Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
kossor

Då har man bytt båt då!

Rekommendera Poster

I går plockades det sista ur skölden, gjordes klar för blästring och lackning. Det gick rätt lätt att få isär grejorna, hade oroat mig en del för att få ur styrarmen och få ur hjälmens axel. Detta gick dock galant ett par slag med hylsa uppifrån och axeln gled ur med ett plonk. Däremot satt tapparna till styrkolvarna fast ordentligt, blev några rejäla tag med ryckutdragaren. Dessa tappar var rejält slitna och måste bytas ut då de hade kraftig förslitning av kolvarna. Att få loss hydraulslangarna med genomföring blev även de lite adrenalinpåslag, de hade ärgat fast rätt ordentligt glad att jag inte hade skölden satt kvar på båten. Pinnbultarna satt även som berget de med, men bevekades med rätt sorts verktyg, och är nu borta även de. Slanganslutningarna till kolvarna gick vi däremot bet på, ska lämna iväg dem till mekanisk verkstad och se om de lyckas bättre. Man vill ju inte vrida och dra så man förstör något. Kolvarna ska ju ändå bytas, men tänkte renovera dessa och lägga dem på hyllan för ev framtida bruk.

 

DSC_0007.thumb.JPG.984569bfb873596fd45bed485c07f3bd.JPG

DSC_0005.thumb.JPG.4bf7f24c8fd739475b570f7a094396ec.JPG

DSC_0010.thumb.JPG.398caeff5a91e6e951160e35363a1c2e.JPG

DSC_0009.thumb.JPG.87e3a0ed8d9e4c5e663975c6344854b3.JPG

 

 

 

DSC_0014.thumb.JPG.31af9ea32f815cc7cb847b9e15d60ba7.JPGDSC_0008.thumb.JPG.f7cbabbacbbc38c7649256835faca7ce.JPG

DSC_0012.JPG

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2018‎-‎01‎-‎31 på 08:27, Nim26 säger:

...

Turbon ser flångande ny ut ju,

...

Är du från Jönköping?

 

Flång har jag bara hört där, men har hört av andra att samma används i Värmland.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, kossor säger:

I går plockades det sista ur skölden, gjordes klar för blästring och lackning

Det ser ju absolut ut som att blästring och ny lack är en bra idé.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan, Mackey säger:

Är du från Jönköping?

 

Flång har jag bara hört där, men har hört av andra att samma används i Värmland.

 

Mackey

Hahaha nä smålänning är ja inte men från grannlänet till Värmland, Dalarna är jag annars va de ju rätt:lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan, Mackey säger:

Det ser ju absolut ut som att blästring och ny lack är en bra idé.

 

Mackey

Ja färgen är slut drevet såg lika ut men är nu i nyskick, skölden ska nu få samma behandling som drevet. Rätt viktigt att färgen verkligen sitter ren aluminium i vattnet är inte att rekommendera det brukar inte vara så mycket material kvar då efter några år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan, Mackey säger:

Är du från Jönköping?

 

Flång har jag bara hört där, men har hört av andra att samma används i Värmland.

 

Mackey

Nädå är från Göteborg och där har man väl använt det uttrycket!

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 17/09/2017 på 20:08, kossor säger:

Hade inget spec för mig idag, så tog tag och började sanera motorrummet efter lyftet i onsdags. Pinnbultarna i skölden var väldigt rostangripna, en bult ville inte följa med utan blev ensam kvar.:) Ska ta lite bilder och lägga upp på skölden, där blir nog allt utbytt.

DSC_0091.thumb.JPG.fd82b2fb10ff36eb08f5cf3e6d6e7682.JPG

Kladdigt skitigt och rostigt oljigt, men suttit där i 20 år.

DSC_0094.thumb.JPG.e607cebdd9ab746cc6f0225eb8d410f7.JPGDSC_0092.thumb.JPG.94203cbbf25e8352fab5319e9c0d071a.JPGDSC_0093.thumb.JPG.8f29aa45badbd4ebf506f9b0ae102f9a.JPGDSC_0097.thumb.JPG.c047dda80458a7377a58b3a7b804fae7.JPGDSC_0099.thumb.JPG.f565ab2309c817c75fc68e98205299a2.JPGDSC_0100.thumb.JPG.55b0fcac1983d765e634e47f8efd9cd3.JPGNåja det blir bättre än vid start iaf.

 

 

DSC_0102.thumb.JPG.3e4d68563edea0026e27886a24756652.JPG

Idag tänkte jag att detta känns mig övermäktigt innan allt blivit rengjort, urplockat nerrivet, så känns det just nu puh vad gav jag mig in på. Lite sent ångra sig nu, tanken är att blåsa ut allt i motorrummet skivor, isolering, el slangar, durkar i stuvarna. Montera nya skivor, durkar, ny isolering, dra om och ändra på all el: Nya slangar till länspumpar, skölden blästras lackas, alla slitdelar där bytas ut, all slang till kolvar kylning likaså bytas ut. Sen tillkommer ju motorn också. 

DSC_0096.thumb.JPG.f23ae09d834fc1c7a34389190999e77b.JPGElen är ett måste att ordna upp ser för bedrövligt ut sladdar kors och tvärs, som hänger och slänger, fullt av hängsäkringar. Henrik lovade att han skulle kolla över vilken typ av material vi ska använda, blir nog en säkrings central akteröver samt flytt av huvudströmbrytare.

DSC_0095.thumb.JPG.6fd023fec738a6708ada401fb81e8190.JPGEtt annat problem som uppstod då vi sprättade bort skölden var att plasten släppte från skivan, jag gick i taket då jag såg det, ringde genast till Kjell, fan båten har delaminerat, lugn sa Kjell de där är no problemas, så kan det bli då skölden bryts loss, lugn bara lugn de fixar vi. Hm tur man har bekanta med bra nerver.DSC_0101.thumb.JPG.597074a31eb34db014e8ca2c19fce8b4.JPG

 

 

Fint och ordentligt jobb,jag böt trimkolvar med motorn på plats de var nog de värsta jag gjort i mitt liv,men nu 2 år senare blir det ett motor lyft samma som dig ...Eloge för fint jobb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 timmar sedan, 26nimbusepoca säger:

Fint och ordentligt jobb,jag böt trimkolvar med motorn på plats de var nog de värsta jag gjort i mitt liv,men nu 2 år senare blir det ett motor lyft samma som dig ...Eloge för fint jobb.

Tack tack ! :)  Ska du lyfta motorn nu i vår? vad har du för snurra i din epoca då? 

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I veckan revs hela inkromet ut ur motorrummet, alla skivor samt durkarna i tofterna. Och detta kan sammanfattas enkelt fy fan:blink:  vilket skitgöra. En uppmaning till båtproducenter i Norden, se till att det ni bygger går att plocka ur och komma åt att skruvas löst. Fick riva ur alla produkter från vatten beredare till pumpar pannor gasolhinkar, för att huvudtaget kunna lirka ur skivorna. Detta jobb går endast att utföra med motorn urplockad. Och jag tänker aldrig aldrig göra detta igen. Kjell som var med la följande kommentar det går inte att ha en missionsförsamling i närheten av denna båt nu iaf. Hade någon kommit och erbjudit en krona för båtjäveln så hade jag sålt den på stört:o. Skruvar som var indragna från felsida och inte gick att komma åt med skruvdragare fick borras löst och lirkas ur med tång. Detta med att montera alla grejer innan däcket lägges på är nog bra för montören men banne mig ett elände för båtägaren när något ska uppdateras. Skotten är nu rengjorda och det luktar fräscht nere i kölsvinet mot tidigare. Upptäckte sedan alla läckor som varit sedan båten var ny och helt enkelt ej gått att inspektera tidigare. Likaså var skivorna rötna underifrån så nu blir det att tillverka nya. Blir nästa veckas arbete. All denna jävla el som ligger i drivor på bottnen, ja tänker bara hur ska detta gå att återmontera:wacko:, vad gäller el är jag totalt kass, som tur är har Henke lovat hoppa in och reda ut dessa härvor. Just nu känner jag mig lite moloken, hur ska detta gå att få ihop igen. :(

DSC_0015.thumb.JPG.86830ce45c83e6675c9dd1b4a5c1655b.JPGDSC_0016.thumb.JPG.b3d9af7272a7a8ebead74f4617494b15.JPGDSC_0017.thumb.JPG.5ad8111c17eebb11938845702267ed48.JPGDSC_0018.thumb.JPG.e7ffc0feb4a04e94450b1ce01c03b5f5.JPGDSC_0019.thumb.JPG.e203297c918edd2110ebe47fdb5b5fd3.JPGDSC_0020.thumb.JPG.feb88dcbd87bb01823c2d0d5de3cd7e7.JPGDSC_0021.thumb.JPG.4dfe722ebec26c881ee2996b3d1627cc.JPGDSC_0022.thumb.JPG.0552a78f9c0b9db4356467c91b86d2ce.JPGDSC_0023.thumb.JPG.a6553c03cfb3c079f00971f1c8f49469.JPGDSC_0024.thumb.JPG.8112c631bc8f4965f19487701a3cd412.JPGDSC_0025.thumb.JPG.a5d0c076e70acafde5fb2ee0eb4115ae.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är elen så där dåligt gjord från fabrik eller är hempulat efteråt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
17 minuter sedan, Kane säger:

Är elen så där dåligt gjord från fabrik eller är hempulat efteråt?

Nejdå elen är om den är orörd snyggt dragen i kabelkanaler i hela båten. I alla fall på min :)

 

För övrigt kossor, jag har lossat alla luckor i både styrbord&babord toft utan problem? Visserligen ingen varmvattenberedare den är utslängd, men i övrigt inget ivägen? 

 

Edit: Den mesta elen i min båt är ny men det lilla gamla som är kvar är snyggt draget ihop med det nya :)

Redigerad av PiratEH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan, Kane säger:

Är elen så där dåligt gjord från fabrik eller är hempulat efteråt?

Nej kablarna urdragna ur kabelrännan. som är belägen på styrbords sida, på babord är det ett miserabelt dragen el. Bild på den sidan kommer senare där sitter huvudbrytarna och säkringshållare som hänger löst och det är original monterat, ser ut som en barnunge gjort det. Ska byta reglage vajrarna så därför öppnades kabelrännan. Sedan de som går till motorn hänger och dinglar åt alla håll. Du ser en bit av kabelrännan på bilden den ljusgröna. Och elen är inte hempulad det ser så ut. Nu har jag full utrustad båt med allt som fanns gångvärme beredare ankarspel panna osv så visst rejält med kabel blir det. Så ser det ut på babord under isoleringen på baksidan av denna skiva hänger säkringshållare löst. på bild två syns det hur trångt det är innan all utrustning är utriven. Det är så trångt nere där så det går ej att vända sig när motorn sitter i.

 

image.png.77db8a1b4ccc6f1ec23785618d62b8b5.png

 

image.png.a4ecd3f3620b65801b309b589b191dc1.png

 

 

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan, PiratEH säger:

Nejdå elen är om den är orörd snyggt dragen i kabelkanaler i hela båten. I alla fall på min :)

 

För övrigt kossor, jag har lossat alla luckor i både styrbord&babord toft utan problem? Visserligen ingen varmvattenberedare den är utslängd, men i övrigt inget ivägen? 

 

Edit: Den mesta elen i min båt är ny men det lilla gamla som är kvar är snyggt draget ihop med det nya :)

Luckorna ja, men skivorna mot botten som är 63 cm breda och 1,30 cm långa de går inte att få upp ur toftens lilla hål. Då har du och jag inte samma båt i så fall. Skivorna på babord är hela och går från batteri packen ända fram, för att få loss dessa måste du riva ner ramarna till inspektionsluckorna och då lär du riva ner all el som är fästad på väggen, så de tror inte jag på att du lyft upp durkarna och fått ur dem genom toften. Då har du en annan konstruktion. Vidare till elen den ser lika jävlig ut på alla epocor, tror det blev bättre på slutet då fick de en säkringscentral under ratten. Pillar du bort isoleringen på babord runt bränslefiltret och kikar under den runt huvudbrytarna så får man ett bryt, Henke var förbi och kollade av vad som ska skaffas hem och han blev inte imponerad.

Redigerad av kossor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej lyft ut dom har jag inte gjort men lossat för att kolla under men det såg bra ut :) Den mesta elen är förmodligen bytt på min, ser bra ut vid brytarna. Däremot lite små rörigt uppe vid säkringscentralen kanske men men :)

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har följt dig ända sedan du köpte båten. Har inte kommenterat några inlägg tidigare men vart bara tvungen. Fy fan vilket jobb du lägger ner. Vet att du skrivit tidigare att du vill ha allt i perfekt skick osv. I mina ögon kommer denna båt att vara värd miljoner! Om du en dag får för dig att sälja den (som du har testat en gång), räknar du med vinst? Eller blir det sista och enda båten? Skulle vara kul och veta totalkostnaden som du säkert bokför. Inköp av båt med renovering mm. Återigen, MYCKET imponerande jobb, kämpar med dig mentalt om det är någon tröst.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, patrikflink säger:

Har följt dig ända sedan du köpte båten. Har inte kommenterat några inlägg tidigare men vart bara tvungen. Fy fan vilket jobb du lägger ner. Vet att du skrivit tidigare att du vill ha allt i perfekt skick osv. I mina ögon kommer denna båt att vara värd miljoner! Om du en dag får för dig att sälja den (som du har testat en gång), räknar du med vinst? Eller blir det sista och enda båten? Skulle vara kul och veta totalkostnaden som du säkert bokför. Inköp av båt med renovering mm. Återigen, MYCKET imponerande jobb, kämpar med dig mentalt om det är någon tröst.

Som båtägare skall man aldrig skriva upp några kostnader - det lärde jag mig dag 1 ;-) 

Skämt åsido. Han vet nog, men gissar också att det är en stor hobby.

 

Jag är både impad och avis! Är personligen usel på att fixa (förutom polering och finlir) och lämnar in till varv för minsta lilla. Det om något kostar tjosan! :-)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, patrikflink säger:

Har följt dig ända sedan du köpte båten. Har inte kommenterat några inlägg tidigare men vart bara tvungen. Fy fan vilket jobb du lägger ner. Vet att du skrivit tidigare att du vill ha allt i perfekt skick osv. I mina ögon kommer denna båt att vara värd miljoner! Om du en dag får för dig att sälja den (som du har testat en gång), räknar du med vinst? Eller blir det sista och enda båten? Skulle vara kul och veta totalkostnaden som du säkert bokför. Inköp av båt med renovering mm. Återigen, MYCKET imponerande jobb, kämpar med dig mentalt om det är någon tröst.

