Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
seglarfreaken

Kvinnor i detta forum?

Rekommendera Poster

Detta är ett forum för båtintresserade.

Om den båtintresserade sedan dessutom är kvinna eller man (eller en "hen"), svart eller vit, kristen, muslim eller ateist, politiskt röd/grön/blå eller något annat - är det viktigt ?  Vad säger att det skulle bli "bättre" med fler "kvinnliga" åsikter ?  Och vad är i så fall en "kvinnlig" åsikt, bygger inte det också på någon förutfattad mening som egentligen är rätt irrelevant ?

 

Vi har ett sådant överdrivet behov av att kategorisera alla, ofta in i absurdum. "Jag vet inte vem du är förrän jag placerat dig i ett fack. Helst ett mer avgränsat fack än vad du själv är bekväm med, så jag vet var jag har dig och kan ha min bild klar redan innan du öppnat munnen".

 

Att sprida båtintresset (eller andra intressen) till nya grupper är en annan sak. De skall sedan känna sig välkomna till ett forum där båtintresset får stå i fokus. Inte vem du är.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

*Jo, jag är trött på att samma frågor återkommer, har ibland lust att svara att om du måste fråga det så skall du inte syssla med det.

 

En synnerligen vidrig inställning till människor med frågor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Till Gaidin samt ArneRadar.

Kan ni förstå att jag har sett så mycket "dumheter" å dess konsekvenser för att folk har blivit med båt å inte har de elementeraste baskunskaper som behövs. Efter ett tag orkar man inte med att svara på frågor på "blyta blöja nivån" när vederbörande är ute i en situation på ett högre plan, där de inte borde ha hamnat utan baskunskaperna.

 

Sånt är jag trött på å orkar inte svara på det. Så därför väljer jag vad som jag anser är relevant för mig.

Ursäkta men vad äre för fel med det? Har ni aldrig röttnat på nått. Men jag har inte inte hindrat andra att välja å svara, det är en viss skillnad, å du har rätt, ArneR i sån motto bidrar jag inte till att "förnya" båtlivet å sörjer för nyrekrytering. Men jag har inte hindrat andra från att välja vad som är adekvat å relevant eller vem som skall få ställa vilka frågor de vill.
Det är som sagt en viss skillnad.

 

Om du sedan Gaidin tycker det är en vidrig inställning så har du jämfört min trötthet att svara på elementera saker som vidrighet.

Det du säger är av samma klass,  ....

tja........åsikter är fria.......kanske även på detta forum....hmm? Tja....det är första gången i mitt liv jag har fått det epitetet å dessutom av någon som inte känner mig överhuvudtaget.

Du har inte den ringaste aning om vem jag är, hur jag är å hur människor känner mig å vilka gärningar jag gör. Det är som sagt  första gången i mitt liv jag har fått det epitetet å av en som absolut inte känner mig. Jo jag tackar.

Du säger  alltså att det är vidrigt  om man inte besvarar elementära basic frågor för man är trött på dem. Hur var det nu med åsiktsfriheten? Det är vidrigt att vara less å trött? Å jag får inte ha åsikten att för mig är de frågorna inte relevanta eller adekvata?

Sedan käre ArneRadar, jag måste citera en rad från dig:
Att du är oförmögen att förstå kvinnors båtintresse är ointressant. Att du inte ser det, eller kan locka fram det förvånar inte ett dugg.

Nu är du ute o tolkar mig som Fan läser Bibeln. Hur vet du att jag är oförmögen att förstå kvinnors båtintresse?
Å påstår att det är så , sätter en etikett på mig om nått du inte vet. Utan minsta kännedom om vem jag är å mina gärningar.
Jag  är lite förvånad, dels för jag hyser andra tankar om er å dels för jag är känd för raka motsatsen. I hela mitt yrkesliv har jag peppat speciellt kvinnor för att våga göra sånt som de vill, oavsett om det anses som ett manligt ”yrke” eller vad det var frågan om som anses som ”manligt”.

Är det så svårt att läsa innantill. Det jag har sagt å säger igen är att det är inte könen som avgör om man gillar att segla å medverkar på ett båtforum. Å det skall inte vara det som avgör överhuvudtageet, inte i nått sammanhang. Om det sedan inte förekommer så många kvinnor här är väl inte mitt fel. Å jag finner ingen anledning att försöka ”kvotera” in folk så vi får nån sorts 50/50 förhållande. Annars är jag bla känd för att uppmuntra just kvinnor lite extra så de får smak för det här med att segla.

Men som sagt, åsikter borde fortfarande vara fria. Men snälla läs inte som Fan läser Bibeln  å sätt inte på mig olika epitet som som ni inte vet nånting om. Där går det en gräns.
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

*Jo, jag är trött på att samma frågor återkommer, har ibland lust att svara att om du måste fråga det så skall du inte syssla med det.

 

En synnerligen vidrig inställning till människor med frågor.

 

 

 

Om du sedan Gaidin tycker det är en vidrig inställning så har du jämfört min trötthet att svara på elementera saker som vidrighet.

Det du säger är av samma klass,  ....

tja........åsikter är fria.......kanske även på detta forum....hmm? Tja....det är första gången i mitt liv jag har fått det epitetet å dessutom av någon som inte känner mig överhuvudtaget.

 

Du har inte den ringaste aning om vem jag är, hur jag är å hur människor känner mig å vilka gärningar jag gör. Det är som sagt  första gången i mitt liv jag har fått det epitetet å av en som absolut inte känner mig. Jo jag tackar.

 

Du säger  alltså att det är vidrigt  om man inte besvarar elementära basic frågor för man är trött på dem. Hur var det nu med åsiktsfriheten? Det är vidrigt att vara less å trött? Å jag får inte ha åsikten att för mig är de frågorna inte relevanta eller adekvata?

 

 

 

Är det så svårt att läsa innantill.

 

 

Jag har inte lagt några epitet på dig, bara proklamerat min åsikt om kommentaren att om man måste fråga så har man inte där att göra, typ. Jag anser att det är en vidrig inställning som i sin förlängning gör att ingen någonsin kan lära sig något genom att fråga andra. Vad har man då på ett forum att göra? Här är ju de flesta trådarna just frågor. Man känner sig ovälkommen, mästrad och dum när man får sådana svar. Typiskt manlig härskarteknik?

 

Nu har du ju inte skrivit detta vad jag har sett (på ett tag) till någon som ställt frågor men jag är inte så gammal att jag inte minns när jag själv var nybörjare och då uppskattade jag det outtröttliga engagemang som många här visar.

 

Så jo, jag står fast vid mitt uttalande att jag anser den inställningen vidrig, det är sedan upp till dig om vill göra slag i saken och presentera denna vidriga inställning till någon stackars nybörjare som sedan aldrig mer vågar ställa en fråga. Om du läser innantill vad jag skrev, som du så stolt meddelar att du är bra på, så får du nog en annan bild av vad jag skrev, gentemot hur du tolkar det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Tack Gaidin....

....då får jag från å nu framstå som vidrig för jag svarar inte på "vissa" frågor....

 

Nöjd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland orkar man inte svara på frågor fast då brukar jag inte orka skriva att jag inte orkar svara.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Gaidin....

....då får jag från å nu framstå som vidrig för jag svarar inte på "vissa" frågor....

 

Nöjd?

 

Nu handlar det väl inte om att göra mig nöjd men antingen väljer du att missuppfatta det jag skriver eller så har jag uttryckt mig otydligt.

 

Om en nybörjare ställer en fråga och då får svaret att han inte skall ställa frågan alls "för om han behöver fråga så skall han inte göra det han har tänkt sig", då anser jag att det svaret gott kunde uteblivit. Så om du fortsättningsvis gör som alla andra och helt enkelt inte svarar alls i stället för att komma med härskande uttalande som fördummar frågeställaren så är det ju bra. Att du själv tar på dig att vara "vidrig" får stå för dig, jag har aldrig påstått att du är vidrig, bara att den inställningen du beskrev var vidrig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Hen" här, har inte lyckats nå fram med att få sin partner att gilla båtlivet. ;)  

 

post-108065-0-46002800-1445528939_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till Gaidin samt ArneRadar.

Kan ni förstå att jag har sett så mycket "dumheter" å dess konsekvenser för att folk har blivit med båt å inte har de elementeraste baskunskaper som behövs. Efter ett tag orkar man inte med att svara på frågor på "blyta blöja nivån" när vederbörande är ute i en situation på ett högre plan, där de inte borde ha hamnat utan baskunskaperna.

 

Sånt är jag trött på å orkar inte svara på det. Så därför väljer jag vad som jag anser är relevant för mig.

Ursäkta men vad äre för fel med det? Har ni aldrig röttnat på nått. Men jag har inte inte hindrat andra att välja å svara, det är en viss skillnad, å du har rätt, ArneR i sån motto bidrar jag inte till att "förnya" båtlivet å sörjer för nyrekrytering. Men jag har inte hindrat andra från att välja vad som är adekvat å relevant eller vem som skall få ställa vilka frågor de vill.

Det är som sagt en viss skillnad.

 

Om du sedan Gaidin tycker det är en vidrig inställning så har du jämfört min trötthet att svara på elementera saker som vidrighet.

Det du säger är av samma klass, ....

tja........åsikter är fria.......kanske även på detta forum....hmm? Tja....det är första gången i mitt liv jag har fått det epitetet å dessutom av någon som inte känner mig överhuvudtaget.

 

Du har inte den ringaste aning om vem jag är, hur jag är å hur människor känner mig å vilka gärningar jag gör. Det är som sagt första gången i mitt liv jag har fått det epitetet å av en som absolut inte känner mig. Jo jag tackar.

 

Du säger alltså att det är vidrigt om man inte besvarar elementära basic frågor för man är trött på dem. Hur var det nu med åsiktsfriheten? Det är vidrigt att vara less å trött? Å jag får inte ha åsikten att för mig är de frågorna inte relevanta eller adekvata?

 

Sedan käre ArneRadar, jag måste citera en rad från dig:

Att du är oförmögen att förstå kvinnors båtintresse är ointressant. Att du inte ser det, eller kan locka fram det förvånar inte ett dugg.

 

Nu är du ute o tolkar mig som Fan läser Bibeln. Hur vet du att jag är oförmögen att förstå kvinnors båtintresse?

Å påstår att det är så , sätter en etikett på mig om nått du inte vet. Utan minsta kännedom om vem jag är å mina gärningar.

Jag är lite förvånad, dels för jag hyser andra tankar om er å dels för jag är känd för raka motsatsen. I hela mitt yrkesliv har jag peppat speciellt kvinnor för att våga göra sånt som de vill, oavsett om det anses som ett manligt ”yrke” eller vad det var frågan om som anses som ”manligt”.

 

Är det så svårt att läsa innantill. Det jag har sagt å säger igen är att det är inte könen som avgör om man gillar att segla å medverkar på ett båtforum. Å det skall inte vara det som avgör överhuvudtageet, inte i nått sammanhang. Om det sedan inte förekommer så många kvinnor här är väl inte mitt fel. Å jag finner ingen anledning att försöka ”kvotera” in folk så vi får nån sorts 50/50 förhållande. Annars är jag bla känd för att uppmuntra just kvinnor lite extra så de får smak för det här med att segla.

 

Men som sagt, åsikter borde fortfarande vara fria. Men snälla läs inte som Fan läser Bibeln å sätt inte på mig olika epitet som som ni inte vet nånting om. Där går det en gräns.

 

Kalman, det är du som säger dig veta att ytterst få kvinnor är båtlivsintresserade och att det har genetiska orsaker (inlägg 4). Jag uppfattar detta som att du har begränsad förståelse för kvinnor. Men jag kan ju ha fel. Jag har inte fäst kvinnofientliga epitet eller liknande på dig.

 

MG är ett öppet forum. Även rookies är välkomna med hur dumma frågor som helst. Låt det som du uppfattar korkat passera, det är inget att jaga upp sig på. Klarar du inte det borde du kanske överväga att sluta hänga på forum. Att deklarera en lust att säga åt de som i din mening ställer dumma frågor att lägga av med båtliv är korttänkt och inkrökt. Och då uttrycker jag mig ganska milt.

 

Jag vet att du kan oerhört mycket, och ofta ställer upp och delar med dig av dina kunskaper. Det skall du ha heder av. Men i denna tråd har du kanske bara haft lite otur när du formulerat dig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla har vi varit nybörjare inom båtlivet och ingen föds fullärd, tänk på det! En del lär sig av sina egna misstag, andra lär sig av andras misstag. Men alla är välkomna hit, både han och hon. Men "hen" har jag svårt för. Om man inte vet vad man tillhör för kön har man större problem än att ställa nybörjarfrågor på ett båtforum. ;-)

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Gaidin igen...Citerar dig strax här ovan...detta måste jag bemöta!

 

Om en nybörjare ställer en fråga och då får svaret att han inte skall ställa frågan alls "för om han behöver fråga så skall han inte göra det han har tänkt sig", då anser jag att det svaret gott kunde uteblivit.

 

Jag har aldrig någons sagt till någon som ställt en fråga att den att den inte skall ägna sig åt. Jag har sagt i den här tråden att att jag tröttnat på sådana frågor å inte svarar.

Äre så svårt att se skillnaden? Det ni "anklagar" mig för har jag inte gjort!

 

När sådan frågor kommer så svarar jag inte.

 

bhemac....

.....nä...alldeles riktigt jag brukar inte heller göra det, har aldrig gjort det. Men jag skrev så just i denna tråden i ärendet å inte som nått svar till någon som ställt en fråga. Det är skillnad det.

 

ArneRadar.....nu kanske vi kan då återgå till ursprungsfrågan utan att jag bemöter din tro om min uppfattning om kvinnnor å segling.

 

Är det inte så att om fler kvinnor var intresserade så skulle flera ha setts här på forumet?

 

Å vad gäller antalet så äre bara att räkna i hamnar å vikar å på sjön, då menar jag inte kvinnor som följer med, vare sig som kuttersmycken eller för att visa upp ev status mm osv utan jag räknar kvinnor som seglar samt utsätter sig för fara. De är lätträknade. å jag hedrar alla som tar rorkulten själv å inte är gast åt mannen på segelbåten. Det har jag alltid gjort å uppmuntrat till att göra, ta rodret själv utan mannen. Så ursäkta men ni känner mig inte å min syn på kvinnor kan ni sluta spekulera om för det vet ni inget om. Snälla läs det jag skrivit tidigare

Jag citerar mig själv:

Tänker inte diskutera vad det beror på, men undrar om inte gener har en visså kanske stor inverkan.

Slut citat.

Om jag är läskunnig så tycker jag det ser ut som att det står att jag tror att gener har en viss å kanske stor inverkan. Jag skrev alltså tror. Å jag tror fortfarande att kvinnor i allmänhet inte vill utsätta sig för faror vilket vi män oftast är mer eller mindre programmerade till att göra. (Å nu får jag på käften säkert även för det uttalandet)

 

Dessutom så skrev jag att jag tänker inte diskutera orsakerna tillvarför det är så få kvinnor å vad det beror på.

 

Så jag lyder det jag skrev, tänker inte diskutera detta längre. Leder ingenstans. Å det får def inte fler kvinnor hit till forumet. Var det inte det ni ville från början?

 

Så ajös mina vänner å belackare å missförståare å alla andra i denna tråden, jag återkommer när jag har lust att svara på för mig relevanta adekvata frågor eller annat som intresserar mig å som jag inte tröttnat på. Den här tråden är jag trött på.

 

Fast för övrigt, å nu byter jag ämne lite, det är en väldigt lärorik å typexempel på hur tjafs utvecklas å går till på forum, väldigt mycket under anonymitetens namn. Får jag därför påminna om en annan tråd där någon bifogade det nästan klassiska citat som finns lite här å där på nätet om forumbeteende.. Detta ämne/tråd skulle passa bra där som exempel.

 

Hej då, vi hörs i andra ämnen. Själv sätter jag punkt å sedan får ni skriva vad ni vill i ämnet men jag tänker inte bemöta det, jag är trött på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om inte denna tråd har utvecklats till en tävling om vem som är mest PK?

 

TS ursprungliga fråga var om jag förstod det rätt "varför så få kvinnor och hur förändrar vi det " .

 

då kanske man ska lyssna av vad folkt tror o har för ide'r?

 

Men så fort någon redovisar en tanke/tes som inte är PK så får han/hon fan för det (Kalman tex).

 

 

Ja just detja , med PK menas Politiskt korrekt (uppfattning/åsikt).

Redigerad av elektrikarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dra inte in politik i denna tråden nu oxå. Det räcker med misstroende nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båttidningar är mig de enda tidningar med främst en manlig läsekrets som med jämna mellanrum har artiklar om sömnad.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

...åh sömnad!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Åh.....vem har sagt att det MÅSTE vara kvinnor? Jag menar om en person vill vara med här å läsa/skriva/tycka till så gör han eller hon det av fri vilja å intresse.

Är det få kvinnor så är de väl inte intresserade.

 

Av erfarenhet vet jag att det är ytterst få kvinnor som är intreserade av båtliv. Även yngre sådana som annars känner sig vara lika som män om uttrycket förstås rätt. Tänker inte diskutera vad det beror på, men undrar om inte gener har en viss å kanske stor inverkan.

 

Sedan äre precis som PW som kan vara både Pernilla Walgren eller Peter Walbeck som Raol skrev. En känd storseglare å kvinna förekommer här på M-guiden, samt flera andra som jag fått lära känna just här å blivit kompis med.

 

Å förrexten hur vet ni vem jag är? Har ni tänkt på att mitt alias Kal-man är ett akronym å vem döljer sig bakom den i så fall?

 

Nä....skämtar...tänker inte bli androgyn på nätet pga en dum debatt om ett "icke problem".

Störs du "Seglarfreaken" av att det är för få kvinnor här? Jag trodde i min enfald att båtintresset, i mitt fall seglarintresset som driver en å inte hur man ser ut i byxorna nertill.

 

Det jag störs av i så fall är alla dumma å korkade inslag om tokerier å trams, som i likhet med andra forum i skydd av anonoymitet flammar upp då å då å urartar till trams rakt genom. Månne denna tråd blir likadan? Vi har nog med Pellejönsar även på detta forum.

 

Å slutligen, jag är döless på alla frågor av typen, Hjälp, jag har köpt båt, vad ere för sort? Hjälp, båten driver iväg när det blåser i hamnen-hur gör man? Äre babord som är grönt eller vare vitt å vafför blinkar fyren på natten å mitt sjökort visar inte den å den stenen. osv mfl odyl.

 

På adekvata relevanta sakfrågor försöker jag svara om jag ser att frågeställaren är seriös å tar till sig svaren om jag finner det intressant å har lust. Trams får det vara, så nu slutar jag tramsa till detta mera.

Här var det kängor åt både höger å vänster. Hur kommer det sig att det är du som avgör vilka frågor som är adekvata å relevanta på detta forum?

 

 

Men så sa han väl inte, han avgör vilka frågor som är adekvata och relevanta för sig själv, inte för andra. För övrigt så skrev Kalman ett fantastiskt inlägg.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Suger barn, relationer, hem och jobb så mycket kraft från dem att de inte orkar engagera sig i detta?

Eller är det "vi" som skrämmer bort dem?

Går detta att förändra?

Eh, what?!! Har inte män barn, relationer, hem och jobb..? Eller suger de mindre energi ur männen, eller är kvinnorna lite klenare - eller hur menar du nu..? Som ensamstående varannan-vecka-förälder (precis som mitt ex) måste jag nog säga att jag hinner med ett båtintresse, så det borde hon också göra. Fast... hon har inget sådant. Hon har andra intressen istället. Människor är lite olika på det sättet.

 

I vår båtklubb finns det mig veterligen två båtar med helkvinnligt ägande. En motorbåt, en segelbåt - båda av familjetyp. Jag tycker det är skitkul på ett sätt, trist på ett annat. Dels att jag faktiskt noterar att det är helkvinnlig besättning för det är så jäkla ovanligt, dels för att det för några år sedan inte fanns några sådana båtar. Det går åt rätt håll, men långsamt.

 

Hela båtlivet med klubbar osv är ju en gubb-klubb, tänker då på åldern främst (+60 år... minst..., jag är ungtupp med mina 42...), och i den generationen kanske det var som "seglarfreaken" uttrycker sig - barn och hem gick före medan gubben gned på båten. Men, nu är det 2015. unga människor skall plugga tills de är 28 år, sedan resa genom hela Asien och Amerika (båda), köpa en lägenhet för 100.000 kr/m² osv. Att skruva på en dieselmotor från 1979, bo i en plastlåda utan rinnande varmvatten och dusch som kan användas fyra månader om året kanske inte är högsta prio. Och - det är i den generationen det finns tjejer som är tuffa nog att våga spräcka gubb-klubben.

 

Kanske ser det annorlunda ut om tio år. Båtliv är ändå ett relativt billigt, lättillgängligt sätt för de flest att skaffa ett hyggligt miljövänligt semesterintresse. Kanske blir det mer poppis igen? Den som lever, får se.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om ni håller till på Flashback forum nånting men det börjar helt klart likna den nivån...

 

Jag var lite intresserad av svaret på själva frågan men det visade sig vara den mest ointressanta diskussion jag har läst på länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Kanske beror det på att frågan i sig är helt ointressant?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske beror det på att frågan i sig är helt ointressant?

Om du tycker frågan är helt ointressant - hur kommer det sig att du svarat nio gånger i den här tråden..?
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det vore mera intressant att fokusera/fundera på VARFÖR så få kvinnor verkar  delta i forumet: Visst är detta ett abstrakt antagande eftersom de flesta här inte utger sig för vad de heter, men jag tror ändå att det är ett faktum att det är synnerligen få kvinnor som är engagerade här, precis som det oftast är på båtklubbar.

Det går inte att svara för hur andra resonerar, men det här är min teori:

 

Jag tror att båtlivet oftare blir mera en livsstil för män och att båtlivet är mera ett rent nöje för kvinnor. Det kanske är därför som min fru inte har någon större lust att följa med att segla då det är dåligt väder, trots att det inte råder kulingvarning. För henne är nog inte båtlivet något som man pratar så mycket om. Det skall istället njutas och upplevas i verkligheten helst under bra väderförhållanden.

Jag får dessvärre erkänna att vi har fallit in i lite klassiska könsroller, men vi accepterar det och ser också att var och en gör det som hen är bäst på och på så vis så kompletterar vi varandra.

Kan det möjligtvis vara så att en kvinna/mamma mera tänker på att vårda hem och barn än en man/pappa och att det kan bli lite av en livsstil? Möjligtvis ser vi ett bevis på detta eftersom det är betydligt fler kvinnor på facebook.

Med mammorna   finns tryggheten, med papporna finns äventyren, är ett gammalt talesätt. Kan det vara så att en pappas viktigaste uppgift är att frigöra barnen från sin mamma på så skonsamt sätt som möjligt? Alla ska vi ju bli vuxna och stå på egna ben även sunt känslomässigt.

Båtlivet kan ju precis som andra intressen verkligen vara fostrande och utvecklande för barn där man har möjlighet att få ta ansvar, växa med uppgiften och inte låta sig styras för mycket av sina känslor.

Jag/vi har haft tur att vår son som nu här vuxen alltid gillat att segla och nu stundtals lånar båten och seglar tillsammans med sin flickvän /kompisar. Vår dotter har mest badat, lekt och läst sig igenom åren, då hon var liten och seglade med oss. Nu när hon också vuxen så har förmånen att få vara en del hos sina svärföräldrars landställe samt har en egen familj nu. Hon har valt en helt annan livsstil som passar henne dem bra och som jag i ärlighetens namn, har lite svårt att riktigt sätta mig in i eftersom jag är ju en äkta seglarfreak.

Vad vill jag säga med det här? Tjaaa..Vi har bara våra barn till låns och i bästa fall så kan män och kvinnor komplettera varandra. Men nog kan jag tycka att det blir lite tråkigt ibland   när det blir lite för mycket manligt eller kvinnligt stuk i olika sammanhang. Då är det nog bra att lyfta på locket lite och ventilera! Vi kan väl vara vänner ändå? Både män och kvinnor och barn?

Ps. Jag är en 58-årig arbetslös man om någon undrar

 

 

Redigerad av seglarfreaken
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

 

Kanske beror det på att frågan i sig är helt ointressant?

Om du tycker frågan är helt ointressant - hur kommer det sig att du svarat nio gånger i den här tråden..?

Också ett ointressant ämne kan engagera. Det behöver inte hänga ihop. Om du studerar svaren så finns det fler som liksom tycker likadant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker inte att det är konstigt att det är mest män på detta forum om man tittar på rubrikerna.

 

- Seglarsnack: Mycket teknik, motor, rigg, bottenfärger, genomföringar etc. Typiska mansämnen.

- Motorbåtssnack: Ännu mer teknik, motor, riggvinklar, bottenfärg, drev etc.Typiska mansämnen

- Träsnack: Renovering, fernissning, underhåll etc. I huvudsak mansämnen

- Långfärdssnack: Könsneutralt

- RibBåtssnack: Mycket teknik, båttyper, motor etc. Typiska mansämnen

- Mek & teknik: Bara teknik. Typiska mansämnen

- Bygg och renovera: Materialval, färger, plasta, svetsa, dynor etc. I huvudsak mansämnen.

- Elsnack: Teknik, kabelareor, solpaneler, generatorer, säkringar etc. Typiska mansämnen

- Navigation: Teknik, GPS, radar etc. Typiska mansämnen

- Fiskesnack: Trolling, drag, spöhållare etc. Typiska mansämnen

- Matsnack: Recept, sjökrogar, matförvaring etc. Inte helt könsneutralt då jag tror att det är något fler kvinnor som är intresserade av detta.

- Miljösnack: Könsneutralt

- Övrigt snack: Könsneutralt

 

Tror att många kvinnor är lika intresserade av att vistas på sjön som män. Att det är hemskt lite kvinnor på detta forum beror nog mest på ämnena som diskuteras. En rubrik som t.ex "Inredning" tror jag fler kvinnor skulle vara intresserade av.

Varför män och kvinnor som regel är intresserade av olika saker kan jag inte svara på. Tycker dock inte att det är fel. Män och kvinnor ska vara jämlika, inte lika.

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att engagera fler kvinnor i båtlivet, idag är de flesta kvinnor mest passagerare. En killes fru bröt benet som hon kunde inte vara hopp-i-land-kalle längre utan fick vara den som körde. Det fungerade så bra att man försatt med den rollfördelningen och följden har också blivit att hon tycker båtlivet är roligare.

Unga par som köper båt brukar ha en helt annan syn på båtlivet, det är helt självklart att man delar på sysslorna, att man går på navigationskurs tillsammans osv.

 

En kompis klev av båten efter tankning och sa till sin kvinna att "nu kan du lägga till" (vilket hon klarade utmärkt). Nu var det enkelt eftersom det var min båt ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att engagera fler kvinnor i båtlivet, idag är de flesta kvinnor mest passagerare. En killes fru bröt benet som hon kunde inte vara hopp-i-land-kalle längre utan fick vara den som körde. Det fungerade så bra att man försatt med den rollfördelningen och följden har också blivit att hon tycker båtlivet är roligare.

Unga par som köper båt brukar ha en helt annan syn på båtlivet, det är helt självklart att man delar på sysslorna, att man går på navigationskurs tillsammans osv.

 

En kompis klev av båten efter tankning och sa till sin kvinna att "nu kan du lägga till" (vilket hon klarade utmärkt). Nu var det enkelt eftersom det var min båt ;)

Det är ju inte bara upp till "gubbarna" att bryta könsrollen och släppa sin "kaptensroll". Om kvinnorna inte visar något intresse utan helst är "passagerare" så funkar det ändå inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Börja med att engagera fler kvinnor i båtlivet, idag är de flesta kvinnor mest passagerare. En killes fru bröt benet som hon kunde inte vara hopp-i-land-kalle längre utan fick vara den som körde. Det fungerade så bra att man försatt med den rollfördelningen och följden har också blivit att hon tycker båtlivet är roligare.

Unga par som köper båt brukar ha en helt annan syn på båtlivet, det är helt självklart att man delar på sysslorna, att man går på navigationskurs tillsammans osv.

 

En kompis klev av båten efter tankning och sa till sin kvinna att "nu kan du lägga till" (vilket hon klarade utmärkt). Nu var det enkelt eftersom det var min båt ;)

Det är ju inte bara upp till "gubbarna" att bryta könsrollen och släppa sin "kaptensroll". Om kvinnorna inte visar något intresse utan helst är "passagerare" så funkar det ändå inte.

 

Sant, men det går ofta med lite påtryckning mm. Börja med att trycka på säkerheten "om något skulle hända mig". De kvinnor som börjar bli engagerade brukar tycka det är ganska kul.

För inte så länge sedan var det alltid männen som körde bilen ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra Riro! Äntligen ett konstruktivt förslag, samt förmodligen en rätt realistisk analys!

Men om miljöfrågor är ett ämne som skulle tilltala kvinnor är det kanske dags att  sluta sitta med armarna i kors och bara kräva att andra ska vara miljövänliga. Jag anser att både tonen och attityden där behöver bli bättre samt att det är helt ok att även ställa de små frågorna: Vad kan du och jag göra för att skona den marina miljön så mycket som möjligt?

Ett annat förslag är att fråga de båtintresserade kvinnor som vi känner vad de eventuellt skulle vilja skriva om/diskutera här samt både stötta och välkomna dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läs gärna artikeln om Smedjebackens båtklubb i senaste numret av PB där man genomförde ett program för att få kvinnor att ta över ratt/rorkult.

 

Intresset finns, det är jag lika övertygad om som att det inte finns en genetisk orsak till att det inte skulle finnas något intresse...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läs gärna artikeln om Smedjebackens båtklubb i senaste numret av PB där man genomförde ett program för att få kvinnor att ta över ratt/rorkult.

 

Intresset finns, det är jag lika övertygad om som att det inte finns en genetisk orsak till att det inte skulle finnas något intresse...

Nu består ju engagemang i båtliv inte endast av att stå till rors. Det är ju också sjösättning, på/avmastning, underhåll såväl av motor som av rigg, skrov etc. samt ofta förbättringar som anslutning för sugtömmning, omdragning av el etc. Tror att det är ännu svårare att få kvinnor att engagera sig i i detta.

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För många år sedan läste jag i någon bok av någon världsomseglare att kvinnor motiveras av att bygga sig ett bo att föda upp avkomman i. Dom inser snabbt att en trång och fuktig båt aldrig kan bli en plats för detta bo. Därav det bristande intresset. Undrar om den boken får säljas idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...