Jump to content
Saturday 26 September 2020

Martin76

Medlemmar
  • Content Count

    163
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

30 Expert

About Martin76

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Det är rätt långt från masten. Det är övergången mellan däck och överbyggnad vid inringat område i bilderna nedan. Bilden inifrån är tagen med helt annat syfte men visar förstärkningen under däck. Jag tycker den känns kraftig, och däcket sviktar heller inte utan känns helt stumt. Därav funderar jag på om det är gelcoaten som är slut efter alla år, alltså torkat och spruckit. Det har inte kommit snabbt, jag såg det när jag köpte båten för 5 år sedan men sprickorna har möjligen öppnat sig något sedan dess - säkert p g a fukt och kyla.
  2. Det är i alla fall inte balsa i däcket, där är det enkellaminat. Men överbyggnaden har nog balsa eller liknande distansmtrl i sig. Jag funderar på om det går att laga snyggt utan att lacka om hela däcket och överbyggnaden. Är det bara kosmetiskt så känns insatsen väl stor, men i annat fall får man ju fundera på om och hur man bäst åtgärdar. Och vad det beror på; väder och vind under 40+ år eller överbelastningar. Klurigt det här...
  3. Jag har en del små sprickor eller krackeleringar i gelcoaten på däck enligt bifogade bilder. Båten är från -76. Vad kan vara orsaken till dessa? Är detta bara kosmetiskt eller eller bör man åtgärda avseende funktion? Hur åtgärdar man det?
  4. Jag har en som sitter permanent på plats med tryckknappar i toppen och sedan rullas den enkelt upp och läggs ovanpå. Den har isydda 'lattor' som gör att den ligger stabilt och fint med viss tyngd när den är nerrullad, och det gör den även lätt att rulla upp.
  5. Jag brukar alltid köra fast mitt ankare ordentligt vilket i de flesta fallen brukar medföra att jag sedan behöver bryta loss det med motorkraft. Man sover dock gott 😀 Håller till på ostkusten där det oftast ankras i lera. 16kg delta till 6-7 tons båt.
  6. Jag gissar att det beror på hur stor del av kartorna man väljer att lagra, men på min iPad tar det för närvarande 1.24 GB och då har jag laddat ner följande områden enligt bild. Jag kör Navionics via Boating.
  7. De är inte direkt dyra... t ex Biltema tar 79:- https://www.biltema.se/bat/batmotor/motorvard/oljebytarpumpar/pump-for-vaxelhusolja-2000022625
  8. Jag är spekulant på begagnad utombordare 5hk. Ca 10 år gammal. I princip bara inkörd första säsongen sedan inomhusförvarad. Vad bör man se över och eventuellt byta innan man använder den i sommar? Räcker det att byta olja och sedan lämna in och göra en ordentlig genomgång till hösten, jag räknar inte med att kunna få en sådan gjord nu innan sommaren men skulle behöva använda den redan nu
  9. Vad gäller iPad så vill jag minnas att det är de med SIM-kort som har inbyggd gps, och de med bara wifi saknar gps. Men jag kan minnas fel. Jag har plats för SIM-kort i min men har aldrig haft något kort i av den anledning du nämner. Behövs inte för navigeringen, och skulle jag vilja koppla upp av annat skäl så ansluter jag via mobilen. Jag upplever att plattan laddar ur något snabbare när jag kör Boating (Navionics) än när jag kör Seapilot, men har inte mätt detta. Det som har störst påverkan på batteritiden är skärmstyrkan, drar jag ner den från max till medel gör det stor skillnad. Men absolut, tillgång till laddning i sittbrunnen är skönt att ha. Och så fungerar ju en vanlig plotter, den behöver ju konstant matning... Jag har dock upplevt iPaden som väldigt stabil under åren. Aldrig haft problem med buggar, omstarter, låsningar, eller hårdvarufel. Väldigt driftstabil och trygg, jag har fullt förtroende. Grabbens Samsung Tab är jag inte lika imponerad av alls, jag hade valt en iPad igen alla gånger. Men det är ju bara min egen åsikt, valet är ju helt upp till var och en och man har ju olika erfarenheter.
  10. Verkar vara många modeller som inte är ämnade för den spanska marknaden 😀
  11. Min är en iPad air från 2014. Den fungerar klockrent med Navionics helt utan lagg vid panorering.
  12. Köpte en iPad för ändamålet som komplement till befintlig plotter när vi köpte båt 2014 och den har hängt med alltsedan dess. Först med Seapilot och sedan med Navionics. Har fungerat bra och fungerar fortfarande bra. Uppgraderade med ny plotter för ett par år sedan men iPaden får fortsatt hänga med då den är så lättarbetad och fungerar toppen till planering, snabb panorering, ut- och inzomning för att skaffa sig snabb överblick, m m. Det underlättar om gps är inbyggd (går annars att ansluta extern), simkort är inget måste - du vill ändå ha sjökorten sparade på plattan.
  13. 'LANDSORT-SKANÖR Din guide till OSTKUSTENS öar, gäst- och naturhamnar', ISBN 978-91-89564-68-8 Sen finns även den gamla godingen från Åke Améen och Sven A Hansson från 70-talet med fina handlodade skisser, 'Seglarhamnar på Östkusten'.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy