Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
seglarfreaken

Kvinnor i detta forum?

Rekommendera Poster

Nu är vi där igen, är det ett problem?

 

Jag frågade min sambo (kvinna) om hon tyckte det var ett problem att hon inte var engagerad i Maringuiden men ändå älskar båtlivet, hon kunde inte förstå frågan men sa tillslut nej.

 

Hon engagerar sig i kryddodling, jag älskar kryddor men skulle inte skriva insändare om det som hon gör.

 

Jag tror vi bara ska inse att de flesta av oss är olika, och då menar jag inte bara till könen, och så får vi acceptera det. Jag försöker att inte lägga så stor värdering i vem som skriver ett inlägg här, mera vad de skriver. Detta inte är en sajt jag besöker för att lära känna människor, utan för att lära mig mer om båttekniken.

 

Men detta är vad jag anser, rätt eller fel.

 

Mvh Jocke.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag är en 28-årig kvinna som känner att den här tråden skulle må bra av ett kvinnligt perspektiv.

 

Jag tror framförallt att det här med båtintresse (och egentligen alla typer av intressen) hänger nära samman med kunskap. Ju mer kunskap desto större intresse.

 

Om man tittar på vilka som är ute med båt så är det relativt jämlikt, många som är ute är par eller familjer. Om man däremot tittar på vem som är huvudansvarig ombord, vem som sitter på den mesta kunskapen om båten och vem som gör de flesta praktiska jobben, så är det oftast männen.

 

För de allra flesta båtägare, män som kvinnor, är sommaren höjdpunkten, det är det som gör det värt att ha båt. Men för att kunna njuta på sommaren krävs en del jobb under övriga året, vårrustning, höstupptagning och diverse renoveringar och förbättringar som ska göras. Det mesta av det jobbet görs som ett mer eller mindre nödvändigt ont för att kunna njuta på sommaren (även om vissa jobb kan vara roliga i sig). Jag tror dock att få människor har båt för att det är så himla kul att till exempel installera däckstömning till toatanken. Jag tror alltså inte att det är ett brinnande intresse för toatankar som bestämmer arbetsfördelningen, och jag tror inte heller att ett av könen genetiskt har större fallenhet för att montera däckstömningar. Snarare tror jag att eftersom männen traditionellt sett är de som har haft ansvaret för båten och eftersom de redan sitter på mer kunskap så sätter de igång med att lösa problemet.

 

Det första man gör då är att fundera över hur det ska gå till. Man kanske googlar lite, kollar forum som maringuiden, pratar med båtgrannen och nån tillbehörsaffär. Till slut skrider man till verket och monterar däckstömningen. Nästa gång man träffar båtgrannen så tycker man att det är väldigt spännande att höra hur denne har löst problemet. Det vill säga, ju mer man satte sig in i något, desto intressantare blev det.

 

Om man då är ett par där den ena har satt sig in i detta och lagt en hel del timmar på det, och den andra kommer dit när allt är klart och problemet löst, så kan man tänka sig att det finns lite olika engagemang i frågan. Därför kanske den ena i det paret tycker att det är väl spenderad tid att diskutera frågan på ett forum, medan den andra inte tycker det.

 

Ur ett ”kvinnligt” perspektiv kan man då se det som att just toatömning inte är det roligaste här i världen, och om någon annan tar tag i det problemet så känner man inget större behov av att kämpa för att få ta del av just det, bara det funkar.

 

På samma sätt är det oftast mannen som är duktigare på att navigera och manövrera båten, av den enkla anledningen att han har gjort det oftare. Vilket blir en trygghet, man behöver inte lära sig allt, det är bara att fråga.

 

Problemet blir att om man själv inte har lika bra kunskap om båten så har man inte heller tryggheten i att veta vad man ska göra om det händer något. Om man hela tiden förlitar sig på någon annan så minskar självförtroendet och man vågar kanske inte ta ut båten själv för att man har en känsla av att man inte klarar av det.

 

För mig blev det en stor aha-upplevelse första gången jag tog båten själv och åkte ut en helg med några tjejkompisar. För första gången var jag den ombord som kunde mest. Som behövde fatta alla beslut själv och som var tvungen att klara alla situationer som kunde uppstå själv. Först då började jag på allvar träna på att lägga till helt själv, att fundera över vad jag behövde kunna om motorn, och vad jag behövde lära mina passagerare för att veta att de kunde agera om det skulle hända något.

 

Så nyckeln till ett jämlikt båtliv – och på sikt ett jämlikt båtforum – tror jag är kunskap. Och att man behandlar båda båtägare lika, inte pratar med den ena om allt viktigt medan den andra får ansvara för ruffen och gardinerna.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sofic, du får nog gå längre tillbaka. Vem är det troligen som äger skiftnyckeln pga tidigare tekniska problem med bilar, moppar etc. Det får nog börjas på dagis. Minns när min dotter i tjugoårsåldern stod framför sin bil i vit blus och högklackat, med en ny vattenpump i handen och frågade vilka skruvar hon skulle lossa. Sånt värmer. Idag tar hon minst 50% ansvar för sin familjs (rätt stora) båt.

Redigerad av trewq
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag är en 28-årig kvinna som känner att den här tråden skulle må bra av ett kvinnligt perspektiv.

 

Jag tror framförallt att det här med båtintresse (och egentligen alla typer av intressen) hänger nära samman med kunskap. Ju mer kunskap desto större intresse.

 

Om man tittar på vilka som är ute med båt så är det relativt jämlikt, många som är ute är par eller familjer. Om man däremot tittar på vem som är huvudansvarig ombord, vem som sitter på den mesta kunskapen om båten och vem som gör de flesta praktiska jobben, så är det oftast männen.

 

För de allra flesta båtägare, män som kvinnor, är sommaren höjdpunkten, det är det som gör det värt att ha båt. Men för att kunna njuta på sommaren krävs en del jobb under övriga året, vårrustning, höstupptagning och diverse renoveringar och förbättringar som ska göras. Det mesta av det jobbet görs som ett mer eller mindre nödvändigt ont för att kunna njuta på sommaren (även om vissa jobb kan vara roliga i sig). Jag tror dock att få människor har båt för att det är så himla kul att till exempel installera däckstömning till toatanken. Jag tror alltså inte att det är ett brinnande intresse för toatankar som bestämmer arbetsfördelningen, och jag tror inte heller att ett av könen genetiskt har större fallenhet för att montera däckstömningar. Snarare tror jag att eftersom männen traditionellt sett är de som har haft ansvaret för båten och eftersom de redan sitter på mer kunskap så sätter de igång med att lösa problemet.

 

Det första man gör då är att fundera över hur det ska gå till. Man kanske googlar lite, kollar forum som maringuiden, pratar med båtgrannen och nån tillbehörsaffär. Till slut skrider man till verket och monterar däckstömningen. Nästa gång man träffar båtgrannen så tycker man att det är väldigt spännande att höra hur denne har löst problemet. Det vill säga, ju mer man satte sig in i något, desto intressantare blev det.

 

Om man då är ett par där den ena har satt sig in i detta och lagt en hel del timmar på det, och den andra kommer dit när allt är klart och problemet löst, så kan man tänka sig att det finns lite olika engagemang i frågan. Därför kanske den ena i det paret tycker att det är väl spenderad tid att diskutera frågan på ett forum, medan den andra inte tycker det.

 

Ur ett ”kvinnligt” perspektiv kan man då se det som att just toatömning inte är det roligaste här i världen, och om någon annan tar tag i det problemet så känner man inget större behov av att kämpa för att få ta del av just det, bara det funkar.

 

På samma sätt är det oftast mannen som är duktigare på att navigera och manövrera båten, av den enkla anledningen att han har gjort det oftare. Vilket blir en trygghet, man behöver inte lära sig allt, det är bara att fråga.

 

Problemet blir att om man själv inte har lika bra kunskap om båten så har man inte heller tryggheten i att veta vad man ska göra om det händer något. Om man hela tiden förlitar sig på någon annan så minskar självförtroendet och man vågar kanske inte ta ut båten själv för att man har en känsla av att man inte klarar av det.

 

För mig blev det en stor aha-upplevelse första gången jag tog båten själv och åkte ut en helg med några tjejkompisar. För första gången var jag den ombord som kunde mest. Som behövde fatta alla beslut själv och som var tvungen att klara alla situationer som kunde uppstå själv. Först då började jag på allvar träna på att lägga till helt själv, att fundera över vad jag behövde kunna om motorn, och vad jag behövde lära mina passagerare för att veta att de kunde agera om det skulle hända något.

 

Så nyckeln till ett jämlikt båtliv – och på sikt ett jämlikt båtforum – tror jag är kunskap. Och att man behandlar båda båtägare lika, inte pratar med den ena om allt viktigt medan den andra får ansvara för ruffen och gardinerna.

 

Det finns väldigt mycket kunskap här, men enligt min mening för få kvinnor. Välkommen Sofic och tack för dina synpunkter :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag är en 28-årig kvinna som känner att den här tråden skulle må bra av ett kvinnligt perspektiv.

 

Jag tror framförallt att det här med båtintresse (och egentligen alla typer av intressen) hänger nära samman med kunskap. Ju mer kunskap desto större intresse.

 

Om man tittar på vilka som är ute med båt så är det relativt jämlikt, många som är ute är par eller familjer. Om man däremot tittar på vem som är huvudansvarig ombord, vem som sitter på den mesta kunskapen om båten och vem som gör de flesta praktiska jobben, så är det oftast männen.

 

 

Så nyckeln till ett jämlikt båtliv – och på sikt ett jämlikt båtforum – tror jag är kunskap. Och att man behandlar båda båtägare lika, inte pratar med den ena om allt viktigt medan den andra får ansvara för ruffen och gardinerna.

 

Välkommen till MG

 

Hur kommer det sig att du har ett båtintresse och hur började det och hur tar det sigut tryck.

 

Jag är ju lite äldre än dig. I det närmaste 67.

 

För mig började båtintresset med att jag fick ansvar för den bohusjulle som "min" scoutkår fick. 

 

post-106994-0-15527300-1446484807_thumb.jpg

 

Sen har det rullat på med egna båtar.

 

När jag höll på att bygga en 27- fots havskryssare i början av 1970-talet, träffade jag en tjej - min fru sen 42 år. Att en person kan va helt ointresserad av båtar sjön och segling var en sak som aldrig ens fanns i min tankevärld.

 

I det skärgårds och fiskarsamhälle min fru och jag bor och är uppväxta, är det ytterst få kvinnor i vår ålder som är intresserade av båtar och båtlivet över huvud taget - vad jag förstår. En fd arbetskompis till mig har en fru från mitten av Dalsland, som i det närmaste är båt och seglingstokig. 

 

Havet är tydligen nåt farligt och skrämmande och bland tidigare generationer var det ju inte helt ovanligt att fiskare drunknade och aldrig kom hem. En av mina skolkamraters pappa drunknade och en skolkamrat till mig (släkting till min fru), som också var fiskare drunknade och ingen av dem har återfunnits. Det var väl runt 30 år sen, och från och till drunknar det ju en och annan fiskare. Nu för tiden mest hummerfiskare.

 

Vet inte om detta kan ha gett  kvinnor en annan och  större respekt för sjön.

 

Min fru har varit med en del uti i båten. Ganska mycket när barnen var små. Om vi flyttade oss mellan naturhamnarna, gjorde vi det när barnen somnat och kunde knipa en mycket bra plast med bra läge till bad, när de andra båtarna gett sig av på förmiddagen.

 

Hon har däremot aldrig varit intresserad av att lära sig nåt om båten och definitivt inte att hantera den. Jag har försökt ett otal gånger, men det finns alltid nåt att skylla på. Det blåser för mycket, det är för många båtar, jag vill inte. Det sista är väl det ärligaste.

 

Två gånger har hon tagit hand om rodret. Först gången var vi på väg till Hallands Väderö nån gång på 1990-talet. Jag var så fruktansvärt trött, så att hon föreslog att jag skulle gå och lägga mig och hon tog hand om "ansvaret på bryggan" Autopiloten styrde. Vi gick för motor och Laholmsbukten "låg blankt som ett nybonat golv". 

 

Andar gången gick vi från Hamnerö (vid Marstrand) Det var veckan innan den nyrenoverade fyren Pater Noster sattes på plats.Jag gjorde ut en dörj och fick genast två makrillar. Då erbjöd hon sig att styra om jag stekte makrillarna.

 

Om jag under den perioden fixade med båten för en tur längs Bohuskusten, betonades det starkt att det enbart var mitt intresse att hålla på med båten.

 

När det kommer kvinnor som är intresserade av båtar, segling och sjöliv och som är födda på 40 och 50-talet blir jag ytterst förvånad. Finns det verkligen sådana!?

 

Det där med ruffen och gardinerna.

 

Ombord i vår båt får jag ta ansvar för allt om min fru är med. En sak har hon varit mycket duktig med. Att kliva iland och hålla förtampen tills jag hunnit förtöja. På vår båt är det förbjudet att "hoppa iland". Dessutom erbjuder hon sig att diska ganska ofta.

 

Gardiner fanns det inga när jag köpte båten 2008 och det ligger väldigt långt ner på min prioriteringslista. Att det genom ett under skulle komma till några gardiner i båten tror jag definitivt inte på. 

 

 

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan vända på frågeställningen för att se om det ger en förklaring - varför är jag aldrig inne på de sömnads- och matlagningssajter som min fru ägnar timmar åt?

Jo, därför att ämnena inte intresserar mig ett skvatt och om jag skulle försöka mig på att göra något sådant skulle resultatet inte motsvara tidsåtgången. Maten äter man ju dessutom upp och får börja om från början hela tiden. Bättre att någon annan som både har intresset och är riktigt bra på det gör det.

Sonen är däremot en baddare på båda områdena och har alltid varit, han är inte helt bakom när det gäller att skruva heller så jag tror att det har att göra med hur man vant sig från början.

Däremot sköter jag städningen, kanske för att det är lite mer tekniskt betonat och ger utrymme för innovationer. Har nu också övertagit fönsterputsningen och utvecklar en innovativ metod efter studier på internet, som gör det till ett nöje. Får se om det håller i sig.

Slutsatsen blir att MG bör satsa på dagisbarnen. Nu låter jag ju som värsta feministen, det var inte meningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket! Jag tror att ni har helt rätt, man måste börja tidigt. Eftersom jag omöjligt kan tro att männens båtintresse skulle sitta i generna så måste det handla om en social konstruktion, och ju tidigare man bryter den desto bättre.

 

Mitt eget båtliv startade när mina föräldrar skaffade båt när jag var i 10-års åldern. Den såldes efter ett par år. När jag träffade min nuvarande pojkvän, som verkligen är uppväxt på sjön, hade han ett renoveringsobjekt som han höll på med. Efter att vi insett att det skulle kräva alltför mkt tid och pengar att bli klara så skrotade vi den och köpte en båt som faktiskt flöt. Den kom dock att kräva en hel del jobb den med, men för varje förbättring vi gjorde så blev ju själva båtlivet roligare.

 

Vi har hela tiden hjälpts åt med både renoveringar, och turats om att köra. Även om han oftare lagt till när jag har varit osäker på om jag klarar av det. Men visst har han haft ett kunskapsövertag, och stundtals är det naturligtvis bekvämt att ha med sig nån som hela tiden vet mer än man själv gör, det gör att man kan slappna av. Samtidigt blir det roligare när man får tar mer ansvar, det gör ju att man växer som person och lär sig på ett helt annat sätt.

 

Sen kan det kännas tråkigt ibland att män ofta talar om båtar som "min" och "din" istället för "vår" och "er". Jag har också fått höra ett par gånger att det är kul att jag "hjälper till". Småsaker visserligen, men kan kännas lite omyndigförklarande för en vuxen person som faktiskt äger halva båten...

 

Nu är vår båt såld och vi är spekulanter på en större, med förhoppningsvis lite mindre renoveringsbehov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gulligt det är när ni lydigt diskuterar inom ramarna som Ledarna har givit.

 

Kön är social konstruktion...aja!

 

Här har ni en liten teaser för de som vill lämna dimman.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gulligt det är när ni lydigt diskuterar inom ramarna som Ledarna har givit.

 

 

 

Ledarna... Tänker du på den bakåtsträvande Kim Jong Åkesson då eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min fru tycker det är trevligt att åka båt och ligga i gästhamnar, äta på sjökrogar etc. Hon är dock totalt ointresserad av resten av båtlivet och vill bara att allt ska funka. Det enda hon har sagt om båten under hela hösten är att hon vill ha eltoa till nästa säsong för att det är krångligt med pumptoa :).  Och detta var efter att jag informerat henne om att eltoa existerar:)

Jag skulle helst vilja att hon åtminstone hjälpligt kan manövrera båten i händelse av att jag ramlar i eller skadar mig etc. Dock inte något större visat intresse där heller.

Jag accepterar hennes inställlning och uppskattar ändå att hon gillar själva båtlivet under sommaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

 

Vad gulligt det är när ni lydigt diskuterar inom ramarna som Ledarna har givit.

 

 

 

Ledarna... Tänker du på den bakåtsträvande Kim Jong Åkesson då eller?

 

 

Tycker nog att Löfvén är farlig nog för landet!

Redigerad av MaxSchmeling

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min fru tycker det är trevligt att åka båt och ligga i gästhamnar, äta på sjökrogar etc. Hon är dock totalt ointresserad av resten av båtlivet och vill bara att allt ska funka. Det enda hon har sagt om båten under hela hösten är att hon vill ha eltoa till nästa säsong för att det är krångligt med pumptoa :).  Och detta var efter att jag informerat henne om att eltoa existerar:)

Jag skulle helst vilja att hon åtminstone hjälpligt kan manövrera båten i händelse av att jag ramlar i eller skadar mig etc. Dock inte något större visat intresse där heller.

Jag accepterar hennes inställlning och uppskattar ändå att hon gillar själva båtlivet under sommaren.

 

Inget illa menat men vem verkar vara smartast i familjen ;)

 

En av mina kamraters fru älskar båtlivet som för hennes del innebär att få sola. Men hon har för säkerhetsskull ett kutskepparintyg.

 

En grannfru älskade och sjön eftersom det innebar att hennes man var bort några veckor då hon kunde få sitta på balkongen och läsa romaner.

 

Jag tror inte vi behöver oroa oss för det kvinnliga intresset för båtlivet, de verkar ha koll på läget och är kanske lite för smarta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Till Gaidin samt ArneRadar.

Kan ni förstå att jag har sett så mycket "dumheter" å dess konsekvenser för att folk har blivit med båt å inte har de elementeraste baskunskaper som behövs. Efter ett tag orkar man inte med att svara på frågor på "blyta blöja nivån" när vederbörande är ute i en situation på ett högre plan, där de inte borde ha hamnat utan baskunskaperna.

 

Sånt är jag trött på å orkar inte svara på det. Så därför väljer jag vad som jag anser är relevant för mig.

Ursäkta men vad äre för fel med det? Har ni aldrig röttnat på nått. Men jag har inte inte hindrat andra att välja å svara, det är en viss skillnad, å du har rätt, ArneR i sån motto bidrar jag inte till att "förnya" båtlivet å sörjer för nyrekrytering. Men jag har inte hindrat andra från att välja vad som är adekvat å relevant eller vem som skall få ställa vilka frågor de vill.

Det är som sagt en viss skillnad.

 

Om du sedan Gaidin tycker det är en vidrig inställning så har du jämfört min trötthet att svara på elementera saker som vidrighet.

Det du säger är av samma klass, ....

tja........åsikter är fria.......kanske även på detta forum....hmm? Tja....det är första gången i mitt liv jag har fått det epitetet å dessutom av någon som inte känner mig överhuvudtaget.

 

Du har inte den ringaste aning om vem jag är, hur jag är å hur människor känner mig å vilka gärningar jag gör. Det är som sagt första gången i mitt liv jag har fått det epitetet å av en som absolut inte känner mig. Jo jag tackar.

 

Du säger alltså att det är vidrigt om man inte besvarar elementära basic frågor för man är trött på dem. Hur var det nu med åsiktsfriheten? Det är vidrigt att vara less å trött? Å jag får inte ha åsikten att för mig är de frågorna inte relevanta eller adekvata?

 

Sedan käre ArneRadar, jag måste citera en rad från dig:

Att du är oförmögen att förstå kvinnors båtintresse är ointressant. Att du inte ser det, eller kan locka fram det förvånar inte ett dugg.

 

Nu är du ute o tolkar mig som Fan läser Bibeln. Hur vet du att jag är oförmögen att förstå kvinnors båtintresse?

Å påstår att det är så , sätter en etikett på mig om nått du inte vet. Utan minsta kännedom om vem jag är å mina gärningar.

Jag är lite förvånad, dels för jag hyser andra tankar om er å dels för jag är känd för raka motsatsen. I hela mitt yrkesliv har jag peppat speciellt kvinnor för att våga göra sånt som de vill, oavsett om det anses som ett manligt ”yrke” eller vad det var frågan om som anses som ”manligt”.

 

Är det så svårt att läsa innantill. Det jag har sagt å säger igen är att det är inte könen som avgör om man gillar att segla å medverkar på ett båtforum. Å det skall inte vara det som avgör överhuvudtageet, inte i nått sammanhang. Om det sedan inte förekommer så många kvinnor här är väl inte mitt fel. Å jag finner ingen anledning att försöka ”kvotera” in folk så vi får nån sorts 50/50 förhållande. Annars är jag bla känd för att uppmuntra just kvinnor lite extra så de får smak för det här med att segla.

 

Men som sagt, åsikter borde fortfarande vara fria. Men snälla läs inte som Fan läser Bibeln å sätt inte på mig olika epitet som som ni inte vet nånting om. Där går det en gräns.

 

om de fanns en gilla minusknapp så skulle jag nog dutta på den.

sen måste jag erkänba att jag inte läst mer än inledningen av "förklaringen" pallar ej förklaringar och missar därför en del.

tror dock att många frågor inte är endast retoriska ytan att dom tvärt om ställs av intresse eller att frågeställaren vill veta. Påståenden finns det fler av, både retoriska, såna "man" enligt egna erfarenheter, egen logik mm. håller med om och viceversa.

Goddag yxskaft

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste allting vara så lika när lika är det minsta vi är? Kan man inte bara helt enkelt få hjälpas åt genom att dela upp det som ska göras så att berörda trivs utan att dessa självgoda messerschmitters till genusforskare alltid ska förfasa sig över andras väl fungerande vardag? Observera att berörda i detta fallet inte inbegriper båtgrannen eller någon annan åskådare...

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste allting vara så lika när lika är det minsta vi är? Kan man inte bara helt enkelt få hjälpas åt genom att dela upp det som ska göras så att berörda trivs utan att dessa självgoda messerschmitters till genusforskare alltid ska förfasa sig över andras väl fungerande vardag? Observera att berörda i detta fallet inte inbegriper båtgrannen eller någon annan åskådare...

Håller med. Låt kvinnor vara kvinnor och män vara män, och själva få  välja vad de vill göra och inte göra. Vi ska vara jämlika, inte lika.

Redigerad av Riro
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste allting vara så lika när lika är det minsta vi är? Kan man inte bara helt enkelt få hjälpas åt genom att dela upp det som ska göras så att berörda trivs utan att dessa självgoda messerschmitters till genusforskare alltid ska förfasa sig över andras väl fungerande vardag? Observera att berörda i detta fallet inte inbegriper båtgrannen eller någon annan åskådare...

 

Finns något som heter ekvalism - betyder att alla är lika värda även i sin olikhet. Alltså - inte feminism.

 

Jag tänker att om min fru (om jag haft en sådan) och jag skall fixa grejer i helgen. Hon syr gardiner för att hon gillar det, jag byter däck på bilen för jag är bra på det. Det är precis lika jämställt som tvärt om, men jag är inte så bra på gardiner... det viktigaste är ju att ingen av oss glor på TV medan den andra parten gör allt jobbet.

 

Belinda Olsson som var med och skrev boken "Fittstim" gjorde en serie på SVT hon fick mycket skit för av feministerna där hon besökte badhus med en kvinna som kämpade för att även de skulle få bada topless där, ett hen-dagis mm, sedan satte hon sig och pratade med en kvinna som jobbade i äldrevården och frågade om hon var feminist, och nej - det var hon inte. Dagens feminister skjuter bredvid målet, man har missat vad som är viktigt (lika lön för lika arbete, lika behandling inför lagen, lika förutsättningar i sjukvården) och istället gapar man om att summan på de nya sedlarna är lägre på kvinnovalörerna än mansvalörerna, eller att det är fyra män och tre kvinnor i Så Mycket Bättre.

 

Ursäkta OT.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Till Gaidin samt ArneRadar.

Kan ni förstå att jag har sett så mycket "dumheter" å dess konsekvenser för att folk har blivit med båt å inte har de elementeraste baskunskaper som behövs. Efter ett tag orkar man inte med att svara på frågor på "blyta blöja nivån" när vederbörande är ute i en situation på ett högre plan, där de inte borde ha hamnat utan baskunskaperna.

 

Sånt är jag trött på å orkar inte svara på det. Så därför väljer jag vad som jag anser är relevant för mig.

Ursäkta men vad äre för fel med det? Har ni aldrig röttnat på nått. Men jag har inte inte hindrat andra att välja å svara, det är en viss skillnad, å du har rätt, ArneR i sån motto bidrar jag inte till att "förnya" båtlivet å sörjer för nyrekrytering. Men jag har inte hindrat andra från att välja vad som är adekvat å relevant eller vem som skall få ställa vilka frågor de vill.

Det är som sagt en viss skillnad.

 

Om du sedan Gaidin tycker det är en vidrig inställning så har du jämfört min trötthet att svara på elementera saker som vidrighet.

Det du säger är av samma klass, ....

tja........åsikter är fria.......kanske även på detta forum....hmm? Tja....det är första gången i mitt liv jag har fått det epitetet å dessutom av någon som inte känner mig överhuvudtaget.

 

Du har inte den ringaste aning om vem jag är, hur jag är å hur människor känner mig å vilka gärningar jag gör. Det är som sagt första gången i mitt liv jag har fått det epitetet å av en som absolut inte känner mig. Jo jag tackar.

 

Du säger alltså att det är vidrigt om man inte besvarar elementära basic frågor för man är trött på dem. Hur var det nu med åsiktsfriheten? Det är vidrigt att vara less å trött? Å jag får inte ha åsikten att för mig är de frågorna inte relevanta eller adekvata?

 

Sedan käre ArneRadar, jag måste citera en rad från dig:

Att du är oförmögen att förstå kvinnors båtintresse är ointressant. Att du inte ser det, eller kan locka fram det förvånar inte ett dugg.

 

Nu är du ute o tolkar mig som Fan läser Bibeln. Hur vet du att jag är oförmögen att förstå kvinnors båtintresse?

Å påstår att det är så , sätter en etikett på mig om nått du inte vet. Utan minsta kännedom om vem jag är å mina gärningar.

Jag är lite förvånad, dels för jag hyser andra tankar om er å dels för jag är känd för raka motsatsen. I hela mitt yrkesliv har jag peppat speciellt kvinnor för att våga göra sånt som de vill, oavsett om det anses som ett manligt ”yrke” eller vad det var frågan om som anses som ”manligt”.

 

Är det så svårt att läsa innantill. Det jag har sagt å säger igen är att det är inte könen som avgör om man gillar att segla å medverkar på ett båtforum. Å det skall inte vara det som avgör överhuvudtageet, inte i nått sammanhang. Om det sedan inte förekommer så många kvinnor här är väl inte mitt fel. Å jag finner ingen anledning att försöka ”kvotera” in folk så vi får nån sorts 50/50 förhållande. Annars är jag bla känd för att uppmuntra just kvinnor lite extra så de får smak för det här med att segla.

 

Men som sagt, åsikter borde fortfarande vara fria. Men snälla läs inte som Fan läser Bibeln å sätt inte på mig olika epitet som som ni inte vet nånting om. Där går det en gräns.

om de fanns en gilla minusknapp så skulle jag nog dutta på den.

sen måste jag erkänba att jag inte läst mer än inledningen av "förklaringen" pallar ej förklaringar och missar därför en del.

tror dock att många frågor inte är endast retoriska ytan att dom tvärt om ställs av intresse eller att frågeställaren vill veta. Påståenden finns det fler av, både retoriska, såna "man" enligt egna erfarenheter, egen logik mm. håller med om och viceversa.

Goddag yxskaft

 

 

Håller med i "goddag yxskaft".

JAg hade osm sagt inte läst utan bara tolkat av bilden, inte innehållet, Så o det fanns en undooknapp så skulle jag trycka på den. Menar som jag skrev, om det hade stått vad jag förväntade mej.

Har skummat igenom texten nu, på mobilen orkade jag inte men svarade ändå.

Vilken gädda jag skulle vara!!!

JAg skulle nog hoppa in i den båt som hade fiskedrag ombord.

=)

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Måste allting vara så lika när lika är det minsta vi är? Kan man inte bara helt enkelt få hjälpas åt genom att dela upp det som ska göras så att berörda trivs utan att dessa självgoda messerschmitters till genusforskare alltid ska förfasa sig över andras väl fungerande vardag? Observera att berörda i detta fallet inte inbegriper båtgrannen eller någon annan åskådare...

 

Finns något som heter ekvalism - betyder att alla är lika värda även i sin olikhet. Alltså - inte feminism.

 

Jag tänker att om min fru (om jag haft en sådan) och jag skall fixa grejer i helgen. Hon syr gardiner för att hon gillar det, jag byter däck på bilen för jag är bra på det. Det är precis lika jämställt som tvärt om, men jag är inte så bra på gardiner... det viktigaste är ju att ingen av oss glor på TV medan den andra parten gör allt jobbet.

 

Belinda Olsson som var med och skrev boken "Fittstim" gjorde en serie på SVT hon fick mycket skit för av feministerna där hon besökte badhus med en kvinna som kämpade för att även de skulle få bada topless där, ett hen-dagis mm, sedan satte hon sig och pratade med en kvinna som jobbade i äldrevården och frågade om hon var feminist, och nej - det var hon inte. Dagens feminister skjuter bredvid målet, man har missat vad som är viktigt (lika lön för lika arbete, lika behandling inför lagen, lika förutsättningar i sjukvården) och istället gapar man om att summan på de nya sedlarna är lägre på kvinnovalörerna än mansvalörerna, eller att det är fyra män och tre kvinnor i Så Mycket Bättre.

 

Ursäkta OT.

 

 

En känd kvinna, högt upp inom näringslivet, sa vid ett tillfälle: "Kvinnans utveckling hindras inte av männen utan av feministerna."

 

Smaka på den...  :P  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite väl enkel bortförklaring kan jag tycka om att män generellt inte har något ansvar i jämställdhetsfrågor.

Det handlar om härskarteknik och maktstruktur också. Det sägs att de formella besluten i bolag fattas i konferensrum, men strategin kluras ut innan i bastun där kvinnor inte tar plats av naturliga själ. Man är ingen familj eller väldigt nära vänner. Man är arbetskollegor/styrelseledamöter. Ett litet exempel på detta var bastuscenen i SOS Sällskapsresan. Visserligen drabbade beslutet som fattas den gången ingen kvinna, men i princip kunde det ha varit så. Det var inside information! Men jag håller med om principen att kvinnor inte generellt skall se sig som offer. Det gäller att sträcka ut handen och ta plats också!

Redigerad av seglarfreaken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite väl enkel bortförklaring kan jag tycka om att män generellt inte har något ansvar i jämställdhetsfrågor.

Det handlar om härskarteknik och maktstruktur också. Det sägs att de formella besluten i bolag fattas i konferensrum, men strategin kluras ut innan i bastun där kvinnor inte tar plats av naturliga själ. Man är ingen familj eller väldigt nära vänner. Man är arbetskollegor/styrelseledamöter. Ett litet exempel på detta var bastuscenen i SOS Sällskapsresan. Visserligen drabbade beslutet som fattas den gången ingen kvinna, men i princip kunde det ha varit så. Det var inside information! Men jag håller med om principen att kvinnor inte generellt skall se sig som offer. Det gäller att sträcka ut handen och ta plats också!

 

Jag är lite osäker här... vem har påstått att män saknar ansvar i jämställdhetsfrågor..? För mig är det snarare så att både män och kvinnor har det ansvaret, någon som hävdat annat här, då har jag nog missat det.

 

Och att strategier kluras ut i bastun har du hört..? Vet inte riktigt vad det har med båtliv att göra, men jag har svårt att tro att större bolag som skall klara sig en längre tid på marknaden i funkar så. Men har du källa på annat, så hänvisa gärna.

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket i detta forum handlar om att reparera och utrusta båtarna. Redan i marinorna ser man inte mycket kvinnar som sliter med sina båtar i tunga jobb , även om det finns några. Många är med och hjälper till i vårutrustningen men jobb som slipning ,bottenmålning och polering. Dock är få speciellt intresserade av att pilla med motorer och dyliga tekniska maskiner. Min känsla är att båtintresset är ungefär lika mycket mellan män och kvinnar, fast kvinnorna ofta överlåter det tekniska till sina män. Kan tänka mig att kvinnor ser detta forum som mest tekniskt, och vill fokusera på utseende detaljer och funktioner på båtarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2015-10-26 vid 10:36 skrev Riro:

Tycker inte att det är konstigt att det är mest män på detta forum om man tittar på rubrikerna.

 

- Seglarsnack: Mycket teknik, motor, rigg, bottenfärger, genomföringar etc. Typiska mansämnen.

- Motorbåtssnack: Ännu mer teknik, motor, riggvinklar, bottenfärg, drev etc.Typiska mansämnen

- Träsnack: Renovering, fernissning, underhåll etc. I huvudsak mansämnen

- Långfärdssnack: Könsneutralt

- RibBåtssnack: Mycket teknik, båttyper, motor etc. Typiska mansämnen

- Mek & teknik: Bara teknik. Typiska mansämnen

- Bygg och renovera: Materialval, färger, plasta, svetsa, dynor etc. I huvudsak mansämnen.

- Elsnack: Teknik, kabelareor, solpaneler, generatorer, säkringar etc. Typiska mansämnen

- Navigation: Teknik, GPS, radar etc. Typiska mansämnen

- Fiskesnack: Trolling, drag, spöhållare etc. Typiska mansämnen

- Matsnack: Recept, sjökrogar, matförvaring etc. Inte helt könsneutralt då jag tror att det är något fler kvinnor som är intresserade av detta.

- Miljösnack: Könsneutralt

- Övrigt snack: Könsneutralt

 

Tror att många kvinnor är lika intresserade av att vistas på sjön som män. Att det är hemskt lite kvinnor på detta forum beror nog mest på ämnena som diskuteras. En rubrik som t.ex "Inredning" tror jag fler kvinnor skulle vara intresserade av.

Varför män och kvinnor som regel är intresserade av olika saker kan jag inte svara på. Tycker dock inte att det är fel. Män och kvinnor ska vara jämlika, inte lika.

Du har så rätt i vad du säger. Det där med motorer etc är kanske mera intressant för männen men det uteslutar inte att man inte vill lära sig även detta. Jag själv seglade in med modersmjölken, men gjorde ett uppehåll på 30 år. Det satt i.Nu denna sommar skall jag segla själv för m detin make gick bort för 3 år sedan. Det blir ett försök med förhoppning om att jag klarar det. Tryck tummarna . Ohoj

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul återupplivning av 7,5 år gammal tråd med citat och åsikter som gällde på den tiden. Finns säkert några som skulle motsätta sig etiketten "typiska mansämnen". Jag själv avskyr att meka trots att jag är man, sysslar hellre med digitalt. Dock är jag teoretiker ut i fingerspetsarna så jag gillar att fatta ungefär hur saker funkar, mest så att jag vet när jag kan skita i saker respektive hitta nån som är duktig på det. Eller i värsta fall göra det själv.

 

Nu när jag hängt av och till här i tio år så tycker jag det verkar som att demografin i huvudsak är män 55+, åtminstone de som postar regelbundet. Det kan så klart vara helt fel. Men hela det här forumformatet lockar nog till sig en viss typ av deltagare. Yngre hänger på Insta, YT och TikTok.

 

Lycka till med din segling @undine och beklagar din makes bortgång. Så klart du klarar det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Brunnsviken:

 

Nu när jag hängt av och till här i tio år så tycker jag det verkar som att demografin i huvudsak är män 55+, åtminstone de som postar regelbundet. Det kan så klart vara helt fel. Men hela det här forumformatet lockar nog till sig en viss typ av deltagare. Yngre hänger på Insta, YT och TikTok.

Med några månader kvar till 50 så bidrar jag med att hålla medelåldern nere🙂

 

Det är ju många frågor som får svar med mycket "manspleining" som egentligen inte är relevant för svaret på frågan. Det skrämmer nog bort en och annan som inte är nörd. Män är generellt mer nördiga än kvinnor........och de blir inte mindre nördiga med åldern.

 

@undine lycka till med seglingen. Finns ingen anledning att du inte skulle klara det🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...