Jump to content
Saturday 06 March 2021
Searay_230

Vatten i oljan Mercruiser 5,7 EFI

Recommended Posts

Fick det tråkiga beskedet av båtvarvet vid vinterkonservering att de upptäckt vatten i oljan. Tydligen var oljan chokladbrun.

Nu undrar jag om det finns någon med liknande erfarenheter och hur ni gick vidare med detta?

Varvet föreslår en demontering av motorn genom att lyfta ut motorn för att felsöka, vilket det ligger ca 2 arbetsdagar för. + 2 arbetsdagar för återmontering. Bara denna felsökning landar i runda slängar på ca 40000kr. Beroende på vad man hittar kan ju kostnaderna såklart bli olika. T.ex. är det en topplockspackning, eller till och med sprucken topp. Och självklart annat som kan ha orsakat läckaget?

 

Båten har inte visat några tendenser på fel innan upptagning, vilket gör att allt kom som en chock. Senast för lite mer än en månad sedan kollade jag oljan och då såg den fin ut, och gav bra kompression+temperatur efter ca20 min tomgångskörning. Kan det stämma att oljestickan inte visar "dålig" olja utan bara fångar upp den till synes rena olja i botten på maskinen?

 

Förra vintern så bytte samma båtvarv-koncern kyllimpor och knän i förebyggande syfte. Är det troligt att det är ett dåligt jobb som är orsaken till läckaget? Och är vilka krav borde jag ställa på verkstaden om dokumentation (med t.ex bilder) när de felsöker? Gissar ju att skulle ta emot för en verkstad att hitta fel som beror på eget "slarv"?

 

Kan skadan ha uppkommit av novembers lilla köldknäpp på -6° i två dar?

 

Sista frågan är väl, om ni anser det är värt att lägga ner 40-60000kr på att gå igenom motorn som är 20 år gammal. Hur länge håller en renoverad maskin?

 

Båten är en Sea Ray 230 OV SS (1998), Motorn är en Mercruiser 5,7 EFI, sjövattenkyld, från 1998 med ca 770h.

sea.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du får en ny för dom pengarna.

Sen skulle jag aldrig sjövattenkyla en motor. 

Finns en anledning till att jag gör allt själv. Du kanske skulle börja göra service och inte lämna bort en sådan simpel sak som att byta olja osv.

En renovering av block och toppar landar nog på ca 25.000kr via en firma. Har du inte tummen mitt i handen så rekommenderar jag dig att lyfta ur spisen själv, inte svårt. Att du har vatten i oljan kan bero på flera saker, men en sak är iallafall kristallklart, något är trasigt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för snabbt svar @patrikflink!

 

På sikt vill jag såklart göra mer av servicejobben själv, men då behöver både erfarenhet och plats att ställa upp båten på för lättåtkomlig service.

 

Har inte hittat någon ersättningsmotor inom de summorna, de jag hittat ligger på 50-60k utan montering. Och varför kommer dessa hålla längre än min maskin idag efter att den har renoverats?

 

25000 för renovering av block/topp låter ju såklart mycket billigare än mitt alternativ. Vart hittar man dessa båtmeckare?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Låg båten på land, och det var -6 grader i två dagar, kan motorn mycket väl ha frusit sönder. Nyare block är väldigt tunt gjutna för att spara vikt och material. Blocken brukar spricka under insuget, och då rinner vatten ner i motoroljan. Om det är så, går motorn inte att renovera. Då blir det att köpa ett longblock. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev Searay_230:

Tack för snabbt svar @patrikflink!

 

På sikt vill jag såklart göra mer av servicejobben själv, men då behöver både erfarenhet och plats att ställa upp båten på för lättåtkomlig service.

 

Har inte hittat någon ersättningsmotor inom de summorna, de jag hittat ligger på 50-60k utan montering. Och varför kommer dessa hålla längre än min maskin idag efter att den har renoverats?

 

25000 för renovering av block/topp låter ju såklart mycket billigare än mitt alternativ. Vart hittar man dessa båtmeckare?

Motormekano i Nyköping tex. Men du måste komma med motorn. Har använt mig av Niklas i många år och kan varmt rekommendera honom. Självklart finns det flera. Efteråt om du nu renoverar så kosta även på en halv sats minst med sötvattenkylning. Bättre ekonomi då du får upp temperaturen, bättre andrahandsvärde, lättare med konservering och blocket rostar inte upp innefrån.

Share this post


Link to post
Share on other sites
41 minuter sedan skrev Rollen:

Låg båten på land, och det var -6 grader i två dagar, kan motorn mycket väl ha frusit sönder. Nyare block är väldigt tunt gjutna för att spara vikt och material. Blocken brukar spricka under insuget, och då rinner vatten ner i motoroljan. Om det är så, går motorn inte att renovera. Då blir det att köpa ett longblock. 

 

Båten låg i sjön när köldknäppen kom, om det spelar någon roll? Oavsett så kommer jag nog inte undan en ordentlig felsökning.

 

Är det något ni rekommenderar att man passar på att byta/rengöra/kontrollera när man lyfter ut en motor? Remmar, impeller, gas-wire, motorumstvätt med mera..  Tänker att om man nu ska gå igenom motorn vill man ju passa på att göra jobb som annars kanske är knepigare med motorn moterad?

Share this post


Link to post
Share on other sites
44 minuter sedan skrev patrikflink:

Motormekano i Nyköping tex. Men du måste komma med motorn. Har använt mig av Niklas i många år och kan varmt rekommendera honom. Självklart finns det flera. Efteråt om du nu renoverar så kosta även på en halv sats minst med sötvattenkylning. Bättre ekonomi då du får upp temperaturen, bättre andrahandsvärde, lättare med konservering och blocket rostar inte upp innefrån.

 

Ok, eftersom jag inte kan lyfta ut motorn själv så hamnar man nog på samma slutsumma om man ska låta någon annan montera ut och sen köra till nyköping och tillbaka. Är helt med på sötvattenkylning överlag, förutom att jag nyligen investerat i kyllimpor/knän som borde hålla 5-8år..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sist jag lyfte ur en sådan tog det mig ganska exakt en timma. Sedan hyrde jag en mindre kranbil för en tusenlapp. Samma kostnad/tid för återmontering.. Va dessa mekar kör upp en, för jävligt tycker jag. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev Searay_230:

T.ex. är det en topplockspackning, eller till och med sprucken topp. Och självklart annat som kan ha orsakat läckaget?

¨

 

 

Låter jättekonstigt att man måste ta ur motorn för att kontrollera om toppen är sprucken. 

Edited by stensino

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var i landet befinner du dig, här i Norrköpingstrakten gick det ner till nästan -10 grader under vissa nätter och gick inte över nollan dagtid. Även om båten ligger i vattnet så lär den frysa vid dessa temperaturer. Den klarar några minusgrader en kortare tid då vattnet håller + grader än så länge.

 

Om båten utsattes för en veckas minusgrader så lär nog motorn frusit och som skrevs ovan så brukar det spricka in mot lyftargalleriet. 

 

Att ta av insuget gör man på plats även topparna kan plockas på plats. Alltså inget man behöver lyfta motorn för. 

 

Skulle börja med ett komp.prov  om detta är ok, så av med insuget och kolla efter sprickor.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uppdatering:

Nu har verkstaden felsökt och lyft ut motorn.

Man har konstaterat att båda topparna är spruckna, alltså "worst case scenario". Två nya toppar behövs alltså.

Jag frågade om vilka andra åtgärder som man borde passa på att göra när motorn är ur. Och fick rekommendation av att byta bränslepump, då den sitter väldigt svåråtkomligt annars, plus byta remmar och stift.

 

Notan för felsök, utlyft, byta 2x toppar + packning, bränslepump, stift, remmar ligger nu på ca 69900:-

 

Tycker ni detta låter rimligt för båtverkstad-priser?  Har ni låtit någon marinverkstad gjort liknande jobb och haft samma kostnader?

 (alltså inga kommentarer om att det skulle blivit billigare att göra själv)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Låter åt helvete för dyrt, vad tar din verkstad i timmen? Runt 1000kr/tim borde vara ganska rimligt.

Vet du deras timkostnad?

 

Borde inte vara mer än 2 dagars jobb att riva ur motorn och tillbaka igen. 1 dag att byta skadade delar. Ca 24000kr för jobbet .Nya toppar kostar runt 8000/ st hos Hansen. Det ger runt 40000 kr + kostnaden för pump och övrigt, pumpen kostar ca 1600 om det är en mekanisk dito.

Och då har jag räknat högt på arbetstimmarna.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Searay_230:

Uppdatering:

Nu har verkstaden felsökt och lyft ut motorn.

Man har konstaterat att båda topparna är spruckna, alltså "worst case scenario". Två nya toppar behövs alltså.

Jag frågade om vilka andra åtgärder som man borde passa på att göra när motorn är ur. Och fick rekommendation av att byta bränslepump, då den sitter väldigt svåråtkomligt annars, plus byta remmar och stift.

 

Notan för felsök, utlyft, byta 2x toppar + packning, bränslepump, stift, remmar ligger nu på ca 69900:-

 

Tycker ni detta låter rimligt för båtverkstad-priser?  Har ni låtit någon marinverkstad gjort liknande jobb och haft samma kostnader?

 (alltså inga kommentarer om att det skulle blivit billigare att göra själv)

Tyvärr så tar dom flesta marinor dessa priser.

 

Exempel, min marina ville ha 9500kr utan material för att ENDAST plasta fast ett rör för min bogpropeller. Har gjort hålen och slipat ute och inne på båten, har serverat för att bara plasta. Att göra jobbet tar 1-2 timmar.

Blir 4750kr i timmen enligt mig!

Sen tillkommer väl 90.000kr för plasten om dom får bestämma...

 

Jag blir så förbannad när jag hör sådant, bara för att Benny Andersson har sin båt hos oss så kan dom ta betalt.

 

Nä, om jag var du så skulle jag kolla med någon annan, om du inte klarar att göra jobbet själv eller får hjälp av en kompis med rätt kompetens inom området.

 

Ang bränslepumpen så finns det nya membran att köpa, man behöver inte köpa en helt ny och den går att byta på plats, har själv gjort det, trångt som fan men man får se upp så inte pumpstången trillar ner bara.

 

Så NEJ är mitt svar, men kan man inget så kanske man får betala, har aldrig testat.

 

Vart finns båten?

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Gelis:

Låter åt helvete för dyrt, vad tar din verkstad i timmen? Runt 1000kr/tim borde vara ganska rimligt.

Vet du deras timkostnad?

 

Borde inte vara mer än 2 dagars jobb att riva ur motorn och tillbaka igen. 1 dag att byta skadade delar. Ca 24000kr för jobbet .Nya toppar kostar runt 8000/ st hos Hansen. Det ger runt 40000 kr + kostnaden för pump och övrigt, pumpen kostar ca 1600 om det är en mekanisk dito.

Och då har jag räknat högt på arbetstimmarna.

 

 

 

Tror deras timkostnad ligger på 1260kr/tim .. Man hoppas ju att de är ärliga med tiden som läggs på jobbet. Förhoppningsvis ser den färdiga fakturan ljusare ut än den muntliga offerten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev patrikflink:

Tyvärr så tar dom flesta marinor dessa priser.

 

Exempel, min marina ville ha 9500kr utan material för att ENDAST plasta fast ett rör för min bogpropeller. Har gjort hålen och slipat ute och inne på båten, har serverat för att bara plasta. Att göra jobbet tar 1-2 timmar.

Blir 4750kr i timmen enligt mig!

Sen tillkommer väl 90.000kr för plasten om dom får bestämma...

 

Jag blir så förbannad när jag hör sådant, bara för att Benny Andersson har sin båt hos oss så kan dom ta betalt.

 

Nä, om jag var du så skulle jag kolla med någon annan, om du inte klarar att göra jobbet själv eller får hjälp av en kompis med rätt kompetens inom området.

 

Ang bränslepumpen så finns det nya membran att köpa, man behöver inte köpa en helt ny och den går att byta på plats, har själv gjort det, trångt som fan men man får se upp så inte pumpstången trillar ner bara.

 

Så NEJ är mitt svar, men kan man inget så kanske man får betala, har aldrig testat.

 

Vart finns båten?

Båten finns på en marina/varv i stockholmstrakten. Så det är väl "stockholmspriser" man betalar gissar jag.

Bränslepumpen byts i förebyggande syfte i det här fallet, för att slippa framtida bekymmer. Det kändes som en liten summa i sammanhanget, ca 1700 för pumpen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev Searay_230:

Båten finns på en marina/varv i stockholmstrakten. Så det är väl "stockholmspriser" man betalar gissar jag.

Bränslepumpen byts i förebyggande syfte i det här fallet, för att slippa framtida bekymmer. Det kändes som en liten summa i sammanhanget, ca 1700 för pumpen.

Då hade jag begärt in en offert från flera firmor, finns massor i Stockholm.

 

Ang bränslepumpen, då måste man alltså byta efter varje tur i förebyggande syfte eller? Snick snack från mekaniker enligt mig! Man byter när den går sönder, tror min var 9 år gammal.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan skrev patrikflink:

Man byter när den går sönder,

Nja, när du är på Kallskär är det kanske inte läge ...

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 minuter sedan skrev Baxlaget:

Nja, när du är på Kallskär är det kanske inte läge ...

Då har man sett till att man har en försäkring med assistans, bra mycket billigare än att byta ”allt” med jämna mellanrum bara för att vara på säkra sidan (och sedan få soppatorsk vid Kallskär i stället...).

Share this post


Link to post
Share on other sites
42 minuter sedan skrev Searay_230:

 

Tror deras timkostnad ligger på 1260kr/tim .. Man hoppas ju att de är ärliga med tiden som läggs på jobbet. Förhoppningsvis ser den färdiga fakturan ljusare ut än den muntliga offerten.

 

Verkar som dom tar betalt för nästan en veckas jobb om man räknar bort materialet. Pumpkostnaden verkar vara likvärdig med Hansen om vi då antar att kostnaden för topparna också är likvärdig med Hansen 16000 kr. Med packningar och stift och remmar så hamnar det runt 22000 kr Med dina 69900 kr - 22000kr = ca 48000kr / 1260 kr = ca 38 timmar. Så i min värld, ärliga näe.

 

En amatör utan riktiga prylar tar ur motorn på en dag, även om det jävlas lite. En verkstad med alla verktyg och lyftanordningar på plats + erfarenhet ska faan i mig inte ha göra flera dagar för den operationen.

 

Men det är ju min åsikt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att fakturera 1260 per timme för rätt okvalificerade arbetsuppgifter låter hutlöst! Visst kostar en verkstad att hålla igång men inte så mycket.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag kan tycka att det är väldigt dyrt.

Orimligt dyrt.

Men det är klart att de som driver företaget skall gå med vinst.

Men för de som kan skruva lite själv så bör det inte vara några större problem att göra jobbet själv.

Har inte jättebra koll på båten men vill minnas att det är rätt gott om utrymme runt motorn.

Jag hade hört mig för i bekantskapskretsen om det finns någon händig där som kan hjälpa mig (eller gjort allt själv).

Tycker man borde kunna byta båda topparna själv på en dag eller två med motorn i båten.

 

Om man inte har kunskapen själv blir ju allt dyrt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är nog tid att uppdatera prisbilden tyvärr... Hittade en faktura från nya båten som säger att en aukt VP verkstad 2018 tog 1275kr/timme.

 

En större bilverkstad ligger väl där omkring i pris också och de har jobb året runt och då mer standardbetonade jobb som inte tenderar att bli lika bökiga som de är i båt. Man får komma ihåg att båtvarv har en kort säsong.

 

MEN det betyder absolut INTE att jag vill betala de priserna. Jag lämnar normalt bara in bilar om det krisar med tid eller man behöver hydraulpress eller annat som jag inte har tillgång till.

Båt har jag lämnat in en gång och aldrig mer med tanke på pris och kvalitet på jobbet.

 

Som jag brukar skriva så finns det såklart bra mekaniker som dessutom har rimliga priser, men de är få och generellt sett placerade utanför stockholm. Jag hade dock en period en verkstadskontakt i stockholm som var så billig(vitt) att det inte var lönt att skruva själv(det var otroligt smidigt:).

 

Mitt tips är att via exvis detta forum, på båtklubbar osv försöka hitta någon som vid sidan av kan göra in/urmontering och lägga pengarna på själva motorn. Nu har du ju redan kommit halvvägs och även om du hoppas på billigare faktura än det muntligt överenskommna, brukar tyvärr slutnotan bli högre än offerten. Var noga att be om timspec på fakturan och försök förhandla om det sprungit iväg.

 

Med allt detta sagt lider jag med dig. Det är otroligt trist att råka ut för en frysskada som snabbt raserar motorn och hade kunnat undvikas med rätt förutsättningar.

 

Jag har alltid lite oro inför detta själv även när jag konserverat. Paranoid, ja... Men det är historier som din som visar hur viktigt det är att ha marginalen på sin sida.

 

edit: Ja, visst måste det gå att byta toppar i båten. Jag har i alla fall inte sett någon installation där det inte gått. Limporna brukar automatiskt göra att platsen finns i sidled och i höjdled brukar det normalt vara tvärlugnt. Borde max handla om en dags jobb att byta toppar och serva med ny olja. Då hinner man fika ordentligt tom...

Edited by Mange249

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tror timkostnaden (1260) i sig inte är orimlig på etablerade verkstäder, dock känner jag också att antalet timmar hittills låter i överkant.

 

Tydligen fanns inte bränslepumpen att få tag på längre, utan blev föreslagen en annan modell med kylning till bensinen. Vilken självklart kostade mycket mer. ca 7700kr. Det slog mig efter samtalet att det måste ju finnas fler leverantörer av bränslepumpar som t.ex. Hansen?

Nu valde jag att hoppa över bytet av bränslepump då nuvarande fungerar, och hålet i plånboken redan börjar bli stort.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Searay_230:

Tydligen fanns inte bränslepumpen att få tag på längre

Ja, skitsvårt, tog mig 2 sek. Amatörmekaniker...

Lite över 1000kr.

 

https://www.marineparts.se/reservdelar/inombordare/mercruiser/motordelar/vsmm-produkter/elektrisk-branslepump-mercruiser-typ-1-rec861156a1/

 

Missade att du hade EFI motor tidigare, glöm det jag skrev om membran osv. Du skall ju ha en elektrisk pump. 

DEN ÄR ENKEL ATT BYTA när motor sitter i båten om man jämför en MEKANISK bränslepump.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det nästan så jag vill byta topparna åt dig... Tycker synd om dig att du blir så lurad. Har du kollat med Drevman.se? Micke är mycket bra, men priset kan jag ej svara för.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men nu är det väl så att TS redan lämnat in båten och verkstaden är i princip klara, om jag nu inte fattat fel. I o för sig hoppas jag att jag har fel för då finns det helt klart andra alternativ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det som jag skulle göra i TS situation är att kräva verkstaden på en specificerad faktura, Den ska tala om timme för timme vad dom gjort. Om dom svarar att det inte går så noggrant så är det bara att stå på sig. Här visar det sig om det är konstigheter tex 15 timmar övrigt

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Gelis:

Det som jag skulle göra i TS situation är att kräva verkstaden på en specificerad faktura, Den ska tala om timme för timme vad dom gjort. Om dom svarar att det inte går så noggrant så är det bara att stå på sig. Här visar det sig om det är konstigheter tex 15 timmar övrigt

 

Håller helt med, detta kommer jag såklart att göra när jobbet är färdigt. Har varit noga med att kräva både en specad faktura på allt som görs, samt även begärt bilder på det som visat sig trasigt eller behöva bytas.

 

Det jag känner i efterhand är väl att jag vid första beskedet kanske borde haft is i magen, och begärt offerter från fler båtvarv. Detta hade dock lett att det tillkommit andra avgifter som bortforsling/tillbaka-forsling av båten då vinterplatsen redan var bokad av befintliga båtvarvet.

 

Nu stod ju båten redan på deras verkstad när felet upptäcktes vilket, kändes som det lättaste alternativet. Men förmodligen inte det billigaste.

 

Kommer lägga upp fakturan här så småningom, så att andra i samma sits får något att jämföra med. Har ingen som helst lust att hänga ut varvet, då de hela vägen har varit öppna med alla kostnader innan. Och förhoppningsvis blir jobbet proffsigt utfört vilket självklart är en viktig del.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy