet och urladdat batteri som dessutom kanske är slutet och av GEL typ så brukar det lilla batteriet aldrig bli sig likt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kyrkans företrädare är ju farliga att ta med ombord.

Om man möter en kvinna eller en svart katt (eller ibland en Felis domesticus med valfri teckning) på vägen till bryggan och fisketuren blir det ingen fisk, men det kan bli oväder, det vet ju alla...

Svarta katter som korsar ens väg är ju mindre bra även för landkrabbor, tvi, tvi, tvi.

Lika illa är det ju att lägga nycklarna på bordet och gå under uppresta stegar, inget nytt alls.

 

Himlafenomen, vi snackade ju en del om UFO tidigare, och sådana för ju naturligtvis olycka med sig. Men jag tror alla illasinnade aliens kommer från Omicron Persei 8. I andra sammanhang kan ju Klingonerna eller ett specifikt rymdimperium vara "The bad guys" men jag tror knappast att vi behöver oroa oss för dessa de närmaste millennierna.

 

Men det finns kometer och annat oknytt som lämnar spår på himlen som i alla tider tolkats som omen för katastrofer, missväxt digerdöd och annat allmänt elände.

Men lugnt, det är nu för tiden för det mesta rymdskrot från havererade GPS-satelliter, och andra av oss uppskjutna grejer, som brinner upp vid inträdet till atmosfären.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Mackey:

Sjöjungfrun är väl en myt - eller kanske skrock, men hur är det egentligen med STRÖMRUSNING?

 

I kompendium för båtmekaniker någon äldre variant kan man läsa hemska saker om vad som händer om man kopplar ihop ett laddat och ett oladdat batteri.

Eftersom dess spänningar då är olika kommer det dels att orsaka en kraftig gnistbildning när kabelskorna monteras, och dels kommer det att ske en strömrusning till det dåligt laddade batteriet som kan skada båda batterierna.

 

Stämmer detta verkligen?

Jo jag har sett detta på litet avstånd, visserligen i en gammal lokaltrafikbuss, 24V, där batterier av synnerligen varierande kvalitét kopplades ihop.

Det "kokade över" och "elektrikern" fick ta sig en nöddusch.

Även sett någon liknande när man skulle starta en gammal VW från 60-talet med startkablar från en Volvo 142, den förstnämnda har ju som alla vet 6 volts elsystem, bubblade (om uttryckt passar bra i detta sammanhang) bra i bubblans batteri, men den startade rätt snabbt.

Men jag tror ändå att många av berättelserna i detta ämne är överdrivna.

 

Sjöjungfrur har jag bara sett på film.

Men hur blir det när de gifter sig? 

Och unga hannar av samma släkte, vad kallas dom?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

På fråga ett svarar jag sjöfru och på fråga två svarar jag jungman.

Jungman är ingen skröna...

Sjöfrun, eller sjörået som hon också kallas, ligger nog nära till hands att kalla folktro.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Men det finns kometer och annat oknytt som lämnar spår på himlen som i alla tider tolkats som omen för katastrofer, missväxt digerdöd och annat allmänt elände.

Men lugnt, det är nu för tiden för det mesta rymdskrot från havererade GPS-satelliter, och andra av oss uppskjutna grejer, som brinner upp vid inträdet till atmosfären.

NASA är inte lugna så varför ska jag vara lugn...

https://www.theverge.com/2019/5/1/18522828/nasa-near-earth-asteroids-impact-simulation-exercise

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev bhemac:

Jämför hjälpstart av bil, det gnistrar rejält. Mäter man ström med en tångamperemeter så brukar den slå i bott. Enstaka gånger och någorlunda jämnstora batterier så går det bra. Hur lämpligt det är med denna gnistbildning nere i en båt kan man diskutera.

Är det en stor, laddad batteribank som kopplas ihop med ett litet och urladdat batteri som dessutom kanske är slutet och av GEL typ så brukar det lilla batteriet aldrig bli sig likt.

 

33 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jo jag har sett detta på litet avstånd, visserligen i en gammal lokaltrafikbuss, 24V, där batterier av synnerligen varierande kvalitét kopplades ihop.

Det "kokade över" och "elektrikern" fick ta sig en nöddusch.

Gnistot blir det, så långt håller jag med.

 

Många har startat grannens bil med startkablar utan några syraregn.

Då är det samma storlek på batterierna, kan det vara det som skiljer båtar från bilar?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har väl typ 16mm2 i startkablarna? Blir de inte lite ljumna och goa av detta? 

 

Annars är det en bra jämförelse. De som fått starthjälp behöver ofta byta batteri. Men det hade de ju behövt ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Mackey:

Många har startat grannens bil med startkablar utan några syraregn.

Då är det samma storlek på batterierna, kan det vara det som skiljer båtar från bilar?

Oftast är batterierna ungefär lika stora och det tomma btteriet är ofta inte helt tomt. Det finns batterier som exploderat men hur det gått till är oklart.

Att däremot koppla tv batterier där det laddade är minst 10 gånger större är nog inte så smart.

Kopplar man ihop via tex en 55W@12V lampa så lyser den under en ganska kort stund. Sen kan man koppla förbi lampan och lugnt koppla ihop batterierna.

Köper man en hjälpstart så sitter det typ ett 10Ah GEL batteri och då kör man andra vägen dvs från ett litet, laddat batteri till ett större, urladdat batteri. Det funkar men GEL batteriet brukar inte hålla så många gånger.

 

PS det finns startkablar med en brytare på, det borde man kanske ha ombord.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

På fråga ett svarar jag sjöfru och på fråga två svarar jag jungman.

Jungman är ingen skröna...

Sjöfrun, eller sjörået som hon också kallas, ligger nog nära till hands att kalla folktro.

Jag läste i någon slags ungdomsbok om olika "fenomen". Man spekulerade i om alkoholabstinenta sjömän istället för rosa elefanter misstog sig på sjökor och sjöelefanter och i sitt sinnet såg (=hallucinerade) vackra sjöjungfrur... Och det var då kanske inte bara en alkoholabstinens del led av, sjömännen, måhända en abstinens efter köttsliga lustar också.

 

Nu kan man ju tycka att det är en avsevärd skinnad mellan å ena sidan sjökor och sjöelefanter och å andra sidan Disneys "Den lilla Sjöjungfrun" Ariel... så de båda olika abstinenserna torde vara kraftfulla.

 

Angående batterierna i lokaltrafikbussen, så fanns det två parallellkopplade banker om vardera 12V 105Ah, som i sin tur var seriekopplade till 24V. Till dessa banker anslöts två mindre parallellkopplade 12V batterier, jag tror det var vanliga 75Ah, dessa var näst intill urladdade då de hade används i en mobil lyftanordning. 

Killen som kopplade, kopplade inte hur världens ordningar fungerar, och när han hörde hur det bubblade i de nyinkopplade batterierna lyfte han på locket till några av cellerna, då bubblade det över och han fick batterisyra på händer och underarmar, samt litet i ansiktet, men tack och lov inte i ögonen.

En liknande incident hände med en stor laddare/starthjälp till tunga fordon, som var inställd på starthjälp och 24V då ett 12v batteri anslöts, det hann hända rätt så mycket innan säkringen löste ut.

 

Sedan är det väl en definitionsfråga om hur många ampere det behövs för att det kan kallas för "strömrusning" är det 5, 10, 50 eller 100A eller är det procentuellt beroende på spänning och kapacitet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...