Hej Patrik och tack för ditt inlägg, kul att tråden följs. :) Tanken är ju att göra ett tids dokument om den lilla Epocan, båtens dagbok :rolleyes:. Ja detta kan man se på flera sidor, att köpa en ny 26 fotare i samma klass samt med den utrustning som finns i båten skulle väl ge ett inköpspris på 1,5 -2,0 mille. Värdetappet på några år är kanske då 50% av köpesumman. I detta fall är ju denna båt att i princip jämföra med ett nyköp i det skick hon nu är, och jag tror vill egentligen inte samla ihop alla utgifter. Men jag tror med inköp och kostnader för renoveringar utbytt material att det ligger runt 650  tusen. Jag räknar då med att efter ett antal år så är restvärdet 350 tusen. så jämfört med att köpa nytt blir detta billigare. Vi bör kunna ha en fräsch båt i bortåt tio år  efter allt som är åtgärdat. Att räkna på vinst är ju inte meningen på något vis, och går nog kanske inte heller, men man har väldigt roligt, det är kul att gå ut i verkstaden på kvällarna dra några bira drömma sig bort till sommaren och se förvandlingen från nedsliten båt till toppfräsch båt. Epocan är ju ett tidsdokument som låg långt före sin tid och är ju på alla vis modern än idag en tidlös klassiker med alla bekvämligheter som nya båtar säljs med idag. Sen så vissa kvällar så ruttnar man ur och tänker hur fn kunde jag riva ur allt detta, och där är jag nog typ nu, men det kommer andra dagar med, stressen för att hinna bli klar till sjösättning börjar infinna sig om du förstår.:) Sen har jag fantastiska vänner som hjälper till och även de tycker det är kul, kjell Kenneth Henke med flera har ställt upp och gjort otroliga insatser, så det är ju många inblandade. Ett sådant här projekt tar tid en massa tid och det är viktigt att ha ett socialt nät man kan vända sig till för hjälp och rådgivning hur man ska gå till väga. Henke var in i går och kollade av lite el, han sa då att det är nog inte många båtar som får uppleva nåt liknande och ja så är det nog tyvärr, det finns så otroligt mycket fina båtar som tillverkats och som verkligen skulle pryda vattenytan om de fick en genomgång. Ingemar på drevdelar har jag nog tjatat hål i huvudet på med alla monteringsfrågor, Kalle på Nimbus insåg att hans skruvförråd tagit slut, och nu när jag ringer dit med frågor så är rösten igenkänd :D. Men det är ett nöje och en sporre att jobba med en båt, hade tidigare en Ockelbo 21 som blev genomgången rejält dock inte lika djupgående som denna. Familjen har haft båt sedan jag var liten typ 2 år, och jag har mer eller mindre växt upp i vatten båtmiljö. Så det har funnits ett antal båtar runt mig. Just nu där jag är nu känner jag att aldrig mer en sådan renovering, men vem vet när allt är klart kanske man finner något nytt, och tar sig an. Kjell har förbjudit mig att sälja henne för en sådan båt får du aldrig mer säger han, i det skicket och med den kvaliteten.:P. En sak som dock är säker när hon ska säljas så kommer den nya ägaren att få en båt som faktiskt är bättre än när den var ny. I somras låg vi en vecka i Wasa hamnen, det kom då fram en familj och undrade var vi köpt båten, ja den är köpt i Göteborg svarade jag. De frågade då om priset, och undrade hur lång leveranstid det var på den :o. Leveranstid ? frågade jag, ja det tar väl tid att få den tillverkad, menade familjen. Ja denna båt är inte ny den är 20 år, det tyckte jag var kul att den såg så fräsch ut, så det trodde den var ny.  Denna renovering går ju in på sluttampen nu i och med motorrenovering samt inkromet i aktern, finns lite småfix kvar sedan som ska åtgärdas nästa år. Tanken är väl att ta åt sig ett projekt från andra som vill uppdatera sin båt, har fått en förfrågan från några vänner bla en epoca till om jag skulle vilja ta åt mig lite renovering på deras båtar. Och något ska man ju ha att göra på kvällstid i den bistra vinternatten. ;)

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hallå allihop!

 

Isoleringen i motorbrunnen är på kanterna behandlad med något gummiliknande material, ser påpenslat ut svart till färgen, antar att det ska limma ihop skumgummit samt förhindra att det kommer in fukt. Vet någon vad det är för något och var det finns att köpa, skickar in en bild, där man ser lite isolering i vä hörnet med svart massa på sig. Vore tacksam för lite detektiv jobb i detta ärende.:)

 

image.png.58595aedd2e5105851469476ca3e34b9.png

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skivor till durkar och motorrum har i helgen sågats till, och slipats nu återstår lackning gånger flera.

Och som vanligt räckte inte skivorna till <_< Nu fattas en bit på 70x80 cm hoppas verkligen att Hjertmans kan skicka den storleken. Har ingen lust köpa en hel skiva till de är ju def inte gratis. Kompisen Micke som har snickeriet har en jädra fena på bandsåg så sågandet överlät jag åt expertisen. Själv fick man det trevliga slipandet. Lack på detta och knäppa sina händer att materialet skivorna passar utan större justeringar.

DSC_0032.thumb.JPG.471eb3682be1273c650ad7aca795db4a.JPG

 

 

DSC_0033.thumb.JPG.bdc8894a76dbd4e344348dae04907790.JPG

 

 

DSC_0035.thumb.JPG.5d51de3bd258c03bd298a362e2d89024.JPG

 

 

DSC_0036.thumb.JPG.a119d83e26c6c63ff21ce08cfb626856.JPG

 

 

DSC_0034.thumb.JPG.976cce35cc0914e6f9814cbc3822fd45.JPG

 

 

DSC_0037.thumb.JPG.39a8334cbcc4d13fd3bd515a7161dfe7.JPG

 

 

DSC_0038.thumb.JPG.5407051e4e1946589f2b0e2ce0f7052a.JPG

 

 

DSC_0039.thumb.JPG.0e1f506c9f69043c44ba1f57a6590c72.JPG

 

 

DSC_0040.thumb.JPG.ddd1ab3b46d5a7a93196f918de712457.JPG

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang

14 timmar sedan, kossor säger:

Hallå allihop!

 

Isoleringen i motorbrunnen är på kanterna behandlad med något gummiliknande material, ser påpenslat ut svart till färgen, antar att det ska limma ihop skumgummit samt förhindra att det kommer in fukt. Vet någon vad det är för något och var det finns att köpa, skickar in en bild, där man ser lite isolering i vä hörnet med svart massa på sig. Vore tacksam för lite detektiv jobb i detta ärende.:)

 

image.png.58595aedd2e5105851469476ca3e34b9.png

 

Har en Nimbus 22 DC som jag nu har satt in en ny motor i och passar även på att måla motorrummet och sätta ny isolering.

Den gamla hade också något svart på kanterna, men nu när jag monterar nytt så sätter jag aluminiumtejp på kanterna för att "täta" dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan, kossor säger:

Hallå allihop!

 

Isoleringen i motorbrunnen är på kanterna behandlad med något gummiliknande material, ser påpenslat ut svart till färgen, antar att det ska limma ihop skumgummit samt förhindra att det kommer in fukt. Vet någon vad det är för något och var det finns att köpa, skickar in en bild, där man ser lite isolering i vä hörnet med svart massa på sig. Vore tacksam för lite detektiv jobb i detta ärende.:)

 

Butylgummi?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, petelars säger:

Ang

 

Har en Nimbus 22 DC som jag nu har satt in en ny motor i och passar även på att måla motorrummet och sätta ny isolering.

Den gamla hade också något svart på kanterna, men nu när jag monterar nytt så sätter jag aluminiumtejp på kanterna för att "täta" dom.

Hallå jodå jag har provat med aluminium tejpen jag med någon gång, abret med den är att den vill släppa efter ett tag, och de blir inte så snyggt då. Tyvärr är min båt idiot konstruerad så med mitt motoralternativ får man ner ett skohorn i motorbrunnen. Så de jag gör nu lär jag göra för lång hållbarhet. Har letat efter andra isoleringsmaterial, då dessa alu skumgummi skivor har kort hållbarhet / livslängd. Men ej funnit någon ersättare, de var någon här som skulle skicka mig en provbit av någon alu plåt, men det dök aldrig upp någon sådan så jag står här rådvillig nu och det lär bli samma isolering igen som suttit där. Helst hade jag velat få tag på en kantlist i plast formad som ett U, och skott kanterna med den och sedan stoppat i isoleringen in i den. Googlat och googlat men ej funnit någon sådan plastprofil. Man är väl kass på googling kanske, men det finns ju en enorm kunskap här på Mg så hoppas någon kan komma med en lösning, det närmar sig ju sjösättning snart. Och motorn är klar för installation, Berndsen marin ska ju leverera motorn och hjälpa till med slutmontaget, och när säsongen drar igång har ju han fullt upp med. Så det börjar brinna i knutarna nu. Vill ju få damen i sjön, sen vet man ju inte om det blir några barnsjukdomar då hela drivlinan varit ur, tänk om man glömt någon oring i skölden och får lyfta ur allt igen hemska tanke. Fasan är läckage runt skölden eller genom styraxeln etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Smatte säger:

Butylgummi?

Ja kanske det kan vara det ska kolla på det / tack :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, kossor säger:

Hallå jodå jag har provat med aluminium tejpen jag med någon gång, abret med den är att den vill släppa efter ett tag, och de blir inte så snyggt då. Tyvärr är min båt idiot konstruerad så med mitt motoralternativ får man ner ett skohorn i motorbrunnen. Så de jag gör nu lär jag göra för lång hållbarhet. Har letat efter andra isoleringsmaterial, då dessa alu skumgummi skivor har kort hållbarhet / livslängd. Men ej funnit någon ersättare, de var någon här som skulle skicka mig en provbit av någon alu plåt, men det dök aldrig upp någon sådan så jag står här rådvillig nu och det lär bli samma isolering igen som suttit där. Helst hade jag velat få tag på en kantlist i plast formad som ett U, och skott kanterna med den och sedan stoppat i isoleringen in i den. Googlat och googlat men ej funnit någon sådan plastprofil. Man är väl kass på googling kanske, men det finns ju en enorm kunskap här på Mg så hoppas någon kan komma med en lösning, det närmar sig ju sjösättning snart. Och motorn är klar för installation, Berndsen marin ska ju leverera motorn och hjälpa till med slutmontaget, och när säsongen drar igång har ju han fullt upp med. Så det börjar brinna i knutarna nu. Vill ju få damen i sjön, sen vet man ju inte om det blir några barnsjukdomar då hela drivlinan varit ur, tänk om man glömt någon oring i skölden och får lyfta ur allt igen hemska tanke. Fasan är läckage runt skölden eller genom styraxeln etc.

Det bler nog bra med detta, men du får väl vänta på att isen släppt innan det  blir brått..kanske surfa på vårfloden:)

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, Nim26 säger:

Det bler nog bra med detta, men du får väl vänta på att isen släppt innan det  blir brått..kanske surfa på vårfloden:)

Ja alla är ju inte födda med guldsked i baken och har förmånen att bo på Sveriges framsida:lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis så är det ju, så somna om du har två månader ytterligare på dig innan era påskliljor dyker!upp:P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, Nim26 säger:

Hej har du kikat på denna sida?

https://www.kuntze.se/produkt-kategori/plastlister/

en jäkla massa olika plast och gummiartiklar

 

Gick igenom sidan igår kväll  och det fanns inget som passade till det jag ska ha det tyvärr, men tack för ditt tips :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan, kossor säger:

- - -

Men ej funnit någon ersättare, de var någon här som skulle skicka mig en provbit av någon alu plåt, men det dök aldrig upp någon sådan så jag står här rådvillig nu och det lär bli samma isolering igen som suttit där.

- - -

Det var väl Mackey som bytte ljuddämpning o motor i sin båt. Kolla att maila honom.

 

14 timmar sedan, kossor säger:

- - -

Helst hade jag velat få tag på en kantlist i plast formad som ett U, och skott kanterna med den och sedan stoppat i isoleringen in i den. Googlat och googlat men ej funnit någon sådan plastprofil.

- - -

 

Hornbach har en del kantlister i både plast och aluminium. De har tyvärr ingen bra hemsida. Jag har ett ärende dit i närtid och kan kolla om det finns något som kan vara lämpligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Lintott säger:

Det var väl Mackey som bytte ljuddämpning o motor i sin båt. Kolla att maila honom.

 

 

Hornbach har en del kantlister i både plast och aluminium. De har tyvärr ingen bra hemsida. Jag har ett ärende dit i närtid och kan kolla om det finns något som kan vara lämpligt.

Ja men de vore toppen det Lintott :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...