Jump to content
Wednesday 16 October 2019

Tomas99

Medlemmar
  • Content Count

    793
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Tomas99 last won the day on October 28 2018

Tomas99 had the most liked content!

Community Reputation

63 Expert

About Tomas99

  • Rank
    Konteramiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Men innan du ger upp med Garmin, kolla navigatorn i en butik med aktuellt sjökort så kan du avgöra själv. Kanske även Garmin G2 finns tillgängligt år? G3 är ju sprillans nya sjökort och därav problemen.
  2. Det verkar som att man för tillfället ska undvika Garmins nya sjökort G3. Dom verkar ha klantat till det en del när dom integrerade Navionics sjökortsdata med sina egna: http://www.dagensbatliv.se/sjokort/uppdatering-och-sammanslagning-inte-alltid-till-det-ba-ttre http://www.dagensbatliv.se/sjokort/digitala-sja-korta-kan-ga-ra-ba-tfa-rden-farlig
  3. Kanske en figur kan förklara begripligt? Först en observation, för att inte blocket ska börja röra sig så måste summan av alla krafter som påverkar det vara noll. Ok? Detta visas i den vänstra gula figuren där lyftkraften i blocket måste vara summan av alla krafter som drar neråt. Så svaren på dina frågor: 1. Linan knyts fast i blocket, se figuren i mitten. Lyftkraft blir 100 kg eftersom blocket måste hålla emot lika mycket som gubben väger. Det finns bara en kraft neråt, F1 är 100kg, F2 saknas. 2. Beror på vad du menar, håller personen i båda tampändarna själv så delar dom lika på hans last, dvs F1= 50kg och F2 = 50 kg. Blockets lyftkraft blir alltså 50+50=100kg. Dvs samma som om han bundit fast linan i blocket. 3. Någon hissar upp den andre: figuren till höger. Båda drar med 100kg, total lyftkraft som krävs av blocket är F1+F2 = 200 kg. Blocket måste ju hålla emot båda som drar. Har man fäst andra änden i en avlastare nere i däck, blir det samma sak som när en person håller emot i andra änden - avlastaren måste ju också dra med 100kg för att gubben inte ska ramla ner. 4. Om någon väger mer så händer inte mer än att 100-kg gubben lyfts uppåt. Skulle du väga den tyngre samtidigt som han drar skulle du se att han bara väger 25 kg. Han lyfts ju av den andra gubben med 100 kg och kommer aldrig att lämna marken. Alltså samma situation som #3.
  4. Kan nog inte heta 88an, den är redan uppfunnen:
  5. Du menar att dom inte tror på att det för med sig otur att döpa om fartygen?!? Oj, dom kommer att få en överraskning... kanske...
  6. Vet inte om jag vågar lägga mig i den här heta diskussionen... Ett kort svar är i alla fall att SeaTalk NG (next generation) är Raymarines version av NMEA-2000 plus en extra ledare för SeaTalk 1, deras gamla system. Systemen har inget med varandra att göra förutom att dom delar (Raymarines) backbone-kablar. Det betyder att man med en stamkabel från Raymarine har med sig SeaTalk-1 signalen också, och för att kunna koppla in gamla instrument så behöver man en specialkabel, den gula som bara plockar ut SeaTalk-1 signalen och som har en SeaTalk-1 kontakt i änden. Pss sätt finns det kablar som kan plocka ut enbart NMEA-2000 signalerna från deras backbone med en standard-NMEA kontakt i andra änden.
  7. Och så vet vi ju att det blir storm om man visslar eller skrapar på masten. Det är väl ändå sant?! Och om att placera mynt under masten... Och att inte döpa om sitt flytetyg...
  8. Ja: stäng "då dess inre ända på grund av belastningen ständigt befinner sig under vattenlinjen."
  9. Axeln är väl riktig? Skåran till höger ska vara utåt som på bilden och greppar in i axeln som går genom impellern.
  10. För två år sedan när jag skulle uppdatera mina kort (BlueChart G2) med Garmin Express så var det omöjligt att få den att identifiera SD-kortet. Jag ringde till slut Garmin support som meddelade att det kan vara svårt att få det att fungera på alla datorer och det var ett känt problem. Dom försökte hjälpa per telefon men gav också upp och rekommenderade mig att gå till en återförsäljare som fixade det. Plottermodell är ointressant vid uppdatering av BlueChart G2. (Om jag kommer ihåg rätt, men det kan vara så att jag blandar ihop det med något annat, så hängde det på om kortläsaren kunde läsa av SD-kortets ID-nummer som är hårdkodat och knutet till licensen.) En helt annan fråga är vad för slags uppdateringar du är ute efter. Jag utnyttjade möjligheten att fritt uppdatera köpta sjökort under första året. Efter ett år kan du få nedsatt pris på uppdatering av korten, men det blir inte gratis. Här kan en återförsäljare hjälpa dig också. Nytt för i år är att BlueChart G3 har introducerats där Navionics sjökortsdata blandats in. Så nu har vi även fått deras buggar med att objekt försvinner i vissa zoom-nivåer. Det verkar som att man nog ska vänta med uppdatering till G3 ett tag, se DagensBåtliv: "Uppdatering och sammanslagning inte alltid till det bättre"
  11. Hmmm.... en fundering... För att änderna ska komma dit måste dom alltså antingen flyga dit eller ta sig upp ur vattnet och krypa in under den nedre tråden. Men för att få en stöt måste dom komma i kontakt med båda trådarna samtidigt vilket väl inte händer när dom hukar sig för att komma in... Min fundering är alltså om strömmen tillför något eller om det räcker med din avspärrning för att dom ska tröttna och åka någon annanstans.
  12. Om alternativet är att köpa en torrdräkt som bara används en gång eller att betala en dykare för jobbet så kan det nog vara väl så prisvärt att betala för ett båtlyft i stället. Beror förstås på var båten är och om det kan vara ett alternativ.
  13. Enklast är väl annars att kapa kabeln till rätt längd och sätta dit en ny NMEA-kontakt, dock lite större än originalkontakten. Finns du i Göteborgstrakten säljs den bl.a. på Viking Yachting:
  14. Om du inte bryr sig det minsta om din personliga integritet så fall kvittar det ju. Vill du göra hela ditt liv offentligt och ge detta till ett utländskt företag så är det ju upp till dig. Poängen är att just gmail, som är det vi just nu diskuterar, kanske har vissa nackdelar gentemot andra epostklienter.
  15. Använder man Googles sökmotor, gmail, Googles adressbok, Google Calendar, Google Drive, Google Photos och Google maps lägger man verkligen alla ägg i samma korg. Fråga dig sedan om vad Google inte vet om dig. Dom vet vilka du konverserar med, hur ofta och när, vilka vänner du har, vad du har för intressen, dom har din kompletta sökhistorik för allt du någonsin undrat, var du är, vart du åker och när, och får alla dina foton. Frågan är om inte Google i så fall vet mer om dig än du vet om dig själv. Känner du igen dig så kanske det är dags att fundera på att sprida gracerna lite och begränsa vad dom får veta om dig. Obs: ingen kritik av "macks", jag har ingen aning om hur mycket och till vad du använder Google mer än gmail.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy