Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
kossor

Då har man bytt båt då!

Rekommendera Poster

Du har rätt kossor hade nog varit svårt att upptäcka det felet på land. Hoppas allt löser sig. 

 

Tja varvskött kan numer betyda lite vad som helst. Tycker att varven är mer än duktiga på att ta bra betalt utan att bry sig särskilt mycket om det jobb de utför. Själv är väl fortfarande bäste dräng, I guess.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Himla oflyt :(

 

Håller med fullständigt att entusiastskötta båtar är oftast är i bättre skick, varvsskötta båtar ger jag inte mycket för(gäller givetvis inte alla). Om det är okunskap eller rent fusk vet jag inte men när varvet monterar extra knaper midskepps utan "sika" så kan man ju undra.

 

Hoppas verkstaden i Enköping hittar och åtgärdar felet snabbt, semestern närmar sig ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha inatt gick resan mot Enköping, vi startade vid 03 tiden och var på plats 0630. Vid åtta kom Berentsen och vi snackade och kollade lite i maskinrummet, om vad som hänt. I veckan hör de av sig med vad det är för fel. Lät som båten skulle vara klar veckan efter midsommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller tummarna för att det ska gå fort och smärtfritt så du snart - äntligen - kommer ut på sjön!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jahapp vi är fortfarande på landbacken. Vp håller på att förbereda på att lyfta ur motorn, de kan inte lokalisera oljeläckan med mer än att de hör att något pyser. Känns så trist när man väntat en hel vinter på att få åka med nyförvärvet. Lär väl inte få tillbaka någon båt förrän i höst antar jag. Halva sommaren gått och båten två veckor på verkstad, för motorn. Känns deppigt !!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tuft, tufft, tufft. Man tycker ju att dom borde f-n i mig prioritera dit ärende. Hoppas dom löser detta problemfritt för dig.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det kan tyckas så, men du vet båtarna går ju sönder på sommaren, och alla vill ju ha hjälp nu!! Förstår de inte har det lätt på båt verkstäder sommartid, vintertid e de väl rättavslaget. Och så vill de ju ha semester själva med..... Men känns så surt surt surt, varför kunde den förbaskade motorn inte bara fungerat. Efter allt jobb i vinter och alla drömmar om en härlig tid på sjön så får man fortfarande titta på henne på en trailer, ja vad säger man.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag blev felet konstaterat, oljekylarens gavel har en spricka, och där har oljan läckt ut. En ny är beställd och kanse kanske jag får båten på fredag eller början på nästa vecka, de vore så nice.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gött – då kanske det blir provtur snart :)

 

När du ändå är där och snackar med varvet, fråga vad som händer om något annat springer läck i närtid (man kan ju anta att oljekylaren sprack på grund av bristfällig konservering).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Gött – då kanske det blir provtur snart :)

 

När du ändå är där och snackar med varvet, fråga vad som händer om något annat springer läck i närtid (man kan ju anta att oljekylaren sprack på grund av bristfällig konservering).

Så var inte fallet huset gjort av aluminium gavlarna i mässing lägg till saltvatten till det, och vips så har vi oxidation, aluminium och mässing ingen bra kombo. Men köldskada kan inte uteslutas så klart , huset var dock oxiderat.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Så kom då äntligen helgen sjösättning, åhh så underbart fint väder bad och sol, sovit som en kung. Härligt båten ( Morran ) larpar på ganska fint och allt verkar fungera. Ja vad säger man en underbar helg på askolmen och omgivningarna runt omkring på mälaren. Nu ligger hon förtöjd i Strängnäs, och vi har åkt hem igen men på onsdag denna vecka återupptar vi detta underbara åkande igen.

post-72207-0-34915200-1468177697_thumb.jpg

post-72207-0-77896300-1468177788_thumb.jpg

post-72207-0-82762400-1468179074_thumb.jpgpost-72207-0-46512800-1468179362_thumb.jpgpost-72207-0-66740200-1468179131_thumb.jpgpost-72207-0-70173400-1468179417_thumb.jpgpost-72207-0-58372100-1468179179_thumb.jpg

Skickar med ett par bilder på den defekta och utbytta oljekylaren.

post-72207-0-94153000-1468177590.jpg

post-72207-0-83986000-1468177607.jpg

Nu hoppas vi på soliga dagar och att båt och besättning fortsätter vara kompatibla med varandra.

 

 

Redigerad av kossor
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur upplever ni era nimbusar ( epocor ) med dieselmotor? När vi ska upp ur sjön så går det tungt, både kompressor och turbo får jobba rejält innan gumpen lättar och fören faller ner. Vad har ni för maximal hastighet vid fullvarv?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen! ;) Gött att båten hamnade där den ska vara tillslut!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt att det löste sig till slut och att båten kom i sjön efter allt slit

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt att det löste sig till slut och att båten kom i sjön efter allt slit

Hallå japp och det verkar gå bra, idag går vi ut igen så hela denna vecka blir vi runt Eskilstuna Strängnäs,bränsleförbrukningen verkar väldigt moderat. Kört runt 15 timmar nu i blandad fart och gjort slut på 100 liter diesel. Men ska dra en kabel till kompressorn så den rackarn går att stänga av, finns bara två hastigheter på båten, endera 7,2 knop eller från 25 upp till 31. Kompressorn ligger ju i och väsnas så fort man kommer upp till 1700 varv. Ska ni ut? Vore kul ses, ha en trevlig sommar på er allihop. Ser ut bli rätt nice väder framöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för maxvarv på full belastning? Spontant låter 31 knop som lite lågt, min båt som är (tror jag) lite tyngre, har mer luftmotstånd och är ungefär lika lång går lika fort fast med 30 hästar mindre.

 

När du marshar 25, vilket varv har du då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har en 41:a förresten.

Tjena varvar 3800 vid fullt pådrag, båten gjorde 34 knop enl nimbus när den var ny. Så det låter rimligt att den gör 30-31 med full packning och fulla tankar med dbo samt vatten. Och tre passagerare ombord. Har en kompis som har en 41 a i sin och den gör runt 27-28. Båten väger runt 2800 kg men sen tillkommer bränsle vatten wc packning personer mm.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min väger cirka 3500. Men jag ligger i östersjön, det brukar ge en snutt extra fart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min väger cirka 3500. Men jag ligger i östersjön, det brukar ge en snutt extra fart.

Fast det väger nog epocan med fulltankad 300 liter diesel 150 l vatten sen en tung packning på det med. Gissar vi ligger i ditt spann med. Hur mycket toppar din båt med 41 an då? Enl Nimbus specifikation toppar den 34 med kad 43 an och 36 med kad 44 an 38 med v8 an.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till de som kan hjälpa mig med detta problem!

 

 

Gummilisterna i ventilerna i ruffen är dåliga, kontaktat nimbus spare parts om reservdelar till dessa eliptiska fönster. Delar har de ej, och de verkar kalla på att ta hem tätningslister.

 

 Fönstren tillverkas av bomar i USA och vid googling finns dessa lister att köpa som spareparts. De kostar i US 3 dollar och nittio cent. Finns någon här som kan hjälpa mig få hem nya tätningslister, samt myggnäten som sitter i. Kunde någon vore jag väldigt tacksam, för jag är nog inte skeppare nog att beställa hem dessa delar. Det är märkligt att nimbus inte vill lägga upp detta som reservdel !! De har ju monterat något tusental av detta fönster, och läckande ventiler måste det finnas fler av. Tillverkare borde ju satsa på att sälja delar som är svåra att få tag i men icke, sälja fendrar o dyl dubbelt så dyrt som andra varuhus häver ut kan inte vara en lönande affär.

 

Vore väldigt tacksam om någon på forumet kunde hjälpa till med detta problem, eller om det finns något företag som kan ta fram dessa grejer kunde kontakta mig. Vänligen Peter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

 

Är det inte bara o skicka ett mail till Bomar då? Eller kolla på greatlakesskipper.com som har det mesta i reservdelar etc. Enkelt o snabbt beställt därifrån!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hmm. Är det inte Rutgersson som tillverkar dessa fönster till Epocan? Har bestämt för mig att det står så på mina.

 

I sådana fall kanske du kan kolla med dom? Googlade lite och hittade

 

http://www.rutgerson.se/default.asp?id=10&ShowProduct=65&childto=&Group=100

 

 

Redigerad av hbengtsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kossor;

Åker ut till Östersjön på onsdag em, först natthamnen blir Slandökalv.

Har skruvat lite på dieselpumpen, C6 3900rpm 36 knop. Marchfart 24 knop 2825rpm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kossor,

Jag kommer till Sundbyholms hamn på tisdag kväll för att starta kylen. Onsdag em lastar vi båten, vore skoj om vi kunde ses

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå!

 

Vi ligger med största sannolikhet på askholmen det är sss klubbholme. Du passerar ön när du går upp mot segersön. Askholmen ligger alldeles bakom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till de som kan hjälpa mig med detta problem!

 

 

Gummilisterna i ventilerna i ruffen är dåliga, kontaktat nimbus spare parts om reservdelar till dessa eliptiska fönster. Delar har de ej, och de verkar kalla på att ta hem tätningslister.

 

Fönstren tillverkas av bomar i USA och vid googling finns dessa lister att köpa som spareparts. De kostar i US 3 dollar och nittio cent. Finns någon här som kan hjälpa mig få hem nya tätningslister, samt myggnäten som sitter i. Kunde någon vore jag väldigt tacksam, för jag är nog inte skeppare nog att beställa hem dessa delar. Det är märkligt att nimbus inte vill lägga upp detta som reservdel !! De har ju monterat något tusental av detta fönster, och läckande ventiler måste det finnas fler av. Tillverkare borde ju satsa på att sälja delar som är svåra att få tag i men icke, sälja fendrar o dyl dubbelt så dyrt som andra varuhus häver ut kan inte vara en lönande affär.

 

Vore väldigt tacksam om någon på forumet kunde hjälpa till med detta problem, eller om det finns något företag som kan ta fram dessa grejer kunde kontakta mig. Vänligen Peter.

Har du kollat hos Kuntze? Dom har mycket lister. Inte alltid bästa service dock så kan du ta med en gammal list att jämföra med och själv skrota runt i hyllarna hittar du nog nåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha allihop, nu lider sommaren mot sitt slut, september närmar sig med raska steg, och depressionen tar tag i en. Nu blir det att härda ut till nästa sommar och hoppas och längta.

 

Sommaren för oss har varit underbar trots allt krångel, men turen va ju att vi handlade båten hos en seriös firma som hjälpte till att lösa problemen. Nu har lite mindre nya problem tillstött, och vi hoppas de ställer upp att lösa dessa problem denna gång med. Hur som helst så har sommaren varit underbar på 3 veckor hade vi tre regndagar, mestadels sol och varmt, i mälaren hade vi 25,5 grader varmt i slutet av juli fantastiskt.

 

Vi räknar med upptagning i mitten av september, för att sedan dra igång vinterns projekt och hoppas att ni läsare orkar med en vinter till. Ha nu en trevlig höst på er ni som kan nyttja flytetygen lite längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha allihop, nu lider sommaren mot sitt slut, september närmar sig med raska steg, och depressionen tar tag i en. Nu blir det att härda ut till nästa sommar och hoppas och längta.

 

Sommaren för oss har varit underbar trots allt krångel, men turen va ju att vi handlade båten hos en seriös firma som hjälpte till att lösa problemen. Nu har lite mindre nya problem tillstött, och vi hoppas de ställer upp att lösa dessa problem denna gång med. Hur som helst så har sommaren varit underbar på 3 veckor hade vi tre regndagar, mestadels sol och varmt, i mälaren hade vi 25,5 grader varmt i slutet av juli fantastiskt.

 

Vi räknar med upptagning i mitten av september, för att sedan dra igång vinterns projekt och hoppas att ni läsare orkar med en vinter till. Ha nu en trevlig höst på er ni som kan nyttja flytetygen lite längre.

hälrigt att höra att ni har kunnat nyttja båten nu. så man känner att det har varit värt besväret. vad är de nu som har dykt upp om man får fråga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mer projekt gillar vi! Fortsätt uppdatera med allt som görs:)

Redigerad av PiratEH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...