Jump to content
Friday 16 April 2021

Sjoingenjoren

Medlemmar
  • Content Count

    303
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

43 Expert

About Sjoingenjoren

  • Rank
    Kommendör

Recent Profile Visitors

668 profile views
  1. Så man kan alltså säga att om man har EVC-B och således inte får l/nm genom Easy Connect så får man köra YDEG-04 + Y-connector vilket istället kräver NMEA2000-nätverk vilket jag inte heller har för att få det i plottern? Plus en ny plotter då fornminnet jag har inte stödjer NMEA2000? Verkar som att jag får köra vidare utan bränsleförbrukning då...?
  2. Utan snack r layouten optimal, men D3 är skrot. Problemet är underdimensionerat alublock anpassat för bilar med variabel turbo som inte gillar konstant varvtal. Plus elfel. Usch.
  3. Har monterat denna på min Bavaria 32 Sport och den funkar grymt i planingsfart - den rätar upp båten på nolltid och ignorerar svängar. Har dock haft lite problem med att den kör ner babords trimplan i låg fart, speciellt när jag saktat in från planing, men jag tror det kan bero på att jag monterade panelen i gamla trimplanspanelens hål som på min båt sitter lite lite vinklat och därför inte helt i linje med midskeppslinjen vilket dom är känsliga för. Jag kan ju även ha råkat trycka på fel knapp någon gång och sparat in en felaktig inställning som en ny kalibrering ordnar. Behöver bara hitta manualen...
  4. Hade en Bayliner 2855 med 7.4 MPI och Bravo 3. Grym motor som drog en skvätt över 2l/nm i den båten. Marschfart ca 23-25 knop. En mindre motor i samma båt drar inte mindre utan går bara hårdare med större slitage som följd. Vanligt är dock att båtarna inte har färskvattenkylning som iaf på västkusten är ett måste att ha så kolla efter det!
  5. Kikade också på dessa när jag letade båt för några år sedan. Bavaria 33 Sport är i mina ögon helt rätt båt med helt fel motor. D3 190 är absolut för litet i den båten samt en dålig motor med stora bekymmer då åren du kikar på är före den nya generationen av D3. Bensinarna som är det vettigare alternativet är lite törstiga men bra motorer, samtidigt som dom nog är svårare att få sålt på den svenska marknaden som det verkar - kan ju dock ge bättre prutmån när du köper. En perfekt båt vore i mina ögon Bavaria 33 Sport med 2 x D4. Min lösning på problemet blev en 32 med 2 x D4-225 då en 35 är för stor för båtplatsen...
  6. Tjenare. Har någon kalibreringsanvisning för tidigare EVC? Jag har inte någon ratt på min EVC-panel så misstänker utan att kunna dubbelkolla för tillfället att jag har EVC-B på bägge spisar. Styrbords drev går bara till -3/-4 jämfört med -5 på babord. Tidigare gick bägge till -5 så antar att jag måste justera stb på något sätt likt ni gjort.
  7. Great lakes är grymma. Dom har överskott från det mesta så det går att hitta originalsaker till alla jenkarbåtsfabrikat och även mycket annat spännande i båttillbehörsväg.
  8. 15.000 för att plasta in ett rör? Jag betalade totalt 14.700 kr för en Sidepower SE-40 inkl. allt material samt montage av tunnelrör och inpassning av växelhus. Elinstallation gjorde jag själv på en dag.
  9. Japp precis som du säger så kladdar det och fötter / strumpor blir svarta... Finns det något sätt att stoppa kladdet eller är det bara att vänta på att det torkar ut igen?
  10. Oljekylaren? Enklast är ju att inte bara blunda för problemet utan att krypa ner och se var det läcker.
  11. Verkar ha lite strul med ena drevet också nu. Märkte i sommar att pumpen vid några tillfällen inte stannar när man trimmar ner styrbord drev. Det visar dessutom -5 och inte -6 som babord gör så antar jag får pilla lite med kalibreringen med. Får hålla tummarna att givaren bara fått sig en liten knack när dreven var av i vintras men sån tur har man väl inte
  12. Nu finns det ju dom som fått byta drev på grund av andra anledningar också...... Det positiva med Bravo 3 är att du får ett blankt och fint direkt ur lådan för ynka 48k. Korrosion är något som dödat många B3 också då dom iaf tidigare varit ganska korrosionsbenägna från början vad jag förstått det som, så se till att Mercathoden fungerar som den skall och att du inte har jordfel i skutan för då kan det gå snabbt! Hade som sagt en Bayliner 2855 och jag står fast vid att det är en väldigt bra och genomtänkt båt (som sagt är 285 ännu mer genomtänkt och mycket snyggare )
  13. Då är det dags för en rapport! Skrubbade teaken med Multimarine teakcleaner och visst blev den fin. Sköljde med rikligt med vatten och lät torka ordentligt innan jag gick över med två lager Multimarine teakolja. Även efter detta blev det fint! Då det såg torrt ut på vissa fläckar efter första lagret tog jag ett till efter ett par dagars torkning. Båten blev nu liggandes nån vecka och fick torka in ordentligt. Under semestern som följde så märkte jag att jag fick svart färg på fötterna - nåten kladdar! Förra året hade jag inga problem med detta men då hade jag å andra sidan inte gjort något åt teaken. Förra ägaren påstod dock att han brukade olja med ett lager Multimarine teakolja - flaskorna stod i båten när jag köpte den så dom fick jag med, så kladdandet borde ju kommit även förra året kan jag tycka? Finns det något att göra för att få slut på kladdet?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy