Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Peter_K

Bojar halvägs ut i farleden...Kyrkesund

Rekommendera Poster

Ja, manövern rent tekniskt är lättare. Men översikten är mycket bättre om man backar in och kör ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha.. dinns det svårighetsgrader i sånt. Klart om de ska göras på tid kanske... annars har man väl ratt pedaler å speglar... bara tare luuugnt så är det inte svårt alls. Bara se sig om ta de lugnt å styra.

Med nuvarande båt är det helt klart enklast att backa in där det går pga djupet. Lätrare av och i-stigning pga öppen akter.

I hemmahamnen är det byggt för och enklare, på och avstigning, med fören emot.

Backa in bil beror ju ofta på var och hur mkt "man" ska lasta. Mycket och bak... så ere lättare med akter ut.. tycker jag om jag får..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte skapa en ny tråd om backningsmanövrar på land för bilar....på ett bilforum?

 

Bilderna som länkades in förut visar ju väldigt bra hur långt ut i farleden bojarna ligger. Dessutom kan man ju ana kättingens syräckning utifrån vinkeln. Något jag tyvärr missbedömde då bojarna stod mer upprätt den gången.

 

Undrar varför undantag från strandskyddet medges vid bygglov för bryggan också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad e peoblemet.. ser inte trångt ut på google eller sjökort, men verkligheten kan ju vara annorlunda såklart.

Hade du tänkt köpa tomten, söka lov menmissat chansen eller brukar du ligga där som naturhamn och tycker den borde förbli så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är väldigt förundrad att flera gamla sjöbjörnar här inte känner till regeln att man inte bör segla i trång farled

Skulle ni med segel uppe bli inblandad i en olycka eller tillbud vid Kyrkesund så hade detta med all säkerhet blivit negativt för er i en domstol/haverikommission

Finns tex domstolsexempel där Engelska kanalen ansetts som trång farled och seglare har blivit dömda just för att de seglar i trång farled

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är backa med båt och bil inte samma sak. En bil svänger på fronten i sidled beroende på hjulens placering. En båt dansar med aktern i sidled i stället. Gillar du backa in med bil borde du gilla att köra in med båt. Åtminstone utifrån svänga-runtdimensionen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är väldigt förundrad att flera gamla sjöbjörnar här inte känner till regeln att man inte bör segla i trång farled

Skulle ni med segel uppe bli inblandad i en olycka eller tillbud vid Kyrkesund så hade detta med all säkerhet blivit negativt för er i en domstol/haverikommission

Finns tex domstolsexempel där Engelska kanalen ansetts som trång farled och seglare har blivit dömda just för att de seglar i trång farled

Nu får du nog läsa på lite, kapten...

Det finns en tråd om det här,

http://www.maringuiden.se/forum/topic/79448-sjövägsreglerna-regel-9-–-trånga-farleder/?fromsearch=1

Skriv där istället så kan vi prata om bojar i Kyrkesund i den här :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rättsfall väger tyngst...

Ja... visa gärna några rättsfall där två fritidsbåtar mötts i Kyrkesund eller i en farled av samma storlek och det bedöms som trång farled.

Fast i tråden jag länkade till.

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kan nog lugnt utgå från att domstolarna som dömde seglaren i Engelska kanalen inte dömer i ett eventuellt rättsfall gällande segling i Kyrkesund...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bör vara den båten som jag talar om iallafall, kan inte finnas så många Princess-båtar i den storleken med blått skrov, bojar målade i den färgen och med UK-flagg på den nämnda sträckan.

Jag fick dock för mig att den låg med stäven åt andra hållet när jag gick förbi .

var det en 75 fot tro?

Snyggt med matchande bojar....

Jag seglade förbi där flera gånger i somras och jag måste säga att det var lika häftigt varje gång att se stället och den snygga båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en del att lära om juridik hör jag...

 

Ang bojarna. Om de anses ligga i farleden så lär han knappast ha tillstånd att lägga dom där

Har svårt och tro att han har tillstånd även utanför farleden då det idag är väldigt svårt att få tillstånd till sådant som gör åverkan på botten

Men som vissa påpekat. Mycket pengar kan göra lagar och tillstånd annorlunda för den enskilde

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte riktigt rätt ställe att lägga ut bojar om inte tillstånd finns kan man tycka. Ett och annat foto lär ha tagits på båt och bojar denna sommaren.

Nu läser jag att trådskaparen missbedömde hur de låg, det är lätt gjort.

Lika lätt som att många har att missbedöma avstånd i andra sammanhang, t.ex på parkeringar vilket man ser på alla parkeringsskador.

 

Att skylla på bojen i detta sammanhang för att man tycker att den låg fel är i mitt tycke lika dumt som att köra in i en felparkerad bil och avsäga sig ansvaret från det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad e peoblemet.. ser inte trångt ut på google eller sjökort, men verkligheten kan ju vara annorlunda såklart.

Hade du tänkt köpa tomten, söka lov menmissat chansen eller brukar du ligga där som naturhamn och tycker den borde förbli så?

Det var ju inget problem innan bojarna låg där...öhh.

 

För övrigt har jag seglat mycket i Norge under senare år och där är det tydligt vad ett svagt strandskydd får för effekt. Inte en holme utan hytter. Trist på en i övrigt makalöst fin skärgård.

Redigerad av fiolblocket

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bojarna ligger definitivt inte "mitt i farleden" 

 

Tittar man på bilden på Google Earth och förstorar den, ser det ut som om bojarna ligger på tremeterskurvan.

 

En sak som är intresant.

 

Vi har en bekant som i princip inte klarar av nåt i livet. Inte betala sina räkingar eller göra nåt annat av det som är nödvändigt för att släpa runt livet.

 

Det är bara när personen i fråga får den minsta lilla anledning till att polisanmäla någon, ansöka om kontaktförbud, anmäla läkare för att de felbehandlat - dvs att de inte skrivit ut de mediciner hen vill ha som hen mår riktigt bra. Då är skrivelserna i stil med den bäste advokats.

 

Jag skiter fullständigt i om nån skulle lägga ut nån boj för att förtöja sin båt. De aktuella bojarna hindrar mig inte och stör mig inte de få gånger jag seglar eller går för motor genom Kyrkesund. 

 

Om det är nån som stör sig, tycker jag att ni skall polisanmäla.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så Tallata, du tycker man efter eget tycke och smak kan lägga ut bojar där man vill? Lite käckt anarkistiskt sådär bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så Tallata, du tycker man efter eget tycke och smak kan lägga ut bojar där man vill? Lite käckt anarkistiskt sådär bara.

 

 

Om man gör en tabbe och seglar in i en boj och sen kör med en våldsam överdrift om bojens läge, så minskar trovärdigheten.

 

Jag kommer ihåg en gång en man som skrev ett inlägg i ett av våra forum om att någon (i Sotenäs kommun) som byggt ett nytt hus på strandskyddat område. Jag visste hur det låg till och kollade även med byggnadsnämnden. Personen i fråga hade byggnadslov för det arbeta han gjort med att renovera den gamla fiskarstuga och därtill bygga en förådsbyggnad.

 

Sen blev jag ganska mycket påhoppad av skribenten ifråga för att jag tog reda på hur det låg till av skribenten under flera år.

 

Om nu  nån blir irriterad på att "en superrika StekarPelle har lagt" ut en boj "halvägs ut i farleden för att hålla sin jättelika UK-flaggade penisförlängaryacht från bryggan. Undrar om han har bygglov för den båtplatsen/bryggan. Undrar också om han i det eventuella bygglovet har rätt att lägga tre bojar i sjön utanför. Med betoning på utanför eftersom bojjävlarna ligger halvvägs ut i farleden.

 

Hur går man tillväga för att anmäla eländet till berörd myndighet. Kan ju omöjligen vara OK att gama åt sig halva farleden om man inte känner rätt sossekommunpamp vill säga."

 

Bara en sån liten detalj som att Tjörns kommun är borgerligt styrd. 

 

Politisk majoritet

Tjörns kommun styrs av en majoritet som utgörs av följande partier:

  • Moderata samlingspartiet
  • Liberalerna (f.d. Folkpartiet)
  • Kristdemokraterna
  • Miljöpartiet
  • Centerpartiet

 

Det hade väl varit lämpligt att kolla upp med byggnadsnämnden på Tjörn om det finns nåt ärende på berörd fastighet och vilka regler som gäller generellt.

 

Sen kan man ju lämpligen polisanmäla och kanske även anmäla till Sjöfartsverket. 

 

Det var ju egentligen ursprungsfrågan hur TS skall gå till väga.

 

Se är det nog lämpligt att inte använda sig av de orden som jag svartmarkerat i TS första inlägg. Hade jag varit handläggare och fått en skrivelsen som var så formulerad, hade jag tagit det hela som ett skämt och mindre trovärdigt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara att maila kommunen och fråga. Om de ligger fel eller ej lär inte avgöras på något forum.

Eller så kan man göra som jag och några till, bara segla vidare och inte bry sig.

--

Betr. trång farled verkar det finnas få domar. Någon som känner till någon?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kan ett litet skepp som förtöjs i ett litet hack i berget ställa till sådana problem där sundet är ca. 140 m brett?

 

Jag har inte någon lokalkännedom utan bara info. från tråden, sjökort och flygfoto så förklara gärna.

Tittar jag på fel plats månne?

 

Mackey

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För snart 20år sedan tvättade jag min bil på mina föräldrars villauppfart, när en granne påpekade att det var förbjudet på ett sätt som milt sagt kunde ha skötts smidigare.

Eftersom han hade en stor fartygscontainer på sin uppfart som flera grannar irriterat sig på ett tag skickade jag ett mail till Länsstyrelsen eller vad det var, och de var snabbt på plats och upprättade en anmälan om olovlig byggnad, och containern fick avlägsnas.

 

Om du anser att bojarna ligger så fel så fel kan du väl göra densamma, du lär åtminstone få korrekta svar på vem du ska kontakta för att påpeka att du förmodar att bygglovspliktiga åtgärder utförts utan tillstånd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker åxå det ser ut att vara gott om plats. Det ser även ut att vara en plats där "man" förmodligen inte skulle förtöja. Så min tolkning är att det retar upp just den sorten som MÅSTE anmäla grannen om det finns möjlighet, som retar sig på: vattenskotrar även om dom bara passerar en gång, som retar sig på båt med jolle om det finns barn ombord, som tycker att grannen sätter på kokplattan med för högt vredljud, att andra är påväg åt samma håll, att andra är pväg i motsatt riktning, tycker att I ALLA LÄGEN är REGLER REGLER, som ofta tar uttrycket "tänk om alla skulle göra...." i sin mun.

Känner du igen dej å njut av ytterligare en möjlighet...

Han kanske t.o.m har ELAGGREGAT :)

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är väldigt förundrad att flera gamla sjöbjörnar här inte känner till regeln att man inte bör segla i trång farled

Skulle ni med segel uppe bli inblandad i en olycka eller tillbud vid Kyrkesund så hade detta med all säkerhet blivit negativt för er i en domstol/haverikommission

Finns tex domstolsexempel där Engelska kanalen ansetts som trång farled och seglare har blivit dömda just för att de seglar i trång farled

 

Finns en tråd som hanterar "trång farled" vi kan nog stanna i den med det ärendet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter som vissa motorbåtskörare alltid tar till frågan om regler för trång farled - oavsett om det är det eller inte - så är det väl relevant här.

 

Leden är ju relativt trång, och att ligga på bonkryss är ju inte tillrådligt - enligt min uppfattning. Skall man gå genom Kyrkesund och vinden är "stick i stäv", är det ju bättre att gå ut och kryssa på Räbbedjupet.

 

 Var över på Härön och jobbade vid några tillfällen. Frågade skepparen på  färjan om det inte va besvärligt med alla båtar, som kör som öra hönor, på sommaren. 

 

Han tyckte inte det var så farligt - han var van  vi det mesta.

 

Nu är det ju en viss skillnad mellan Engelska kanalen och passagen mellan Härön och TJörn - Kyrkesund.

 

Det hade varit intressant att se en av de stora båtarna som trafikerar Engelska kanalen att ta sats och försöka ta sig igenom Kyrkesund.

 

Det hade nog blivit med den som med den båten som försökte gå genom Kråksundsgapet, men missade. 

 

Jag tror nog att alla de felkonstruerade motorbåtar som i en jämn ström passerar genom Kyrkesund, gör mer skada än än en segelbåt som seglar igeno - även om den skulle kryssa.  ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog också att det är fritidsbåtsskäppornas allmänna tvångstankar och tvångsbeteenden som gör sig gällande här.

Man "måste" passera genom en del trånga passager, även om det finns andra alternativ.

 

Måhända är det något traumatiskt obearbetat och förträngt minne från barndomens första skälvande minuter, förlossningen, som förorsakar dessa tvångsmässiga passager i trånga passager och farleder. 

 

Dessa måsten kan gälla; Albrechtsunds kanal-Marstrand, Lilla eller Stora Jungfruhålet, Trånga farleden förbi Skärhamn, och då Kyrkesund.

Sedan farleden utanför Orust, Kråksundsgap- Korsnäs udde, när man lika gärna kan gå på utsidan hela skiten och in vid Järnskär, eller helst utanför nästa flaskhals som är Gullholmehalsar och norrut.

 

Vidare innanför Kornöarna, och en sväng norr om Malmön, för att sedan trassla in sig och dra upp svall i Thalattahs "fosterfarvatten", förbi Fisketången-Gravarne-Kungshamn.

 

Farleden Kungshamn-Tryggö och dess fortsättning i Sotekanalen säger jag inte så mycket om, eftersom det finns en väl definierad anledning till att denna kom till, Sotehuvud, Soteskär och allt vad det heter där ute är mindre kul att passera, även med intagna Glanil.

 

Sedan skall man krysta sig in i de här redan omdiskuterade smala dikena norr om Hunnebo, förbi Ulebergshamn och förbi Bovall, för att då hamna i Hornö ränna och komma i konflikt med kajaker och andra flytetyg där. Innan dess är det ju passagen förbi Bina (Björnhonan, Grönögat etc, det finns många namn) och Humparna, där det alltid är gammal dyning och färskt svall.

 

Så in i det smala vattnet som utgör Hamburgsund, in och trängas för att handla på ICA och köpa kladdig glass hos Pipers. Trassla in sig i linfärjans vajer utgör ju gratisunderhållningen...

 

Sedan sprider väl kamelkaravanen ut sig i Fjällbackaskärgården, för att sedan tränga ihop sig igen innanför Musön och Otterön. De som inte skall in och bada (i bassäng) på Tanumstrand tar sig vatten över huvudet i Grebbestad, detta vatten är väl utspätt med alkohol.

 

Efter att ha blivit väl omskakad på Tjurpannan skall man in i motströmmen i Havstensund, och upp i vare sig breda eller trånga farvatten mot Resö. Sedan kan man ju sprida ut sig, kan tyckas, på den såväl breda som djupa Kosterfjorden, Kosterrännan, men inte då, då skall man in och trängas i den inre smala och grunda farleden från Rossö Hamn upp mot Strömstad.

 

Till Koster är ingen idé att ta sig, där finns ju inget dricksvatten, snålt avsäkrade eluttag och där har redan landskapets förre ägare annekterat alla bryggorna.

 

Ja sedan skall man ju tillbaks söderut igen, man undrar ju varför man varje år utsätter sig för denna stress, med massvis med negativ energi, man retar sig på alla idioter som hela tiden korsar ens kurs såväl i tanken som i verkligheten, man retar sig på förtöjda båtar som ligger i vägen, vattenmopeder, kajaker, barn i gummibåtar eller varför ICA på de religiösaste öarna har söndagsstängt...

Det är dyra hamnavgifter, långt att gå till Systembolaget, vattnet i duscharna är ljummet, man får flisor i fötterna på bryggorna, graniten är hård, någon har placerat ut bôar och öar mitt i havet som gör navigationen svårare. Solen och maneterna bränner och det är kallt i vattnet. Därtill är ju "sommaren kort, det mesta regnar bort"...

 

Man funderar på att sälja båten och köpa en hammock istället.

Men nästa säsong ligger man likt förbaskat och väntar på broöppning i Soteknalen eller ligger och håller mot strömmen för nån fånig linfärja.

 

Det är väl de rustika små "röda stugorna", sjöbodarna, de i begränsat omfattning skogsbeklädda fastlandet man inte vill förlora utom synhåll, det känns tryggt att ha dessa där på sin styrbordssida, då man stävar vidare norrut med sina obearbetade traumatiska barndomsminnen och tvångstankar...

 

"Jag har prövat nästan allt som finns att välja på:
campa, hyra båtar, paddla, cykla eller gå.
Jag har semestrat på dom allra konstigaste sätt
och äntligen jag funnit hur man ska semestra rätt.

Man ska ha husvagn - så är semestern redan klar!
Man ska ha husvagn - det har jag sett att alla har!
Man ska ha husvagn - och stuva in familjen i.
Man ska ha husvagn - för då blir man fri."

 

 

Ok, även husbilarna ser ju trevliga ut!

 

B) Ironivarning, om nu nån tvivlar B) 
 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha...ha...det var många Ohm det....kilo Ohm käre Georg, av ironi, å sanningar i ett nötskal.

Men kul.

Det finns alltid en massa strulpellar å sedan en drös med folk som blivit med båt å är osäkra.

Lägg till Kungliga Svenska Avundsjukan. Ett par hekto ego. Å ingen skall få ha eller göra om inte jag får/kan i den heliga likriktninges princip.

 

Tänk om man bara kunde få va.........

Tänk om inga motorbåtar drog upp svall......

Tänk om inga röda stugor att titta på fanns.....

Tänk om...........

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Så Tallata, du tycker man efter eget tycke och smak kan lägga ut bojar där man vill? Lite käckt anarkistiskt sådär bara.

 

Om man gör en tabbe och seglar in i en boj och sen kör med en våldsam överdrift om bojens läge, så minskar trovärdigheten.

 

Jag kommer ihåg en gång en man som skrev ett inlägg i ett av våra forum om att någon (i Sotenäs kommun) som byggt ett nytt hus på strandskyddat område. Jag visste hur det låg till och kollade även med byggnadsnämnden. Personen i fråga hade byggnadslov för det arbeta han gjort med att renovera den gamla fiskarstuga och därtill bygga en förådsbyggnad.

 

Sen blev jag ganska mycket påhoppad av skribenten ifråga för att jag tog reda på hur det låg till av skribenten under flera år.

 

Om nu nån blir irriterad på att "en superrika StekarPelle har lagt" ut en boj "halvägs ut i farleden för att hålla sin jättelika UK-flaggade penisförlängaryacht från bryggan. Undrar om han har bygglov för den båtplatsen/bryggan. Undrar också om han i det eventuella bygglovet har rätt att lägga tre bojar i sjön utanför. Med betoning på utanför eftersom bojjävlarna ligger halvvägs ut i farleden.

Hur går man tillväga för att anmäla eländet till berörd myndighet. Kan ju omöjligen vara OK att gama åt sig halva farleden om man inte känner rätt sossekommunpamp vill säga."

Bara en sån liten detalj som att Tjörns kommun är borgerligt styrd.

Politisk majoritet

Tjörns kommun styrs av en majoritet som utgörs av följande partier:

  • Moderata samlingspartiet
  • Liberalerna (f.d. Folkpartiet)
  • Kristdemokraterna
  • Miljöpartiet
  • Centerpartiet

Det hade väl varit lämpligt att kolla upp med byggnadsnämnden på Tjörn om det finns nåt ärende på berörd fastighet och vilka regler som gäller generellt.

 

Sen kan man ju lämpligen polisanmäla och kanske även anmäla till Sjöfartsverket.

 

Det var ju egentligen ursprungsfrågan hur TS skall gå till väga.

 

Se är det nog lämpligt att inte använda sig av de orden som jag svartmarkerat i TS första inlägg. Hade jag varit handläggare och fått en skrivelsen som var så formulerad, hade jag tagit det hela som ett skämt och mindre trovärdigt.

Trevlig tråd detta. När jag läser tråden så tänker jag på en underbart trevlig bok som heter- "en man som heter Ove" läs den eller kolla på filmen så förstår ni...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...