Jump to content
Thursday 21 November 2019

patflemming

Medlemmar
  • Content Count

    290
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

30 Expert

About patflemming

  • Rank
    Kommendörkapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ja du behöver nog med din motor och maskin erfarenhet inte vara rädd för att köpa lite större båt. Ska man ta sig igenom Göta Kanal krävs det enligt mig: Full ståhöjd under kapell Midcabin Toalett Kyl - går att lösa med 12v portabel kyl Vettigt skick på motorn. Då kommer man snabbt upp i båtlängder runt 23-26 fot och det borde inte vara omöjligt att hitta en Sea Ray eller något likande för de pengarna. Som ovan skrev så skulle inte jag oroa mig för att köpa Mercruiser eller Volvo Penta V6 eller V8. Har själv Mercruiser med Alpha drev och det funkar helt OK - bara man sköter service.
  2. Skönt att tråden lever vidare. Ja, varför har man så bråttom egentligen? Well, jag är väl bara sån av naturen (gillar att liksom tävla mot mig själv hur snabb jag kan vara) och när man väl fått ner kidsen + frugan till båten så vill jag komma iväg fort utan en massa förberedelser. De flesta andra som jag känner med båt tycks resonera lika - eller så har dom segelbåt. Sen kan man ju fråga sig varför det är så? Ja, jag vill påstå att jag är ivrig - någon annan (frugan) kanske kallar det stressad. Det jag egentligen är ute efter är enkelhet. Sen inser jag att jag och Georg_Ohm använder båten på olika sätt. Vi är mest likt MinNImbus bara ute när det är bra väder och då är ju "nedcabbat" världsklass enligt mig. Inte mycket som slår en stor härlig öppen sittbrunn en perfekt dag på typ...., Gullholmen.
  3. Jag är ingen supermekaniker men standard är väl: Kolla oljan Kolla noga hur motorn ser ut - ta mkt bilder Fråga så mkt som möjligt om vad som är gjort på motorn. Limpor och knän ska ju iaf vara bytt nån gång. Kolla så att motorn kommer upp i temp och att den håller oljetrycket. Notera tomgångvarven. Ska vara stabil på tomgången. Fråga om något är gjort med förgasaren. Fråga hur service är skött. Olja, oljefilter, bränslefilter, tändstift m.m. +Lita på sunt bondförnuft.
  4. Min drömbild ser typ ut så här: Att åka ut med båten ska gå lika fort och enkelt som med en bil. Förstår att det är en utopi men... man måste ju få tänka högt och drömma. Ska man bara ut en snabbtur behöver man ju inte fyllla vatten och hålla på då är det ju snabbt-ut som gäller liksom. En sak jag ser många "storbåtsägare" gör är att köra med kapellen uppe, där kan man ju spara tid eller att man lägger ut och sen fixar med kapellen de första 5 min ut ur hamn. På något sätt har iaf jag lyckats inbilla mig själv att många med lite större båt inte kommer ut lika ofta och lika spontant som de med en liten dagtursbåt. Jag får för mig att en lite större cupe eller hardtop båt på 30-35 fot med midcabin vore idealet för mig. Tipsa mig gärna på olika modeller som jag kan ha missat.
  5. Tack för bra svar från alla. Om det är någon som har mer info att fylla på med så är jag tacksam. Alltid kul att höra hur andra nyttjar sina båtar. Har idag en båt liknande en Nimbus 26 Epoca och jag tycker att komma iväg och gå-iland tiden är liiiite lång. Visst jag kan leva med den tidsåtgång jag har nu men vill gärna inte att tiden dubblas eller tripplas om jag går upp till en 32 fotare. Plats i hamn förstår jag att det blir knivigare men brukar gå att lösa. Angående ekonomin så tycker jag att det är värt de slantar som det kostar att åka ut på en tur på 15-25 distans även om det sörplar bort ca 70 liter soppa (dvs 3 liter per nm). Då är jag mer brydd över alla andra "fasta" kostnader en större båt medför. Och det är just fasta kostnader i relation till nyttjandet som jag vill försöka skapa mig en bild av. Ett dåligt båtår med kass sommarväder så vill jag veta att jag kommer iaf vara ute på dagsturer om vädret blir så kass att vi åker till medelhavet istället.
  6. Hej Forum Ni som har båtar i storlek 30-35 fot typ Windy 32, Fairline, Nimbus Ballista eller någon av Nimbus större Nova modeller. Hur använder ni era båtar? Är ni ute på korta dagsturer med era båtar eller blir det bara längre planerade turer? Personligen vill jag gärna byta upp mig till dessa storlekar men jag befarar att det är så lång klargörningstid varje gång man ska ut och in att man till slut blir för lat eller bekväm för att bara ta en kort tur. Ska tillägga att jag bor väldigt nära havet på västkusten och har väl 200 m till min båtplats och då är det sååå grymt nice att kunna sticka iväg på kort spontantur. Jag vill personligen kunna komma ner till båten, få den klar för avfärd på tja.., så kort tid som möjligt och så fort jag kommit ut ur hamnens 5 knopsområde blåsa på i 20-25 knop till något schysst badställe. Bada, fiska krabbor med kidsen, ta en glass och sen hem igen någon timma senare. Väl i hamn ska det inte ta allt för lång tid innan båten är täckt och klar. Samtidigt ska båten hålla för en veckas semester utan att man behöver förvandla sig till en fällkniv. Hm, låter som en HT kanske men dom är ofta inte snygga nog. Kom med input.
  7. Jag tror att en utter s64 eller 6402 skulle passa utmärkt. Min båtgranne har en sådan och den tuffar på fint. Väldigt enkel att sköta om och lätt att komma iväg med då man bara har ett lite hamnkapell/påse över styrplatsen att ta hand om. Är lite avis på denna båt ibland då den verkar så praktisk och smart planerad samtidigt som den har lite längd och dessutom går att få för rimliga pengar. Personligen är inte jag särskilt rädd för båtar som fått några år på nacken men om dom inte är dokumenterat servade och underhållna så ska man ha rabatt på priset. Kondition på motor och drev är A och O på denna typ av båt. Allt annat är småpotatis, typ. En merceriser 4,3 är ju en helt ok motor som många kan skruva, ganska enkel att göra vanlig service på själv om man tycker att varvet tar för mkt betalt. Som vanligt kolla oljan och att limpor och knän är fräscha. (jag vet man kan inte kolla limpor och knän egentligen men man får ett ungefärligt hum genom att prata med säljaren om hur båten gått, om den gått i saltvatten, om dom någonsin är utbytta, dom ska bli lika varma när man kör osv.) Motorerna i sig är väl hyggligt okomplicerade och som en mekarkompis till mig sa en gång - får dom bara bensin så går dom. Är väl en sanning med modifikation men det ligger något i det. Drevet. Fråga när impeller byttes, samt om man regelbundet bytt olja i drevet. Bälgar ska bytas vart 5-6 år vill jag minnas. Lycka till!
  8. Har inte läst igenom hela tråden men här kommer mina tips: Nimbus 26 Epoca. Klassiker. Lätt att sälja. Windy 23 fc - äldre modell men extremt bra kvalitet. Extremt, extremt bra i sjön. Askeladden 705 Voyager - lite bortglömd men väldigt bra planerad. Måste dock vara en V8 i är min åsikt. Aquador 23 - Välplanerad men byggkvaliteten äribland inte så bra som det höga priset. Yamarin 76 - Fantastisk i sjön, men utombordare. Kör med en 30 vagn är mitt tips. Mkt billigare och mindre att underhålla än 80-vagnar. Det som kan vara tufft för en bil är enligt min erfarenhet att få upp båten ur vattnet ur en brant båtramp. Då kan det vara värt att betala för ett lyft upp på vagnen. Sen klarar nästan alla lite större bilar med kraftig diesel i att dra båt+vagn (frågan är dock om det håller sig inom lagliga vikter). Vid sjösättning kan man, om man är duktig på att backa slippa att att betala för lyft ner i vattnet. Då backar man bara rakt ner i rampen med båt och vagn och kopplar loss båten.
  9. Har en gammal Zodiac gummibåt från -89 som nu fått ett litet hål i en av pontonerna, ca 7 mm. Skulle vilja laga med en lapp som har samma färg som pontonerna. Vet någon var man vänder sig samt vad man ska använda för lapp och lim material för bästa resultat?
  10. Hej Forum Har en gammal Zodiac gummibåt från -89 som nu fått ett litet hål i en av pontonerna, ca 7 mm. Skulle vilja laga med en lapp som har samma färg som pontonerna. Vet någon var man vänder sig samt vad man ska använda för lapp och lim material för bästa resultat?
  11. Tufft läge. Dock verkar förre ägaren ställa upp mer än jag hade förväntat mig. Inte helt ovanligt att äldre båtar som byter ägare får mysko fel. Det ligger liksom i Murphys lag. Är det en V8 som sitter i? Isf är dom väl ganska okomplicerade? En duktig mekaniker sa till mig en gång att får dom bensin så går dom och det är kanske att raljera men en uns av sanning ligger det nog i det påståendet. Mitt råd. Påbörja lite enkel felsökning själv, får du gnista på stiften, kommer det bensin till förgasaren, m.m
  12. Well, hoppas, hoppas, hoppas detta löser sig snart. Tur i oturen att det är fotbolls-Vm just nu ändå så att man ändå inte kan vara ute några längre tider på sjön. Sen får du se det från den ljusa sidan - det är bara motorn som strular och den verkar ju inblandande externa parter ta ansvar för att få ordning på.... sen är det bara ut och åka. En sak jag verkligen uppskattar med denna tråden för övrigt är du Kossor är så ärlig med allt i projektet och verkligen beskriver vad som är bra och dåligt med de olika problem och lösningar som du stöter på.
  13. Ankarspel på en 640 dc låter väl lite overkill eller? Eller så är det bara jag som är neggo.
  14. Finns ett medel som heter Captain Tolley´s Creeping Crack Cure eller något liknande. Har använt detta med gott resultat för att göra någon quick-fix vid enstaka tillfälle. Kan rekommenderas.
  15. Trodde inte att det skulle gå att få in eller för den delen ut motorn utan att kapa plasten mellan de två "luckorna". Imponerande! Sen att hela denna tråden är som en bättre spänningsroman fylld med cliffhangers, mot- och medgångar alltid inramat av snygga bilder på smaskiga båtdetaljer såväl som helhetsbilder gör ju inte saken sämre.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy