Jump to content
Saturday 06 March 2021
kossor

Då har man bytt båt då!

Recommended Posts

Västkusten !

 

När skulle du få hem båten? Vart hamnar den? Har förstått vart du hittat den:)

Hoppas inom två veckor iaf väntar på en ny trailer som den ska lastas på. Båten kommer hamna i hockey meckat Leksand Sveriges framsida ( dock ej vad gäller hockey just nu då iaf ) Hur har du förstått var den är inhandlad ? Är du boendes på solkusten?

Edited by kossor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gratulerar till nya båten, en mycket snygg sak :)

Tackar !! Ja jag gillar modellen, sen får vi se till sommaren hur den går, man vet ju aldrig dieselmotor du vet ( smile )

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest MaxSchmeling

Du kommer att älska dieseln :)

 

I familjen har vi tre dieselmotorer; 2 i båten och 1 i bilen. Bensinarna i familjen utgörs av gräsklipparen, trimmern och gräsluftaren...

post-102122-0-49535200-1443622054_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mycket elegant båt med en bra motor! Nimbus är fina båtar :) . Lite part i målet...

 

/Moltas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Västkusten !

 

När skulle du få hem båten? Vart hamnar den? Har förstått vart du hittat den:)

Hoppas inom två veckor iaf väntar på en ny trailer som den ska lastas på. Båten kommer hamna i hockey meckat Leksand Sveriges framsida ( dock ej vad gäller hockey just nu då iaf ) Hur har du förstått var den är inhandlad ? Är du boendes på solkusten?

Räcker att kika i toppen av tabellen för att inse vart Sveriges hockey mecka finns;)

 

Gott det förstår att det kliar i fingrarna! Va går en ny trailer på?40?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mycket elegant båt med en bra motor! Nimbus är fina båtar :) . Lite part i målet...

 

/Moltas.

Tjena Moltas! Ja båten är fin bra planerad lagomt stor så jag behöver inte ha en hel besättning med då jag ska ut. Klarar henne själv. Det är med en sorg i ögat jag måste skiljas från min kära ockelbo 21 a bara. Den båten är idag i finare skick än nimbusen, men lite av tjusningen är ju att uppdatera epocan i vinter till toppskick. Är lite orolig för kad 42 an bara, sett   att många haft problem med dessa motorer här, och det är snuskigt dyra delar till dem även fast man skruvar själv.

Edited by kossor

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Västkusten !

 

När skulle du få hem båten? Vart hamnar den? Har förstått vart du hittat den:)

Hoppas inom två veckor iaf väntar på en ny trailer som den ska lastas på. Båten kommer hamna i hockey meckat Leksand Sveriges framsida ( dock ej vad gäller hockey just nu då iaf ) Hur har du förstått var den är inhandlad ? Är du boendes på solkusten?

Räcker att kika i toppen av tabellen för att inse vart Sveriges hockey mecka finns;)

 

Gott det förstår att det kliar i fingrarna! Va går en ny trailer på?40?

 

Nej så dyr är den inte finns ett företag i Avesta Bergströms släpvagnar de har moderata priser fick en Brenderup med självjusterande vaggor 9,70 lång boggie  3500kg för 33' , finns billigare med, men detta är bra vagnar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har damen kommit till hemmahamnen, efter två månaders väntan, börjat riva lite i henne, och ska i helgen ta in henne på verkstan så vi får bekanta oss lite med varandra. Börja riva ut inredning textil och dyl, samt gå igenom vad som ska göras. Listan går göra lång. Nytt kapell dynsats i sittbrunn samt komplett mattsats beställd.

post-72207-0-64208900-1447361033_thumb.jpg

post-72207-0-05507400-1447360933_thumb.jpg

post-72207-0-40430300-1447360951_thumb.jpg

 

Nån mer som tycker hjulinställningen på den nya trailern ser konstig ut?

post-72207-0-15334800-1447361019_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den cambervinkeln är värdig en banracingbil men inte en båtkärra. Du bör nog kolla upp vad som är fel. Är det samma på andra sidan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den cambervinkeln är värdig en banracingbil men inte en båtkärra. Du bör nog kolla upp vad som är fel. Är det samma på andra sidan?

Japp exakt lika på båda sidor. Tarilern flång ny, vinkeln när de lastade på båten var likadan då. Kontaktat återförsäljaren och skickat bild ej hört nåt än, men han undrade om de tappat båten med kärra då de lyfte på den. Hmm 3000kg från en meters höjd då borde nog nåt mer gått sönder. Verkar vara ett konstruktionsfel. Ska följa upp detta under dagen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jahapp då har hon kommit in i värmen ett tag då.

post-72207-0-70894000-1447541486_thumb.jpg

 

Har idag rivit ut allt trä i ruffen inklusive durken , och där såg det inte mysigt ut fullt med äckligt vatten rostrött med en fet hinna, dammsög upp det tvätt i morgon.

post-72207-0-75779300-1447541592_thumb.jpg

 

Köket blev en upplevelse med, lådornas fronter skulle bytas ut men, vid koll av hela lådan så är det spruckna. Blev kontakt med min granne Micke, som har snickeri. Efter en stunds samtal kom vi fram till att det var bättre att göra helt nya lådor med fronter i teak, och byta ut allt inne i skåpen..

post-72207-0-60138900-1447541756_thumb.jpg

post-72207-0-21643800-1447542187_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beträffande din trailer, ser på dina nya bilder att du har boggi hjul, detta fenomen brukar dyka upp efter en kraftig sväng i liten radie.

Efter någon meter rak körning återgår hjulen till normalt läge.

 

 

 

Kalle

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beträffande din trailer, ser på dina nya bilder att du har boggi hjul, detta fenomen brukar dyka upp efter en kraftig sväng i liten radie.

Efter någon meter rak körning återgår hjulen till normalt läge.

 

 

 

Kalle

Ja du de hade jag också önskat att det var på det viset, men så är det tyvärr inte. Hjulen pekar lika även fast du åkt en kilometer spikrakt. Lyfte upp boggien igår finns inget glapp eller tecken på brottytor, undrar om den är fel konstruerad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallå alla där ute, lär göra nåt åt teaken på badbryggan, ser för hemsk ut svartgrånad livlös. Endera ska jag riva undan den och lägga plastiteak, eller så renovera den. Nu till frågan! Kollat på hjertmans och de har nån mirakel produkt som heter " snappy teak " läggs på i två steg, är det någon här som testat detta, innan jag köper det. Tar tacksamt emot råd och rön, slipa är ett annat alternativ men nåten och tjockleken minskar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har använt Snappy, det är 2 olika vätskor och 2 olika borstar som man använder. Jobbet görs sig inte självt och det är mycket starkt, men resultatet blir bra, riktigt bra.

 

/B

Share this post


Link to post
Share on other sites

Förre ägaren av vår båt, eller rättare sagt den marina han anlitat, har använt Snappy i stort sett årligen på teaken. Eftersom det förefaller vara ett ganska aggressivt medel har följden blivit att teaken blivit "eroderad" och lite vågig.

 

Säkert kan man använda det någon gång, men jag tror inte att teaken mår bra av att utsättas för den behandlingen alltför ofta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trixet med att använda starka medel och styva borstar på teak är att borsta tvärs ådringen, inte längs med. 

Detta gäller inte bara Snappy utan även om använder Tomteskur eller något annat som slipar trät.

 

/B

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har använt Snappy, det är 2 olika vätskor och 2 olika borstar som man använder. Jobbet görs sig inte självt och det är mycket starkt, men resultatet blir bra, riktigt bra.

 

/B

Undrar hur gelcoaten klarar ett så strakt medel har du någon uppfattning om den tar skada. Teaken sitter ju mot blank polerad gelcoat, klarar sig den utan att ta skada? Hur bevarar man bäst ytan efter behandling, olja eller något vax? Använt kina olja tidigare på andra båten med gott resultat, har du nåt förslag, tar tacksamt emot era synpunkter. // Peter.

Edited by kossor

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Jag har använt Snappy, det är 2 olika vätskor och 2 olika borstar som man använder. Jobbet görs sig inte självt och det är mycket starkt, men resultatet blir bra, riktigt bra.

 

/B

Undrar hur gelcoaten klarar ett så strakt medel har du någon uppfattning om den tar skada. Teaken sitter ju mot blank polerad gelcoat, klarar sig den utan att ta skada? Hur bevarar man bäst ytan efter behandling, olja eller något vax? Använt kina olja tidigare på andra båten med gott resultat, har du nåt förslag, tar tacksamt emot era synpunkter. // Peter.

 

Vi har slutat använda olja helt på teaken ute på däck och badbrygga. Vi kör Hallberg-Rassy-metoden istället. Två gånger per år tvättar vi med såpa och efter det att träet torkat rollar vi på Boracol som motverkar röta och mögel. Resultatet blir ett fint silverfärgat trä. Visst är det egentligen snyggare med oljad teak, men det är ju ett himla jobb att sköta och svårt att få snyggt mot gelcoaten runt träet.

 

Den teak som sitter innanför kapellet brukar vi tvätta av och sedan behandla med teakvax. Blir riktigt snyggt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Jag har använt Snappy, det är 2 olika vätskor och 2 olika borstar som man använder. Jobbet görs sig inte självt och det är mycket starkt, men resultatet blir bra, riktigt bra.

 

/B

Undrar hur gelcoaten klarar ett så strakt medel har du någon uppfattning om den tar skada. Teaken sitter ju mot blank polerad gelcoat, klarar sig den utan att ta skada? Hur bevarar man bäst ytan efter behandling, olja eller något vax? Använt kina olja tidigare på andra båten med gott resultat, har du nåt förslag, tar tacksamt emot era synpunkter. // Peter.

 

Jag har ingen direkt erfarenhet av hur det skadar eller inte gelcoat då jag mest använt det på friliggande trä. Pröva på ett undanskymt ställe.

Hur man gör med teaken efter denna grovrengöring är helt o hållet upp till var o en, det finns lika många skolor där som det finns teakdäck. 

 

/B

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaha ja då åkte badbryggan ur i dag trångt sa räven riktigt trångt att komma åt, men det gick till slut.post-72207-0-27471700-1448221211_thumb.jpg

post-72207-0-52225500-1448221295_thumb.jpg

Kjell varit här i helgen slänger sig genast över plastskadorna och gör okulär besiktning.

post-72207-0-07816300-1448221568_thumb.jpg

Är en del rosor runt infästningarna Kjell ska hugga ur och lägga i ny gelcoat.post-72207-0-56154200-1448221736_thumb.jpgpost-72207-0-54185000-1448221553_thumb.jpg

Luftintagsgallren bortmonterade, konstaterade att avrinningen för regnvatten var ordentligt igensatta på båda sidor. Vidare ska vi byta den svarta folie filmen som crackelerat ordentligt bakom gallren.

post-72207-0-01277000-1448221813_thumb.jpg

Teaken som satt i bryggan är ordentligt angripen av mögel och alger, fick tag på en ny plattform på Nimbus, dyr ja men kul med nytt fräscht trä.

post-72207-0-59255700-1448221937_thumb.jpgpost-72207-0-01469600-1448221974_thumb.jpg

Allt trä urivet ur ruffen och omtag lister vid ruffnedgång, blir att slipa och lacka nästa vecka, undrar om man kan använda vanlig fernissa till teaken. Ett par teaklister var så spröda tunna spruckna, så de lär tillverkas nya, Micke som har snickeri lovade göra nya.

 

Inne i båten känns det som ett krig gått fram allt är urrivet, allt är öppnat isärskruvat, undrar om man får ihop henne till en enhet igen. Märkte en del märkliga grejer med idag, avrinningen från luftintagen leds vi två slangar ner i båten, och såg till min häpnad att de slutade i kölsvinet, vilket innebär att vattnet blir kvar i båten, varför är dessa ej monterade så det rinner ut. Ska kika på om de går att koppla in på självlänssystemet. Henrik en annan kompis som är superduktig på el gick igenom virrvarret av kablar idag. Vi började i batteribanken, och där lär allt bytas ut, rost samt ärg på alla kablar och kabelskor.

 

Någon som vet vilken lack som är gångbar på teaken i ruffen? Funkar det med hederlig båtfernissa eller ska man prova nån annan lack tips mottages tacksamt av er därute. Undrar även om nån här vet hur man ska lösa upp få bort bottenfärg hård, Kan inte skrapa för ytan under ska poleras och vaxas, vattenlinjen är för högt uppdragen så vi ska ta ner den 10-20 cm runtom. Kaustik soda eller bums eller annat förslag.

Edited by kossor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallå igen här kommer en liten efterlysning, gällande teakplugg. Någon som vet var man får tag på teakplug kupig, inte plan som man slår ner utan en plugg med rundat huvud. Samma typ som brukar sitta i dörrkarmar. Kollat på alla båt siter gällande watski med flera, men där finns bara slät plugg. Skall sitta kupade pluggar i wc dörren eller karmen till dörren samt vid nedgången till ruffen finns tre kvar av 20. vore tacksam om nån har nåt tipspost-72207-0-99512200-1448308766.txt

Edited by kossor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallå igen här kommer en liten efterlysning, gällande teakplugg. Någon som vet var man får tag på teakplug kupig, inte plan som man slår ner utan en plugg med rundat huvud. Samma typ som brukar sitta i dörrkarmar. Kollat på alla båt siter gällande watski med flera, men där finns bara slät plugg. Skall sitta kupade pluggar i wc dörren eller karmen till dörren samt vid nedgången till ruffen finns tre kvar av 20. vore tacksam om nån har nåt tipsattachicon.gifimageAZYDBXZC.htm.jpg

 

Finns nog inte att få tag på längre, samtliga dörrtillverkare har sedan länge gått över till plastpluggar.

 

Be någon svarvkunnig tillverka nya

 

 

 

Kalle

Share this post


Link to post
Share on other sites

Märkte en del märkliga grejer med idag, avrinningen från luftintagen leds vi två slangar ner i båten, och såg till min häpnad att de slutade i kölsvinet, vilket innebär att vattnet blir kvar i båten, varför är dessa ej monterade så det rinner ut. Ska kika på om de går att koppla in på självlänssystemet.

Kan förklara varför jag fått pumpa ur litervis med vatten varje gång det regnat rejält. Har letat läckor som tusan inte hittat något. Vart slutar slangarna? Under tanken, eller utanför sidoskotten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Märkte en del märkliga grejer med idag, avrinningen från luftintagen leds vi två slangar ner i båten, och såg till min häpnad att de slutade i kölsvinet, vilket innebär att vattnet blir kvar i båten, varför är dessa ej monterade så det rinner ut. Ska kika på om de går att koppla in på självlänssystemet.

Kan förklara varför jag fått pumpa ur litervis med vatten varje gång det regnat rejält. Har letat läckor som tusan inte hittat något. Vart slutar slangarna? Under tanken, eller utanför sidoskotten?

 

Om du öppnar toften på styrbords sida och tittar upp föröver, så ser du en armerad slang 15 mm som är påkopplad på två ställen. Går sedan akteröver och ner i akterns sidoskott, vid trimpumpen och pumpen till trimplanen.. Ser lika ut på babord men där går den igenom batteribanken och kommer ut nedanför baksidan av duschlådan. Nu blir det nog inte så mycket vatten från dessa, såg när vi skruvade av gallren hur de va konstruerat. Slangarna sitter påskjutna på vp rör stumpar, och vp rören är uppflyttade ett par centimeter. Men jag hade rejält med vatten i kölsvinet och när vi sänkte fören med stödhjulet på trailern, blev det fullt föröver. Kan rekommendera att ta bort durken framför toa dörren samt durken mellan tofterna i fören. Såg inte mysigt ut där direkt gammal oljefilm och skitvatten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

post-72207-0-86800600-1448482324_thumb.jpgpost-72207-0-87534900-1448482286_thumb.jpg

 

Ja då var allt trä slipat inklusive toadörr, kvar är karmen som sitter kvar i båten,samt skåpets lister. Faneren som sitter på durkar och bord är väldigt tunn, slipade igenom bordet på ett ställe, trist ja men som tur var det på undersidan på fliken man viker upp. Nu stundar lackering av samtliga träbitar ( det lilla som finns ), har bestämt mig för fyra strykningar, den första med 30 % spädning av hederlig båtfernissa, med slipningar mellan varje lager.

Edited by kossor

Share this post


Link to post
Share on other sites

post-72207-0-90949300-1448561602_thumb.jpgpost-72207-0-67484800-1448561680_thumb.jpgpost-72207-0-67743300-1448561494_thumb.jpg

 

Första strykningen gjord oj vad fint det blir, slipning i morgon nu och sedan blir det 3 överfarter till. Spädde fernissan med 30% lacknafta, blev väldigt lättstruket, och gick in i träet väldigt bra.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy