Jump to content
Thursday 25 February 2021
kossor

Då har man bytt båt då!

Recommended Posts

Du kommer nog inte att nöja dig med fyra strykningar så noggrann som du verkar. Jag tror jag landade på åtta eller nio när jag byggde en soffkonstruktion av mahogny och då var jag bara ganska nöjd (hade behövt ett par, tre till).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du kommer nog inte att nöja dig med fyra strykningar så noggrann som du verkar. Jag tror jag landade på åtta eller nio när jag byggde en soffkonstruktion av mahogny och då var jag bara ganska nöjd (hade behövt ett par, tre till).

Hahaha nja jo lite petig är jag nog tyvärr, önskade ibland att man bara kunde låta bli låta allt vara, men på något vis gillar jag när jag kliver ner i en båt och allt glänser. Samt att var sak har sin plats. Hade jag tid så blev det nog träbåt, när jag ser en solö eller liknande som är skött får man ju lite ståpäls.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

post-72207-0-45044200-1449361757_thumb.jpg

Ja då har ihopsättningen börjat av det lackade, oj vilken skillnad.post-72207-0-29031900-1449361714_thumb.jpgpost-72207-0-99549400-1449361908_thumb.jpg

 Bild på ankarrullen. Blankt blev det.

 Nu är allt lackat så när som dörrkarmen och listerna runt skåpet i ruffen. Teaken på bad bryggan ( ankarboxarna ) ska kompisen Micke hjälpa mig lägga ny. Kjell ska komma inom närmsta veckorna och börja hugga sönder alla rosor. Vi väntar på gelcoat från nimbus och jag återkommer med bilder då Kjelle går lös, på alla rosor. Nya torkarmotorer ska också monteras Rocca w12 ska bli intressant hur det ska gå till väga. En ny instrumentpanel är beställd från Gussi marin i gbg, kommer bilder och info. Kan tillägga det blev 6 strykningar på allt trä i båten, med mellanslipningar, hade nog gått några vändor till, men de fick räcka.

post-72207-0-22257500-1449362020_thumb.jpg

Edited by kossor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ser bra ut! Har själv också skruvat loss och slipat alla trädetaljer, lackning väntar. Har fått fina instruktioner på hur jag ska göra, kan posta resultat här. Ska hämta en ny skärbräda idag, fått hjälp med den. Ska eventuellt även få nya skåpluckor till pentryt tillverkade. Hur skulle du göra med ditt kök? Vad blir det för instrumentpanel?

 

Som av en händelse satte jag i en roca w12 i somras, den gamla gav upp. Kollade runt en hel del efter nya med samma delning på axel-bult, hittade bara en men den va för parallellarm vilket skulle bli konstigt så långt till sidan av rutan. Använde samma hål för axeln, borrade upp det bara. Sen borrade jag ett nytt hål rakt igenom däck för bulten. Blev rätt bra. Bara att täta det gamla hålet och du verkar ju ha bra kontakter! Så det är nog inga konstigheter.

 

Får jag fundera på om jag ska bry mig om att dra fram extra kablar för 2 hastighet och för stopp i hemmaläge. Hade varit fint med en torkare på babord sida också. ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ser bra ut! Har själv också skruvat loss och slipat alla trädetaljer, lackning väntar. Har fått fina instruktioner på hur jag ska göra, kan posta resultat här. Ska hämta en ny skärbräda idag, fått hjälp med den. Ska eventuellt även få nya skåpluckor till pentryt tillverkade. Hur skulle du göra med ditt kök? Vad blir det för instrumentpanel?

 

Som av en händelse satte jag i en roca w12 i somras, den gamla gav upp. Kollade runt en hel del efter nya med samma delning på axel-bult, hittade bara en men den va för parallellarm vilket skulle bli konstigt så långt till sidan av rutan. Använde samma hål för axeln, borrade upp det bara. Sen borrade jag ett nytt hål rakt igenom däck för bulten. Blev rätt bra. Bara att täta det gamla hålet och du verkar ju ha bra kontakter! Så det är nog inga konstigheter.

 

Får jag fundera på om jag ska bry mig om att dra fram extra kablar för 2 hastighet och för stopp i hemmaläge. Hade varit fint med en torkare på babord sida också. ...

Köket ska göras om, lådorna är slut samt skenorna, kvaliteten på plastlådorna är riktigt usel. Micke ska göra nya lådor tror han ska använda björkfaneer/skiva, sedan blir fronterna i teak med nån urfräsning, sedan blir det självdragande skenor. Kommer bara olja teak fronterna räcker med lack och slipning som det är.

Jag har ju två torkarmotorer, fick du dit den eller blev du tvungen skära ut i innertaket?

 

Gussi marin gjorde epocans paneler i slutet av 90 talet till produktionsstoppet 2005 tror jag det var. De har uppdaterat dem och jag ska få en helt ny verision från ratt till panel och knappar. Lägger med en bild från Gussi som de skickat mig som förslag.post-72207-0-91235500-1449424114_thumb.jpgpost-72207-0-21313700-1449424131_thumb.jpg

 

Edited by kossor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har samma planer med köket, ska bli spännande att se hur du går tillväga. Bild på nya skärbrädan/diskho locket. Kommer väl inte skära på den kanske...(den gamla ligger under)

 

Så här ser torkarn ut när den inte är täckt. Inget skärande bara nytt hål. Blev bra.

 

Min instrumentpanel är nog likadan som den svarta du visade, fast i träutförande. Inte äkta dock. Bara för inspiration. Tycker själv den är snygg:)

post-107075-0-91757700-1449475053_thumb.jpg

post-107075-0-18902700-1449475069_thumb.jpg

post-107075-0-18758200-1449475081_thumb.jpg

post-107075-0-05569300-1449474943_thumb.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har samma planer med köket, ska bli spännande att se hur du går tillväga. Bild på nya skärbrädan/diskho locket. Kommer väl inte skära på den kanske...(den gamla ligger under)

 

Så här ser torkarn ut när den inte är täckt. Inget skärande bara nytt hål. Blev bra.

 

Min instrumentpanel är nog likadan som den svarta du visade, fast i träutförande. Inte äkta dock. Bara för inspiration. Tycker själv den är snygg:)

 

Håller med dig om att träimitationen ser fin ut, funderade själv på att välja det istället, men valde stål. lättare åtgärda om något blir matt. Va hade du för snurra i din? Snyggt med kromat gasreglage. Vad har du täckt dina torkarmotorer med? De gamla huvarna lär ju inte passa de avlånga motorer som ska dit. Blir väl att sy till nåt själv, men du kan gärna lägga ut bild på hur du gjort.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stålpanelen som sitter i senaste utgåvorna är snygg. Antar att det blir den för din del då?

 

Snurra D4.

 

Har inte täckt över torkarn med något än, får bli något nytt i tyg som du säger, gamla bara att kasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stålpanelen som sitter i senaste utgåvorna är snygg. Antar att det blir den för din del då?

 

Snurra D4.

 

Har inte täckt över torkarn med något än, får bli något nytt i tyg som du säger, gamla bara att kasta.

 

D4, har du stoppat ner den eller va det gjort då du köpte båten? Vad har det suttit tidigare bensin diesel? Effekten bränsleförbrukningen, vad har du för ekonomi på den? Toppfart?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Satt i när jag köpte, annar hade det blivit alldeles för dyrt! Fast det blev det ändå.....

 

Båt 89 motor 07, D4-300+DPH

Original va vp271.

 

Tror jag snittar drygt 1L/Nm. Men osäker.

Vid 2800 varv har jag 30 knop, då ska den dra 30 L/h. Sen om det stämmer, vet ej. Toppar strax under 40. Har aldrig varvat mer än 3500:)

 

Men sen kör jag aldrig snabbare än ca 27. Det brukar räcka. Så där är det väl hugget som stucket med kad42 eller d4.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Till dom där torkarmotorerna finns det inbyggnadskåpor av någon vit plast, jag köpte sådana till Nimbusen, men minns ju dessvärre inte vilken web-butik jag köpte dem ifrån.

 

På förra årets båtmässa var jag nere i nån båt, minns inte vilken, och det har sin förklaring...

Jag slog i huvudet riktigt hårt i en torkarmotor som satt i rufftaket vid nedgången till förruffen, ja det var en riktig smäll, så jag såg stjärnor och lysande prickar framför ögonen. Tack och lov var det ingen som såg detta, och jag lyckades hålla inne med svordomar och annat.

 

På nimbusen fanns det från början vadderade "påsar" sydda av sådant där klädselmaterial som var krängda över torkarmotorera, men dessa är på den båten monterade direkt i glaset i vindrutorna, och där behövdes inte denna typ av skydd.

 

Jag ser inte riktigt hur du har dina manöverorgan för bogpropeller och ankarspel placerade, men på mina båtar har jag eftersträvat att man skall kunna manövrera dessa båda prylar utan att ta händerna från ratten, om det är möjligt. Men som tips för dig eller andra som läser här, tycker jag det är väldigt praktiskt att kunna nå reglaget till bogpropellern med pekfingret samtidigt som man håller resten av handen på ratten. Likadant med ankarspelet, om du nu har sådant ombord...

 

Sedan tycker jag det ser väldigt snyggt och propert ut!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du menar min panel, så har jag varken ankarspel eller bogpropeller. På trådägaren kossors nya båt finns kanske däremot potential!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du menar min panel, så har jag varken ankarspel eller bogpropeller. På trådägaren kossors nya båt finns kanske däremot potential!

Nja jag saknar bogpropp men har ankarspel, och helt ärligt jag är glad att jag inte har bogpropp. Anser att det är ytterligare en stor kostnad i underhåll och service. Visst kan det vara bra vid bryggor och om det är byigt, men duoproppen fäster båten ganska bra i vattnet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Till dom där torkarmotorerna finns det inbyggnadskåpor av någon vit plast, jag köpte sådana till Nimbusen, men minns ju dessvärre inte vilken web-butik jag köpte dem ifrån.

 

På förra årets båtmässa var jag nere i nån båt, minns inte vilken, och det har sin förklaring...

Jag slog i huvudet riktigt hårt i en torkarmotor som satt i rufftaket vid nedgången till förruffen, ja det var en riktig smäll, så jag såg stjärnor och lysande prickar framför ögonen. Tack och lov var det ingen som såg detta, och jag lyckades hålla inne med svordomar och annat.

 

På nimbusen fanns det från början vadderade "påsar" sydda av sådant där klädselmaterial som var krängda över torkarmotorera, men dessa är på den båten monterade direkt i glaset i vindrutorna, och där behövdes inte denna typ av skydd.

 

Jag ser inte riktigt hur du har dina manöverorgan för bogpropeller och ankarspel placerade, men på mina båtar har jag eftersträvat att man skall kunna manövrera dessa båda prylar utan att ta händerna från ratten, om det är möjligt. Men som tips för dig eller andra som läser här, tycker jag det är väldigt praktiskt att kunna nå reglaget till bogpropellern med pekfingret samtidigt som man håller resten av handen på ratten. Likadant med ankarspelet, om du nu har sådant ombord...

 

Sedan tycker jag det ser väldigt snyggt och propert ut!

Tjena ja du kåporna till torkarmotorerna finns bara till Rocca w10. De nya Rocca w12 finns inga kåpor till, ringde och frågade Rocca om det fanns något skydd till dessa för att dölja dem, de tyckte motorerna var så snygga så de behövde inte täckas över. Jag är av en annan åsikt, en du redan berört huvudvärk. Så det blir nog till att sy en liknande påse som satt på originalmotorerna.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har samma planer med köket, ska bli spännande att se hur du går tillväga. Bild på nya skärbrädan/diskho locket. Kommer väl inte skära på den kanske...(den gamla ligger under)

 

Så här ser torkarn ut när den inte är täckt. Inget skärande bara nytt hål. Blev bra.

 

Min instrumentpanel är nog likadan som den svarta du visade, fast i träutförande. Inte äkta dock. Bara för inspiration. Tycker själv den är snygg:)

Har du måtten på original skärbrädan tänkte på diammetern, är det som en kloss som går ner i diskhon, eller är den plan på undersidan? Ser fin ut den du gjort ska göra lika själv i teak fräsa ur en cirkel borra hål så ev spill rinner i hon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tjena ja du kåporna till torkarmotorerna finns bara till Rocca w10. De nya Rocca w12 finns inga kåpor till, ringde och frågade Rocca om det fanns något skydd till dessa för att dölja dem, de tyckte motorerna var så snygga så de behövde inte täckas över. Jag är av en annan åsikt, en du redan berört huvudvärk. Så det blir nog till att sy en liknande påse som satt på originalmotorerna.

 

Okidok... de kåporna jag köpte var inte original från Roca, och de var ganska rymliga inuti, så det hade nog även passat W12, men skit samma, då du ändå som redan sagts, skall ha vadderade "huvudskydd" på dina.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Tjena ja du kåporna till torkarmotorerna finns bara till Rocca w10. De nya Rocca w12 finns inga kåpor till, ringde och frågade Rocca om det fanns något skydd till dessa för att dölja dem, de tyckte motorerna var så snygga så de behövde inte täckas över. Jag är av en annan åsikt, en du redan berört huvudvärk. Så det blir nog till att sy en liknande påse som satt på originalmotorerna.

 

Okidok... de kåporna jag köpte var inte original från Roca, och de var ganska rymliga inuti, så det hade nog även passat W12, men skit samma, då du ändå som redan sagts, skall ha vadderade "huvudskydd" på dina.

 

 

Var fick du tag på kåporna då? Kan du lägga ut bild på dem? Ser ju lite stiligare ut med riktiga kåpor vore tacksam om du kunde delge mig det. Vad har du för båt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hade varit gött med bogproppeller, men som sagt dett är en grej mindre som kan krångla och läcka utan!

 

Skivan är nersänkt i diskhon ja, ska ta mer bilder och mäta exakt när kag kan. Inte jag som gjort den nya, fått hjälp av proffs;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

har läst igenom alla inlägg nu. ett riktigt hästjobb du/ni gör. grymt fin båt också.. ska bli intressant och se hur slutresultatet blir :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

har läst igenom alla inlägg nu. ett riktigt hästjobb du/ni gör. grymt fin båt också.. ska bli intressant och se hur slutresultatet blir :)

Tack! Ja projektet fortskrider längsamt men framåt. Nu väntar jag på gelcoat från Nimbus som tagit lång tid att få, skulle börjat hugga och fylla på ny gelcoat men grejerna har inte dykt upp än. Håller nu på att riva ut motorisolering, ska skrapa kontaktlim i helgen, sen ny isolering. Nya inredningen kom igår, snacka om att Myrins i Gbg gör snygga jobb ojoj, allt var perfekt in i minsta detalj. bilder kommer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaha igår kväll tog jag ett lördagsmys i källaren, medan övriga familjmedlemmar glodde på burken.

post-72207-0-58063000-1450649566_thumb.jpg

Motorluckans ljuddämpning har sett sina bästa dagar, mycket skit i den isoleringen efter drygt 20 år. Rev bort skummet och fick en härlig stenhård klister botten kvar. Köpte ett glue remover på hejrtmans, läste om det tidigare här på mg. Är skeptisk till mirakelmedel, men detta var bra ja rent av jösses.

post-72207-0-72243000-1450649940_thumb.jpg

Penslade på fick sitta en timme, en härlig blå från vindar och hav slank ner under väntetiden.

post-72207-0-40381400-1450650102_thumb.jpg

Tog en isskrapa och sköt bort limmet, de rester som blev kvar, togs bort med rödsprit och lite gnuggande.

Före

post-72207-0-75462600-1450650225_thumb.jpg

Efter

post-72207-0-34025500-1450650267_thumb.jpg

Blev som nytt, ska beställa nytt isoleringsmaterial på måndag.

En sak som förvånat mig är att allt rostfritt har rostat, all metall är täckt av rödbrunt ärg, har nu putsat rent allt. År det någon här på mg som vet,om detta kommer tillbaka nu när hon kommer ligga i sötvatten, verkar som det är tufft även för rostfritt på västkusten. Någon duktig på metall får gärna delge mig hur det kan bli rost på rostfritt, och om det håller sig borta efter rengöring och sötvatten hamn. Allt rostfritt som polerats är som nytt och det finns inga visuella frätskador/gropar i metallen. Tacksam för tankar kunskap om detta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vilken skillnad efter rengöringen. är de nån speciell isolering du har beställt eller? för annars har ju mekonomen sån

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja "rostfritt" rostar i Skageracks och Kattegatts farvatten...

 

Jag upplever samma sak, en del beslag som finns monterade "utomhus" får den beläggningen du beskriver. Jag ser det tydligast på beslaget till ankarrullen. Jag har haft en Nimbus i över tjugo år, och de beslag som är originalmonterade är någorlunda blanka och fina, men sådant som jag själv monterat, som kommit senare, tycks ha sämre motståndskraft mot denna korrosion.

 

Det är lätt att tro att jag pratar om prylar köpta i en viss "-tema" butik, men dessa grejer är från Roca och andra fabrikat...

Det finns olika kvalitet på "rostfritt" det finns säkert någon som kan förklara det bättre än mig, men förr skiljde vi på "rostfritt" och "syrafast", det senare klarade västerhavets frätande elektrolyt rätt så bra.

Jag vågar mig inte in i den diskussionen, utan länkar till svenska Wikipedia https://sv.wikipedia.org/wiki/Rostfritt_st%C3%A5l

 

Den ytliga rosten blir oftast bara som en brun beläggning och kan autosolas bort.

Jag gjorde en gång en tråkig erfarenhet, gjorde nån form av nödreparation, skruvade fast ett ventilationsgaller i skrovet med olika skruvar ur bra-att-ha-lådan, en av dessa var inte syrafast, och det bildades redan efter några dagar en brun rostrand nedåt på fribordet.

 

Troligtvis kan du hålla dina rostfria beslag snyggare i vatten där abborrar och gäddor leker i vikar och vass.... Ett lager med båt- eller bilvax på rostfria beslag funkar bra också, men vaxet skavs ju snabbt bort.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja "rostfritt" rostar i Skageracks och Kattegatts farvatten...

 

Jag upplever samma sak, en del beslag som finns monterade "utomhus" får den beläggningen du beskriver. Jag ser det tydligast på beslaget till ankarrullen. Jag har haft en Nimbus i över tjugo år, och de beslag som är originalmonterade är någorlunda blanka och fina, men sådant som jag själv monterat, som kommit senare, tycks ha sämre motståndskraft mot denna korrosion.

 

Det är lätt att tro att jag pratar om prylar köpta i en viss "-tema" butik, men dessa grejer är från Roca och andra fabrikat...

Det finns olika kvalitet på "rostfritt" det finns säkert någon som kan förklara det bättre än mig, men förr skiljde vi på "rostfritt" och "syrafast", det senare klarade västerhavets frätande elektrolyt rätt så bra.

Jag vågar mig inte in i den diskussionen, utan länkar till svenska Wikipedia https://sv.wikipedia.org/wiki/Rostfritt_st%C3%A5l

 

Den ytliga rosten blir oftast bara som en brun beläggning och kan autosolas bort.

Jag gjorde en gång en tråkig erfarenhet, gjorde nån form av nödreparation, skruvade fast ett ventilationsgaller i skrovet med olika skruvar ur bra-att-ha-lådan, en av dessa var inte syrafast, och det bildades redan efter några dagar en brun rostrand nedåt på fribordet.

 

Troligtvis kan du hålla dina rostfria beslag snyggare i vatten där abborrar och gäddor leker i vikar och vass.... Ett lager med båt- eller bilvax på rostfria beslag funkar bra också, men vaxet skavs ju snabbt bort.

Ja det märkliga är att där det kommit rostvatten / hinna på plasten så va det bara att polera bort. Måste vara skillnad på rost och rost, hade en ht monark förr, och där hade nåt smarto monterat badstegen med galvskruv, det var illrött runt om, och hur jag än gned slet samt polerade så gick det inte väck. Jag byter all bult och skruv nu till syrafast i båten, när jag återmonterar allt rostfritt, kommer även byta alla infästningar inne i båten till syrafast bult och skruv.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Monark tillverkade trevliga båtar... Vi hade när barnen var små, en Monark 670.

Den för 1970-talet bruna gelcoatfärgen som överbyggnaden delvis var utfört i dolde effektivt rostspåren. Vi hade en (icke rostfri) barnvagn surrad på rufftaket, Emmaljunga om nu nån undrar... Och vi blev överspolade såväl på Kråksundsgap utanför Orust som på Tjurpannan norr om Grebbestad (båda är beryktade passager), och barnvagnen lämnade en del flytande järnoxid efter sig, detta syntes först på den någorlunda vita gelcoaten. Det var ett helsike att rubba bort detta, det hade gått in i plasten.

 

Det låter ju som ett bra initiativ att byta ut "oädla metaller" mot syrafast, även om du seglar i sött eller bräckt vatten!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Monark tillverkade trevliga båtar... Vi hade när barnen var små, en Monark 670.

Den för 1970-talet bruna gelcoatfärgen som överbyggnaden delvis var utfört i dolde effektivt rostspåren. Vi hade en (icke rostfri) barnvagn surrad på rufftaket, Emmaljunga om nu nån undrar... Och vi blev överspolade såväl på Kråksundsgap utanför Orust som på Tjurpannan norr om Grebbestad (båda är beryktade passager), och barnvagnen lämnade en del flytande järnoxid efter sig, detta syntes först på den någorlunda vita gelcoaten. Det var ett helsike att rubba bort detta, det hade gått in i plasten.

 

Det låter ju som ett bra initiativ att byta ut "oädla metaller" mot syrafast, även om du seglar i sött eller bräckt vatten!

Kul inlägg om 670, va det en salong? Med dörrar in och soldäck bak? :den bruna färgen är faktiskt snygg när den är polerad och blank. Börjar väl bli retro dessa färger nu, såg en norsk dc i teleorange färg i sommras, den båten var ny runt 30 fot minns inte märket, men väckte minnen de gjorde det allt. Olivgrönt orange och brunt gult vanliga färger förr som säkert gör återtåg om några år. Kul läsning om barnvagnen iaf.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Monark tillverkade trevliga båtar... Vi hade när barnen var små, en Monark 670.

Den för 1970-talet bruna gelcoatfärgen som överbyggnaden delvis var utfört i dolde effektivt rostspåren. Vi hade en (icke rostfri) barnvagn surrad på rufftaket, Emmaljunga om nu nån undrar... Och vi blev överspolade såväl på Kråksundsgap utanför Orust som på Tjurpannan norr om Grebbestad (båda är beryktade passager), och barnvagnen lämnade en del flytande järnoxid efter sig, detta syntes först på den någorlunda vita gelcoaten. Det var ett helsike att rubba bort detta, det hade gått in i plasten.

 

Det låter ju som ett bra initiativ att byta ut "oädla metaller" mot syrafast, även om du seglar i sött eller bräckt vatten!

Kul inlägg om 670, va det en salong? Med dörrar in och soldäck bak? :den bruna färgen är faktiskt snygg när den är polerad och blank. Börjar väl bli retro dessa färger nu, såg en norsk dc i teleorange färg i sommras, den båten var ny runt 30 fot minns inte märket, men väckte minnen de gjorde det allt. Olivgrönt orange och brunt gult vanliga färger förr som säkert gör återtåg om några år. Kul läsning om barnvagnen iaf.

Och jag som har tänkt att måla om det bruna på min snipa till blått. Då kanske man är ute till nästa säsong då?

Hur blandar man till en snygg brun nyans istället? Från moderatblått till SDbrunt.post-95643-0-06455600-1451397975_thumb.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Kul inlägg om 670, va det en salong? Med dörrar in och soldäck bak? :den bruna färgen är faktiskt snygg när den är polerad och blank. Börjar väl bli retro dessa färger nu, såg en norsk dc i teleorange färg i sommras, den båten var ny runt 30 fot minns inte märket, men väckte minnen de gjorde det allt. Olivgrönt orange och brunt gult vanliga färger förr som säkert gör återtåg om några år. Kul läsning om barnvagnen iaf.

 

"Soldäck" var väl att ta i, "sittbrunn" är väl närmare verkligheten.

Längst akterut var det ett minimalt akterdäck, där kanske en skeppskatt kunde balansera. Innanför detta fanns ju motorrummet i mitten, med en sittbänk uppepå i hela båtens bredd, batterifack på bb-sidan och ankarbox på sb-sidan. Mittpå en "puckel" eftersom motorn var längre än vad bänken var. Mot skottet förut mot salongen på sb-sidan, fanns det en bänk som innehöll en portapotti. I detta skott, eller snarare "mellanvägg" fanns det en dörr på gångjärn, förskjuten till babord.

Ja den kallades för salongsbåt, många nutida båtar har samma tänk, men de är ju mycket större. Salongen hade en nedbäddbar dinette om styrbord, och en garderob + köksbänk om babord, med förarplats på samma sida. Litet krypin i förruffen.

Vi var ju då en ung barnfamilj med ont om pengar, bensinen var billig, så vi tyckte den båten var himla käck. På den tiden hade vi faktiskt inte den minsta övernattningsbara båten i gästhamnarna, men idag hade den inte synts bakom så enorma båtar som 27 och 29 fotare....

 

Vi hade även kvar originalgardierna i rött, samt samma tyg i dynorna, det var en fin kombination, säga vad man vill om 1970-talet, men en himla god smak för färgsättning hade de då... Brunt, orange, lejongult, ärggrönt......

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy