Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
oyster

Vikt på ankare?

Rekommendera Poster

Har en båt som fullpackad väger ca. 5,5 ton. Flybridge, stort vindfång. Ligger i naturhamn med vind snett bakifrån där byvindar går upp till 11-12 m/s. 10kg Bruce rostfritt och 14mm blyad lina.Mycket lina ute och akterspring för att minska kraft i sidoled. Nu till mitt problem, ankare släpper inte men jag har draggat en del. Jag har fått spänna ankarlinan 3-4 ggr senaste fem timmarna. Känns inte bra inför natten. Vad är problemet tror ni? För lätt ankare?

Redigerad av oyster

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur djupt är det på platsen? Hur mycket lina har du ute? Nån kätting närmast ankaret? Vad är det för typ av botten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Släpp ut en vikt fäst i ett block/schackel eller vad du hittar med en tamp längs ankarlinan så att den hamnar några meter före ankaret. 

 

Syftet är naturligtvis att få ankaret att vinkla ner spetsen. 

Är det dålig hållbotten hjälper det bara lite. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett 10 kg Bruce är nog i minsta laget.

 

Föl rådet om expansivt på linan, häng på en drag eller annat ankare som finns ombord.

 

Lite tryggare känner man sig med et an karlar. Vi använder Anchor lite för android av Peckish Sloth, men det finns många flera.

 

Tillägg: 

Använd lång Ankarolina,  minst tre gånger djupet och gärna fem gånger djupet.

 

Backa fast ankaret, först några minuter försiktigt så att det gräver ner sig och sedan med lite mera kraft så att du känner att det sitter.

 

Har du draggat - vilket du ju har - så ta upp ankaret och kolla så att det inte är fullt av tång eller sjögräs, då får du aldrig något fäste.

 

Lycka till!

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är väl att du ligger med vinden snett bakifrån..? Dvs - har du möjlighet att flytta båten så du läas av land, så gör det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bruce är ju inte världens bästa ankare, det har ofta svårt att gräva ner sig. Lite lätt också, ett 16kg Delta fungerar bättre.

Den blyade linan fungerar nog även om man helst skulle vilja ha kätting som är tyngre per meter.

En ankarvikt halvvägs brukar göra stor nytta. Prova på land att sträcka upp en lina med en vikt halvvägs.

Min segelbåt väger 4,2 ton, jag har ett 10Kg Delta (vilket egentligen är för lite) och kätting. Det brukar ligga stilla men blåser det så åker en 10kg ankarvikt ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips! Mälaren med lerbotten så min erfarenhet av Bruce är att det ska funka där. Visst, jag låg dåligt såklart men hittade inga andra bra alternativ. Vi valde att åka hem till hemmahamnen då det skulle blåsa mer under natten och vi prioterade en god natts sömn 🙂 

 

En vikt på ankarlinan har jag aldrig testat, bra tips! 

 

Några herrar i hamnen tipsade mig också om att mitt spring inte var optimalt placerat. Det låg i aktern snett in mot land och dom menade att när vinden ligger på så kommer det att dra båten in mot bryggan/land. Deras tips vara att lägga det på mittknapen, och i en skarpare vinkel.

 

Men utrustningen kanske är i klenaste laget. På min gamla Albin 25 hade jag 7,5kg Bruce + 3-4m 10mm kätting. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vikten på linan är, förutom att det gör dragkraften i ankaret mer parallell med botten, också för att det ger ryckdämpning. När det sker ett ryck så tas det upp av att tyngden stiger lite istället för att det stackars ankaret ska ta allt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När båten är på land så kan man testa sin ankarutrustning inkl ankarvikt. Det är väldigt lärorikt tex hur liten effekt några meter kätting har.

 

1 timme sedan skrev oyster:

Mälaren med lerbotten så min erfarenhet av Bruce är att det ska funka där

Jag vet inget om Mälarens botten men det finns flera filmer som visar att Bruce har svårt att gräva ner sig, i synnerhet om dragriktningen ändras. Spetsiga ankare gräver ner sig snabbare. Förutom Delta så har vi Bügel, Spade, Rocna, Manson mfl. Alla mycket bra ankare.

I Vänern har vi mycket sand, här fungerar ett Danforth utmärkt som akterankare men inte för svajankring eftersom det tar för lång tid på sig att gräva ner sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev oyster:

 

Men utrustningen kanske är i klenaste laget. På min gamla Albin 25 hade jag 7,5kg Bruce + 3-4m 10mm kätting. 

 

Har du bara en ankarutrustning ombord?

Jag brukar ha 3 eller 4 kompletta akarutrustninga. "Huvudankaret" är ett 10 kg Delta.

Min värsta ankringsnatt var på Brändöskär 2004. Hade min svärsons medskickade 16 kg olginal Bruce, med 5 meter kättning, som akterankare. Kulingen vred sig ca150 grader. Draggade - rodde ut ytterligare att ankare. Fick ankra om och förhala fem gånger den natten. 

Det var nog klokt att du gick hem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var väl i egentlig mening inget spring du hade från aktern, det var mer ett avhåll eller en tvärsförtöjning (i vinkel).

Bra att du flyttade dig, med dom förutsättningarna du beskrev är det nästan omöjligt att få bra ankarfäste, och jag vågar säga obeeoende av ankare i den viktklassen för fritidsbåt. På förra båtens brucekopia slipade jag flyna skarpa med vinkelslipen' det blev bättre men inte helt bra. Jag har en femkilosvikt att hissa ut på ankarlinan, har använt den mycket, men i det läget du beskriver tror jag inte den hade hjälpt. Om det var lera eller dy är det svårt att få bra fäste.

 

De åtgärder som hade hjälpt är följande:

1 flytta båten till annan förtöjningsplats med vinden rakt för ifrån (vilket du gjorde)

2 lägg ut ett annat ankare, långt ut, gärna i vinkel mot vinden.

3 något annat alternativ finns inte så vitt jag kan bedömma situationen. Så det inte fungerar att be berörd myndighet att byta bottensediment.

 

Till en 5,4 tons båt som är rätt låg i överbyggnaden har jag 10 kg äkta Bruce med fem meter kätting. Sedan  ett 10kg CQR med lika mycket kätting, det brukar räcka till.

Det var längesedan jag lade ut extraankare, men det har hänt x flera.

Jag har också en erfarenhet av att det är lätt att dra sönder sitt ankarspel i sådan situation du befann dig i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett extra 10kg Bruce, funderade ett tag på att ro ut extra akterankare. Men känns onödigt om det finns bättre alternativ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10 båtägare förordar 10 olika ankare. Själv har jag använt ett äkta Bruce i kanske 30 år, jag har varit helnöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett ankare i rostfritt är ju snyggt att titta på men det har mindre friktion och då ett något sämre fäste oavsett vilken typ det är. Kan ju kompenseras av mer vikt och längre kortlänkad kätting närmast. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev pseudonym:

Ett ankare i rostfritt är ju snyggt att titta på men det har mindre friktion och då ett något sämre fäste oavsett vilken typ det är. Kan ju kompenseras av mer vikt och längre kortlänkad kätting närmast. 

Nja, min erfarenhet är att ett rostfritt ankare lättare gräver ner sig i botten och därför ger bättre fäste. Dessutom håller det sig vasst betydligt längre än ett galvat. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev ChristerN:

ett rostfritt ankare lättare gräver ner sig i botten

Japp. Ett galvat har inte en lika slät yta och bromsar därefter ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Baxlaget:

Japp. Ett galvat har inte en lika slät yta och bromsar därefter ...

Jag har ett original-Bruce som funkar bra. Det är galvat, gräver ner sig bra. 

Att ankare bromsar ser jag för övrigt som en bra egenskap, det är ju lite det som man har dem till..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror Baxlaget menar att ytfriktionen bromsar ankaret när det ska ner i bottnen. Dvs, det gräver inte ner sig lika lätt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev raol:

Tror Baxlaget menar att ytfriktionen bromsar ankaret när det ska ner i bottnen. Dvs, det gräver inte ner sig lika lätt.

 

Det tror jag också - men ett ankare som har låg ytfriktion gräver inte bara ner sig lättare, det dras också loss lättare. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är jag inte riktigt säker på. Inte samma rörelse att fästa som att lossa.

Jämför att dra åt en maskinskruv och mutter. Är gängorna sträva och smutsiga kommer det gå att dra åt med stor kraft, men greppet kommer inte att vara så bra. Med släta gängor (och ibland fett) kan man dra åt med samma kraft men skruven kommer att sitta mycket hårdare.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror nog på botten vilken typ som är mest optimal. Är botten väldigt hård och ankaret ligger på gränsen till att kunna gräva ner sig kan nog ett galvat ankare vara att föredra. Men är botten mjuk så kanske man vill ha friktion i stället för att få den där lilla extra kraften som kanske kan få ankaret att stanna kvar.

 

Kanske därför det finns så många olika åsikter om vad som är bäst... Det beror på! 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En erfaren sjöbjörn sade en gång; "Inget ankare har någonsin draggat för att det var för tungt"

Kontentan är alltså att om man står och väljer mellan ett som man orkar bära ut från butiken eller ett som är för tungt för det så går man efter en shoppingvagn så man får med sig det tyngre 😀

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Faderullan:

En erfaren sjöbjörn sade en gång; "Inget ankare har någonsin draggat för att det var för tungt"

Kontentan är alltså att om man står och väljer mellan ett som man orkar bära ut från butiken eller ett som är för tungt för det så går man efter en shoppingvagn så man får med sig det tyngre 😀

Jag tycker mig på senare år mer och mer sett att en hel del båtmänniskor förtöjer direkt illa i både natur- och gästhamn. Lika illa är det med ankringen.

Nu avser jag inte trådskaparen i detta, utan mer "båtfolk i allmänhet"...

 

Jag kan se att man förtöjer i "snören" och linor obetydligt tjockare än tvättlinor, går väl bra till små ekor och jollar, men inte till större bobåtar med tyngd och vindfång.

Akterförtöjning i gästhamn är numera sällan några problem, iallafall här i Bohuslän, då de flesta gästhamnarna har bojar eller fasta akterförtöjningar.

 

Om man skall kunna sova tryggt i en naturhamn när det blåser upp och kanske dessutom ändrar vindriktning under natten skall man ha ett ankare i 100 kg-klassen, hur många har det?

 

Jag har en egen teori om det här med ankarnas dimensioner, och det dessa är direkt kopplade till ankarspelets kapacitet, för idag har väl "alla" ankarspel!?

Många gånger ser man ett till båttypen alldeles för litet ankare upphängt i ankarrullen, i bland bara en blyplätt som man kanske gjutit själv i någon navkapsel till en mikrobil... eller förresten glöm det, ingen gör sådana jobb själv nuförtiden, och moderna bilar har, om de har, navkapslar i plast.

Annat var det på 1960-talet då det gjöts plättar i VW-navkapslar, dom hade tydligen rätt form.

 

Det var ju synnerligen förnuftigt av trådskaparen att flytta sig under blåsten, men en del ligger kvar.

Själv har jag under de senaste drygt trettio åren fått flytta mig på kvällen, efter sjörapporten då vindökning eller vindkantring annonserats, eller mitt i natten när ankaret släppt eller man anat att det skall göra det, fyra eller fem gånger.

Jag har även sett desperata båtmänniskor springa i bergen iklädda endast pyjamas, med linor, bergkilar och handsläggor. Även sett, och själv, försökt att ro ut tunga ankare med kätting i gummibåt mot vinden med ankarlinan släpandes i vattnet, ja det är rätt så svårt, tro mig!

Det är svårt att ro en nästan flatbottnat gummibåt med fåniga plaståror under lugna förhållanden också, med vinden emot sig, strömmen i sidan, och en bromsande ankarlina i aktern gör ju inte saken bättre på något vis.

 

Senast jag fick flytta båten mitt i natten var för några år sedan på Äxholmen innanför Tanneskären (nära Vinga och närmare Fotö) en natt utan månljus i slutet av augusti. Det hade varit västlig vind som rätt osannolikt och oannonserat vred till rakt ostlig och tog i.

 

Vågorna byggdes snabbt upp och slog in mot Nimbusens platta akterspegel och upp över badbryggan, "klafs, klafs, KLAFS..." Ankarlinan, bandet, var spänt som en fiolsträng, förtamparna hängde löst...

Det var bara att ta på sig fleecetröja och flytväst utanpå pyjamasen, starta motorn och den då primitiva navigatorn, sätta på lanternorna och ge sig in mellan omärkta grund och nedsläckta fyrar den korta biten till Fotös södra hamn.

 

Många klagar på illasinnade och folkilskna hundar, men det är oftast inte hundarna det är fel på!

Det är dess ägare eller förare det är fel på, som inte kan ta hand om sin hund och uppfostra den rätt.

Likadant, precis likadant är det med olika typer av ankare, alla är bra, funkar jättebra under rätt sorts användande, det är ägarna "ankrarna" som det är fel på. Likväl som man inte skickar ner en Grand Danois i ett rävgryt, eller sätter en Siberian Husky som vakthund, likväl ankrar man inte en 30-fots båt med ett femkilos kloankare, eller med Bruce, Breece eller annat patentankare på hälleberg, i vällinglera eller sandbotten med täta bestånd av ålgräs.

Det gäller att välja rätt ankare till rätt tillfälle och till rätt botten.

Då det finns väldigt många olika slags botten är det omöjligt att ha med sig en uppsjö av ankare, varför det oftast blir en kompromiss.

 

Jag vågar inte ge mig in i ankartypsdiskussionen, då det finns fler åsikter i den än det finns ankarläggande båtägare, men kan säga som så att man skickar ned taxar i rävgryt och ställer Schäfrar, dobermann och rottweiler på vakt beroende på vad som skall vaktas och hur. Siberian Husky är en snabb slädhund, men dessvärre vet jag inte riktigt vad jag skall använda en grand danois till, inte heller exakt vad jag skall använda mitt "amfibieflygplansankare" ett CQR till, mer än att klämma fingrarna på. Men det kanske någon kan berätta vidare i denna tråd.

 

Jo jag känner en synnerligen välartad blandrashund dom heter "Bruce" möjligen stavat med "s", ägarinnan vet inte hur rätt hon träffade med det namnet.

 

Men nu när vi är översållade med väderappar, kan lyssna på radions P1 och kustvädret på VHF, så behöver man sällan bli överraskad av ökande vind och vindkantring, och då kan man söka naturhamn efter det, eller gå in i gästhamn om det misstänks att det skall blåsa upp. Detta är väl ett grundläggande gott sjömanskap, som man bara kan lära sig på ett sätt, den hårda vägen.

Men det finns, inför terminsstarten, fortfarande flera kurser kvar att söka i LHS, "Livets Hårda Skola".

Dessvärre kanske man inte har så stor användning av slutbetyget den dagen det delas ut, ad mortem....

 

(orkade någon läsa så här långt?)

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

(orkade någon läsa så här långt?)

Ja!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

 

 

(orkade någon läsa så här långt?)

 

Jo - fast om jag begrep nåt - de vete katten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger jag för ankar och väntar blåst från fel riktning lägger jag ut ett extra ankare.

Det har hjälpt hittills men jag ankrar sällan i besvärligt väder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-08-19 vid 08:51 skrev Georg_Ohm:

Det var väl i egentlig mening inget spring du hade från aktern, det var mer ett avhåll eller en tvärsförtöjning (i vinkel).

 

Kanske inte var rätt benämning, men med sidovind vill man ju gärna ha något som håller båten i sidled. Tänkte lite mer på tipset jag fick och det stämmer nog, om vinkeln är för liten så kommer springet att vilja dra båten inåt land och belasta ankaret. Men nu är det inte alltid man har möjlighet att dra det 90 grader...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...