Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Baxlaget

Skrönor i båt- och andra världar

Rekommendera Poster

Det är nog också en skröna om sjömännens stora alkholintag. I hamn ja men inte till sjöss, någon enstaka kanske men inte för de flesta. Tillgången till alkohol ombord brukar vara starkt begränsad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Killen som kopplade, kopplade inte hur världens ordningar fungerar, och när han hörde hur det bubblade i de nyinkopplade batterierna lyfte han på locket till några av cellerna, då bubblade det över och han fick batterisyra på händer och underarmar

Tråkigt resultat men även i jobbet verkar det som om Darwin regerar på gott och ont ...

 

I mina undomsår var det en pappa till en av mina kompisar som "visste allt". Han basunerade ut att ett bilbatteri ska laddas med 12V!!! Basta!


Tänk om alla hade en mer ödmjuk inställning till sin egen kunskap, en vilja att lära sig mer och en förståelse för varför det inte alltid fungerar som det är tänkt ... En början i alla fall.

Redigerad av Baxlaget
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Mackey:

Sjöjungfrun är väl en myt - eller kanske skrock, men hur är det egentligen med STRÖMRUSNING?

 

I kompendium för båtmekaniker någon äldre variant kan man läsa hemska saker om vad som händer om man kopplar ihop ett laddat och ett oladdat batteri.

Eftersom dess spänningar då är olika kommer det dels att orsaka en kraftig gnistbildning när kabelskorna monteras, och dels kommer det att ske en strömrusning till det dåligt laddade batteriet som kan skada båda batterierna.

 

Stämmer detta verkligen?

Nej.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
48 minuter sedan skrev Eld-:

I kompendium för båtmekaniker någon äldre variant kan man läsa hemska saker om vad som händer om man kopplar ihop ett laddat och ett oladdat batteri.

Eftersom dess spänningar då är olika kommer det dels att orsaka en kraftig gnistbildning när kabelskorna monteras, och dels kommer det att ske en strömrusning till det dåligt laddade batteriet som kan skada båda batterierna.

 

Stämmer detta verkligen?

Det stämmer absolut att en stor ström kommer gå genom båda batterierna om det ena är fulladdat och det andra är helt tomt.
Kom igen nu, hur svårt är det att förstå? Om du kopplar en batteriladdare till ett fulladdat batteri händer inte mycket. Om du istället kopplar samma laddare till ett helt urladdat batteri ...

 

Beträffande skador på batterierna blir det mer komplicerat. Se tidigare inlägg i denna tråd med en stor batteribank.

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Baxlaget:

Det stämmer absolut att en stor ström kommer gå genom båda batterierna om det ena är fulladdat och det andra är helt tomt.
Kom igen nu, hur svårt är det att förstå? Om du kopplar en batteriladdare till ett fulladdat batteri händer inte mycket. Om du istället kopplar samma laddare till ett helt urladdat batteri ...

 

Beträffande skador på batterierna blir det mer komplicerat. Se tidigare inlägg i denna tråd med en stor batteribank.

Det är en potentialskillnad på kanske 0,5 V som ska driva denna "strömrusning". Som du kan se i videon så blir "strömrusningen" 30A den första sekunden men sjunker snabbt ner under 10A. Jag kallar inte det för strömrusning.

 

Om jag ska sänka drevet före start så förbrukar jag 55A i 20 sekunder, sedan tar min startmotor cirka 250A i 5-10 sekunder. 

 

Sätt frågan i lite perspektiv. Det blir ingen strömrusning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Eld-:

Det blir ingen strömrusning.

Hej Eld-, kul att du är aktiv i denna tråd. Vänligen läs mitt inlägg. Jag har inte påstått att det blir en strömrusning. Jag försökte bara klargöra vad som händer när batterier med olika potential kopplas ihop. Bara det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är spänningsskillnaden bara 0,5V mellan batterierna så händer inte mycket. Håller det urladdade batteriet 8V och det laddade 13V så blir det mer. Fortfarande inget större problem förutom gnistorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 minuter sedan skrev bhemac:

Är spänningsskillnaden bara 0,5V mellan batterierna så händer inte mycket. Håller det urladdade batteriet 8V och det laddade 13V så blir det mer. Fortfarande inget större problem förutom gnistorna.

Precis! Varför är det så svårt att förstå?

 

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har alltid vurmat för ett obligatoriskt båtkörkort, typ Förarintyg till att börja med. När jag läser vissa inlägg här vill jag lägga till Båtmekaniker för vissa.
Brand i gästhamnen: "Va? kan man inte koppla ihop 6 och 12V bara sådär?  Då blir det ju 18V som i en skruvdragare"

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Baxlaget:

Det stämmer absolut att en stor ström kommer gå genom båda batterierna om det ena är fulladdat och det andra är helt tomt.
Kom igen nu, hur svårt är det att förstå?

 

1 timme sedan skrev Baxlaget:

Jag har inte påstått att det blir en strömrusning.

Du behöver inte vara dryg...

Det är absolut inte svårt att förstå att det kommer att gå en ström mellan batterierna, men det var just strömrusning myten gällde och det är svårt att förstå...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Baxlaget:

Va? kan man inte koppla ihop 6 och 12V bara sådär?  Då blir det ju 18V som i en skruvdragare"

Det blev oftast så man startade bubblorna eftersom nästan ingen annan hade sexvoltssystem.

Dryg igen.☹

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...