Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
seglarfreaken

Kvinnor i detta forum?

Rekommendera Poster

Var är de? Hur många procent eller promille utgör de? Med tanke på att dumheter och fula påhopp kan förekomma så kanske det inte är så underligt att de inte syns eller inte är deltagande. Men nog skulle det väl vara berikande om flera kvinnor tog plats och deltog här i Bryggsnack? I den marinan där vi har båten liggande så är det en ganska utpräglad mansvärld tyvärr. Jargongen blir lätt lite väl macho/gubbig på marinor/båtklubbar där inga/få kvinnor syns eller tar plats. När man väl kastar loss så är det ju trots allt en och annan kvinna med ombord på båtarna.

Suger barn, relationer, hem och jobb så mycket kraft från dem att de inte orkar engagera sig i detta?

Eller är det "vi" som skrämmer bort dem?

Går detta att förändra?

Redigerad av seglarfreaken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Förstår inte alls vad du syftar på?

 

Om kvinnor finner detta forum intressant så finns de här och om de inte gör det så är det antagligen för att de inte finner forumet intressant. Hur skulle man ändra på det, tycker du?

 

Det finns helt säkert kvinnor med ett utpräglat båtintresse som skulle kunna sätta också forumets "kärringar med långbyxor" på plats men frågan ska ställas på ett annat sätt.

 

På detta sätt:

 

Hur kommer det sig att det är en liten klick båtintresserade män som håller detta forum levande? Var finns alla andra män och ungdomar i allmänhet, andra än de stadigt närvarande i synnerhet?

 

Det är en mycket mer relevant fråga!

 

Din fråga; "Suger barn, relationer, hem och jobb så mycket kraft från dem att de inte orkar engagera sig i detta?", skulle säkert få en och annan kvinna att höra av sig men tro mig; deras reaktion skulle inte vara den du ville ha!

__________________________________________________

 

Bildkommentar: Höstmusik

 

 

post-102122-0-91643600-1445421087_thumb.gif

Redigerad av MaxSchmeling

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att vi alla använder användarnamn torde det vara svårt, för att inte säga omöjligt, att känna till andelen kvinnor som är aktiva på forumet. Om nån kallar sig "PeWa", t ex, så kan man gissa att det är baserat på ett namn, men om det är Pernilla Wahlgren eller Peter Wahlbeck, det vet man liksom inte...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Åh.....vem har  sagt att det MÅSTE vara kvinnor? Jag menar om en person vill vara med här å läsa/skriva/tycka till så gör han eller hon det av fri vilja å intresse.

Är det få kvinnor så är de väl inte intresserade.

 

Av erfarenhet vet jag att det är ytterst få kvinnor som är intreserade av båtliv. Även yngre sådana som annars känner sig vara lika som män om uttrycket förstås rätt. Tänker inte diskutera vad det beror på, men undrar om inte gener har en viss  å kanske stor inverkan.

 

Sedan äre precis som PW som kan vara både Pernilla Walgren eller Peter Walbeck som Raol skrev. En känd storseglare å kvinna  förekommer här på M-guiden, samt flera andra som jag fått lära känna just här å blivit kompis med.

 

Å förrexten hur vet ni vem jag är? Har ni tänkt på att mitt alias Kal-man är ett akronym å vem döljer sig bakom den i så fall?

 

Nä....skämtar...tänker inte bli androgyn på nätet pga en dum debatt om ett "icke problem".

Störs du "Seglarfreaken" av att det är för få kvinnor här? Jag trodde i min enfald att båtintresset, i mitt fall seglarintresset som driver en å inte hur man ser ut i byxorna nertill.

 

Det jag störs av i så fall är alla dumma å korkade inslag om tokerier å trams, som i likhet med andra forum i skydd av anonoymitet flammar upp då å då å urartar till trams rakt genom. Månne denna tråd blir likadan? Vi har nog med Pellejönsar även på detta forum.

 

Å slutligen, jag är döless på alla frågor av typen, Hjälp, jag har köpt båt, vad ere för sort? Hjälp, båten driver iväg när det blåser i hamnen-hur gör man? Äre babord som är grönt eller vare vitt å vafför blinkar fyren på natten å mitt sjökort visar inte den å den stenen. osv mfl odyl.

 

På adekvata relevanta sakfrågor försöker jag svara om jag ser att frågeställaren är seriös å tar till sig svaren om jag finner det intressant å har lust. Trams får det vara, så nu slutar jag tramsa till detta mera.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Honnör!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det nu är ett problem, hur ska vi lösa det? Kvotera in fler kvinnor?

 

De man borde jobba för är att fler kvinnor skaffar ett Förarintyg och gärna SRC. Antalet kvinnor på kurser har blivit lite bättre men det är fortfarande extremt dåligt.

 

Jag träffade två killar som byggde båt, vilket tog en del tid. Därför såg man till att fruarna tog åtminstone SRC. Motiverings var att om något händer så kommer grabbarna troligen vara sysselsatta med att försöka rädda båten och då är det ju lämpligt om någon annan kan ta hand om radion.

Mycket bra tänkt men ack så ovanligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent generellt tycker jag att de flesta forum är mansdominerade med undantag av exempelvis Familjeliv.se.

 

Kanske är det vi män som har ett behov av att hänga på forum i större utsträckning än kvinnor och är inte ett båt-relaterat problem utan snarare har med forumet som verktyg att göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min egen icke statistiskt vederhäftiga observation är att kvinnor hellre hänger IRL än på forum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min egen icke statistiskt vederhäftiga observation är att kvinnor hellre hänger IRL än på forum.

 

Facebook?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Min egen icke statistiskt vederhäftiga observation är att kvinnor hellre hänger IRL än på forum.

 

Facebook?

 

 

Facebook är väl IRL för en del!?

 

Tommy

Som fortfarande vågar vägra Facebook.  :)

 

Det är illa nog med MG  :unsure:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åh.....vem har sagt att det MÅSTE vara kvinnor? Jag menar om en person vill vara med här å läsa/skriva/tycka till så gör han eller hon det av fri vilja å intresse.

Är det få kvinnor så är de väl inte intresserade.

 

Av erfarenhet vet jag att det är ytterst få kvinnor som är intreserade av båtliv. Även yngre sådana som annars känner sig vara lika som män om uttrycket förstås rätt. Tänker inte diskutera vad det beror på, men undrar om inte gener har en viss å kanske stor inverkan.

 

Sedan äre precis som PW som kan vara både Pernilla Walgren eller Peter Walbeck som Raol skrev. En känd storseglare å kvinna förekommer här på M-guiden, samt flera andra som jag fått lära känna just här å blivit kompis med.

 

Å förrexten hur vet ni vem jag är? Har ni tänkt på att mitt alias Kal-man är ett akronym å vem döljer sig bakom den i så fall?

 

Nä....skämtar...tänker inte bli androgyn på nätet pga en dum debatt om ett "icke problem".

Störs du "Seglarfreaken" av att det är för få kvinnor här? Jag trodde i min enfald att båtintresset, i mitt fall seglarintresset som driver en å inte hur man ser ut i byxorna nertill.

 

Det jag störs av i så fall är alla dumma å korkade inslag om tokerier å trams, som i likhet med andra forum i skydd av anonoymitet flammar upp då å då å urartar till trams rakt genom. Månne denna tråd blir likadan? Vi har nog med Pellejönsar även på detta forum.

 

Å slutligen, jag är döless på alla frågor av typen, Hjälp, jag har köpt båt, vad ere för sort? Hjälp, båten driver iväg när det blåser i hamnen-hur gör man? Äre babord som är grönt eller vare vitt å vafför blinkar fyren på natten å mitt sjökort visar inte den å den stenen. osv mfl odyl.

 

På adekvata relevanta sakfrågor försöker jag svara om jag ser att frågeställaren är seriös å tar till sig svaren om jag finner det intressant å har lust. Trams får det vara, så nu slutar jag tramsa till detta mera.

Här var det kängor åt både höger å vänster. Hur kommer det sig att det är du som avgör vilka frågor som är adekvata å relevanta på detta forum?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför är ens genusfrågan ställd, den är väl inte viktig?

Det handlar väl om mer eller mindre relevanta frågor och diskussionsämnen och dito svar, huruvida det är en man, kvinna eller något däremellan gör inlägg har väl endast en mycket underordnad betydelse, eller?

 

/B

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Min egen icke statistiskt vederhäftiga observation är att kvinnor hellre hänger IRL än på forum.

Facebook?

Jo, trots "nyllet". Har långt många fler kvinnliga fb-vänner än män, men de värsta tvångspostarna är män. Precis som jag upplever att det är här på MG. Men jag tror inte att jag nödvändigtvis har rätt statistiskt underlag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åh.....vem har  sagt att det MÅSTE vara kvinnor? Jag menar om en person vill vara med här å läsa/skriva/tycka till så gör han eller hon det av fri vilja å intresse.

Är det få kvinnor så är de väl inte intresserade.

 

Av erfarenhet vet jag att det är ytterst få kvinnor som är intreserade av båtliv. Även yngre sådana som annars känner sig vara lika som män om uttrycket förstås rätt. Tänker inte diskutera vad det beror på, men undrar om inte gener har en viss  å kanske stor inverkan.

 

Sedan äre precis som PW som kan vara både Pernilla Walgren eller Peter Walbeck som Raol skrev. En känd storseglare å kvinna  förekommer här på M-guiden, samt flera andra som jag fått lära känna just här å blivit kompis med.

 

Å förrexten hur vet ni vem jag är? Har ni tänkt på att mitt alias Kal-man är ett akronym å vem döljer sig bakom den i så fall?

 

Nä....skämtar...tänker inte bli androgyn på nätet pga en dum debatt om ett "icke problem".

Störs du "Seglarfreaken" av att det är för få kvinnor här? Jag trodde i min enfald att båtintresset, i mitt fall seglarintresset som driver en å inte hur man ser ut i byxorna nertill.

 

Det jag störs av i så fall är alla dumma å korkade inslag om tokerier å trams, som i likhet med andra forum i skydd av anonoymitet flammar upp då å då å urartar till trams rakt genom. Månne denna tråd blir likadan? Vi har nog med Pellejönsar även på detta forum.

 

Å slutligen, jag är döless på alla frågor av typen, Hjälp, jag har köpt båt, vad ere för sort? Hjälp, båten driver iväg när det blåser i hamnen-hur gör man? Äre babord som är grönt eller vare vitt å vafför blinkar fyren på natten å mitt sjökort visar inte den å den stenen. osv mfl odyl.

 

På adekvata relevanta sakfrågor försöker jag svara om jag ser att frågeställaren är seriös å tar till sig svaren om jag finner det intressant å har lust. Trams får det vara, så nu slutar jag tramsa till detta mera.

 

Det var ett utomordentligt korttänkt och inkrökt inlägg. Grattis Kalman!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt otroligt!

Redan i första kommentaren i denna lite annorlunda tråd så skrivs det   kärring   mm och tonen blir aggressiv!

 Skulle den som tänker/uttrycker sig så här känna sig välkommen och tycka att det råder en bra stämning här om han var en kvinna och läser detta?

Glöm inte bort att alla människor på denna jord i alla tider föddes av en kvinna!

Har ni glömt att vara tacksamma för det?

Ibland så skäms jag faktiskt över att vara man, Respekt och skärpning bröder samt all heder till er som respekterar och behandlar kvinnor bra!!

Kom inte med ursäkten att kärring kommer från ordet käring!

Det uttrycks här och vid många andra sammanhang på ett sådant sätt att det har förlorat sin ursprungliga kärleksfulla innebörd anser jag.

Redigerad av seglarfreaken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Människor går väl helt enkelt in på de forum de är intresserade av. Men visst vore det kul med fler kvinnliga deltagare med ett annat perspektiv.

Kan bara hålla med: https://Vimeo.com/51024125

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt att du också trewq tror att att kvinnor skulle kunna införa lite nyttigt nytänkande i båtforumet och kanske även det organiserade båtlivet om de tog/fick ta  lite mera plats: Jag tycker det är väldigt roligt att vår son har flera tjejkompisar som gillar att segla. I somras var han, hans flickvän och en gemensam tjejkompis till dem ute och seglade en vecka i Stockholms skärgård. Det blev väldigt lyckat och det är andra året nu som de ute och seglar tillsammans. Skönt också att de lämnar tillbaka båten i bra skick varje gång. De hjälpte även till med att rusta båten i somras, men har fortfarande mycket tekniskt att lära sig.

Jag måste erkänna att det här med att bryta klassiska könsroller är inte lätt och kanske inte är nödvändigt att ändra på alla gånger. Ibland är det bättre att var och en gör de som de är bäst på ombord och kompletterar varandra istället. Min fru har varit fantastisk under alla år som vi har seglat och servat besättningen med mat under gång bl a många gånger samtidigt som jag eller någon annan har seglat. Det var verkligen härliga upplevelser när min fru läste högt bl a: God natt mister Tom, för barnen samtidigt som jag i svaga vindar slörade oss fram till Slandö kalv. Det var ett vanligt mål för oss på den tiden. Hur många gånger har inte min fru och jag pratat om att hon skulle behöva lära sig att lägga till/lätta och göra alla momenten? Trots att jag är rätt lugn, peppande och pedagogisk, så har det inte riktigt blivit av att hon har lärt sig. Men hon vet vad som skall göras om det blir skarpt läge.

Hur har ni det med könsrollerna/arbetsfördelningen ombord? Tilläggas bör att vi har gjort ett deal: Jag tömmer portapottan så står hon för "rufflandet". Visst kan jag göra de sysslorna när jag är ute själv, men då blir det oftast enklare mat plus att jag får ont i ryggen när jag diskar. Då och då sitter min fru till rors när hon känner för det och seglar riktigt bra. Men  när det är plattläns eller grym bidevind så får jag ta över rodret. Jag har haft den stora förmånen att lyckas få min fru  som var total landkrabba innan vi träffades att segla med mig/familjen/vänner i trettio år nu. Den som ruttnar först får bestämma, har vi alltid FÖRSÖKT ha som motto. Jag måste erkänna att jag har blivit allt bättre på det. Min fru följer inte med och seglar lika mycket de senaste åren. Vi behöver lite oftare göra olika saker nuoch det behövs luft i äktenskapet, precis som när man seglar :)

Redigerad av seglarfreaken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår arbetsfördelning är: Hon styr, förtöjer och lagar mat. Jag skotar, ankrar, diskar och mekar. Fungerar bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår arbetsfördelning är: Hon styr, förtöjer och lagar mat. Jag skotar, ankrar, diskar och mekar. Fungerar bra.

 

Härligt att höra! Det där med förtöjer kan man ju se på två sätt: Styr hon in båten då ni förtöjer eller tar hon emot och förtöjer? Eftersom du tydligen lägger i ankaret, så skulle det kunna innebära att hon styr in mot en brygga/klippa. Eller är det när ni lägger er på svaj? Att styra in respektiva hoppa iland på en klippa kräver verkligen teamwork och är ett riskabelt moment.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Tack ArneRadar. Grattis på dig med

;)

Har du läst noga vad jag eg. skrev?

Jag skall försöka sammanfatta det hela, kanske inte allt, med korta meningar.

 

*Har inget alls emot kvinnor å sjön å båtar, tvärtom.

*Intresset avgör om man är med å seglar eller vad man gör ombord.

*Intreset avgör om man är med på ett forum eller ej.

* Vilka kläder man har, dvs kön, har inte med intresset att göra.

*Jo, jag är trött på pellejönsar på forum, på alla forum.

*Jo, jag är trött på att samma frågor återkommer, har ibland lust att svara att om du måste fråga det så skall du inte syssla med det.

* Å slutligen anser jag att det är aldrig könen som skall avgöra vilka som är med utan kunskap å färdigheter, intresse mm, å då menar jag i alla sammanhang. Det är inte politiska kvoteringar som skall avgöra vem som är lämplig för vad.

 

Till odysseus65

Inte avgör jag vad som är relevanta frågor, jag avgör om det är relevant för mig å  svarar om jag tycker, hindrar inte andra--avgör-- vad som skall skrivas. Men jag får väl ha en åsikt om vad jag tycker eller hur. Å den åsikten står jag för.

 

Sedan har jag svårt att förstå att det skulle vara att dela ut en känga att ha en åsikt om att det är inte könen som avgör intresset för båtlivet å medverkan på ett fourm.

Men vi tänker väl olika kanske?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Helt otroligt!

Redan i första kommentaren i denna lite annorlunda tråd så skrivs det kärring mm och tonen blir aggressiv!

Skulle den som tänker/uttrycker sig så här känna sig välkommen och tycka att det råder en bra stämning här om han var en kvinna och läser detta?

Glöm inte bort att alla människor på denna jord i alla tider föddes av en kvinna!

Har ni glömt att vara tacksamma för det?

Ibland så skäms jag faktiskt över att vara man, Respekt och skärpning bröder samt all heder till er som respekterar och behandlar kvinnor bra!!

Kom inte med ursäkten att kärring kommer från ordet käring!

Det uttrycks här och vid många andra sammanhang på ett sådant sätt att det har förlorat sin ursprungliga kärleksfulla innebörd anser jag.

Tycker att du ska läsa min text igen och vad du missar med "kärringar" är att jag med detta avser män, en viss sorts män... Läs texten igen. Läs också din egen förklenande text om kvinnor. Det var ju ett riktigt bottennapp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Tack ArneRadar. Grattis på dig med

;)

Har du läst noga vad jag eg. skrev?

Jag skall försöka sammanfatta det hela, kanske inte allt, med korta meningar.

 

*Har inget alls emot kvinnor å sjön å båtar, tvärtom.

*Intresset avgör om man är med å seglar eller vad man gör ombord.

*Intreset avgör om man är med på ett forum eller ej.

* Vilka kläder man har, dvs kön, har inte med intresset att göra.

*Jo, jag är trött på pellejönsar på forum, på alla forum.

*Jo, jag är trött på att samma frågor återkommer, har ibland lust att svara att om du måste fråga det så skall du inte syssla med det.

* Å slutligen anser jag att det är aldrig könen som skall avgöra vilka som är med utan kunskap å färdigheter, intresse mm, å då menar jag i alla sammanhang. Det är inte politiska kvoteringar som skall avgöra vem som är lämplig för vad.

 

Till odysseus65

Inte avgör jag vad som är relevanta frågor, jag avgör om det är relevant för mig å svarar om jag tycker, hindrar inte andra--avgör-- vad som skall skrivas. Men jag får väl ha en åsikt om vad jag tycker eller hur. Å den åsikten står jag för.

 

Sedan har jag svårt att förstå att det skulle vara att dela ut en känga att ha en åsikt om att det är inte könen som avgör intresset för båtlivet å medverkan på ett fourm.

Men vi tänker väl olika kanske?

Den fria åsikten är inte riktigt välkommen här, tydligen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste icke manligt beteende enligt dig kallas för kärringfasoner MaxSchmeling?

Då kränker du både mig och de eventuella kvinnor som läser detta.

Kan du inte lära dig att uttrycka dig lite hövligare? Jag tycker faktiskt att du uttryckt dig på ett sätt som inte direkt  uppmuntrar till ett mera kvinnligt vänligt tänkande.

Redigerad av seglarfreaken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Du skriver följande:

 

"Suger barn, relationer, hem och jobb så mycket kraft från dem att de inte orkar engagera sig i detta?"

 

Du ska inte snacka en massa om att jag uttrycker mig på ett visst sätt för om någon skriver förklenande om kvinnor så är det du. Var dessa kvinnor ska vara framgår helt klart av din text.

 

Uttrycket "Kärringar i långbyxor" är ett gammalt uttryck som nu också kan stämma väl in på dig. Din allt annat än feministiska bild av kvinnors sysslor, eftersom de inte har tid att sitta och uggla i detta forum, hör hemma i en annan värld men kanske snart även i den nya, svenska samhället där våra värderingar sakta är på väg ut och kvinnoförtrycket från andra kulturer slår rot även här hos oss.

 

I vårt hem är det två killar som gör allt, vi delar alla sysslor. Din text avslöjar hur ni har det hemma... Vilka eventuella kvinnor i detta forum skulle gilla detta, tror du?

 

En liten mansgris är du allt, fast det visste du kanske inte...

 

 

post-102122-0-09674500-1445457834_thumb.png

Redigerad av MaxSchmeling

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver följande:

 

"Suger barn, relationer, hem och jobb så mycket kraft från dem att de inte orkar engagera sig i detta?"

 

Du ska inte snacka en massa om att jag uttrycker mig på ett visst sätt för om någon skriver förklenande om kvinnor så är det du. Var dessa kvinnor ska vara framgår helt klart av din text.

 

Uttrycket "Kärringar i långbyxor" är ett gammalt uttryck som nu också kan stämma väl in på dig. Din allt annat än feministiska bild av kvinnors sysslor, eftersom de inte har tid att sitta och uggla i detta forum, hör hemma i en annan värld men kanske snart även i den nya, svenska samhället där våra värderingar sakta är på väg ut och kvinnoförtrycket från andra kulturer slår rot även här hos oss.

 

I vårt hem är det två killar som gör allt, vi delar alla sysslor. Din text avslöjar hur ni har det hemma...

 

Du blir inte finare i kanten hur många gånger du än skriver ordet kvinnor om du EN gång skriver ordet kärring och menar någonting negativt med det MaxSchmeling !

Tiderna förändras och en del hänger inte med! Det är ungefär lika korkat som att fortsätta och envisas med att kalla en chokladboll för negerboll: Låt  mörkhyad person själva få bestämma om det är okay eller inte. Jag vet att det i alla fall är en av deras föreningar som har sagt ifrån!

Ska inte det räcka för att börja säga chokladboll istället?

Redigerad av seglarfreaken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vår arbetsfördelning är: Hon styr, förtöjer och lagar mat. Jag skotar, ankrar, diskar och mekar. Fungerar bra.

Härligt att höra! Det där med förtöjer kan man ju se på två sätt: Styr hon in båten då ni förtöjer eller tar hon emot och förtöjer? Eftersom du tydligen lägger i ankaret, så skulle det kunna innebära att hon styr in mot en brygga/klippa. Eller är det när ni lägger er på svaj? Att styra in respektiva hoppa iland på en klippa kräver verkligen teamwork och är ett riskabelt moment.

Jag styr in till land och lägger i ankaret, kör tills hon säger stopp eller tills det tar emot. Det ska inte hoppas, det ska klivas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

 

Du skriver följande:

 

"Suger barn, relationer, hem och jobb så mycket kraft från dem att de inte orkar engagera sig i detta?"

 

Du ska inte snacka en massa om att jag uttrycker mig på ett visst sätt för om någon skriver förklenande om kvinnor så är det du. Var dessa kvinnor ska vara framgår helt klart av din text.

 

Uttrycket "Kärringar i långbyxor" är ett gammalt uttryck som nu också kan stämma väl in på dig. Din allt annat än feministiska bild av kvinnors sysslor, eftersom de inte har tid att sitta och uggla i detta forum, hör hemma i en annan värld men kanske snart även i den nya, svenska samhället där våra värderingar sakta är på väg ut och kvinnoförtrycket från andra kulturer slår rot även här hos oss.

 

I vårt hem är det två killar som gör allt, vi delar alla sysslor. Din text avslöjar hur ni har det hemma...

 

Du blir inte finare i kanten hur många gånger du än skriver ordet kvinnor om du EN gång skriver ordet kärring och menar någonting negativt med det MaxSchmeling !

Tiderna förändras och en del hänger inte med! Det är ungefär lika korkat som att fortsätta och envisas med att kalla en chokladboll för negerboll: Låt  mörkhyad person själva få bestämma om det är okay eller inte. Jag vet att det i alla fall är en av deras föreningar som har sagt ifrån!

Ska inte det räcka för att börja säga chokladboll istället?

 

 

Vilken underlig text, seglarfreaken. Måste erkänna att jag inte förstår vad du menar och det kan helt klart bero på att vi äger en motorbåt. Jag förstår inte din text och detta med "negerboll" och "en av deras föreningar"...sorry. Hur hänger detta ihop? Och vilken förening syftar du på... AIK?

 

Jag fattar nada!

post-102122-0-20046300-1445459311.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Varför är ens genusfrågan ställd, den är väl inte viktig?

Det handlar väl om mer eller mindre relevanta frågor och diskussionsämnen och dito svar, huruvida det är en man, kvinna eller något däremellan gör inlägg har väl endast en mycket underordnad betydelse, eller?

 

/B

 

En klok inställning, Bosse.

 

Oavsett om man är man, kvinna, "bög eller svartskalle" så ska man vara välkommen här...

post-102122-0-36999200-1445461101.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack ArneRadar. Grattis på dig med

;)

Har du läst noga vad jag eg. skrev?

Jag skall försöka sammanfatta det hela, kanske inte allt, med korta meningar.

 

*Har inget alls emot kvinnor å sjön å båtar, tvärtom.

*Intresset avgör om man är med å seglar eller vad man gör ombord.

*Intreset avgör om man är med på ett forum eller ej.

* Vilka kläder man har, dvs kön, har inte med intresset att göra.

*Jo, jag är trött på pellejönsar på forum, på alla forum.

*Jo, jag är trött på att samma frågor återkommer, har ibland lust att svara att om du måste fråga det så skall du inte syssla med det.

* Å slutligen anser jag att det är aldrig könen som skall avgöra vilka som är med utan kunskap å färdigheter, intresse mm, å då menar jag i alla sammanhang. Det är inte politiska kvoteringar som skall avgöra vem som är lämplig för vad.

 

Till odysseus65

Inte avgör jag vad som är relevanta frågor, jag avgör om det är relevant för mig å svarar om jag tycker, hindrar inte andra--avgör-- vad som skall skrivas. Men jag får väl ha en åsikt om vad jag tycker eller hur. Å den åsikten står jag för.

 

Sedan har jag svårt att förstå att det skulle vara att dela ut en känga att ha en åsikt om att det är inte könen som avgör intresset för båtlivet å medverkan på ett fourm.

Men vi tänker väl olika kanske?

Jo, jag läste det du skrev redan första gången, innan du skrev om och mjukade upp det hela. Att du är oförmögen att förstå kvinnors båtintresse är ointressant. Att du inte ser det, eller kan locka fram det förvånar inte ett dugg. Men det var inte poängen.

 

Däremot är din ledsamhet mot nyrekrytering till båtlivet både korttänkt och inkrökt. Vad som är en adekvat frågeställning är det alltså bara du som förstår? Att man inte skall hålla på med båtliv om man inte ställer *adekvata* (sic) frågor känns väldigt nattståndet. Skäms på dig gubbe.

Redigerad av ArneRadar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...